Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Historia gospodarcza:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Historia gospodarcza
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy mikroekonomii, makroekonomia, historia myśli ekonomicznej oraz historii powszechnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem nauczania przedmiotu jest poznanie dziedzictwa intelektualnego, praw i warunków ewolucji struktur i organizacji życia społeczno-gospodarczego człowieka począwszy od zarania dziejów do czasów współczenych.
C-2Materiał przekazany studentom ma dostarczyć wiedzy, jaką współczesny ekonomista (menadżer) powinien posiadać na temat genezy, etapów rozwoju instytucji systemu gospodarki rynkowej.
C-3Celem przedmiotu jest także wykazanie związku między myślą ekonomiczną a praktyką życia społeczno-gospodarczego w procesach rozwojowych w przeszłości, powiązanie historii gospodarczej z mikro i makroekonomią, poszukiwanie i wskazywanie podobieństw i różnic w rozwiązaniach w przeszłości i we współczesności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Najdawniejsze dzieje gospodarcze człowieka. Gospodarka czasów starożytnych, antycznych i w średniowieczu.2
T-A-2Wielkie odkrycia geograficzne a rozwój gospodarczy świata.1
T-A-3Wpływ rewolucji przemysłowej (przewrotu technicznego) na zmiany w funkcjonowaniu społeczeństw. Rola Anglii jako pioniera industrializacji i mocarstwa gospodarczego.2
T-A-4Przemiany polityczno-gospodarcze w Europie i Ameryce w XVIII i końca XIX w.2
T-A-5Przemiany polityczno-gospodarcze ze szczególnym uwzględnieniem ziem polskich (XIX i początki XX w.).2
T-A-6Rozwój gospodarczy świata w XX w. (do II wojny światowej).3
T-A-7Rozwój gospodarczy świata po II wojnie światowej.2
T-A-8Społeczeństwo postindustrialne w XX w. i początkach XXI w.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć8
A-A-3Analiza wskazanej literatury i innych źródeł informacji.9
A-A-4Przygotowanie prezentacji na zadany temat.8
A-A-5Przygotowanie się do zaliczenia9
A-A-6Konsultacje1
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (opwiadanie, analizowanie z użyciem prezentacji multimedialnych)
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Prezentacje studentów na zadany temat.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przezentacji przygotowanej przez studentów na zadany temat.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa w postaci pracy pisemnej .
S-3Ocena formująca: Aktywność studenta podczas zajęć audytoryjnych
S-4Ocena formująca: Niezapowiedziane kartkówki, kolokwium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O07_W01
Zna i rozumie zasady działania mechanizmów w gospodarce oraz roli człowieka w tworzeniu nowych instytucji w celu postępu cywilizacyjnego i rozwoju społeczno-gospodarczego na przestrzeni wieków.
E_1A_W04, E_1A_W06C-1T-A-3, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-5M-1, M-2S-2, S-1, S-3, S-4
E_1A_O07_W02
Zna i rozumie zagadnienia związane z koniecznością zmian i głównych przyczyn i determinant wzrostu i rozwoju gospodarczego w poszczególnych okresach historycznych.
E_1A_W02C-3, C-2T-A-3, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-4, T-A-2M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O07_U01
Student potrafi nakreślić kierunki zmian w gospodarce i funkcjonowaniu społeczeństw, podziale pracy, roli postępu technicznego i technologicznego, oddziaływania wydarzeń historycznych (wojny, klęski elementarne) na przestrzeni wieków
E_1A_U01C-2T-A-3, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-4, T-A-2, T-A-1M-1, M-2S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O07_K01
Student jest gotów do obiektywnego formułowania wniosków dotyczących funkcjonowania gospodarki w poszczególnych okresach historycznych
E_1A_K03C-3, C-2T-A-3, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-4, T-A-2, T-A-1M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O07_W01
Zna i rozumie zasady działania mechanizmów w gospodarce oraz roli człowieka w tworzeniu nowych instytucji w celu postępu cywilizacyjnego i rozwoju społeczno-gospodarczego na przestrzeni wieków.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania gospodarki na przestrzeni wieków. Nie zna istoty, ani koniecznosci zmian w funkcjonowaniu gospodarki i społeczeństw. Nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu historii powszechnej oraz ekonomicznych efektów zmian. Nie zna dorobku mysli ekonomicznej na przestrzeni wieków.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (czesciowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze błedna), - nie zawsze chetny do wyrazania opinii i uczestnictwa w dyskusji.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne bledy w treści i języku . - z pomocą potrafi interpretować podstawowe wydarzenia historyczne i ich wpływ na funkcjonowanie gospodarki.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował niemal cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - z niewielką pomocą potrafi interpretować podstawowe wydarzenia historyczne i ich wpływ na funkcjonowanie gospodarki.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi nie ma niemal żadnych potknięć, - z minimalną pomocą potrafi interpretować podstawowe wydarzenia historyczne i ich wpływ na funkcjonowanie gospodarki.
5,0Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawość poznawcza, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie, - samodzielnie potrafi interpretować podstawowe wydarzenia historyczne i ich wpływ na funkcjonowanie gospodarki.
E_1A_O07_W02
Zna i rozumie zagadnienia związane z koniecznością zmian i głównych przyczyn i determinant wzrostu i rozwoju gospodarczego w poszczególnych okresach historycznych.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej definicji i zasad funkcjonowania gospodarki na przestrzeni wieków. Nie zna istoty, ani konieczności zmian w funkcjonowaniu gospodarki i społeczeństw. Nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu historii powszechnej oraz ekonomicznych efektów zmian. Nie zna dorobku myśli ekonomicznej na przestrzeni wieków.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna), - nie zawsze chętny do wyrażania opinii i uczestnictwa w dyskusji.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne bledy w treści i języku . - z pomocą potrafi interpretować podstawowe wydarzenia historyczne i ich wpływ na funkcjonowanie gospodarki.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował niemal cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - z niewielką pomocą potrafi interpretować podstawowe wydarzenia historyczne i ich wpływ na funkcjonowanie gospodarki.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi nie ma niemal żadnych potknięć, - z minimalną pomocą potrafi interpretować podstawowe wydarzenia historyczne i ich wpływ na funkcjonowanie gospodarki.
5,0Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawość poznawcza, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie, - samodzielnie potrafi interpretować podstawowe wydarzenia historyczne i ich wpływ na funkcjonowanie gospodarki.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O07_U01
Student potrafi nakreślić kierunki zmian w gospodarce i funkcjonowaniu społeczeństw, podziale pracy, roli postępu technicznego i technologicznego, oddziaływania wydarzeń historycznych (wojny, klęski elementarne) na przestrzeni wieków
2,0Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych założeń, metod i zachowań podmiotów gospodarczych na przestrzeni wieków. Nie widzi potrzeby i nie posiada umiejętności artykułowania i oceny zmian w gospodarce na przestrzeni wieków. Nie dostrzega gospodarczej aktywności człowieka i jej zmian w trakcie procesu historycznego.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatna pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy (prezentacji) aktywnością na zajęciach.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia (pracy, prezentacji), wraz z aktywnością na zajęciach.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia pracy, prezentacji), wraz z wybitna aktywnością na Zajęciach, - student potrafi samodzielnie wnioskować i wiązać zagadnienia teoretyczne w praktycznymi.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O07_K01
Student jest gotów do obiektywnego formułowania wniosków dotyczących funkcjonowania gospodarki w poszczególnych okresach historycznych
2,0Student nie wykazuje świadomości istoty problemów i zagadnień ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych i zmian w procesie historycznym.
3,0Student wykazuje świadomość istoty problemów i zagadnien historyczno-ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w rozwoju gospodarczym na przestrzeni wieków, a także zaangażowania człowieka w procesy gospodarcze w dużej mierze inspiracja ze strony nauczyciela.
3,5Student wykazuje świadomość istoty problemów i zagadnien historyczno-ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w rozwoju gospodarczym na przestrzeni wieków, a także zaangażowania człowieka w procesy gospodarcze pod wpływem inspiracji ze strony nauczyciela.
4,0Student wykazuje świadomość istoty problemów i zagadnień historyczno-ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w rozwoju gospodarczym na przestrzeni wieków, a także zaangażowania człowieka w procesy gospodarcze w znacznej mierze czyni to samodzielnie.
4,5Student wykazuje świadomość istoty problemów i zagadnień historyczno-ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w rozwoju gospodarczym na przestrzeni wieków, a także zaangażowania człowieka w procesy gospodarcze w znacznej mierze czyni to samodzielnie z minimalną pomocą nauczyciela.
5,0Student wykazuje świadomość istoty problemów i zagadnień historyczno-ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w rozwoju gospodarczym na przestrzeni wieków, a także zaangażowania człowieka w procesy gospodarcze i czyni to samodzielnie

Literatura podstawowa

  1. Cameron R., Neal L., Historia gospodarcza świata, Od paleolitu do czasów najnowszych, KiW, Warszawa, 2010, 4
  2. Cieplewski J., Kostrowicka I, Landau Z., Tomaszewski J., Dzieje gospodarcze świata do roku 1980, PWE, Warszawa, 1985
  3. Kuliszer J.M., owszechna historia gospodarcza średniowiecza i czasów nowożytnych, T I i II, KiW, Warszawa, 1961
  4. Skodlarski J., Historia gospodarcza, PWN, Warszawa, 2020
  5. Bairoch P, Economics and World History: Myths and Paradoxes., University of Chicago Press, Chicago, 1995
  6. Skodlarski J., Historia gospodarcza, PWN, Warszawa, 2014
  7. Szpak J., Historia gospodarcza powszechna, PWE, Warszawa, 2007
  8. Ashton T.S., The Industrial Revolution, 1760-1830, Oxford University Press, Oxford, 1997
  9. Maddison A., The World Economy: Historical Statistics, OECD Development Centre, Paris, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Myszczyszyn J., Wpływ kolei żelaznych na wzrost gospodarczy Niemiec (1840-1913), Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2013
  2. Birnie A., An Economic History of Europe 1760-1930, Routledge, Oxon, 2006
  3. Kula W., Problemy i metody historii gospodarczej, PWE, Warszawa, 1983
  4. Myszczyszyn J., Wykorzystanie analizy kliometrycznej w ocenie wpływu kolei żelaznych na wzrost gospodarczy Niemiec, Wyd. Wydawnictwo Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, Szczecin, 2019

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Najdawniejsze dzieje gospodarcze człowieka. Gospodarka czasów starożytnych, antycznych i w średniowieczu.2
T-A-2Wielkie odkrycia geograficzne a rozwój gospodarczy świata.1
T-A-3Wpływ rewolucji przemysłowej (przewrotu technicznego) na zmiany w funkcjonowaniu społeczeństw. Rola Anglii jako pioniera industrializacji i mocarstwa gospodarczego.2
T-A-4Przemiany polityczno-gospodarcze w Europie i Ameryce w XVIII i końca XIX w.2
T-A-5Przemiany polityczno-gospodarcze ze szczególnym uwzględnieniem ziem polskich (XIX i początki XX w.).2
T-A-6Rozwój gospodarczy świata w XX w. (do II wojny światowej).3
T-A-7Rozwój gospodarczy świata po II wojnie światowej.2
T-A-8Społeczeństwo postindustrialne w XX w. i początkach XXI w.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć8
A-A-3Analiza wskazanej literatury i innych źródeł informacji.9
A-A-4Przygotowanie prezentacji na zadany temat.8
A-A-5Przygotowanie się do zaliczenia9
A-A-6Konsultacje1
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O07_W01Zna i rozumie zasady działania mechanizmów w gospodarce oraz roli człowieka w tworzeniu nowych instytucji w celu postępu cywilizacyjnego i rozwoju społeczno-gospodarczego na przestrzeni wieków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), ich struktury, a także relacje między nimi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji), a także metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania przedmiotu jest poznanie dziedzictwa intelektualnego, praw i warunków ewolucji struktur i organizacji życia społeczno-gospodarczego człowieka począwszy od zarania dziejów do czasów współczenych.
Treści programoweT-A-3Wpływ rewolucji przemysłowej (przewrotu technicznego) na zmiany w funkcjonowaniu społeczeństw. Rola Anglii jako pioniera industrializacji i mocarstwa gospodarczego.
T-A-6Rozwój gospodarczy świata w XX w. (do II wojny światowej).
T-A-7Rozwój gospodarczy świata po II wojnie światowej.
T-A-8Społeczeństwo postindustrialne w XX w. i początkach XXI w.
T-A-4Przemiany polityczno-gospodarcze w Europie i Ameryce w XVIII i końca XIX w.
T-A-2Wielkie odkrycia geograficzne a rozwój gospodarczy świata.
T-A-1Najdawniejsze dzieje gospodarcze człowieka. Gospodarka czasów starożytnych, antycznych i w średniowieczu.
T-A-5Przemiany polityczno-gospodarcze ze szczególnym uwzględnieniem ziem polskich (XIX i początki XX w.).
Metody nauczaniaM-1Metody podające (opwiadanie, analizowanie z użyciem prezentacji multimedialnych)
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa w postaci pracy pisemnej .
S-1Ocena formująca: Ocena przezentacji przygotowanej przez studentów na zadany temat.
S-3Ocena formująca: Aktywność studenta podczas zajęć audytoryjnych
S-4Ocena formująca: Niezapowiedziane kartkówki, kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania gospodarki na przestrzeni wieków. Nie zna istoty, ani koniecznosci zmian w funkcjonowaniu gospodarki i społeczeństw. Nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu historii powszechnej oraz ekonomicznych efektów zmian. Nie zna dorobku mysli ekonomicznej na przestrzeni wieków.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy srednio zainteresowany (czesciowo obojetny), w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze błedna), - nie zawsze chetny do wyrazania opinii i uczestnictwa w dyskusji.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne bledy w treści i języku . - z pomocą potrafi interpretować podstawowe wydarzenia historyczne i ich wpływ na funkcjonowanie gospodarki.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował niemal cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - z niewielką pomocą potrafi interpretować podstawowe wydarzenia historyczne i ich wpływ na funkcjonowanie gospodarki.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi nie ma niemal żadnych potknięć, - z minimalną pomocą potrafi interpretować podstawowe wydarzenia historyczne i ich wpływ na funkcjonowanie gospodarki.
5,0Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawość poznawcza, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie, - samodzielnie potrafi interpretować podstawowe wydarzenia historyczne i ich wpływ na funkcjonowanie gospodarki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O07_W02Zna i rozumie zagadnienia związane z koniecznością zmian i głównych przyczyn i determinant wzrostu i rozwoju gospodarczego w poszczególnych okresach historycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu miejsce ekonomii i finansów w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-3Celem przedmiotu jest także wykazanie związku między myślą ekonomiczną a praktyką życia społeczno-gospodarczego w procesach rozwojowych w przeszłości, powiązanie historii gospodarczej z mikro i makroekonomią, poszukiwanie i wskazywanie podobieństw i różnic w rozwiązaniach w przeszłości i we współczesności.
C-2Materiał przekazany studentom ma dostarczyć wiedzy, jaką współczesny ekonomista (menadżer) powinien posiadać na temat genezy, etapów rozwoju instytucji systemu gospodarki rynkowej.
Treści programoweT-A-3Wpływ rewolucji przemysłowej (przewrotu technicznego) na zmiany w funkcjonowaniu społeczeństw. Rola Anglii jako pioniera industrializacji i mocarstwa gospodarczego.
T-A-6Rozwój gospodarczy świata w XX w. (do II wojny światowej).
T-A-7Rozwój gospodarczy świata po II wojnie światowej.
T-A-8Społeczeństwo postindustrialne w XX w. i początkach XXI w.
T-A-4Przemiany polityczno-gospodarcze w Europie i Ameryce w XVIII i końca XIX w.
T-A-2Wielkie odkrycia geograficzne a rozwój gospodarczy świata.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (opwiadanie, analizowanie z użyciem prezentacji multimedialnych)
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa w postaci pracy pisemnej .
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej definicji i zasad funkcjonowania gospodarki na przestrzeni wieków. Nie zna istoty, ani konieczności zmian w funkcjonowaniu gospodarki i społeczeństw. Nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu historii powszechnej oraz ekonomicznych efektów zmian. Nie zna dorobku myśli ekonomicznej na przestrzeni wieków.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna), - nie zawsze chętny do wyrażania opinii i uczestnictwa w dyskusji.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne bledy w treści i języku . - z pomocą potrafi interpretować podstawowe wydarzenia historyczne i ich wpływ na funkcjonowanie gospodarki.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował niemal cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - z niewielką pomocą potrafi interpretować podstawowe wydarzenia historyczne i ich wpływ na funkcjonowanie gospodarki.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi nie ma niemal żadnych potknięć, - z minimalną pomocą potrafi interpretować podstawowe wydarzenia historyczne i ich wpływ na funkcjonowanie gospodarki.
5,0Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie-ciekawość poznawcza, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie, - samodzielnie potrafi interpretować podstawowe wydarzenia historyczne i ich wpływ na funkcjonowanie gospodarki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O07_U01Student potrafi nakreślić kierunki zmian w gospodarce i funkcjonowaniu społeczeństw, podziale pracy, roli postępu technicznego i technologicznego, oddziaływania wydarzeń historycznych (wojny, klęski elementarne) na przestrzeni wieków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
Cel przedmiotuC-2Materiał przekazany studentom ma dostarczyć wiedzy, jaką współczesny ekonomista (menadżer) powinien posiadać na temat genezy, etapów rozwoju instytucji systemu gospodarki rynkowej.
Treści programoweT-A-3Wpływ rewolucji przemysłowej (przewrotu technicznego) na zmiany w funkcjonowaniu społeczeństw. Rola Anglii jako pioniera industrializacji i mocarstwa gospodarczego.
T-A-6Rozwój gospodarczy świata w XX w. (do II wojny światowej).
T-A-7Rozwój gospodarczy świata po II wojnie światowej.
T-A-8Społeczeństwo postindustrialne w XX w. i początkach XXI w.
T-A-4Przemiany polityczno-gospodarcze w Europie i Ameryce w XVIII i końca XIX w.
T-A-2Wielkie odkrycia geograficzne a rozwój gospodarczy świata.
T-A-1Najdawniejsze dzieje gospodarcze człowieka. Gospodarka czasów starożytnych, antycznych i w średniowieczu.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (opwiadanie, analizowanie z użyciem prezentacji multimedialnych)
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa w postaci pracy pisemnej .
S-3Ocena formująca: Aktywność studenta podczas zajęć audytoryjnych
S-4Ocena formująca: Niezapowiedziane kartkówki, kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych założeń, metod i zachowań podmiotów gospodarczych na przestrzeni wieków. Nie widzi potrzeby i nie posiada umiejętności artykułowania i oceny zmian w gospodarce na przestrzeni wieków. Nie dostrzega gospodarczej aktywności człowieka i jej zmian w trakcie procesu historycznego.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatna pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy (prezentacji) aktywnością na zajęciach.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia (pracy, prezentacji), wraz z aktywnością na zajęciach.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia pracy, prezentacji), wraz z wybitna aktywnością na Zajęciach, - student potrafi samodzielnie wnioskować i wiązać zagadnienia teoretyczne w praktycznymi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O07_K01Student jest gotów do obiektywnego formułowania wniosków dotyczących funkcjonowania gospodarki w poszczególnych okresach historycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K03Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Celem przedmiotu jest także wykazanie związku między myślą ekonomiczną a praktyką życia społeczno-gospodarczego w procesach rozwojowych w przeszłości, powiązanie historii gospodarczej z mikro i makroekonomią, poszukiwanie i wskazywanie podobieństw i różnic w rozwiązaniach w przeszłości i we współczesności.
C-2Materiał przekazany studentom ma dostarczyć wiedzy, jaką współczesny ekonomista (menadżer) powinien posiadać na temat genezy, etapów rozwoju instytucji systemu gospodarki rynkowej.
Treści programoweT-A-3Wpływ rewolucji przemysłowej (przewrotu technicznego) na zmiany w funkcjonowaniu społeczeństw. Rola Anglii jako pioniera industrializacji i mocarstwa gospodarczego.
T-A-6Rozwój gospodarczy świata w XX w. (do II wojny światowej).
T-A-7Rozwój gospodarczy świata po II wojnie światowej.
T-A-8Społeczeństwo postindustrialne w XX w. i początkach XXI w.
T-A-4Przemiany polityczno-gospodarcze w Europie i Ameryce w XVIII i końca XIX w.
T-A-2Wielkie odkrycia geograficzne a rozwój gospodarczy świata.
T-A-1Najdawniejsze dzieje gospodarcze człowieka. Gospodarka czasów starożytnych, antycznych i w średniowieczu.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (opwiadanie, analizowanie z użyciem prezentacji multimedialnych)
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa w postaci pracy pisemnej .
S-1Ocena formująca: Ocena przezentacji przygotowanej przez studentów na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje świadomości istoty problemów i zagadnień ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych i zmian w procesie historycznym.
3,0Student wykazuje świadomość istoty problemów i zagadnien historyczno-ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w rozwoju gospodarczym na przestrzeni wieków, a także zaangażowania człowieka w procesy gospodarcze w dużej mierze inspiracja ze strony nauczyciela.
3,5Student wykazuje świadomość istoty problemów i zagadnien historyczno-ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w rozwoju gospodarczym na przestrzeni wieków, a także zaangażowania człowieka w procesy gospodarcze pod wpływem inspiracji ze strony nauczyciela.
4,0Student wykazuje świadomość istoty problemów i zagadnień historyczno-ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w rozwoju gospodarczym na przestrzeni wieków, a także zaangażowania człowieka w procesy gospodarcze w znacznej mierze czyni to samodzielnie.
4,5Student wykazuje świadomość istoty problemów i zagadnień historyczno-ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w rozwoju gospodarczym na przestrzeni wieków, a także zaangażowania człowieka w procesy gospodarcze w znacznej mierze czyni to samodzielnie z minimalną pomocą nauczyciela.
5,0Student wykazuje świadomość istoty problemów i zagadnień historyczno-ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w rozwoju gospodarczym na przestrzeni wieków, a także zaangażowania człowieka w procesy gospodarcze i czyni to samodzielnie