Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Metody badań rynkowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody badań rynkowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien mieć opanowane treści kształcenia z zakresu mikro i makroekonomii, marketingu, negocjacji, prawa a także być komunikatywnym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi badań rynkowych.
C-2Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat prowadzonych badań rynkowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Omówienie badań społecznych i rynkowych Dostępne źródła danych (pierwotnych i wtórnych).1
T-A-2Omówienie Metod gromadzenia danych wtórnych. Rodzaje i źródła danych wtórnych. Jakość i czynniki wiarygodności danych wtórnych.2
T-A-3Omówienie metod badań dokumentów. Analiza treści.1
T-A-4Omówienie metod gromadzenia danych rynkowych: wywiad, wywiad kwestionariuszowy, ankieta, wywiad swobodny, wywiad biograficzny. Konstrukcja kwestionariusza badawczego. Zasady układania pytań i interpretacja danych.2
T-A-5Omówienie metod ilościowych i jakościowych. Pomiar satysfakcji konsumenta. Metody pomiaru lojalności klientów.2
T-A-6Omówienie najczęściej stosowanych metody badań rynkowych. Skuteczność wybranego rodzaju badań.2
T-A-7Realizacja samodzielnej prezentacji, kwestionariusza ankiety oraz sprawdzian zaliczeniowy5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przegląd literatury obowiązującej i uzupełniającej.9
A-A-3Przygotowanie samodzielnej prezentacji12
A-A-4Przygotowanie kwestionariusza ankiety do przeprowadzenia badań pilotażowych. Opracowanie pytań otwartych i zamkniętych.8
A-A-5Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego6
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacja multimedialna z przykładami prowadzonych badań rynkowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Materiał z zajęć zaliczany na podstawie samodzielnej prezentacji (prezentacja projektu na zajęciach) i sprawdzianu zaliczeniowego.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O13_W01
Student zna i rozumie podstawową wiedzę o cechach wiedzy naukowej
E_1A_W02C-1T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-7M-1, M-2S-1
E_1A_O13_W02
Student zna i rozumie podstawową wiedzę o metodach gromadzenia informacji
E_1A_W03C-2T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-7M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O13_U01
Potrafi zidentyfikować cechy wiedzy naukowej. Student potrafi przetworzyć zebrane informacje, sporządzić tabele, przedstawić graficznie wyniki badań, a także sporządzić raport z badań.
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03C-1, C-2T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-7M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O13_K01
Student jest gotów do przeprowadzenie badań zarówno audytoryjnych, jak i bezpośrednich.
E_1A_K01C-1, C-2T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-7M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O13_W01
Student zna i rozumie podstawową wiedzę o cechach wiedzy naukowej
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu badań rynkowych
3,0Student ma wiedzę na temat badań rynkowych na poziomie co najmniej 55%
3,5Student posiada wiedzę na temat istoty badań rynkowych oraz zna definicje na poziomie co najmniej 65%
4,0Student posiada wiedzę an temat istoty zjawisk i procesów z zakresu analizy rynku w co najmniej 75%
4,5Student posiada wiedzę na temat istoty zjawisk procesów zakresu analizy rynku w co najmniej 85%
5,0Student posiada wiedzę z zakresu istoty procesów analizy rynku i definuje pojęcia w tym zakresie w co najmniej 95%
E_1A_O13_W02
Student zna i rozumie podstawową wiedzę o metodach gromadzenia informacji
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu gromadzenia informacji
3,0Student posiada wiedzę zakresu gromadzenia informacji na poziomie co najmniej 55%
3,5Student posiada wiedzę na temat gormadzenia informacji na poziomie co najmniej 65%
4,0Student posiada wiedzę na temat gromadzenia informacji w co najmniej 75%
4,5Student posiada wiedzę na temat istoty gromadzenia informacji w co najmniej 85%
5,0Student posiada wiedzę na temat istoty gromadzenia informacji i definuje pojęcia w tym zakresie na poziomie co najmniej 95%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O13_U01
Potrafi zidentyfikować cechy wiedzy naukowej. Student potrafi przetworzyć zebrane informacje, sporządzić tabele, przedstawić graficznie wyniki badań, a także sporządzić raport z badań.
2,0Student nie opanował wiedzy na temat istoty gromadzenia materiału
3,0Student opanował istotę gromadzenia materiału w co najmniej 55%
3,5Student posiada wiedzę na temat istoty gromadzenia materiału i definicji w co najmniej 65%
4,0Student posiada wiedzę na temat istoty gromadzenia informacji i definicji w co najmniej 75%
4,5Student posiada wiedzę na temat istoty gromadzenia informacji i definicji w co najmniej 85%
5,0Student posiada wiedzę na temat istoty gromadzenia informacji oraz wiedzę w zakresie definicji na poziomie co najmniej 95%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O13_K01
Student jest gotów do przeprowadzenie badań zarówno audytoryjnych, jak i bezpośrednich.
2,0Student nie opanował podstawego materiału programowego i nie zna praktycznego zastosowania
3,0Student opanował materiał programowy i zna jego praktyczne zastosowanie w co najmniej 55%
3,5Student opanował materiał programowy i praktyczne zastosowanie w co najmniej 65%
4,0Student opanował materiał programowy i praktyczne zastosowanie w co najmniej 75%
4,5Student opanował materiał programowy i praktyczenie zastosowanie w co najmniej 85%
5,0Student opanował zarówno materiał programowy jaki praktyczne zastosowanie w co najmniej 95%

Literatura podstawowa

  1. Milic-Czerniak Róża, Badania marketingowe. Nowe metody badań i zastosowania, Difin, Warszawa, 2019
  2. Pfaff D., Badania rynku, Wyd. BCedu, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Anca C. Yallop Anca C. Yallop, Jonathan J. Baker, Judith Wardle, Market Research and Insight: Past, Present and Future, International Journal of Market Research, https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/14707853221080735, 2022

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Omówienie badań społecznych i rynkowych Dostępne źródła danych (pierwotnych i wtórnych).1
T-A-2Omówienie Metod gromadzenia danych wtórnych. Rodzaje i źródła danych wtórnych. Jakość i czynniki wiarygodności danych wtórnych.2
T-A-3Omówienie metod badań dokumentów. Analiza treści.1
T-A-4Omówienie metod gromadzenia danych rynkowych: wywiad, wywiad kwestionariuszowy, ankieta, wywiad swobodny, wywiad biograficzny. Konstrukcja kwestionariusza badawczego. Zasady układania pytań i interpretacja danych.2
T-A-5Omówienie metod ilościowych i jakościowych. Pomiar satysfakcji konsumenta. Metody pomiaru lojalności klientów.2
T-A-6Omówienie najczęściej stosowanych metody badań rynkowych. Skuteczność wybranego rodzaju badań.2
T-A-7Realizacja samodzielnej prezentacji, kwestionariusza ankiety oraz sprawdzian zaliczeniowy5
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przegląd literatury obowiązującej i uzupełniającej.9
A-A-3Przygotowanie samodzielnej prezentacji12
A-A-4Przygotowanie kwestionariusza ankiety do przeprowadzenia badań pilotażowych. Opracowanie pytań otwartych i zamkniętych.8
A-A-5Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego6
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O13_W01Student zna i rozumie podstawową wiedzę o cechach wiedzy naukowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu miejsce ekonomii i finansów w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi badań rynkowych.
Treści programoweT-A-4Omówienie metod gromadzenia danych rynkowych: wywiad, wywiad kwestionariuszowy, ankieta, wywiad swobodny, wywiad biograficzny. Konstrukcja kwestionariusza badawczego. Zasady układania pytań i interpretacja danych.
T-A-5Omówienie metod ilościowych i jakościowych. Pomiar satysfakcji konsumenta. Metody pomiaru lojalności klientów.
T-A-6Omówienie najczęściej stosowanych metody badań rynkowych. Skuteczność wybranego rodzaju badań.
T-A-3Omówienie metod badań dokumentów. Analiza treści.
T-A-1Omówienie badań społecznych i rynkowych Dostępne źródła danych (pierwotnych i wtórnych).
T-A-2Omówienie Metod gromadzenia danych wtórnych. Rodzaje i źródła danych wtórnych. Jakość i czynniki wiarygodności danych wtórnych.
T-A-7Realizacja samodzielnej prezentacji, kwestionariusza ankiety oraz sprawdzian zaliczeniowy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacja multimedialna z przykładami prowadzonych badań rynkowych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Materiał z zajęć zaliczany na podstawie samodzielnej prezentacji (prezentacja projektu na zajęciach) i sprawdzianu zaliczeniowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu badań rynkowych
3,0Student ma wiedzę na temat badań rynkowych na poziomie co najmniej 55%
3,5Student posiada wiedzę na temat istoty badań rynkowych oraz zna definicje na poziomie co najmniej 65%
4,0Student posiada wiedzę an temat istoty zjawisk i procesów z zakresu analizy rynku w co najmniej 75%
4,5Student posiada wiedzę na temat istoty zjawisk procesów zakresu analizy rynku w co najmniej 85%
5,0Student posiada wiedzę z zakresu istoty procesów analizy rynku i definuje pojęcia w tym zakresie w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O13_W02Student zna i rozumie podstawową wiedzę o metodach gromadzenia informacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat prowadzonych badań rynkowych.
Treści programoweT-A-4Omówienie metod gromadzenia danych rynkowych: wywiad, wywiad kwestionariuszowy, ankieta, wywiad swobodny, wywiad biograficzny. Konstrukcja kwestionariusza badawczego. Zasady układania pytań i interpretacja danych.
T-A-5Omówienie metod ilościowych i jakościowych. Pomiar satysfakcji konsumenta. Metody pomiaru lojalności klientów.
T-A-6Omówienie najczęściej stosowanych metody badań rynkowych. Skuteczność wybranego rodzaju badań.
T-A-3Omówienie metod badań dokumentów. Analiza treści.
T-A-1Omówienie badań społecznych i rynkowych Dostępne źródła danych (pierwotnych i wtórnych).
T-A-2Omówienie Metod gromadzenia danych wtórnych. Rodzaje i źródła danych wtórnych. Jakość i czynniki wiarygodności danych wtórnych.
T-A-7Realizacja samodzielnej prezentacji, kwestionariusza ankiety oraz sprawdzian zaliczeniowy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacja multimedialna z przykładami prowadzonych badań rynkowych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Materiał z zajęć zaliczany na podstawie samodzielnej prezentacji (prezentacja projektu na zajęciach) i sprawdzianu zaliczeniowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu gromadzenia informacji
3,0Student posiada wiedzę zakresu gromadzenia informacji na poziomie co najmniej 55%
3,5Student posiada wiedzę na temat gormadzenia informacji na poziomie co najmniej 65%
4,0Student posiada wiedzę na temat gromadzenia informacji w co najmniej 75%
4,5Student posiada wiedzę na temat istoty gromadzenia informacji w co najmniej 85%
5,0Student posiada wiedzę na temat istoty gromadzenia informacji i definuje pojęcia w tym zakresie na poziomie co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O13_U01Potrafi zidentyfikować cechy wiedzy naukowej. Student potrafi przetworzyć zebrane informacje, sporządzić tabele, przedstawić graficznie wyniki badań, a także sporządzić raport z badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
E_1A_U03Potrafi rozwiązywać zadania i problemy w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając właściwie źródła i informacje z nich pochodzące, dokonując ich oceny, krytycznej analizy i syntezy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi badań rynkowych.
C-2Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat prowadzonych badań rynkowych.
Treści programoweT-A-4Omówienie metod gromadzenia danych rynkowych: wywiad, wywiad kwestionariuszowy, ankieta, wywiad swobodny, wywiad biograficzny. Konstrukcja kwestionariusza badawczego. Zasady układania pytań i interpretacja danych.
T-A-5Omówienie metod ilościowych i jakościowych. Pomiar satysfakcji konsumenta. Metody pomiaru lojalności klientów.
T-A-6Omówienie najczęściej stosowanych metody badań rynkowych. Skuteczność wybranego rodzaju badań.
T-A-3Omówienie metod badań dokumentów. Analiza treści.
T-A-1Omówienie badań społecznych i rynkowych Dostępne źródła danych (pierwotnych i wtórnych).
T-A-2Omówienie Metod gromadzenia danych wtórnych. Rodzaje i źródła danych wtórnych. Jakość i czynniki wiarygodności danych wtórnych.
T-A-7Realizacja samodzielnej prezentacji, kwestionariusza ankiety oraz sprawdzian zaliczeniowy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacja multimedialna z przykładami prowadzonych badań rynkowych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Materiał z zajęć zaliczany na podstawie samodzielnej prezentacji (prezentacja projektu na zajęciach) i sprawdzianu zaliczeniowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował wiedzy na temat istoty gromadzenia materiału
3,0Student opanował istotę gromadzenia materiału w co najmniej 55%
3,5Student posiada wiedzę na temat istoty gromadzenia materiału i definicji w co najmniej 65%
4,0Student posiada wiedzę na temat istoty gromadzenia informacji i definicji w co najmniej 75%
4,5Student posiada wiedzę na temat istoty gromadzenia informacji i definicji w co najmniej 85%
5,0Student posiada wiedzę na temat istoty gromadzenia informacji oraz wiedzę w zakresie definicji na poziomie co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O13_K01Student jest gotów do przeprowadzenie badań zarówno audytoryjnych, jak i bezpośrednich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także ma świadomość konieczności zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi badań rynkowych.
C-2Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat prowadzonych badań rynkowych.
Treści programoweT-A-4Omówienie metod gromadzenia danych rynkowych: wywiad, wywiad kwestionariuszowy, ankieta, wywiad swobodny, wywiad biograficzny. Konstrukcja kwestionariusza badawczego. Zasady układania pytań i interpretacja danych.
T-A-5Omówienie metod ilościowych i jakościowych. Pomiar satysfakcji konsumenta. Metody pomiaru lojalności klientów.
T-A-6Omówienie najczęściej stosowanych metody badań rynkowych. Skuteczność wybranego rodzaju badań.
T-A-3Omówienie metod badań dokumentów. Analiza treści.
T-A-1Omówienie badań społecznych i rynkowych Dostępne źródła danych (pierwotnych i wtórnych).
T-A-2Omówienie Metod gromadzenia danych wtórnych. Rodzaje i źródła danych wtórnych. Jakość i czynniki wiarygodności danych wtórnych.
T-A-7Realizacja samodzielnej prezentacji, kwestionariusza ankiety oraz sprawdzian zaliczeniowy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacja multimedialna z przykładami prowadzonych badań rynkowych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Materiał z zajęć zaliczany na podstawie samodzielnej prezentacji (prezentacja projektu na zajęciach) i sprawdzianu zaliczeniowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawego materiału programowego i nie zna praktycznego zastosowania
3,0Student opanował materiał programowy i zna jego praktyczne zastosowanie w co najmniej 55%
3,5Student opanował materiał programowy i praktyczne zastosowanie w co najmniej 65%
4,0Student opanował materiał programowy i praktyczne zastosowanie w co najmniej 75%
4,5Student opanował materiał programowy i praktyczenie zastosowanie w co najmniej 85%
5,0Student opanował zarówno materiał programowy jaki praktyczne zastosowanie w co najmniej 95%