Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
Sylabus przedmiotu Przedsiębiorczość i zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przedsiębiorczość i zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Brelik <Agnieszka.Brelik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień z zakresu ekonomii, podstaw zarządzania, polityki społecznej i gospodarczej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze stanem i uwarunkowaniami rozwoju przedsiębiorczości |
C-2 | Opanowanie przez studentów umiejętności przygotowania biznesplanu powstającego przedsiębiorstwa i przedstawienie go w formie tekstowej (MS WORD) |
C-3 | Pozyskanie wiedzy i umiejętności w zakresie integracji zarządzania zasobami ludzkimi z celami strategicznymi organizacji. |
C-4 | Uświadomienie studentom wpływu procesów personalnych na postawy przedsiębiorcze pracowników. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza otoczenia przedsiębiorstwa za pomocą wybranych metod (np. 5 sił M. Portera) | 1 |
T-A-2 | Biznesplan - Jak znaleźć pomysł na dobry biznes. Jak opracować efektywny plan działania. Wady i zalety. | 2 |
T-A-3 | Wady i zalety prowadzenia działalności gospodarczej. Formy spółek kapitałowych i osobowych, JDG. | 1 |
T-A-4 | Kontrola przedsiębiorcy oraz metody sprawowania kontroli. Jak założyć i zarejstrować przedsiębiorstwo. | 1 |
T-A-5 | Źrodła finansowania działalności gospodarczej. | 1 |
T-A-6 | Analiza progu rentowności | 2 |
T-A-7 | Kolokwium I | 1 |
T-A-8 | Wprowadzenie do zajęć | 1 |
T-A-9 | Określenie zapotrzebowania na zasoby ludzkie w organizacji i uwarunkowań zatrudnienia | 2 |
T-A-10 | Tworzenie opisu stanowiska pracy i ogłoszenie o pracę | 1 |
T-A-11 | Przeprowadzanie procesu selekcji | 1 |
T-A-12 | Techniki szkoleniowe | 1 |
T-A-13 | Outsourcing procesów personalnych. Rekrutacja kandydatów pasywnych. | 1 |
T-A-14 | Audyt personalny | 1 |
T-A-15 | Kolokwium II | 1 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedsiębiorstwo - aspekt ekonomiczny i prawny. Geneza przedsiębiorstw, podstawowe cechy przedsiębiorstw. | 1 |
T-W-2 | Sylwetki słynnych przedsiebiorców XX i XXI wieku. Tajemnice sukcesów. | 1 |
T-W-3 | Zasady działania przedsiębiorstwa. Wyniki sukcesu (niepowodzenia) przedsiębiorstwa | 1 |
T-W-4 | Rola państwa i innych instytucji w rozwoju przedsiębiorstwa | 1 |
T-W-5 | Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości | 1 |
T-W-6 | Polityka Unii Europejskiej a kreowanie przedsiębiorczości | 1 |
T-W-7 | Innowacje jako źródło przedsiębiorczości. Rodzaje innowacji w biznesie. Kompetencje innowacyjne. | 1 |
T-W-8 | Strategia rozwoju przedsiębiorczości a strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi. | 2 |
T-W-9 | Planowanie zasobów ludzkich i proces rekrutacji w świetle strategii przedsiębiorczej organizacji. | 2 |
T-W-10 | Selekcja strategiczna | 1 |
T-W-11 | Strategie i narzędzia rozwoju zasobów ludzkich | 1 |
T-W-12 | Strategiczne zarządzanie motywacją i wynagrodzeniami | 1 |
T-W-13 | Kultura organizacyjna jako sposób kształtowania przedsiębiorczych zachowań w organizacji | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach | 18 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń. | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie biznesplanu powstającego przedsiębiorstwa | 10 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia kolokwiów. | 12 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Zapoznanie się z literaturą przedmiotu. | 18 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 15 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład infromacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Wykład problemowy z wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-3 | Dyskusja |
M-4 | Prezentacja studiów przypadków |
M-5 | Praca w grupie na zajęciach |
M-6 | Metoda projektów (przygotowanie biznesplanu) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność na wykładzie |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego |
S-3 | Ocena formująca: Biznesplan działalności gospodarczej |
S-4 | Ocena formująca: Ocena z ćwiczeń grupowych |
S-5 | Ocena formująca: Kolokwium pisemne I |
S-6 | Ocena formująca: Kolokwium pisemne II |
S-7 | Ocena podsumowująca: Średnia ważona ocen - kolokwium I i II, biznesplanu i średniej arytmetycznej ocen z ćwiczeń grupowych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C17/5.3_W01 Student zna i rozumie stan oraz uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości w Polsce | E_1A_W10, E_1A_W01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-2, S-5, S-7, S-3 |
E_1A_C17/5.3_W02 Student zna i rozumie koncepcje strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi oraz strategiczne uwarunkowania podejmowania decyzji kadrowych w organizacji. | E_1A_W02, E_1A_W01 | — | C-3, C-4 | T-W-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-A-14, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-4, S-6, S-7 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C17/5.3_U01 Student potrafi sformułować przedsiębiorczy plan, rozpoznać przedsiębiorcze szanse, ocenić możliwości i ryzyko. | E_1A_U01, E_1A_U02 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-8 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-5, S-7, S-3 |
E_1A_C17/5.3_U02 Student potrafi dobierać odpowiednie metody i techniki zarządzania ludźmi celem kształtowania przedsiębiorczości, zgodnie ze strategią organizacji. | E_1A_U01, E_1A_U02 | — | C-3, C-4 | T-W-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-A-14, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-4, S-6, S-7 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C17/5.3_K01 Student prezentuje postawę przedsiębiorczą w rozwiązywaniu problemów. | E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K03 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-A-14 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-1, S-2, S-4, S-5, S-6, S-7, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C17/5.3_W01 Student zna i rozumie stan oraz uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości w Polsce | 2,0 | Student nie zna lub nie rozumie zasad działania przedsiębiorstwa oraz nie potrafi wskazać uwarunkowań rozwoju przedsiębiorczości. |
3,0 | Student rozumie podstawowe zasady działania przedsiębiorstwa, potrafi wskazać nieliczne uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości. | |
3,5 | Student rozumie podstawowe zasady działania przedsiębiorstwa, potrafi wskazać różne uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości, ale nie odnosi ich do zmieniających się trendów na rynku. | |
4,0 | Student rozumie podstawowe zasady działania przedsiębiorstwa, potrafi wskazać różne uwarunkowania wybranych decyzji kadrowych, ale nie zawsze w sposób prawidłowy odnosi je do zmieniających się trendów na rynku. | |
4,5 | Student prawidłowo rozumie zasady działania przedsiębiorstwa, potrafi wskazać różne uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości, ale w sposób ograniczony odnosi je do zmieniających się trendów na rynku. | |
5,0 | Student rozumie zasady działania przedsiębiorstwa i wykazuje się myśleniem w sposób nieschematyczny, potrafi wskazać różne uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości i potrafi je odnieść do zmieniającej się sytuacji na rynku. | |
E_1A_C17/5.3_W02 Student zna i rozumie koncepcje strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi oraz strategiczne uwarunkowania podejmowania decyzji kadrowych w organizacji. | 2,0 | Student nie zna lub nie rozumie koncepcji strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi oraz nie zna lub nie rozumie uwarunkowań podejmowania różnych decyzji kadrowych w organizacji. |
3,0 | Student zna i rozumie koncepcje strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi w sposób uproszczony oraz nieliczne uwarunkowania pojedynczych decyzji kadrowych. | |
3,5 | Student zna i rozumie koncepcje strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi w sposób uproszczony oraz różne uwarunkowania wybranych decyzji kadrowych, ale nie w doniesieniu do strategii przedsiębiorstwa. | |
4,0 | Student zna i rozumie koncepcje strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi w sposób uproszczony oraz różne uwarunkowania wybranych decyzji kadrowych, ale nie zawsze w sposób prawidłowy w odniesieniu do strategii przedsiębiorstwa. | |
4,5 | Student zna i prawidłowo rozumie koncepcje strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi oraz różne uwarunkowania większości decyzji kadrowych, ale w sposób ograniczony w odniesieniu do strategii przedsiębiorstwa. | |
5,0 | Student zna i prawidłowo rozumie koncepcje strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi w sposób nieschematyczny oraz zna i rozumie różne uwarunkowania większości decyzji kadrowych, w sposób zintegrowany ze strategią przedsiębiorstwa. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C17/5.3_U01 Student potrafi sformułować przedsiębiorczy plan, rozpoznać przedsiębiorcze szanse, ocenić możliwości i ryzyko. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie koncepcji formułowania przedsiębiorczego planu, nie potrafi rozpoznać przedsiębiorczych szans oraz ocenić możliwości i ryzyka. |
3,0 | Student rozumie urposzczoną koncepcje formułowania przedsiębiorczego planu, potrafi dostrzec nieliczne szanse, możliwości i ryzyka. | |
3,5 | Student rozumie uproszczoną kocepcje formułowania przedsiębiorczego planu, potraf wskazać różne szanse stawiane przed przedsiębiorstwem, ale nie dostrzega ryzyka występującego przed nim. | |
4,0 | Student rozumie uproszczoną koncepcje formułowania przedsiębiorczego planu, potrafi wskazać różne szanse stawiane przed przedsiębiorstwem, ale nie zawsze w sposób prawidłowy, dostrzega ryzyka stawiane przed nim. | |
4,5 | Student prawidłowo rozumie koncpecje formułowania przedsiębiorczego planu, potrafi wskazać różne szanse stawiane przed przedsiębiorstwem, ale w sposób ograniczony dostrzega ryzyka pojawiające się przed nim. | |
5,0 | Student rozumie koncepcje formułowania przedsiębiorczego planu w sposób nieszablonowy, potrafi wskazać liczne szanse stawiane przed przedsiębiorstwem, potrafi wyłonić występujące zagrożenia wobec przedsiębiorstwa. | |
E_1A_C17/5.3_U02 Student potrafi dobierać odpowiednie metody i techniki zarządzania ludźmi celem kształtowania przedsiębiorczości, zgodnie ze strategią organizacji. | 2,0 | Student nie potrafi stosować metod ani technik zarządzania ludźmi w organizacji ani nie potrafi ich dobrać ze względu na przyjęte cele. |
3,0 | Student potrafi stosować wybrane metody i techniki zarządzania ludźmi w organizacji, ale nie potrafi ich dobrać pod kątem kształtowania przedsiębiorczości. | |
3,5 | Student potrafi stosować większość metod i technik zarządzania ludźmi w organizacji, ale potrafi wskazać nieliczne z nich, które służą kształtowaniu przedsiębiorczości. | |
4,0 | Student potrafi stosować większość metod i technik zarządzania ludźmi w organizacji, ale potrafi wskazać nieliczne z nich, które służą kształtowaniu przedsiębiorczości. | |
4,5 | Student potrafi stosować większość metod i technik zarządzania ludźmi w organizacji i potrafi prawidłowo dobrać te, które służą kształtowaniu przedsiębiorczości i są częściowo zgodne ze strategią organizacji. | |
5,0 | Student potrafi stosować większość metod i technik zarządzania ludźmi w organizacji i potrafi prawidłowo dobrać te, które służą kształtowaniu przedsiębiorczości i są w pełni zgodne ze strategią organizacji. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C17/5.3_K01 Student prezentuje postawę przedsiębiorczą w rozwiązywaniu problemów. | 2,0 | Student nie wykazuje się kreatywnym myśleniem i nie wykorzystuje wyobraźni w rozwiązywaniu problemów, nie kwestionuje przyjętych założeń. |
3,0 | Student w pewnych sytuacjach rzadko wykazuje się kreatywnym myśleniem, zazwyczaj jednak rozwiązuje problemy w sposób schematyczny. | |
3,5 | Student w pewnych sytuacjach wykazuje się kreatywnym myśleniem, w ograniczonym zakresie wykorzystuje wyobraźnie w rozwiązywaniu problemów, rzadko kwestionując przyjęte założenia. | |
4,0 | Student wykazuje się kreatywnym myśleniem, często wykorzystuje wyobraźnie w rozwiązywaniu problemów, nie zawsze kwestionując przyjęte założenia. | |
4,5 | Student wykazuje się kreatywnym myśleniem, wykorzystując wyobraźnie i obiektywne podejście w rozwiązywaniu problemów, kwestionując przyjęte założenia. | |
5,0 | Student wykazuje się ponadprzeciętną kreatywnością i wykorzystaniem wyoraźni w rozwiązywaniu problemów, krytycznie oceniając przyjęte założenia. |
Literatura podstawowa
- red. Irena Lichniak, Nauka o przedsiębiorstwie. Wybrane zagadnienia, Oficyna Wydawnicza SGH, 2009
- Armstrong M., Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna a Wolters Kluwer Business, Warszawa, 2011
- Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2018
- Zając C., Bąk-Grabowska D., Jagoda A. (red.), Human Resources Management in Corporate Groups, Publishing House of Wrocław University of Economics, Wrocław, 2015, ibuk
Literatura dodatkowa
- Ministerstwo Gospodarki, Przedsiębiorczosc w Polsce, Departament Analiz i Prognoz, Ministerstwo Gospodarki, Warszawa, 2018
- PARP, Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, Warszawa, 2020
- Molek-Winiarska D. (red. nauk.), W obliczu wyzwań społeczno-technologicznych. Wybrane problemy praktyki HR, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2020, ibuk
- Boon C., Den Hartog D.N., Lepak D.P., A Systemic Review of Human Resources Management Systems and Their Measurement, Journal of Management, 2019, Nr 45(6), ss. 2498-2537, https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0149206318818718
- Habibvand A., Ghasemi M., The Impact of Strategic Entrepreneurship Attitudes In HRM, International Journal of Engineering Research and Applications, 2018, Nr 8(2), ss. 11-16, https://www.ijera.com/papers/Vol8_issue2/Part-2/B0802021116.pdf