Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)

Sylabus przedmiotu Metody ilościowe w badaniach rynku:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody ilościowe w badaniach rynku
Specjalność Analityka gospodarcza
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Sompolska-Rzechuła <Agnieszka.Sompolska-Rzechula@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 12 1,00,50zaliczenie
wykładyW5 12 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania w zakresie wiedzy: znajomość matematyki z zakresu szkoły wyższej, statystyki opisowej oraz zagadnień ekonomicznych
W-2Wymagania w zakresie umiejetosci: student potrafi wykonywać operacje matematyczne, obliczać i interpretoawać miary poznane w ramach statystyki opisowej, posługiwac sie arkuszem kalkulacyjnym Excel oraz wybranymi pakietami statystycznymi.
W-3Wymagania w zakresie kompetencji: student potrafi pracować w grupie, samodzielnie opracowywać informacje na wskazany temat oraz formułować wnioski
W-4Wymagania w zakresie kompetencji: student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy w zakresie organizacji i stosowania metod ilościowych w badaniach rynkowych
C-2Umiejętność samodzielnego zaprojektowania prostych badań rynkowych począwszy od postawienia celów badawczych poprzez konstrukcje próby badawczej, budowy kwestionariusza badawczego, realizacji terenowej, analizy danych do stworzenia raportu końcowego
C-3Nabycie wiedzy w zakresie stosowania metod ilościowych w badaniach rynkowych oraz identyfikacji i oceny ryzyka gospodarczego
C-4Umiejętność samodzielnego zaprojektowania prostych badań rynkowych oraz sterowania zdefiniowanym ryzykiem przy zastosowaniu metod ilościowych oraz narzędzi informatycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza struktury zjawisk rynkowych z zastosowaniem miar tendencji centralnej, zróżnicowania i asymetrii1
T-L-2Analiza współzależności zjawisk rynkowych1
T-L-3Analiza rozwoju zjawisk rynkowych1
T-L-4Zagadnienia pojemności rynku1
T-L-5Wybrane metody stosowane w analizie rynku w przestrzeni związane z analizą natężenia, lokalizacji i zasięgu1
T-L-6Kolokwium1
T-L-7Istota i znaczenie ryzyka w działalności gospodarczej1
T-L-8Metody oceny ryzyka w działalności przedsiębiorstw1
T-L-9Statystyczne metody oceny ryzyka1
T-L-10Zarządzanie ryzykiem, ze wskazaniem sterowania ryzykiem oraz kontroli podjętych działań2
T-L-11Prezentacja pracy zaliczeniowej1
12
wykłady
T-W-1Obszary badań rynkowych: istota badań rynkowych, rodzaje badań rynkowych, pojęcia rynku – podstawowe podejścia w badaniach rynku, rynek i jego elementy2
T-W-2Wykorzystanie metod ilościowych w diagnozowaniu sytuacji rynkowych i przewidywaniu rozwoju rynku w przyszłości2
T-W-3Wybrane metody taksonomiczne w analizie zjawisk rynkowych2
T-W-4Ryzyko w działalności gospodarczej – pojęcie ryzyka (niepewność a ryzyko), źródła ryzyka w operacjach gospodarczych, podmioty ryzyka, klasyfikacja ryzyka2
T-W-5Informacja jako źródło ryzyka – cechy informacji, system informacyjny, rola niepewności, asymetria informacji, ryzyko informacyjne, postawy wobec ryzyka2
T-W-6Zarządzanie ryzykiem – rozpoznanie, ocena, sterowanie i kontrola, metody i strategie zarządzania ryzykiem2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych12
A-L-2Studiowanie literatury6
A-L-3Przygotowanie projektu5
A-L-4Przygotowanie do kolokwium2
25
wykłady
A-W-1Studiowanie literatury10
A-W-2Egzamin2
A-W-3Uczestnictwo w wykładach12
A-W-4Przygotowanie do egzaminu12
A-W-5Przygotowanie do zajęć14
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i wybranych programów komputerowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów w formie pisemnej - test jednokrotnego wyboru
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny wynikającej z przedstawionej prezentacji i/lub kolokwium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/5.1_W01
Student zna i rozumie metody badania rynku
E_1A_W03, E_1A_W01, E_1A_W06C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2S-1, S-2
E_1A_D1/5.1_W02
Student zna i rozumie metody oceny ryzyka rynkowego
E_1A_W03, E_1A_W01, E_1A_W06C-3, C-4T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/5.1_U02
Student potrafi zaprojektować proste badania rynkowe
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U04, E_1A_U09, E_1A_U07C-3, C-4T-L-1, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-7M-1, M-2S-2
E_1A_D1/5.1_U03
Student potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe
E_1A_U01, E_1A_U04C-4T-L-1, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-7M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/5.1_K02
Student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi w ocenie rynku
E_1A_K03, E_1A_K04C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/5.1_W01
Student zna i rozumie metody badania rynku
2,0Student nie zna i nie rozumie metod badania rynku
3,0Student zna i rozumie metody badania rynku w 55%-65%>
3,5Student zna i rozumie metody badania rynku w 65%-75%>
4,0Student zna i rozumie metody badania rynku w 75%-85%>
4,5Student zna i rozumie metody badania rynku w 85%-95%>
5,0tudent zna i rozumie metody badania rynku w 95%-100%>
E_1A_D1/5.1_W02
Student zna i rozumie metody oceny ryzyka rynkowego
2,0Student nie zna i nie rozumie metod oceny ryzyka rynkowego
3,0Student zna i rozumie metody oceny ryzyka rynkowego w 55%-65%>
3,5Student zna i rozumie metody oceny ryzyka rynkowego w 65%-75%>
4,0Student zna i rozumie metody oceny ryzyka rynkowego w 75%-85%>
4,5Student zna i rozumie metody oceny ryzyka rynkowego w 85%-95%>
5,0Student zna i rozumie metody oceny ryzyka rynkowego w 95%-100%>

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/5.1_U02
Student potrafi zaprojektować proste badania rynkowe
2,0nie potrafi samodzielnie zaprojektować prostego badania rynkowego
3,0Student potrafi zaprojektować proste badania rynkowe w 55%-65%>.
3,5Student potrafi zaprojektować proste badania rynkowe w 65%-75%>
4,0Student potrafi zaprojektować proste badania rynkowe w 75%-85%>.
4,5Student potrafi zaprojektować proste badania rynkowe w 85%-95%>.
5,0Student potrafi zaprojektować proste badania rynkowe w 95%-100%>
E_1A_D1/5.1_U03
Student potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe
2,0Student nie potrafi wykorzystać wybranych narzędzi komputerowych
3,0Student potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe w 55%-65%>.
3,5Student potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe w 65%-75%>
4,0Student potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe w 75%-85%>.
4,5Student potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe w 85%-95%>.
5,0Student potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe w 95%-100%>.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/5.1_K02
Student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi w ocenie rynku
2,0Student nie jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi w ocenie rynku
3,0Student jest gotów, przy bardzo dużej pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi w ocenie rynku
3,5Student jest gotów, przy dużej pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi w ocenie rynku
4,0Student jest gotów, z niewielką pomocą nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi w ocenie rynku
4,5Student jest gotów, prawie samodzielnie, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi w ocenie rynku
5,0Student jest gotów, samodzielnie , do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi w ocenie rynku

Literatura podstawowa

  1. Wolny Robert, Metody ilościowe w badaniach rynku, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice, 2009
  2. Mynarski Stefan, Analiza danych rynkowych i marketingowych z wykorzystaniem programu Excel, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków, 2006
  3. Mynarski Stefan, Badania rynkowe w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków, 2001
  4. Mynarski Stefan, Analiza danych rynkowych i marketingowych z wykorzystaniem programu STATISTICA, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków, 2003
  5. Garczarczyk Józef, Ilościowe i jakościowe metody badania rynku. Pomiar i jego skuteczność, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, 2005
  6. Garczarczyk Józef, Ilościowe i jakościowe metody badania rynku. Pomiar i jego skuteczność, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, 2005
  7. Mynarski Stefan, Analiza rynku. Problemy i metody., PWN, Warszawa, 1987
  8. Mynarski Stefan, Analiza rynku. Problemy i metody., PWN, Warszawa, 1987
  9. Malhotra N.K., Birks D.S., Marketing Research An Applied Approach, Prentice Hall, Inc., a Pearson Education company, England, 2007
  10. Malhotra N.K., Birks D.S., Marketing Research An Applied Approach, Prentice Hall, Inc., a Pearson Education company, England, 2007
  11. Gątarek D, Maksymiuk R., Krysiak M., Witkowski Ł, Nowoczesne metody zarządzania ryzykiem finansowym, WIG-Press, Warszawa, 2001
  12. Nahotko S., Ryzyko ekonomiczne w działalności gospodarczej, TNOIK, Bydgoszcz, 1997
  13. Hillson D., Risk Management Handbook: A practical guide to managing the multiple dimensions of risk, Kogan Page, London, Philadelphia, New Delhi, 2016
  14. Roca F., Arzu J. R., Risk Management and Derivatives Explained: A practical guide to options, futures, forwards and swaps, Independently Published, United States, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Grabiński T., Wydymus S., Zeliaś A., Metody taksonomii numerycznej w modelowaniu zjawisk społeczno–gospodarczych, PWN, Warszawa, 1989
  2. Jajuga Krzysztof, Statystyczna analiza wielowymiarowa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1993
  3. Nowak Edward, Metody taksonomiczne w klasyfikacji obiektów społeczno-gospodarczych, PWE, Warszawa, 1990
  4. Nowak Edward, Metody taksonomiczne w klasyfikacji obiektów społeczno-gospodarczych, PWE, Warszawa, 1990
  5. Sompolska-Rzechuła Agnieszka (red.), Statystyka z pakietem Statgraphics® 5.0, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2007
  6. Sompolska-Rzechuła Agnieszka (red.), Statystyka z pakietem Statgraphics® 5.0, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2007
  7. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Wzory i tablice, CeDeWu, Warszawa, 2019, 2
  8. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Wzory i tablice, CeDeWu, Warszawa, 2019, 2
  9. Reid D.A., Plank R.E., Fundamentals of Business Marketing Research, The Haworth Press, London, 2004
  10. Reid D.A., Plank R.E., Fundamentals of Business Marketing Research, The Haworth Press, London, 2004
  11. Domański Cz., Testy statystyczne, PWE, Warszawa, 1990
  12. Monkiewicz J., Gąsiorkiewicz L. (red.), Zarządzanie ryzykiem działalności organizacji, C. H. Beck, Warszawa, 2010
  13. Malina A., Statystyczne metody oceny ryzyka w działalności gospodarczej, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków, 1998
  14. Witkowski M., Ryzyko gospodarcze i jego pomiar, Wyd. PWSZ im. Prezydenta Stanisława Wojciechowskiego w Kaliszu, Kalisz, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza struktury zjawisk rynkowych z zastosowaniem miar tendencji centralnej, zróżnicowania i asymetrii1
T-L-2Analiza współzależności zjawisk rynkowych1
T-L-3Analiza rozwoju zjawisk rynkowych1
T-L-4Zagadnienia pojemności rynku1
T-L-5Wybrane metody stosowane w analizie rynku w przestrzeni związane z analizą natężenia, lokalizacji i zasięgu1
T-L-6Kolokwium1
T-L-7Istota i znaczenie ryzyka w działalności gospodarczej1
T-L-8Metody oceny ryzyka w działalności przedsiębiorstw1
T-L-9Statystyczne metody oceny ryzyka1
T-L-10Zarządzanie ryzykiem, ze wskazaniem sterowania ryzykiem oraz kontroli podjętych działań2
T-L-11Prezentacja pracy zaliczeniowej1
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Obszary badań rynkowych: istota badań rynkowych, rodzaje badań rynkowych, pojęcia rynku – podstawowe podejścia w badaniach rynku, rynek i jego elementy2
T-W-2Wykorzystanie metod ilościowych w diagnozowaniu sytuacji rynkowych i przewidywaniu rozwoju rynku w przyszłości2
T-W-3Wybrane metody taksonomiczne w analizie zjawisk rynkowych2
T-W-4Ryzyko w działalności gospodarczej – pojęcie ryzyka (niepewność a ryzyko), źródła ryzyka w operacjach gospodarczych, podmioty ryzyka, klasyfikacja ryzyka2
T-W-5Informacja jako źródło ryzyka – cechy informacji, system informacyjny, rola niepewności, asymetria informacji, ryzyko informacyjne, postawy wobec ryzyka2
T-W-6Zarządzanie ryzykiem – rozpoznanie, ocena, sterowanie i kontrola, metody i strategie zarządzania ryzykiem2
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych12
A-L-2Studiowanie literatury6
A-L-3Przygotowanie projektu5
A-L-4Przygotowanie do kolokwium2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Studiowanie literatury10
A-W-2Egzamin2
A-W-3Uczestnictwo w wykładach12
A-W-4Przygotowanie do egzaminu12
A-W-5Przygotowanie do zajęć14
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/5.1_W01Student zna i rozumie metody badania rynku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji), a także metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-3Nabycie wiedzy w zakresie stosowania metod ilościowych w badaniach rynkowych oraz identyfikacji i oceny ryzyka gospodarczego
C-4Umiejętność samodzielnego zaprojektowania prostych badań rynkowych oraz sterowania zdefiniowanym ryzykiem przy zastosowaniu metod ilościowych oraz narzędzi informatycznych
Treści programoweT-W-1Obszary badań rynkowych: istota badań rynkowych, rodzaje badań rynkowych, pojęcia rynku – podstawowe podejścia w badaniach rynku, rynek i jego elementy
T-W-2Wykorzystanie metod ilościowych w diagnozowaniu sytuacji rynkowych i przewidywaniu rozwoju rynku w przyszłości
T-W-3Wybrane metody taksonomiczne w analizie zjawisk rynkowych
T-L-1Analiza struktury zjawisk rynkowych z zastosowaniem miar tendencji centralnej, zróżnicowania i asymetrii
T-L-5Wybrane metody stosowane w analizie rynku w przestrzeni związane z analizą natężenia, lokalizacji i zasięgu
T-L-2Analiza współzależności zjawisk rynkowych
T-L-3Analiza rozwoju zjawisk rynkowych
T-L-4Zagadnienia pojemności rynku
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i wybranych programów komputerowych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów w formie pisemnej - test jednokrotnego wyboru
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny wynikającej z przedstawionej prezentacji i/lub kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie metod badania rynku
3,0Student zna i rozumie metody badania rynku w 55%-65%>
3,5Student zna i rozumie metody badania rynku w 65%-75%>
4,0Student zna i rozumie metody badania rynku w 75%-85%>
4,5Student zna i rozumie metody badania rynku w 85%-95%>
5,0tudent zna i rozumie metody badania rynku w 95%-100%>
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/5.1_W02Student zna i rozumie metody oceny ryzyka rynkowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji), a także metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-3Nabycie wiedzy w zakresie stosowania metod ilościowych w badaniach rynkowych oraz identyfikacji i oceny ryzyka gospodarczego
C-4Umiejętność samodzielnego zaprojektowania prostych badań rynkowych oraz sterowania zdefiniowanym ryzykiem przy zastosowaniu metod ilościowych oraz narzędzi informatycznych
Treści programoweT-L-8Metody oceny ryzyka w działalności przedsiębiorstw
T-L-9Statystyczne metody oceny ryzyka
T-L-10Zarządzanie ryzykiem, ze wskazaniem sterowania ryzykiem oraz kontroli podjętych działań
T-W-4Ryzyko w działalności gospodarczej – pojęcie ryzyka (niepewność a ryzyko), źródła ryzyka w operacjach gospodarczych, podmioty ryzyka, klasyfikacja ryzyka
T-W-5Informacja jako źródło ryzyka – cechy informacji, system informacyjny, rola niepewności, asymetria informacji, ryzyko informacyjne, postawy wobec ryzyka
T-W-6Zarządzanie ryzykiem – rozpoznanie, ocena, sterowanie i kontrola, metody i strategie zarządzania ryzykiem
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i wybranych programów komputerowych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów w formie pisemnej - test jednokrotnego wyboru
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny wynikającej z przedstawionej prezentacji i/lub kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie metod oceny ryzyka rynkowego
3,0Student zna i rozumie metody oceny ryzyka rynkowego w 55%-65%>
3,5Student zna i rozumie metody oceny ryzyka rynkowego w 65%-75%>
4,0Student zna i rozumie metody oceny ryzyka rynkowego w 75%-85%>
4,5Student zna i rozumie metody oceny ryzyka rynkowego w 85%-95%>
5,0Student zna i rozumie metody oceny ryzyka rynkowego w 95%-100%>
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/5.1_U02Student potrafi zaprojektować proste badania rynkowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
E_1A_U04Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania i prognozowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_1A_U09Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U07Potrafi przygotować typowe prace pisemne lub wystąpienia ustne z zakresu ekonomii i finansów w języku polskim lub obcym, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych oraz różnych źródeł
Cel przedmiotuC-3Nabycie wiedzy w zakresie stosowania metod ilościowych w badaniach rynkowych oraz identyfikacji i oceny ryzyka gospodarczego
C-4Umiejętność samodzielnego zaprojektowania prostych badań rynkowych oraz sterowania zdefiniowanym ryzykiem przy zastosowaniu metod ilościowych oraz narzędzi informatycznych
Treści programoweT-L-1Analiza struktury zjawisk rynkowych z zastosowaniem miar tendencji centralnej, zróżnicowania i asymetrii
T-L-5Wybrane metody stosowane w analizie rynku w przestrzeni związane z analizą natężenia, lokalizacji i zasięgu
T-L-2Analiza współzależności zjawisk rynkowych
T-L-3Analiza rozwoju zjawisk rynkowych
T-L-4Zagadnienia pojemności rynku
T-L-8Metody oceny ryzyka w działalności przedsiębiorstw
T-L-9Statystyczne metody oceny ryzyka
T-L-10Zarządzanie ryzykiem, ze wskazaniem sterowania ryzykiem oraz kontroli podjętych działań
T-L-7Istota i znaczenie ryzyka w działalności gospodarczej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i wybranych programów komputerowych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny wynikającej z przedstawionej prezentacji i/lub kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi samodzielnie zaprojektować prostego badania rynkowego
3,0Student potrafi zaprojektować proste badania rynkowe w 55%-65%>.
3,5Student potrafi zaprojektować proste badania rynkowe w 65%-75%>
4,0Student potrafi zaprojektować proste badania rynkowe w 75%-85%>.
4,5Student potrafi zaprojektować proste badania rynkowe w 85%-95%>.
5,0Student potrafi zaprojektować proste badania rynkowe w 95%-100%>
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/5.1_U03Student potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U04Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania i prognozowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
Cel przedmiotuC-4Umiejętność samodzielnego zaprojektowania prostych badań rynkowych oraz sterowania zdefiniowanym ryzykiem przy zastosowaniu metod ilościowych oraz narzędzi informatycznych
Treści programoweT-L-1Analiza struktury zjawisk rynkowych z zastosowaniem miar tendencji centralnej, zróżnicowania i asymetrii
T-L-5Wybrane metody stosowane w analizie rynku w przestrzeni związane z analizą natężenia, lokalizacji i zasięgu
T-L-2Analiza współzależności zjawisk rynkowych
T-L-3Analiza rozwoju zjawisk rynkowych
T-L-4Zagadnienia pojemności rynku
T-L-8Metody oceny ryzyka w działalności przedsiębiorstw
T-L-9Statystyczne metody oceny ryzyka
T-L-10Zarządzanie ryzykiem, ze wskazaniem sterowania ryzykiem oraz kontroli podjętych działań
T-L-7Istota i znaczenie ryzyka w działalności gospodarczej
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i wybranych programów komputerowych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny wynikającej z przedstawionej prezentacji i/lub kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wybranych narzędzi komputerowych
3,0Student potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe w 55%-65%>.
3,5Student potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe w 65%-75%>
4,0Student potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe w 75%-85%>.
4,5Student potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe w 85%-95%>.
5,0Student potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe w 95%-100%>.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/5.1_K02Student jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi w ocenie rynku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K03Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K04Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Cel przedmiotuC-3Nabycie wiedzy w zakresie stosowania metod ilościowych w badaniach rynkowych oraz identyfikacji i oceny ryzyka gospodarczego
C-4Umiejętność samodzielnego zaprojektowania prostych badań rynkowych oraz sterowania zdefiniowanym ryzykiem przy zastosowaniu metod ilościowych oraz narzędzi informatycznych
Treści programoweT-L-1Analiza struktury zjawisk rynkowych z zastosowaniem miar tendencji centralnej, zróżnicowania i asymetrii
T-L-2Analiza współzależności zjawisk rynkowych
T-L-3Analiza rozwoju zjawisk rynkowych
T-L-4Zagadnienia pojemności rynku
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i wybranych programów komputerowych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów w formie pisemnej - test jednokrotnego wyboru
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny wynikającej z przedstawionej prezentacji i/lub kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi w ocenie rynku
3,0Student jest gotów, przy bardzo dużej pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi w ocenie rynku
3,5Student jest gotów, przy dużej pomocy nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi w ocenie rynku
4,0Student jest gotów, z niewielką pomocą nauczyciela, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi w ocenie rynku
4,5Student jest gotów, prawie samodzielnie, do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi w ocenie rynku
5,0Student jest gotów, samodzielnie , do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metody i narzędzi w ocenie rynku