Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
Sylabus przedmiotu Statystyka opisowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Statystyka opisowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Wawrzyniak <Katarzyna.Wawrzyniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Sompolska-Rzechuła <Agnieszka.Sompolska-Rzechula@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagania w zakresie wiedzy: student posiada wiadomości z zakresu podstaw analizy matematycznej oraz ogólną wiedzę ekonomiczną. |
W-2 | Wymagania w zakresie umiejetości: student potrafi wykonywać operacje matematyczne oraz posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie podstawowej wiedzy o: sposobach pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystycznych metodach badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych. |
C-2 | Zdobycie praktycznych umiejętności zastosowania metod statystycznych z wykorzystaniem popularnych pakietów statystycznych oraz arkusza kalkulacyjnego. |
C-3 | Przygotowanie do: aktywnego uczestniczenia w zespole, formułowania problemu badawczego, doboru odpowiedniej metodologii oraz wykonania, opracowania i interpretacji wyników badań. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Prezentacja materiału statystycznego – budowa szeregów i tablic statystycznych oraz sporządzanie wykresów statystycznych na podstawie surowego materiału statystycznego. | 1 |
T-L-2 | Sprawdzian z podstawowych pojęć i etapów badania statystycznego. | 1 |
T-L-3 | Obliczanie i interpretacja klasycznych oraz pozycyjnych parametrów charakteryzujących empiryczny rozkład cech w zbiorowości statystycznej. Wszechstronna analiza struktury. | 3 |
T-L-4 | Kolokwium z analizy struktury. | 2 |
T-L-5 | Wyznaczanie i interpretacja miar siły związku dla cech jakościowych, miar siły i kierunku związku dla cech ilościowych, parametrów liniowej funkcji regresji cech ilościowych. | 2 |
T-L-6 | Wyznaczanie i interpretacja przyrostów oraz indeksów indywidualnych. | 2 |
T-L-7 | Mechaniczne i analityczne wyznaczanie trendu. Wyznaczanie oraz interpretacja absolutnych i względnych miar charakteryzujących wahania sezonowe. | 2 |
T-L-8 | Kolokwium z analizy współzalezności i dynamiki. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedmiot badań statystyki. Podstawowe pojęcia (zbiorowość statystyczna, jednostka statystyczna, cecha statystyczna). Badanie statystyczne (etapy badania statystycznego; metody badania; techniki badania; materiał statystyczny i metody jego zbierania). | 2 |
T-W-2 | Analiza struktury procesów masowych (rozkład empiryczny i typy rozkładów; parametry rozkładu: klasyczne i pozycyjne, absolutne i względne; parametry tendencji centralnej; miary zróżnicowania; miary asymetrii; miary spłaszczenia; pomiar koncentracji). Wszechstronna analiza struktury. Analiza porównawcza struktur pod względem wybranych cech | 6 |
T-W-3 | Analiza współzależności procesów masowych (korelacja i regresja cech ilościowych, korelacja cech jakościowych). | 3 |
T-W-4 | Wykorzystanioe programu STATISTICA w analizie struktury i współzależności zjawiski masowych. | 1 |
T-W-5 | Analiza szeregów czasowych (metody badanie zmian krótkookresowych, dekompozycja szeregów czasowych). | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych | 10 |
A-L-2 | Studiowanie literatury | 7 |
A-L-3 | Wykonanie prac domowych (samodzielnych i zespołowych) | 8 |
A-L-4 | Przygotowanie do sprawdzianu i kolokwiów | 10 |
A-L-5 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 15 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Przygotowanie do egzaminu | 36 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 22 |
A-W-3 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-4 | Uczestnictwo w egzaminie | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej (test) zawierający zagadnienia teoretyczne oraz zadania do samodzielnego rozwiązania. |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzenie wyników pracy w zespole mające na celu identyfikację braków w wiedzy i umiejętnościach studenta. |
S-3 | Ocena formująca: Sprawdzian i kolokwia służące do oceny okresowych osiągnięć studenta - samodzielne rozwiązanie zadań problemowych z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i pakietów satystycznych. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen pochodzących ze sprawdzianu i kolokwiów oraz aktywności na zajęciach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B06/2.3_W01 Student zna i rozumie przedmiot badań i podstawowe pojęcia statystyki opisowej oraz etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych | E_1A_W03, E_1A_W01, E_1A_W06 | — | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
E_1A_B06/2.3_W02 Student zna popularne pakiety statystyczne i rozumie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej | E_1A_W03, E_1A_W01, E_1A_W06 | — | C-2, C-3 | T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B06/2.3_U01 Student potrafi zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U04 | — | C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
E_1A_B06/2.3_U02 Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U04 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B06/2.3_K01 Student jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce opisowej | E_1A_K01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B06/2.3_W01 Student zna i rozumie przedmiot badań i podstawowe pojęcia statystyki opisowej oraz etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie przedmiotu badań i podstawowych pojęć statystyki opisowej oraz etapów badania statystycznego, sposobów pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystycznych metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie przedmiot badań i podstawowe pojęcia statystyki opisowej oraz etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych | |
3,5 | Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna i rozumie przedmiot badań i podstawowe pojęcia statystyki opisowej oraz etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych | |
4,0 | Student w stopniu dobrym zna i rozumie przedmiot badań i podstawowe pojęcia statystyki opisowej oraz etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych | |
4,5 | Student w stopniu więcej niż dobrym zna i rozumie przedmiot badań i podstawowe pojęcia statystyki opisowej oraz etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie przedmiot badań i podstawowe pojęcia statystyki opisowej oraz etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych | |
E_1A_B06/2.3_W02 Student zna popularne pakiety statystyczne i rozumie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej | 2,0 | Student nie zna popularnych pakietów statystycznych i nie rozumie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym zna popularne pakiety statystyczne i rozumie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej | |
3,5 | Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna popularne pakiety statystyczne i rozumie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej | |
4,0 | Student w stopniu dobrym zna popularne pakiety statystyczne i rozumie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej | |
4,5 | Student w stopniu więcej niż dobrym zna popularne pakiety statystyczne i rozumie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym zna popularne pakiety statystyczne i rozumie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B06/2.3_U01 Student potrafi zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny | 2,0 | Student nie potrafi zorganizować badania statystycznego, zebrać, prezentować i analizować materiału statystycznego |
3,0 | Student potrafi zorganizować niektóre etapy badania statystycznego i przy współudziale z prowadzącym zajęcia zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny | |
3,5 | Student potrafi zorganizować większość etapów badania statystycznego i przy współudziale z prowadzącym zajęcia: zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie statystyczne, jednak prezentowanie i analizowanie zgromadzonego materiału statystycznego jest dokonywane przy współudziale prowadzącego zajęcia | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować, jednak przy analize materiału statystyczny wymaga niewielkiej pomocy prowadzącego zajęcia | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować i wszechstronnie analizować materiał statystyczny | |
E_1A_B06/2.3_U02 Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej | 2,0 | Student nie potrafi zastosować odpowiednich metod i narzędzi statystycznych oraz nie potrafi interpretować wyników przeprowadzonych badań i odnieść ich do praktyki gospodarczej |
3,0 | Student potrafi zastosować niektóre (wskazane przez prowadzącego zajęcia) metody i narzędzia statystyczne oraz potrafi interpretować (z pomocą nauczyciela) wyniki przeprowadzonych badań | |
3,5 | Student potrafi zastosować wskazane przez prowadzącego zajęcia metody i narzędzia statystyczne, potrafi interpretować (z pomocą nauczyciela) wyniki przeprowadzonych badań oraz potrafi odnieść niektóre wyniki do praktyki gospodarczej | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie zastosować większość metod i narzędzi statystycznych, potrafi zinterpretować większość wyników przeprowadzonych badań oraz odnieść większość z nich do praktyki gospodarczej | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie zastosować metody i narzędzia statystyczne, potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań oraz odnieść większość z nich do praktyki gospodarczej | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie zastosować metody i narzędzia statystyczne, potrafi wszechstronnie interpretować wyniki przeprowadzonych badań oraz odnieść je do praktyki gospodarczej |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B06/2.3_K01 Student jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce opisowej | 2,0 | Student nie jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce opisowej |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce opisowej | |
3,5 | Student w stopniu więcej niż dostatecznym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce opisowej | |
4,0 | Student w stopniu dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce opisowej | |
4,5 | Student w stopniu więcej niż dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce opisowej | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym jest gotowy do rozwiązywania problemowych zagadnień związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w statystyce opisowej |
Literatura podstawowa
- Hozer J. (red.), Statystyka. Opis statystyczny, Katedra Ekonometrii i Statystyki Uniwersytetu Szczecińskiego, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 1998, trzecie
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka opisowa. Przykłady i zadania, CeDeWu, Warszawa, 2017, drugie
- Sompolska-Rzechuła A., Statystyka z pakietem Statgraphics® 5.0, Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2007
- Sobczyk M., Statystyka opisowa, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa, 2010
- Kukuła K., Elementy statystyki w zadaniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
- Jóźwiak J., Podgórski J., Statystyka od podstaw, PWE, Warszawa, 2012, siódme
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Wzory i tablice. Metody statystyczne i ekonometryczne, CeDeWu, Warszawa, 2019, drugie
- Parlińska M., Parliński J., Statystyczna analiza danych z Excelem, SGGW, Warszawa, 2011
- Aczel A.D., Souderpandian J., Complete Business Statistics (chapters 1, 10), McGraw-Hill Primis Online, 2008, siódme, https://alitsaki.ir/wp-content/uploads/2019/07/compelet-business-statisrics-aczel.pdf
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Formulas and Tables. Statistical and Econometric Methods, CeDeWu, Warszawa, 2021
- Lane D.M. (ed.), Introduction to Statistics, Online Edition, 2019, https://onlinestatbook.com/Online_Statistics_Education.pdf
Literatura dodatkowa
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka w zadaniach, Część I. Statystyka opisowa, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2002, drugie
- Luszniewicz A., Słaby T., Statystyka z pakietem komputerowym STATISTICA PL. Teoria i zastosowania, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa, 2008, trzecie
- Sobczyk M., Statystyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012, piąte
- Zeliaś A., Metody statystyczne, PWE, Warszawa, 2001
- Aczel A.D., Statystyka w zarządzaniu – pełny wykład, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
- Anderson D.R., Sweeney D.J., Williams T.A., Statistics for Business and Economics, South-Western Cengage Learning, 2019, czternaste