Wydział Ekonomiczny - Gospodarka turystyczna (S1)
Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia kultury - sztuka i historia Szczecina:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Gospodarka turystyczna | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Wybrane zagadnienia kultury - sztuka i historia Szczecina | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Sammel <Anna.Sammel@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Katarzyna Szymańska <Katarzyna_Szymanska@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Ogólna wiedza ze znajomości historii i sztuki Szczecina i miast Pomorza Zachodniego. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | C1. Dostarczenie treści humanistycznych, uzupełniających wykształcenie studenta. |
| C-2 | C2. Zapoznanie z treściami z zakresu historii, sztuki i kultury Szczecina od początków powstania po dzień dzisiejszy. |
| C-3 | C3. Zapoznanie z treściami z zakresu historii, sztuki i kultury miast woj. zachodniopomorskiego od początków powstania po dzień dzisiejszy. |
| C-4 | C4. Rozbudzenie, rozwijanie i kształtowanie poczucia przynależności do miejsca, w którym żyjemy. Wybrane zagadnienia kultury - Szczecin w sztuce |
| C-5 | C5. Zwiedzanie i poznawanie ważnych dla naszego miasta i województwa zabytków, instytucji, wystaw. |
| C-6 | C6. Ukształtowanie umiejętności z zakresu przygotowania i zaprezentowania przez studenta prezentacji multimedialnej dotyczącej przedstawienia i omówienia wybranego zabytku, wydarzenia z historii Szczecina lub miejsca pochodzenia studenta. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| wykłady | ||
| T-W-1 | Historia i sztuka Szczecina od X wieku do XVII wieku | 2 |
| T-W-2 | Historia i sztuka Szczecina od XVIII wieku do 1945 roku. | 2 |
| T-W-3 | Historia wybranych instytucji kulturalnych Szczecina na przełomie XIX i XX wieku. | 2 |
| T-W-4 | Muzyczne tradycje Szczecina XIX i XX wieku. | 2 |
| T-W-5 | Plastyka i architektura Szczecina. | 3 |
| T-W-6 | Szlakami historycznego Szczecina. | 2 |
| T-W-7 | Szlakami Pomorza Zachodniego | 2 |
| 15 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
| A-W-2 | przygotowanie się do zajeć, czytanie wskazanej literatury, przygotowanie prezentacji multimedialnej, udział w wystawie | 10 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny, opowiadanie, opis, anegdota, objaśnienie i wyjaśnienie. |
| M-2 | Metoda problemowa: wykład konwersatoryjny. |
| M-3 | Metoda aktywizująca: inscenizacja. |
| M-4 | Metody eksponujace: film, pokaz multimedialny połączony z przeżyciem. |
| M-5 | Metody programowane: z użyciem komputera, odtwarzacza CD/DVD |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Ocena wiedzy z historii i sztuki Szczecina przeprowadzona jest przez wykładowcę poprzez dialog ze studentem w celu ukierunkowania nauczania do poziomu studenta tak, aby uzyskać założone efekty zainteresowania podawaną przez wykładowcę wiedzą i przyswajania jej w jak największym stopniu. |
| S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenia przedmiotu dokonuje się na podstawie prezentacji multimedialnej przygotowanej przez studenta a dotyczącej wybranego zabytku Szczecina, zagadnień z historii miasta lub miasta pochodzenia studenta oraz obecności na wykładach. |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| GT_1A_A07/5.2_K01 Jest gotów do uznania wiedzy z zakresu historii i sztuki Szczecina i Pomorza Zachodniego w kształtowaniu poczucia przynależności do miejsca w którym żyje. | GT_1A_K01 | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| GT_1A_A07/5.2_K01 Jest gotów do uznania wiedzy z zakresu historii i sztuki Szczecina i Pomorza Zachodniego w kształtowaniu poczucia przynależności do miejsca w którym żyje. | 2,0 | Student nie uczestniczył w zajęciach. |
| 3,0 | Dwie nieusprawiedliwione nieobecności studenta na zajęciach. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | Jedna nieobecność na zajęciach. Bierna postawa studenta na zajęciach. | |
| 4,5 | ||
| 5,0 | Uczestnictwo we wszystkich zajęciach, pozytywna ocena aktywności studenta. |
Literatura podstawowa
- Kazimierz Kozłowski, Jerzy Podralski, Gryfici, Książęta Pomorza Zachodniego, KAW, Szczecin, 1985, ISBN: 83-03-00530-8
- Praca zbiorowa Władztwo Książąt Pomorskich, Władztwo Książąt Pomorskich, KAW, Szczecin, 1986
- Tadeusz Białecki Lucyna Turek-Kwiatkowska, Szczecin stary i nowy, Szczecińskie Towarzystwo Kultury, Szczecin, 1991
- Cezary Domalski, Napoleoński Szczecin 1806-1813, Walkowska Wydawnictwo/JEŻ, Szczecin, 2009, ISBN 978-83-61805-05-2
- Roman Czejarek, Szczecin przełomu wieków, Dom Wydawniczy Księży Młyn, Łódź, 2008, ISBN 978-83-61253-31-0
- Arkadiusz Kozaczuk, Przemiany Szczecina, Walkowska Wydawnictwo/JEŻ, Szczecin, 2008, ISBN 978-83-924983-7-7
- Stefan Kownas, Czesław Piskorski, Szczecin-miasto parków i zieleni, PWN, Poznań, 1958
- Roman Tesze, Niektóre realia szczecińskie w latach III Rzeszy, Walkowska Wydawnictwo/JEŻ, Szczecin, 2009
- Seria wydawnicza, Zeszyty Szczecińskie, Wyd. PUBLISHER’S, Szczecin, 2005, ISBN 83-89029-16-2
- Karolina Kuciapa, 30 Lat Opery na Zamku, Wyd. Opera na Zamku, Szczecin, 2008, ISBN 978-83-909715-1
- Zdzisław Sośnicki, 40 lat teatrów dramatycznych Szczecina, KAW, Szczecin, 1985, ISBN 83-03-01190-1
- Kazimierz Kozłowski, Życie kulturalne Szczecina w latach 1945-1980, KAW, Szczecin, 1984
Literatura dodatkowa
- Magazyn, Sedina.pl magazyn, Walkowska Wydawnictwo/JEŻ, Szczecin, 2009, ISBN 978-83-924983-6-0
- Portale internetowe, www.staryszczecin.cba.pl /www.sedina.pl /www.stettin.czejarek.pl, 2011