Wydział Ekonomiczny - Gospodarka turystyczna (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy prawa:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Gospodarka turystyczna | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Podstawy prawa | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Maciej Nowak <Maciej.Nowak@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
| Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Sudent zna podstawowe pojęcia z zakresu wiedzy o państwie i prawie |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zazanajomienie studntów z ogólnymi wiadomościami o prawie oraz elementarymi pojęciami związanymi z poszczególnymi gałęziami prawa. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Prawo konstytucyjne: konstytucja, trójpodział władzy, Sejm, Senat, Prezydent, NIK, Rada Ministrów, wymiar sprawiedliwości | 2 |
| T-A-2 | Prawo administracyjne: pojęcie administracji, istota i przedmiot prawa administracyjnego, organy administracji publicznej, stosunek administracyjnoprawny, prawne formy działania administracji, akt administracyjny - podział i ważność, postępowanie administracyjne, postępoiwanie egzekucyjne | 4 |
| T-A-3 | Prawo cywilne cz. ogólna: klauzule generalne, stosunek cywilnoprawny, prawo podmiotowe, osoby fizyczne, osoby prawne, czynność prawna i przesłanki jej ważności, wady oświadczenia woli, zawarcie umowy, forma czynności prawnych, prokura, pełnomocnictwo, przedawnienie roszczeń | 4 |
| T-A-4 | Prawo cywilne cz. rzeczowa: pojęcie i podział rzeczy, prawo własności - nabycie i utrata, współwłasność, użytkowanie wieczyste, ograniczone prawa rzeczowe, księgi wieczyste, posiadanie | 4 |
| T-A-5 | Prawo cywilne cz. zobowiązania: istota zobowiązania, treść i rodzaje świadczenia, wielość wierzycieli albo dłużników, umowy - pojęcie, treść i forma, wzorce umowne, niedozwolone klauzule umowne, dodatkowe zastrzeżenia umowne, bezpodstawne wzbogacenie, czyny niedozwolone, wykonanie zobowiązań i skutki ich niewykonania, wygaśnięcie zobowiązań, przejście praw i obowiązków, ochrona wierzycieli w razie niewypłacalności dłużnika | 4 |
| T-A-6 | Umowa sprzedaży. Umowa o dzieło. Najem i dzierżawa. Użyczenie. Pożyczka. Zlecenie i umowy pokrewne. Umowa przewozu, umowa ubezpieczeniowa, umowa przechowania. Inne umowy w obrocie powszechnym | 4 |
| T-A-7 | Elementy prawa spadkowego i rodzinnego | 2 |
| T-A-8 | Elementy prawa gospodarczego | 3 |
| T-A-9 | Elementy prawa finansowego | 2 |
| T-A-10 | Zaliczenie | 1 |
| 30 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Istota prawa i jego rola we współczesnej gospodarce, skutki stanowienia i stosowania prawa | 2 |
| T-W-2 | Podstawowe pojęcia: norma prawna, przepis prawny, stosunek prawny, zdarzenia prawne i ich podział, stosowanie prawa, wykładnia prawa, akt prawny, publikowanie aktów normatywnych, luki w prawie, kolizje przepisów prawnych, systematyka prawa | 4 |
| T-W-3 | Źródła prawa: konstytucyjna klasyfikacja źródeł prawa, prawo wspólnotowe, umowy międzynarodowe, ustawy, rozporządzenia, akty prawa miejscowego, organy promulgacyjne | 2 |
| T-W-4 | Odpowiedzialność w prawie: konstytucyjna, administracyjna, karna, pracownicza, cywilna. | 2 |
| 10 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
| A-A-2 | studiowanie literatury i aktów prawnych | 10 |
| A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
| 50 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
| A-W-2 | egzamin | 2 |
| A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 8 |
| A-W-4 | studiowanie literatury i aktów prawnych | 5 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład informacyjny |
| M-2 | Wykład problemowy z elementami aktywizacji studentów |
| M-3 | Dyskusja dydaktyczna, metoda przypadków |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Ocena studentów podczas zajęć na podstawie odpowiedzi na zadane pytania w związku z rozwiązywanymi casusami prawnymi |
| S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
| S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| GT_1A_B04/1.6_W01 Zna i rozumie ogólne zagadnienia z zakresu poszczególnych gałęzi prawa | GT_1A_W02, GT_1A_W08 | — | C-1 | T-W-2, T-A-3, T-A-7, T-W-3, T-W-1, T-A-4, T-A-6, T-A-1, T-A-8, T-A-9, T-A-5, T-W-4, T-A-2 | M-1, M-2 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| GT_1A_B04/1.6_U01 Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu poszczególnych gałęzi prawa do rozwiązywania casusów prawnych | GT_1A_U02 | — | C-1 | T-A-6, T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-A-9, T-W-4, T-W-2, T-A-4, T-A-3 | M-2, M-1, M-3 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| GT_1A_B04/1.6_K01 Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności jej wykorzystania w zakresie poszczególnych gałęzi prawa | GT_1A_K02, GT_1A_K01 | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-A-4, T-W-4, T-A-5, T-A-3, T-A-2, T-A-9, T-A-6, T-A-7, T-A-1, T-W-3, T-A-8 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| GT_1A_B04/1.6_W01 Zna i rozumie ogólne zagadnienia z zakresu poszczególnych gałęzi prawa | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie ogólnych zagadnień z zakresu poszczególnych gałęzi prawa. |
| 3,0 | Student zna i rozumie ogólne zagadnienia z zakresu poszczególnych gałęzi prawa w stopniu dostatecznym. | |
| 3,5 | Student zna i rozumie ogólne zagadnienia z zakresu poszczególnych gałęzi prawa w stopniu większym niż dostateczny. | |
| 4,0 | Student zna i rozumie ogólne zagadnienia z zakresu poszczególnych gałęzi prawa w stopniu dobrym. | |
| 4,5 | Student zna i rozumie ogólne zagadnienia z zakresu poszczególnych gałęzi prawa w stopniu większym niż dobry. | |
| 5,0 | Student zna i rozumie ogólne zagadnienia z zakresu poszczególnych gałęzi prawa w stopniu bardzo dobrym. |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| GT_1A_B04/1.6_U01 Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu poszczególnych gałęzi prawa do rozwiązywania casusów prawnych | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy z zakresu poszczególnych gałęzi prawa. |
| 3,0 | Student potrafi samodzielnie wykorzystać wiedzę z zakresu poszczególnych gałęzi prawa. | |
| 3,5 | Student potrafi samodzielnie wykorzystać wiedzę z zakresu poszczególnych gałęzi prawa w stopniu większym niż dostateczny. | |
| 4,0 | Student potrafi samodzielnie wykorzystać wiedzę z zakresu poszczególnych gałęzi prawa w stopniu dobrym. | |
| 4,5 | Student potrafi samodzielnie wykorzystać wiedzę z zakresu poszczególnych gałęzi prawa w stopniu większym niż dobry. | |
| 5,0 | Student potrafi samodzielnie wykorzystać wiedzę z zakresu poszczególnych gałęzi prawa w stopniu bardzo dobrym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| GT_1A_B04/1.6_K01 Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności jej wykorzystania w zakresie poszczególnych gałęzi prawa | 2,0 | Student nie jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie poszczególnych gałęzi prawa. |
| 3,0 | Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie poszczególnych gałęzi prawa w stopniu dostatecznym | |
| 3,5 | Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie poszczególnych gałęzi prawa. w stopniu większym niż dostateczny. | |
| 4,0 | Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie poszczególnych gałęzi prawa w stopniu dobrym. | |
| 4,5 | Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie poszczególnych gałęzi prawa w stopniu większym niż dobry. | |
| 5,0 | Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie poszczególnych gałęzi prawa w stopniu bardzo dobrym. |
Literatura podstawowa
- Muras Z., Podstawy prawa, C.H. Beck, 2019
- Born, G. B., International arbitration: law and practice, Kluwer Law International BV, 2021
- Chemerinsky, E., Constitutional law, Wolters Kluwer, 2019
- Przybysz, P., nstytucje prawa administracyjnego, Wolters Kluwer, Warszawa, 2020
- Strzyczkowski, K., Prawa podstawowe jako źródła celów społecznych i gospodarczych Unii Europejskiej, Prawo, 2019, 329, s. 233-245
Literatura dodatkowa
- Kruczulak K., Prawo handlowe. Zarys wykładu, Lexis Nexis, Warszawa, 2008
- Czasopismo, Monitor Prawniczy, CH Beck, 2011