Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Gospodarka turystyczna (S1)

Sylabus przedmiotu Przedsiębiorczość w turystyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka turystyczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przedsiębiorczość w turystyce
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza ekonomiczna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Kształtowanie umiejętności z zakresu prowadzenia działalności gospodarczej w sektorze turystyki.
C-2Przygotowanie studentów do aktywnego uczestnictwa na rynku usług turystycznych.
C-3Zapoznanie studenta z niezbędną wiedzą z zakresu podstw zarządzania oraz nauk o organizacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Formy organizacyjno-prawne prowadzenia działalności turystycznej3
T-A-2Analiza mikro- i makrootoczenia przedsiębiorstwa turystycznego3
T-A-3Cykl życia przedsiębiorstwa turystycznego3
T-A-4Ocena opłacalności przedsiębiorstw zaliczanych do infrastruktury turystycznej4
T-A-5Pojęcie oraz główne elementy strategii rozwoju przedsiębiorstwa2
T-A-6Innowacyjność jako źródło przedsiębiorczości w turystyce2
T-A-7Praktyczne zasady konstrukcji biznesplanu podmiotu turystycznego3
T-A-8Przedsiębiorczość międzynarodowa - przykłady rynków i firm2
T-A-9Prezentacja projektów przygotowanych przez studentów6
T-A-10Zaliczenie pisemne2
30
wykłady
T-W-1Przedsiębiorstwo - aspekt ekonomiczny i prawny. Geneza przedsiębiorstw, podstawowe cechy przedsiebiorstw.2
T-W-2Przedsiębiorca podmiotem przedsiębiorstwa. Podmioty: właściciel przedsiębiorca, menadżer, wykonawca3
T-W-3Sylwetki słynnych przedsiebiorców XX i XXI wieku w branzy turystycznej. Tajemnice sukcesów.2
T-W-4Polityka Unii Europejskiej w zakresie gospodaki turystycznej a kreowanie przedsiębiorczości.2
T-W-5Zaliczenie.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowywanie się do zajęć8
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia7
A-A-4Przygotowanie projektu5
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne - pytania otwarte

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_C01/1.8_W01
Student zna i rozumie istotę przedsiębiorczości i jej aspekty w branży turystycznej.
GT_1A_W01, GT_1A_W05, GT_1A_W07C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_C01/1.8_U01
Student potrafi posługiwac sie podstawowymi kategoriami przedsiebiorczosci.
GT_1A_U01, GT_1A_U04, GT_1A_U05C-1, C-2T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_C01/1.8_K01
Student jest gotów do doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności.
GT_1A_K01, GT_1A_K02, GT_1A_K04C-2, C-1, C-3T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_C01/1.8_W01
Student zna i rozumie istotę przedsiębiorczości i jej aspekty w branży turystycznej.
2,0Student nie zna i nie rozumie istoty przedsiębiorczości i jej aspektów w branży turystycznej.
3,0Student zna i rozumie istotę przedsiębiorczości i jej aspekty w branży turystycznej w stopniu dostatecznym w co najmniej 55%
3,5Student zna i rozumie istotę przedsiębiorczości i jej aspekty w branży turystycznej w stopniu dostatecznym plus w co najmniej 65%
4,0Student zna i rozumie istotę przedsiębiorczości i jej aspekty w branży turystycznej w stopniu dobrym w co najmniej 75%
4,5Student zna i rozumie istotę przedsiębiorczości i jej aspekty w branży turystycznej w stopniu dobrym plusm w co najmniej 85%
5,0Student zna i rozumie istotę przedsiębiorczości i jej aspekty w branży turystycznej w stopniu bardzo dobrym w co najmniej 95%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_C01/1.8_U01
Student potrafi posługiwac sie podstawowymi kategoriami przedsiebiorczosci.
2,0Student nie potrafi posługiwac sie podstawowymi kategoriami przedsiebiorczosci.
3,0Student potrafi posługiwac sie podstawowymi kategoriami przedsiebiorczosci w stopniu dostatecznym min w 55%.
3,5Student potrafi posługiwac sie podstawowymi kategoriami przedsiebiorczosci w stopniu dostatecznym plus min w 65%.
4,0Student potrafi posługiwac sie podstawowymi kategoriami przedsiebiorczosci w stopniu dobrym min w 75%.
4,5Student potrafi posługiwac sie podstawowymi kategoriami przedsiebiorczosci w stopniu dobrym plus min w 85%.
5,0Student potrafi posługiwac sie podstawowymi kategoriami przedsiebiorczosci w stopniu bardzo dobrym min w 95%.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_C01/1.8_K01
Student jest gotów do doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności.
2,0Student nie jest gotów do doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności
3,0Student jest gotów do doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności w stopniu dostatecznym w co najmniej 55%.
3,5Student jest gotów do doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności w stopniu dostatecznym plus w co najmniej 65%.
4,0Student jest gotów do doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności w stopniu dobrym w co najmniej 75%.
4,5Student jest gotów do doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności w stopniu dobrym plus w co najmniej 85%.
5,0Student jest gotów do doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności w stopniu bardzo dobrym w co najmniej 95%.

Literatura podstawowa

  1. Bogusław Stankiewicz, Wojciech Lewicki, Podstawy turystyki, rekreacji i hotelarstwa, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 2020, ISBN: 9788373655461
  2. Brzezinski M., Wprowadzenie do nauki o przedsiebiorstwie, Difin, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Sheldon, Pauline & Daniele, Roberto, Social Entrepreneurship and Tourism: Philosophy and Practice, 2017, https://www.researchgate.net/publication/321538061_Social_Entrepreneurship_and_Tourism_Philosophy_and_Practice
  2. Bogusław Stankiewicz, Wojciech Lewicki, Analiza konkurencyjności sprzedaży w sektorze usług turystyki uzdrowiskowej regionu, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki, Szczecin, 2013, 3 (23)
  3. Drucker P.F., Praktyka zarządzania, New Media S.r.l. Aliberti editore, Rzym, 2010
  4. Janik B., Funkcjonowanie przedsiębiorstwa w warunkach gospodarki rynkowej, Difin, Warszawa, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Formy organizacyjno-prawne prowadzenia działalności turystycznej3
T-A-2Analiza mikro- i makrootoczenia przedsiębiorstwa turystycznego3
T-A-3Cykl życia przedsiębiorstwa turystycznego3
T-A-4Ocena opłacalności przedsiębiorstw zaliczanych do infrastruktury turystycznej4
T-A-5Pojęcie oraz główne elementy strategii rozwoju przedsiębiorstwa2
T-A-6Innowacyjność jako źródło przedsiębiorczości w turystyce2
T-A-7Praktyczne zasady konstrukcji biznesplanu podmiotu turystycznego3
T-A-8Przedsiębiorczość międzynarodowa - przykłady rynków i firm2
T-A-9Prezentacja projektów przygotowanych przez studentów6
T-A-10Zaliczenie pisemne2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedsiębiorstwo - aspekt ekonomiczny i prawny. Geneza przedsiębiorstw, podstawowe cechy przedsiebiorstw.2
T-W-2Przedsiębiorca podmiotem przedsiębiorstwa. Podmioty: właściciel przedsiębiorca, menadżer, wykonawca3
T-W-3Sylwetki słynnych przedsiebiorców XX i XXI wieku w branzy turystycznej. Tajemnice sukcesów.2
T-W-4Polityka Unii Europejskiej w zakresie gospodaki turystycznej a kreowanie przedsiębiorczości.2
T-W-5Zaliczenie.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowywanie się do zajęć8
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia7
A-A-4Przygotowanie projektu5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_C01/1.8_W01Student zna i rozumie istotę przedsiębiorczości i jej aspekty w branży turystycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty, obiekty i zjawiska z zakresu gospodarki turystycznej, a także metody i teorie wyjaśniające zależności występujące między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z ekonomii, finansów i zarządzania tworzących podstawy teoretyczne gospodarki turystycznej oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
GT_1A_W05Zna dylematy współczesnej gospodarki, w tym gospodarki turystycznej i rozumie czynniki wpływające na jej stan i zmiany
GT_1A_W07Zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości, w tym przedsiębiorczości indywidulanej
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie umiejętności z zakresu prowadzenia działalności gospodarczej w sektorze turystyki.
C-3Zapoznanie studenta z niezbędną wiedzą z zakresu podstw zarządzania oraz nauk o organizacji.
Treści programoweT-W-1Przedsiębiorstwo - aspekt ekonomiczny i prawny. Geneza przedsiębiorstw, podstawowe cechy przedsiebiorstw.
T-W-2Przedsiębiorca podmiotem przedsiębiorstwa. Podmioty: właściciel przedsiębiorca, menadżer, wykonawca
T-W-3Sylwetki słynnych przedsiebiorców XX i XXI wieku w branzy turystycznej. Tajemnice sukcesów.
T-W-4Polityka Unii Europejskiej w zakresie gospodaki turystycznej a kreowanie przedsiębiorczości.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne - pytania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie istoty przedsiębiorczości i jej aspektów w branży turystycznej.
3,0Student zna i rozumie istotę przedsiębiorczości i jej aspekty w branży turystycznej w stopniu dostatecznym w co najmniej 55%
3,5Student zna i rozumie istotę przedsiębiorczości i jej aspekty w branży turystycznej w stopniu dostatecznym plus w co najmniej 65%
4,0Student zna i rozumie istotę przedsiębiorczości i jej aspekty w branży turystycznej w stopniu dobrym w co najmniej 75%
4,5Student zna i rozumie istotę przedsiębiorczości i jej aspekty w branży turystycznej w stopniu dobrym plusm w co najmniej 85%
5,0Student zna i rozumie istotę przedsiębiorczości i jej aspekty w branży turystycznej w stopniu bardzo dobrym w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_C01/1.8_U01Student potrafi posługiwac sie podstawowymi kategoriami przedsiebiorczosci.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu gospodarki turystycznej do formułowania i rozwiazywania złożonych i nietypowych problemów, a także wykonywania zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych
GT_1A_U04Potrafi posługiwać się specjalistyczną terminologią w środowisku związanym z gospodarką turystyczną i poza nim
GT_1A_U05Potrafi brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać opinie i stanowiska oraz dyskutować na tematy związane z gospodarką turystyczną
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie umiejętności z zakresu prowadzenia działalności gospodarczej w sektorze turystyki.
C-2Przygotowanie studentów do aktywnego uczestnictwa na rynku usług turystycznych.
Treści programoweT-W-2Przedsiębiorca podmiotem przedsiębiorstwa. Podmioty: właściciel przedsiębiorca, menadżer, wykonawca
T-W-4Polityka Unii Europejskiej w zakresie gospodaki turystycznej a kreowanie przedsiębiorczości.
T-W-1Przedsiębiorstwo - aspekt ekonomiczny i prawny. Geneza przedsiębiorstw, podstawowe cechy przedsiebiorstw.
T-W-3Sylwetki słynnych przedsiebiorców XX i XXI wieku w branzy turystycznej. Tajemnice sukcesów.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne - pytania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługiwac sie podstawowymi kategoriami przedsiebiorczosci.
3,0Student potrafi posługiwac sie podstawowymi kategoriami przedsiebiorczosci w stopniu dostatecznym min w 55%.
3,5Student potrafi posługiwac sie podstawowymi kategoriami przedsiebiorczosci w stopniu dostatecznym plus min w 65%.
4,0Student potrafi posługiwac sie podstawowymi kategoriami przedsiebiorczosci w stopniu dobrym min w 75%.
4,5Student potrafi posługiwac sie podstawowymi kategoriami przedsiebiorczosci w stopniu dobrym plus min w 85%.
5,0Student potrafi posługiwac sie podstawowymi kategoriami przedsiebiorczosci w stopniu bardzo dobrym min w 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_C01/1.8_K01Student jest gotów do doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, a także odbieranych treści
GT_1A_K02Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz korzystania z wiedzy eksperckiej w przypadku trudności z samodzielną realizacją zadań
GT_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studentów do aktywnego uczestnictwa na rynku usług turystycznych.
C-1Kształtowanie umiejętności z zakresu prowadzenia działalności gospodarczej w sektorze turystyki.
C-3Zapoznanie studenta z niezbędną wiedzą z zakresu podstw zarządzania oraz nauk o organizacji.
Treści programoweT-W-3Sylwetki słynnych przedsiebiorców XX i XXI wieku w branzy turystycznej. Tajemnice sukcesów.
T-W-4Polityka Unii Europejskiej w zakresie gospodaki turystycznej a kreowanie przedsiębiorczości.
T-W-1Przedsiębiorstwo - aspekt ekonomiczny i prawny. Geneza przedsiębiorstw, podstawowe cechy przedsiebiorstw.
T-W-2Przedsiębiorca podmiotem przedsiębiorstwa. Podmioty: właściciel przedsiębiorca, menadżer, wykonawca
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne - pytania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności
3,0Student jest gotów do doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności w stopniu dostatecznym w co najmniej 55%.
3,5Student jest gotów do doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności w stopniu dostatecznym plus w co najmniej 65%.
4,0Student jest gotów do doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności w stopniu dobrym w co najmniej 75%.
4,5Student jest gotów do doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności w stopniu dobrym plus w co najmniej 85%.
5,0Student jest gotów do doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności w stopniu bardzo dobrym w co najmniej 95%.