Wydział Ekonomiczny - Gospodarka turystyczna (S1)
Sylabus przedmiotu Organizacja przedsiębiorstw:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka turystyczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Organizacja przedsiębiorstw | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępneCele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi formami i zasadami funkcjonowania przedsiębiorstw |
C-2 | Zrozumienie znaczenia otoczenia zewnętrznego i środowiska wewnętrzego przedsiębiorstwa w jego rozwoju. |
C-3 | Ukształtowanie podstawowych umiejętności projektowania oraz diagnozowania stanu przedsiębiorstwa. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metodyka projektowania organizacji | 2 |
T-A-2 | Analiza otoczenia przedsiębiorstwa | 4 |
T-A-3 | Wizja przedsiębiorstwa i dekompozycja celu głównego | 4 |
T-A-4 | Projektowanie struktury organizacyjnej | 2 |
T-A-5 | Stanowiska i zakres realizowanych zadań | 2 |
T-A-6 | Diagnoza kultury organizacyjnej | 2 |
T-A-7 | Ustalenie fazy rozwoju przedsiębiorstwa | 2 |
T-A-8 | Ocena zasobów przedsiębiorstwa | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Organizacje: cele, typologia i teorie organizacji | 2 |
T-W-2 | Organizowanie w zmieniającym się otoczeniu | 2 |
T-W-3 | Zasoby w przedsiębiorstwie | 2 |
T-W-4 | Strategia przedsiębiorstwa w zmieniającym się otoczeniu | 2 |
T-W-5 | Wyzwania w projektowaniu przedsiębiorstwa | 2 |
T-W-6 | Kompetencje i technologia w przedsiębiorstwie | 2 |
T-W-7 | Projektowanie struktury organizacyjnej: Władza i kontrola | 4 |
T-W-8 | Kreowanie i zmiana kultury organizacyjnej | 2 |
T-W-9 | Rodzaje i formy zmian organizacyjnych | 2 |
T-W-10 | Transformacje organizacyjne: Narodziny, wzrost, upadek i zanik | 2 |
T-W-11 | Zmiany w organizacji: decydowanie, uczenie się i technologie informacyjne | 2 |
T-W-12 | Innowacyjność, intraprzedsiębiorczość i kreatywność przedsiębiorstwa | 2 |
T-W-13 | Relacje międzyorganizacyjne | 2 |
28 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-A-2 | przygotowanie do zajęć | 10 |
A-A-3 | praca własna nad zadaniami | 20 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 28 |
A-W-2 | egzamin | 2 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu pisemnego | 12 |
A-W-4 | studiowanie literatury przedmiotu | 8 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Metoda przypadków |
M-4 | Metoda projektów |
M-5 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena z wykonanych zadań podczas audytoriów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GT_1A_C08/2.9_W01 Student zna i rozumie zasady funkcjonowania przedsiębiorstwa w otoczenie zewnetrznym i środowisku wewnętrznym. | GT_1A_W03 | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-13 | M-1, M-2 | S-2 |
GT_1A_C08/2.9_W02 Student zna i rozumie podstawowe problemy związane projektowaniem i zmianami w przedsiębiorstwie. | GT_1A_W03 | — | C-2 | T-W-11, T-W-9, T-W-10, T-W-8, T-W-12, T-W-7, T-W-5 | M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GT_1A_C08/2.9_U01 Student potrafi stosować podstawowe metody analizy otoczenia zewnetznego, środowiska wewnetrznego oraz zasobów i fazy życia przedsiębiorstwa. | GT_1A_U02 | — | C-3 | T-A-2, T-A-7, T-A-8, T-A-6 | M-4, M-3, M-5 | S-1 |
GT_1A_C08/2.9_U02 Student potrafi pracując indywidualnie i/lub w grupie zaprojektować podstawowe elementy konstrukcyjne organizacji. | GT_1A_U02 | — | C-3 | T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-5 | M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GT_1A_C08/2.9_W01 Student zna i rozumie zasady funkcjonowania przedsiębiorstwa w otoczenie zewnetrznym i środowisku wewnętrznym. | 2,0 | Student nie ma wiedzy na temat zasad funkcjonowania przedsiębiorstwa w otoczeniu zewnętrznym i środowisku wewnętrznym. |
3,0 | Student nie ma wiedzę dotyczącą zasad funkcjonowania przedsiębiorstwa w otoczeniu zewnętrznym i środowisku wewnętrznym w co najmniej 55%. | |
3,5 | Student nie ma wiedzę dotyczącą zasad funkcjonowania przedsiębiorstwa w otoczeniu zewnętrznym i środowisku wewnętrznym w co najmniej 65%. | |
4,0 | Student nie ma wiedzę dotyczącą zasad funkcjonowania przedsiębiorstwa w otoczeniu zewnętrznym i środowisku wewnętrznym w co najmniej 75%. | |
4,5 | Student nie ma wiedzę dotyczącą zasad funkcjonowania przedsiębiorstwa w otoczeniu zewnętrznym i środowisku wewnętrznym w co najmniej 85%. | |
5,0 | Student nie ma wiedzę dotyczącą zasad funkcjonowania przedsiębiorstwa w otoczeniu zewnętrznym i środowisku wewnętrznym w co najmniej 95%. | |
GT_1A_C08/2.9_W02 Student zna i rozumie podstawowe problemy związane projektowaniem i zmianami w przedsiębiorstwie. | 2,0 | Student nie ma wiedzy dotyczącej problemów zwiazanych z projektowaniem i zmianami wprzedsiębiorstwie. |
3,0 | Student ma wiedzę dotyczącą problemów zwiazanych z projektowaniem i zmianami w przedsiębiorstwie w co najmniej 55%. | |
3,5 | Student ma wiedzę dotyczącą problemów zwiazanych z projektowaniem i zmianami w przedsiębiorstwie w co najmniej 65%. | |
4,0 | Student ma wiedzę dotyczącą problemów zwiazanych z projektowaniem i zmianami w przedsiębiorstwie w co najmniej 75%. | |
4,5 | Student ma wiedzę dotyczącą problemów zwiazanych zz projektowaniem i zmianami w przedsiębiorstwie w co najmniej 85%. | |
5,0 | Student ma wiedzę dotyczącą problemów zwiazanych zz projektowaniem i zmianami w przedsiębiorstwie w co najmniej 95%. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GT_1A_C08/2.9_U01 Student potrafi stosować podstawowe metody analizy otoczenia zewnetznego, środowiska wewnetrznego oraz zasobów i fazy życia przedsiębiorstwa. | 2,0 | Student nie potrafi stosować podstawowych metod analizy otoczenia zewnętrznego, środowiska wewnętrznego oraz zasobów i faz życia organizacji. |
3,0 | Student potrafi stosować podstawowych metod analizy otoczenia zewnętrznego, środowiska wewnętrznego oraz zasobów i faz życia organizacji w co najmniej 55%. | |
3,5 | Student potrafi stosować podstawowych metod analizy otoczenia zewnętrznego, środowiska wewnętrznego oraz zasobów i faz życia organizacji w co najmniej 65%. | |
4,0 | Student potrafi stosować podstawowych metod analizy otoczenia zewnętrznego, środowiska wewnętrznego oraz zasobów i faz życia organizacji w co najmniej 75%. | |
4,5 | Student potrafi stosować podstawowych metod analizy otoczenia zewnętrznego, środowiska wewnętrznego oraz zasobów i faz życia organizacji w co najmniej 85%. | |
5,0 | Student potrafi stosować podstawowych metod analizy otoczenia zewnętrznego, środowiska wewnętrznego oraz zasobów i faz życia organizacji w co najmniej 95%. | |
GT_1A_C08/2.9_U02 Student potrafi pracując indywidualnie i/lub w grupie zaprojektować podstawowe elementy konstrukcyjne organizacji. | 2,0 | Student nie potrafi zaprojektować podstawowych elementów kontrukcyjnych organizacji. |
3,0 | Student potrafi zaprojektować podstawowe elementy kontrukcyjne organizacji w conajmniej 55%. | |
3,5 | Student potrafi zaprojektować podstawowe elementy kontrukcyjne organizacji w conajmniej 65%. | |
4,0 | Student potrafi zaprojektować podstawowe elementy kontrukcyjne organizacji w conajmniej 75%. | |
4,5 | Student potrafi zaprojektować podstawowe elementy kontrukcyjne organizacji w conajmniej 85%. | |
5,0 | Student potrafi zaprojektować podstawowe elementy kontrukcyjne organizacji w conajmniej 95%. |
Literatura podstawowa
- Kożuch B., Nauka o organizacji, CeDeWu, Warszawa, 2017
- Kraśnicka Teresa, Doskonalenie organizacji i procesów innowacyjnych, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2020
- Osterwalder A., Pigneur Y., Tworzenie modeli biznesowych: podręcznik wizjonera, Wydawnictwo Helion, Gliwice, 2012
Literatura dodatkowa
- Jones Gareth R., Organizational Theory, Design, and Change, Pearson, Edinburgh Gate, 2013, 7
- Daft Richard L., Organization Theory and Design, South-Western, Cengage Learning, Mason, 2011, 10