Wydział Ekonomiczny - Gospodarka turystyczna (S1)
Sylabus przedmiotu Planowanie i prognozowanie w turystyce:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka turystyczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Planowanie i prognozowanie w turystyce | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Cheba <Katarzyna.Cheba@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagania w zakresie wiedzy: podstawowe wiadomości z zakresu matematyki oraz statystyki opisowej. |
W-2 | Wymagania w zakresie umiejętności: student potrafi posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym Excel. |
W-3 | Wymagania w zakresie kompetencji: student potrafi pracować w grupie, samodzielnie opracowywać informacje na wskazany temat oraz formułować wnioski. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy w zakresie wykorzystania wybranych metod planowania oraz prognozowania zjawisk turystycznych. |
C-2 | Nabycie umiejętności w zakresie zastosowania arkusza kalkulacyjnego oraz wybranych pakietów statystycznych w planowaniu i prognozowaniu zjawisk turystycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Źródła danych w turystyce i ich eksploracja. | 2 |
T-L-2 | Metody ilościowe w prognozowaniu zjawisk turystycznych. | 2 |
T-L-3 | Wykorzystanie modeli szeregów czasowych do opisu i prognozowania zjawisk turystycznych. | 4 |
T-L-4 | Kolokwium. | 2 |
T-L-5 | Wybrane metody heurystyczne w planowaniu i prognozowaniu zjawisk turystycznych. | 2 |
T-L-6 | Planowanie i prognozowanie w turystyce z wykorzystaniem modeli analogowych. | 2 |
T-L-7 | Przygotowanie i wygłoszenie prezentacji. | 6 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Teoretyczne podstawy planowania rozwoju turystyki. | 2 |
T-W-2 | Metody prognozowania zjawisk turystycznych. | 2 |
T-W-3 | Heurystyczne metody planowania i prognozowania zjawisk turystycznych. | 2 |
T-W-4 | Zastosowanie modeli analogowych w planowaniu i prognozowaniu zjawisk turystycznych. | 2 |
T-W-5 | Zaliczenie pisemne wykładów. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | Przygotowanie się do laboratoriów i studiowanie literatury. | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego. | 5 |
A-L-4 | Przygotowanie projektu. | 5 |
35 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 5 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego oraz wybranych programów komputerowych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie z laboratoriów w formie pisemnego kolokwium, sprawdzającego praktyczne umiejętności nabyte przez studenta. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium w formie prezentacji, sprawdzającej praktyczne umiejętności nabyte przez studenta. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GT_1A_C11/3.5_W01 Student zna i rozumie podstawy teoretyczne dotyczące metod planowania i prognozowania zjawisk turystycznych oraz warunki ich stosowalności. | GT_1A_W01 | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GT_1A_C11/3.5_U01 Student potrafi wykorzystać nabyte podstawy teoretyczne wybranych metod planowania i prognozowania w praktyce. | GT_1A_U01, GT_1A_U02, GT_1A_U03 | — | C-1 | T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-2 | S-2, S-3 |
GT_1A_C11/3.5_U02 Student potrafi wykorzystać arkusz kalkulacyjny i wybrane pakiety statystyczne w procesie planowania i prognozowania zjawisk turystycznych. | GT_1A_U03 | — | C-2 | T-L-1, T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-7 | M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GT_1A_C11/3.5_K01 Student jest gotów do rozwiązywania problemów związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w planowniu i prognozowaniu w turystyce | GT_1A_K02, GT_1A_K01 | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-W-3, T-L-3, T-W-1, T-L-6, T-W-4, T-L-2, T-L-7, T-W-2, T-L-5 | M-2, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GT_1A_C11/3.5_W01 Student zna i rozumie podstawy teoretyczne dotyczące metod planowania i prognozowania zjawisk turystycznych oraz warunki ich stosowalności. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie teoretycznych podstaw stosowalności wybranych metod planowania i prognozowania. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie teoretyczne podstawy stosowalności wybranych metod planowania i prognozowania. | |
3,5 | Student w stopniu bardziej niż dostatecznym zna i rozumie teoretyczne podstawy stosowalności wybranych metod planowania i prognozowania. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym zna i rozumie teoretyczne podstawy stosowalności wybranych metod planowania i prognozowania. | |
4,5 | Student w stopniu bardziej niż dobrym zna i rozumie teoretyczne podstawy stosowalności wybranych metod planowania i prognozowania. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym zna i nie rozumie teoretyczne podstawy stosowalności wybranych metod planowania i prognozowania. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GT_1A_C11/3.5_U01 Student potrafi wykorzystać nabyte podstawy teoretyczne wybranych metod planowania i prognozowania w praktyce. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać nabytych podstaw teoretycznych dotyczących wybranych metod planowania i prognozowania w praktyce. |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym wykorzystać nabyte podstawy teoretyczne dotyczące wybranych metod planowania i prognozowania w praktyce. | |
3,5 | Student potrafi w stopniu więcej niż dostatecznym wykorzystać nabyte podstawy teoretyczne dotyczące wybranych metod planowania i prognozowania w praktyce. | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym wykorzystać nabyte podstawy teoretyczne dotyczące wybranych metod planowania i prognozowania w praktyce. | |
4,5 | Student potrafi w stopniu więcej niż dobrym wykorzystać nabyte podstawy teoretyczne dotyczące wybranych metod planowania i prognozowania w praktyce. | |
5,0 | Student potrafi w stopniu bardzo dobrym wykorzystać nabyte podstawy teoretyczne dotyczące wybranych metod planowania i prognozowania w praktyce. | |
GT_1A_C11/3.5_U02 Student potrafi wykorzystać arkusz kalkulacyjny i wybrane pakiety statystyczne w procesie planowania i prognozowania zjawisk turystycznych. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać arkusza kalkulacyjnego i wybranych pakietów statystycznych do planowania i budowy prognoz. |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym wykorzystać arkusz kalkulacyjny i wybrane pakiety statystyczne do planowania i budowy prognoz. | |
3,5 | Student potrafi w stopniu więcej niż dostatecznym wykorzystać arkusz kalkulacyjny i wybrane pakiety statystyczne do planowania i budowy prognoz. | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym wykorzystać arkusz kalkulacyjny i wybrane pakiety statystyczne do planowania i budowy prognoz. | |
4,5 | Student potrafi w stopniu więcej niż dobrym wykorzystać arkusz kalkulacyjny i wybrane pakiety statystyczne do planowania i budowy prognoz. | |
5,0 | Student potrafi w stopniu bardzo dobrym wykorzystać arkusz kalkulacyjny i wybrane pakiety statystyczne do planowania i budowy prognoz. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GT_1A_C11/3.5_K01 Student jest gotów do rozwiązywania problemów związanych z wyborem metod i narzędzi stosowanych w planowniu i prognozowaniu w turystyce | 2,0 | Student nie jest gotowy do samodzielnego rozwiązania problemów związanych z planowaniem i prognozowaniem zjawisk turystycznych. |
3,0 | Student jest w stopniu dostatecznym gotowy do samodzielnego rozwiązania problemów związanych z planowaniem i prognozowaniem zjawisk turystycznych. | |
3,5 | Student jest w stopniu bardziej niż dostatecznym gotowy do samodzielnego rozwiązania problemów związanych z planowaniem i prognozowaniem zjawisk turystycznych. | |
4,0 | Student jest w stopniu dobrym gotowy do samodzielnego rozwiązania problemów związanych z planowaniem i prognozowaniem zjawisk turystycznych. | |
4,5 | Student jest w stopniu więcej niż dobrym gotowy do samodzielnego rozwiązania problemów związanych z planowaniem i prognozowaniem zjawisk turystycznych. | |
5,0 | Student jest w stopniu bardzo dobrym gotowy do samodzielnego rozwiązania problemów związanych z planowaniem i prognozowaniem zjawisk turystycznych. |
Literatura podstawowa
- Malina A., Frodyma K., PROGNOZOWANIE W TURYSTYCE. PODSTAWY TEORETYCZNE ORAZ PRZYKŁADY I ZADANIA Z WYKORZYSTANIEM PROGRAMU EXCEL, Uniwersytet Ekonomicznyw Krakowie, Kraków, 2019
- Cieślak, M. (red.), Prognozowanie gospodarcze : metody i zastosowania., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
- Maddala, G.S., Ekonometria, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
- Zeliaś, A., Pawełek, B., Wanat, S., Prognozowanie ekonomiczne: teoria, przykłady, zadania., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
- Dittmann, P., Prognozowanie w przedsiębiorstwie: metody i ich zastosowanie., Wolters Kluwer, Kraków, 2006
- Zawadzki, J., Modelowanie predyktywne i prognozowanie zjawisk w skali mikroekonomicznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 1996
Literatura dodatkowa
- Paolella, M.S., Linear Models and Time-Series Analysis. Regression, ANOVA, ARMA and GARCH., John Wiley & Sons, Hoboken, 2019
- Dittmann, P., Szabela-Pasierbińska E., Dittmann I., Szpulak A., Prognozowanie w zarządzaniu przedsiębiorstwem., Wolters Kluwer, Kraków, 2009
- Box, G.E.P., Jenkins, G., M., Reinsel, G.C., Time Series Analysis. Forecasting and Control., JohnWiley & Sons, Hoboken, 2008, 4
- Radzikowska, B., Metody prognozowania. Zbiór zadań., Wydawnictwo AE we Wrocławiu., Wrocław, 2004