Wydział Ekonomiczny - Gospodarka turystyczna (S1)
Sylabus przedmiotu Finanse ochrony środowiska:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Gospodarka turystyczna | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Finanse ochrony środowiska | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Zbaraszewski <Wojciech.Zbaraszewski@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Znajomość zagadnień z mikroekonomii. |
| W-2 | Znajomośc zagadnień z makroekonomii. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę z zakresu finnasów ochrony środowiska. |
| C-2 | Student powinień znać miejsce instytucje i instrumenty w ochronie środowiska. |
| C-3 | Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na rozpoznanie problemów specyfiki ochrony środowiska |
| C-4 | Student ma świadomość swojej wiedzy i rozumie konieczność uczenia się przez całe życie |
| C-5 | Student zna źródła finansowania ochrony środowiska |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Pojęcie szkody ekologicznej i ryzyka ekologicznego. Podstawy prawne roszczeń ekologicznych. Formy odpowiedzialności ekologicznej przedsiębiorstw | 2 |
| T-A-2 | Funkcje i konstrukcja opłat za korzystanie ze środowiska. | 4 |
| T-A-3 | Rodzaje opłat i podatków w roli instrumentów zarządzania środowiskiem. Podstawy prawne opłat i podatków ekologicznych. | 4 |
| T-A-4 | System wymian i poboru ekologicznych opłat i kar pieniężnych. Zróżnicowane stawki podatków i innych danin publicznych służące ochronie środowiska. | 2 |
| T-A-5 | Wydatki budżetowe jako instrument ochrony środowiska. Rodzaje funduszy celowych w roli instrumentów zarządzania środowiskiem. Podstawy prawne funduszy celowych i ich forma organizacyjno-prawna. | 2 |
| T-A-6 | Źródła dochodów i kierunki wydatków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej | 4 |
| T-A-7 | Banki komercyjne i inwestycyjne w zarządzaniu środowiskiem. | 2 |
| T-A-8 | Kierunki i formy pomocy zewnętrznej w finansowaniu ochrony środowiska. | 3 |
| T-A-9 | Zaliczenie | 2 |
| 25 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 25 |
| A-A-2 | Czytanie wskazanej literatury przedmiotu. | 10 |
| A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 8 |
| A-A-4 | Rozwiązywanie zadań. | 7 |
| 50 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Zajęcia informacyjne |
| M-2 | Metoda przypadków. |
| M-3 | Objaśnianie |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| GT_1A_D06/3.6_W02 Student posiada wiedzę z zasad i kierunków ochrony środowiska. | GT_1A_W04 | — | C-2, C-3, C-1, C-5, C-4 | T-A-5, T-A-7, T-A-2, T-A-3, T-A-8, T-A-4, T-A-6 | M-1, M-2 | S-1 |
| GT_1A_D06/3.6_W05 Student posiada wiedzę z zakresu funkcjonowania banków i instytucji pośrednictwa finansowego oraz ich znaczenia dla systemu ochrony środowiska. | GT_1A_W05 | — | C-1, C-3 | T-A-8, T-A-7 | M-3 | S-1 |
| GT_1A_D06/3.6_W07 Student posiada ogólną wiedzę z zakresu finansów publicznych, w szczególności państw w zakresie finansowania ochrony środowiska | GT_1A_W03 | — | C-4, C-5 | T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-8, T-A-2 | M-3, M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| GT_1A_D06/3.6_U01 Student posiada umiejętność obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych. | GT_1A_U02 | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-5, T-A-6, T-A-8, T-A-1, T-A-7 | M-1, M-2 | S-1 |
| GT_1A_D06/3.6_U02 Student posiada umiejętność analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych słuzacych ochronie środowiska. | GT_1A_U03 | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-8, T-A-1, T-A-7 | M-1, M-2 | S-1 |
| GT_1A_D06/3.6_U03 Student posiada umiejętność oceny i interpretacji procesów zachodzących w systemie ochrony środowiska | GT_1A_U05 | — | C-2, C-4, C-3 | T-A-3, T-A-6, T-A-5, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-8 | M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| GT_1A_D06/3.6_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy | GT_1A_K01 | — | C-4 | T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-8, T-A-1, T-A-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| GT_1A_D06/3.6_W02 Student posiada wiedzę z zasad i kierunków ochrony środowiska. | 2,0 | Student nie posiada dostatecznej wiedzy z zasad i kierunków ochronry środowiska. |
| 3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę z zasad i kierunków ochronry środowiska. | |
| 3,5 | Student posiada lepiej niz dostateczną wiedzę z zasad i kierunków ochronry środowiska. | |
| 4,0 | Student posiada dobrą wiedzę z zasad i kierunków ochronry środowiska. | |
| 4,5 | Student posiada lepiej niż dobrą wiedzę z z zasad i kierunków ochronry środowiska. | |
| 5,0 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zasad i kierunków ochronry środowiska. | |
| GT_1A_D06/3.6_W05 Student posiada wiedzę z zakresu funkcjonowania banków i instytucji pośrednictwa finansowego oraz ich znaczenia dla systemu ochrony środowiska. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat podstaw systemu bankowego oraz roli i ich znaczenia w ochronie środowiska. |
| 3,0 | Student posiada wiedzę na temat podstaw systemu bankowego oraz roli i ich znaczenia w ochronie środowiska. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| GT_1A_D06/3.6_W07 Student posiada ogólną wiedzę z zakresu finansów publicznych, w szczególności państw w zakresie finansowania ochrony środowiska | 2,0 | Student nie posiada ogólnej wiedzy z zakresu finansów publicznych w ochronie środowiska. |
| 3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu finansów publicznych w ochronie środowiska. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| GT_1A_D06/3.6_U01 Student posiada umiejętność obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych. |
| 3,0 | Student posiada dostateczne umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych. | |
| 3,5 | Student posiada lepiej niż dostateczne umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych. | |
| 4,0 | Student posiada dobre umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych. | |
| 4,5 | Student posiada lepiej niż dobre dobre umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych. | |
| 5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych. | |
| GT_1A_D06/3.6_U02 Student posiada umiejętność analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych słuzacych ochronie środowiska. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności z analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych słuzacych ochronie środowiska. |
| 3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności z analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych słuzacych ochronie środowiska. | |
| 3,5 | Student posiada lepiej niz dostateczne umiejętności z analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych słuzacych ochronie środowiska. | |
| 4,0 | Student posiada dobre umiejętności z zakresu analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych służących ochronie środowiska. | |
| 4,5 | Student posiada lepiej niż dobre umiejętności z zakresu analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych służących ochronie środowiska. | |
| 5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych służących ochronie środowiska. | |
| GT_1A_D06/3.6_U03 Student posiada umiejętność oceny i interpretacji procesów zachodzących w systemie ochrony środowiska | 2,0 | Student nie posiada umiejętności oceny i interpretacji procesów zachodzących w systemie finansowym ochrony środowiska |
| 3,0 | Student posiada dostateczne umiejętności oceny i interpretacji procesów zachodzących w systemie finansowym ochrony środowiska | |
| 3,5 | Student posiada dostateczne umiejętności oceny i interpretacji procesów zachodzących w systemie finansowym ochrony środowiska | |
| 4,0 | Student posiada dobre umiejętności oceny i interpretacji procesów zachodzących w systemie finansowym ochrony środowiska | |
| 4,5 | Student posiada dobre umiejętności oceny i interpretacji procesów zachodzących w systemie finansowym ochrony środowiska | |
| 5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności oceny i interpretacji procesów zachodzących w systemie finansowym ochrony środowiska |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| GT_1A_D06/3.6_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy | 2,0 | Student nie ma świadomości swojej wiedzy lub nie potrafi krytycznie jej ocenić |
| 3,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy i jej krytycznej oceny | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Mariusz Dacko, Maria Jakubik-Grzybowska, Irena Łącka, Arkadiusz Malkowski, Anna Oleńczuk-Paszel, Aleksandra Płonka, Monika Śpiewak-Szyjka, Ochrona środowiska i przyrody : wybrane aspekty prawne i ekonomiczne dotyczące JST, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszwawa, 2020
- BRÓDKA S., ADAPTACYJNE ZARZĄDZANIE ŚRODOWISKIEM, PWN, Warszawa, 2020
- Andrzej Borodo, Finanse publiczne : zagadnienia ustrojowe i prawne, Wolters Kluwer, Warszawa, 2019
- S.Owsiak, Finanse publiczne. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2016
- Robert Barański, Katarzyna Czajkowska-Matosiuk, Iwona Czauderna, Roman Kozub, Ewa Romanowska, Dorota Rosłoń, Kamil Stolarski, Agnieszka Świerczewska-Opłocka, Ochrona środowiska w firmie : kompendium wiedzy dla przedsiębiorców, Wydawnictwo Wiedza i Praktyka, Warszawa, 2016
- OECD, Handbook for Appraisal of Environmental Projects Financed from Public Funds, ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT, Paris, 2007
Literatura dodatkowa
- A. Majchrzycka-Guzowska, Finanse i prawo finansowe, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2016
- Elżbieta Malinowska-Misiąg, Wojciech Misiąg, Zarządzanie finansami publicznymi : od budżetów gmin do strategii globalnych, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania, Warszawa, 2020
- Sławomir Heciak, Finanse i rachunkowość sektora publicznego : przewodnik dla niefinansistów, Presscom, Warszawa, 2014
- Zioło M., FINANSE ZRÓWNOWAŻONE ROZWÓJ RYZYKO RYNEK, PWE, Warszawa, 2020
- redakcja naukowa Agnieszka Alińska, Barbara Woźniak, Współczesne finanse publiczne, Difin, Warszawa, 2015