Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Gospodarka turystyczna (S1)

Sylabus przedmiotu Zagospodarowanie turystyczne w regionie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka turystyczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zagospodarowanie turystyczne w regionie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 9

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 25 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu ekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu zasad zagospodarowania turystycznego różnorodnych obszarów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rodzaje zagospodarowania turystycznego4
T-A-2Baza materialna turystyki2
T-A-3Główne zasady zagospodarowania turystycznego, zagospodarowanie turystyczne obszarów leśnych, miejscowości uzdrowiskowych, obszarów chronionych, obszarów peryferyjnych14
T-A-4Zasady realizacji inwestycji turystycznych1
T-A-5Zaliczenie - przedstawienie projektu4
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Przygotowanie projektu25
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia audytoryjne
M-2Metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda podająca- opis, wyjaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Opracowanie projektu szlaku turystycznego na wybranym obszarze
S-2Ocena formująca: Ocena i analiza aktywności studenta w trakcie zajęć

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_D14/4.8_W01
Student zna i rozumie istotę zagospodarowania turystycznego jako procesu
GT_1A_W01, GT_1A_W02, GT_1A_W03C-1T-A-2, T-A-1, T-A-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_D14/4.8_U01
Student potrafi opracować i zaprezentować wybrany problem z zakresu zagospodarowania turystycznego
GT_1A_U01, GT_1A_U02C-1T-A-1, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_D14/4.8_K01
Student jest gotów do zaprojektowania szlaku turystycznego
GT_1A_K01, GT_1A_K02, GT_1A_K03C-1T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_D14/4.8_W01
Student zna i rozumie istotę zagospodarowania turystycznego jako procesu
2,0Student nie zna i nie rozumie istoty zagospodarowania turystycznego jako procesu
3,0Student zna i rozumie istotę zagospodarowania turystycznego jako procesu w stopniu dostatecznym
3,5Student zna i rozumie istotę zagospodarowania turystycznego jako procesu w stopniu dostatecznym plus
4,0Student zna i rozumie istotę zagospodarowania turystycznego jako procesu w stopniu dobrym
4,5Student zna i rozumie istotę zagospodarowania turystycznego jako procesu w stopniu dobrym plus
5,0Student zna i rozumie istotę zagospodarowania turystycznego jako procesu w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_D14/4.8_U01
Student potrafi opracować i zaprezentować wybrany problem z zakresu zagospodarowania turystycznego
2,0Student nie potrafi opracować i zaprezentować wybranego problemu z zakresu zagospodarowania turystycznego
3,0Student potrafi opracować i zaprezentować wybrany problem z zakresu zagospodarowania turystycznego w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi opracować i zaprezentować wybrany problem z zakresu zagospodarowania turystycznego w stopniu dostatecznym plus
4,0Student potrafi opracować i zaprezentować wybrany problem z zakresu zagospodarowania turystycznego w stopniu dobrym
4,5Student potrafi opracować i zaprezentować wybrany problem z zakresu zagospodarowania turystycznego w stopniu dobrym plus
5,0Student potrafi opracować i zaprezentować wybrany problem z zakresu zagospodarowania turystycznego w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_D14/4.8_K01
Student jest gotów do zaprojektowania szlaku turystycznego
2,0Student nie jest gotów do zaprojektowania szlaku turystycznego
3,0Student jest gotów do zaprojektowania szlaku turystycznego w stopniu dostatecznym
3,5Student jest gotów do zaprojektowania szlaku turystycznego w stopniu dostatecznym plus
4,0Student jest gotów do zaprojektowania szlaku turystycznego w stopniu dobrym
4,5Student jest gotów do zaprojektowania szlaku turystycznego w stopniu dobrym plus
5,0Student jest gotów do zaprojektowania szlaku turystycznego w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Wiśniewski, Ł., Rudnicki, R., & Sokołowski, D., OBSZARY O WALORACH PRZYRODNICZO-TURYSTYCZNYCH JAKO PODMIOT ODDZIAŁYWANIA WSPÓLNEJ POLITYKI ROLNEJ UNII EUROPEJSKIEJ: W POSZUKIWANIU POTENCJALNYCH REZERW DLA ROZWOJU AGROTURYSTYKI, FOLIA TURISTICA, Warszawa, 2023, http://www.folia-turistica.pl/attachments/article/402/FT_59_2022.pdf#page=36
  2. Scheyvens, R., & Biddulph, R., Inclusive tourism development, Tourism Geographies, 20(4), 2018, https://www.researchgate.net/profile/Robin-Biddulph-2/publication/320658840_Inclusive_tourism_development/links/5a534bd40f7e9bbc10569634/Inclusive-tourism-development.pdf

Literatura dodatkowa

  1. Krażewska, A., & Ossowska, L, Zróżnicowanie atrakcyjności turystycznej gmin nadmorskich w województwie zachodniopomorskim., eszyty Naukowe Wydziału Nauk Ekonomicznych, 1(24), 2020, file:///C:/Users/48603/Downloads/karolinatrafny1,+%7B$userGroup%7D,+Kra%C5%BCewska+Aneta,+Ossowska+Luiza..pdf
  2. Rahmonov, O., Szczypek, T., & Pirozhnik, I. I., Ekologiczne i rekreacyjno-turystyczne funkcje małych zbiorników., Acta Geographica Silesiana, 2019, https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/90226973/287048187-libre.pdf?1661417674=&response-content-disposition=inline%3B+filename%3DEkologiczne_i_rekreacyjno_turystyczne_fu.pdf&Expires=1678812511&Signature=I8TGjYeQLGSHYVr0AF~BqOIgHza1aFXgjXyBr40uaxgJDZXuRlMbDpghU80VVft4sBrFH7bld2qWT673REyO5lcs7VqRWIEmHqgnU67kTAvTcsmbtclYnwA7JyYn5FiZOQQcplxj8voi7~OOQET2y~Vkpl4Pi5WQyz1~muNxhbwaHf0-Xxn8oxFc6~qpiBZZmgIy44Ws6ia288FuQaIvbKMRp3HVLnkXhwyWftIyr8akK4n5dO6TDTF4t9wfSgsUk1gi2~l9FbCwoE3FUTALOzV52Fbel5XMt7kCVgu-WaqKn0G1bXZ0ITz7cT1nmNxCXshmq-aGmW66D8hcdKyAnQ__&Key-Pair-Id=APKAJLOHF5GGSLRBV4ZA

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rodzaje zagospodarowania turystycznego4
T-A-2Baza materialna turystyki2
T-A-3Główne zasady zagospodarowania turystycznego, zagospodarowanie turystyczne obszarów leśnych, miejscowości uzdrowiskowych, obszarów chronionych, obszarów peryferyjnych14
T-A-4Zasady realizacji inwestycji turystycznych1
T-A-5Zaliczenie - przedstawienie projektu4
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Przygotowanie projektu25
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_D14/4.8_W01Student zna i rozumie istotę zagospodarowania turystycznego jako procesu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty, obiekty i zjawiska z zakresu gospodarki turystycznej, a także metody i teorie wyjaśniające zależności występujące między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z ekonomii, finansów i zarządzania tworzących podstawy teoretyczne gospodarki turystycznej oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
GT_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych, w tym związanych z turystyką
GT_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące struktur i zasad funkcjonowania podmiotów gospodarczych z zakresu gospodarki turystycznej w skali mikro-, mezo- i makroekonomicznej
Cel przedmiotuC-1Celem jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu zasad zagospodarowania turystycznego różnorodnych obszarów
Treści programoweT-A-2Baza materialna turystyki
T-A-1Rodzaje zagospodarowania turystycznego
T-A-3Główne zasady zagospodarowania turystycznego, zagospodarowanie turystyczne obszarów leśnych, miejscowości uzdrowiskowych, obszarów chronionych, obszarów peryferyjnych
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia audytoryjne
M-2Metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda podająca- opis, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Opracowanie projektu szlaku turystycznego na wybranym obszarze
S-2Ocena formująca: Ocena i analiza aktywności studenta w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie istoty zagospodarowania turystycznego jako procesu
3,0Student zna i rozumie istotę zagospodarowania turystycznego jako procesu w stopniu dostatecznym
3,5Student zna i rozumie istotę zagospodarowania turystycznego jako procesu w stopniu dostatecznym plus
4,0Student zna i rozumie istotę zagospodarowania turystycznego jako procesu w stopniu dobrym
4,5Student zna i rozumie istotę zagospodarowania turystycznego jako procesu w stopniu dobrym plus
5,0Student zna i rozumie istotę zagospodarowania turystycznego jako procesu w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_D14/4.8_U01Student potrafi opracować i zaprezentować wybrany problem z zakresu zagospodarowania turystycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu gospodarki turystycznej do formułowania i rozwiazywania złożonych i nietypowych problemów, a także wykonywania zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych
GT_1A_U02Potrafi weryfikować i dobierać źródła danych i pochodzące z nich informacje podejmując procesy oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji w celu rozwiązywania zadań i problemów z zakresu gospodarki turystycznej
Cel przedmiotuC-1Celem jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu zasad zagospodarowania turystycznego różnorodnych obszarów
Treści programoweT-A-1Rodzaje zagospodarowania turystycznego
T-A-3Główne zasady zagospodarowania turystycznego, zagospodarowanie turystyczne obszarów leśnych, miejscowości uzdrowiskowych, obszarów chronionych, obszarów peryferyjnych
T-A-4Zasady realizacji inwestycji turystycznych
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia audytoryjne
M-2Metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda podająca- opis, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena i analiza aktywności studenta w trakcie zajęć
S-1Ocena podsumowująca: Opracowanie projektu szlaku turystycznego na wybranym obszarze
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opracować i zaprezentować wybranego problemu z zakresu zagospodarowania turystycznego
3,0Student potrafi opracować i zaprezentować wybrany problem z zakresu zagospodarowania turystycznego w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi opracować i zaprezentować wybrany problem z zakresu zagospodarowania turystycznego w stopniu dostatecznym plus
4,0Student potrafi opracować i zaprezentować wybrany problem z zakresu zagospodarowania turystycznego w stopniu dobrym
4,5Student potrafi opracować i zaprezentować wybrany problem z zakresu zagospodarowania turystycznego w stopniu dobrym plus
5,0Student potrafi opracować i zaprezentować wybrany problem z zakresu zagospodarowania turystycznego w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_D14/4.8_K01Student jest gotów do zaprojektowania szlaku turystycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, a także odbieranych treści
GT_1A_K02Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz korzystania z wiedzy eksperckiej w przypadku trudności z samodzielną realizacją zadań
GT_1A_K03Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego oraz inicjowania działań w turystyce na rzecz interesu publicznego
Cel przedmiotuC-1Celem jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu zasad zagospodarowania turystycznego różnorodnych obszarów
Treści programoweT-A-1Rodzaje zagospodarowania turystycznego
T-A-4Zasady realizacji inwestycji turystycznych
T-A-3Główne zasady zagospodarowania turystycznego, zagospodarowanie turystyczne obszarów leśnych, miejscowości uzdrowiskowych, obszarów chronionych, obszarów peryferyjnych
T-A-2Baza materialna turystyki
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia audytoryjne
M-2Metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda podająca- opis, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Opracowanie projektu szlaku turystycznego na wybranym obszarze
S-2Ocena formująca: Ocena i analiza aktywności studenta w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do zaprojektowania szlaku turystycznego
3,0Student jest gotów do zaprojektowania szlaku turystycznego w stopniu dostatecznym
3,5Student jest gotów do zaprojektowania szlaku turystycznego w stopniu dostatecznym plus
4,0Student jest gotów do zaprojektowania szlaku turystycznego w stopniu dobrym
4,5Student jest gotów do zaprojektowania szlaku turystycznego w stopniu dobrym plus
5,0Student jest gotów do zaprojektowania szlaku turystycznego w stopniu bardzo dobrym