Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Gospodarka turystyczna (S1)

Sylabus przedmiotu Turystyka wiejska i agroturystyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka turystyczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Turystyka wiejska i agroturystyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Brelik <Agnieszka.Brelik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 8

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 25 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wybrane aspekty z zakresu ekonomii i turystyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką agroturystyki i turystyki wiejskiej.
C-2Celem zajęć jest ukazanie specyfiki rozwoju turystyki wiejskiej w Polsce i na świecie oraz scharakteryzowanie produktu turystyki wiejskiej i agroturystyki.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Turystyka wiejska i agroturystyka – podstawowe pojęcia.3
T-A-2Geneza rozwoju turystyki wiejskiej.2
T-A-3Czynniki i uwarunkowania rozwoju turystyki na obszarach wiejskich.2
T-A-4Funkcje i dysfunkcje turystyki wiejskiej, w tym agroturystyki.2
T-A-5Powiązanie turystyki wiejskiej z innymi rodzajami turystyki.2
T-A-6Organizacja turystyki wiejskiej w Polsce. Powiązanie turystyki wiejskiej z gospodarką lokalną.2
T-A-7Charakterystyka produktu w ramach turystyki wiejskiej, w tym produktu agroturystycznego.3
T-A-8Charakterystyka podaży i popytu na rynku turystyki wiejskiej i agroturystyki.2
T-A-9Formy rekreacji realizowane w na obszarach wiejskich w tym w ramach turystyki wiejskiej.2
T-A-10Stan i perspektywy rozwoju turystyki wiejskiej w Polsce i na świecie.3
T-A-11Zaliczenie.2
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia9
A-A-3wyszukiwanie informacji, raportów, danych statystycznych8
A-A-4Analiza wskazanej literatury podstawowej i uzupełniającej8
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda przypadków
M-3dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_D19/5.4_W01
Student zna i rozumie pojęcia z zakresu turystyki wiejskiej i agroturystyki
GT_1A_W01, GT_1A_W05C-1, C-2T-A-8, T-A-9, T-A-3, T-A-2, T-A-6, T-A-4, T-A-10, T-A-7, T-A-1, T-A-5M-1, M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_D19/5.4_U01
Student potrafi rozoznać produkt turystyki wiejskiej i agroturystyki oraz scharakteryzować podaż i popyt na rynku.
GT_1A_U02, GT_1A_U03C-2, C-1T-A-10, T-A-4, T-A-1, T-A-7, T-A-6, T-A-8, T-A-9, T-A-3, T-A-2, T-A-5M-3, M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GT_1A_D19/5.4_K01
Student jest gotów do określenia czynników wpływających na turystykę wiejską i agroturystykę oraz ich funkcji i dysfunkcji.
GT_1A_K02C-1, C-2T-A-4, T-A-3M-1, M-3, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_D19/5.4_W01
Student zna i rozumie pojęcia z zakresu turystyki wiejskiej i agroturystyki
2,0Student nie zna i nie rozumie pojęć z zakresu turystyki wiejskiej i agroturystyki.
3,0Student zna i rozumie pojęcia z zakresu turystyki wiejskiej i agroturystyki w co najmniej 55%.
3,5Student zna i rozumie pojęcia z zakresu turystyki wiejskiej i agroturystyki w co najmniej 65%.
4,0Student zna i rozumie pojęcia z zakresu turystyki wiejskiej i agroturystyki w co najmniej 75%.
4,5Student zna i rozumie pojęcia z zakresu turystyki wiejskiej i agroturystyki w co najmniej 85%.
5,0Student zna i rozumie pojęcia z zakresu turystyki wiejskiej i agroturystyki w co najmniej 95%.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_D19/5.4_U01
Student potrafi rozoznać produkt turystyki wiejskiej i agroturystyki oraz scharakteryzować podaż i popyt na rynku.
2,0Student nie potrafi rozoznać produkt turystyki wiejskiej i agroturystyki oraz scharakteryzować podaż i popyt na rynku.
3,0Student potrafi rozoznać produkt turystyki wiejskiej i agroturystyki oraz scharakteryzować podaż i popyt na rynku na poziomie co najmniej 55%.
3,5Student potrafi rozoznać produkt turystyki wiejskiej i agroturystyki oraz scharakteryzować podaż i popyt na rynku na poziomie co najmniej 65%.
4,0Student potrafi rozoznać produkt turystyki wiejskiej i agroturystyki oraz scharakteryzować podaż i popyt na rynku na poziomie co najmniej 75%.
4,5Student potrafi rozoznać produkt turystyki wiejskiej i agroturystyki oraz scharakteryzować podaż i popyt na rynku na poziomie co najmniej 85%.
5,0Student potrafi rozoznać produkt turystyki wiejskiej i agroturystyki oraz scharakteryzować podaż i popyt na rynku na poziomie co najmniej 95%.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GT_1A_D19/5.4_K01
Student jest gotów do określenia czynników wpływających na turystykę wiejską i agroturystykę oraz ich funkcji i dysfunkcji.
2,0Student nie jest gotów do określenia czynników wpływających na turystykę wiejską i agroturystykę oraz ich funkcji i dysfunkcji.
3,0Student jest gotów do określenia czynników wpływających na turystykę wiejską i agroturystykę oraz ich funkcji i dysfunkcji na poziomie co najmniej 55%.
3,5Student jest gotów do określenia czynników wpływających na turystykę wiejską i agroturystykę oraz ich funkcji i dysfunkcji na poziomie co najmniej 65%.
4,0Student jest gotów do określenia czynników wpływających na turystykę wiejską i agroturystykę oraz ich funkcji i dysfunkcji na poziomie co najmniej 75%.
4,5Student jest gotów do określenia czynników wpływających na turystykę wiejską i agroturystykę oraz ich funkcji i dysfunkcji na poziomie co najmniej 85%.
5,0Student jest gotów do określenia czynników wpływających na turystykę wiejską i agroturystykę oraz ich funkcji i dysfunkcji na poziomie co najmniej 95%.

Literatura podstawowa

  1. Brelik A., Agroturystyka jako działalność gospodarcza – dylematy i rekomendacje, Journal of Agribusiness and Rural Development, 2019
  2. Brelik A., Dobra publiczne na obszarach wiejskich jako czynnik rozwoju działalności agroturystycznej na Pomorzu Zachodnim, PWN, Warszawa, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Kothari Hemani & Perwej Dr.Asif., Agro Tourism: A Way of Sustainable Development, Wesleyan Journal of Research, Vol. 13 No. 68, 2021, https://www.researchgate.net/publication/352191851_Agro_Tourism_A_Way_of_Sustainable_Development
  2. Brelik A., Produkt turystyczny na obszarach wiejskich - dylematy i implikacje praktyczne, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, Szczecin, 2012, 86

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Turystyka wiejska i agroturystyka – podstawowe pojęcia.3
T-A-2Geneza rozwoju turystyki wiejskiej.2
T-A-3Czynniki i uwarunkowania rozwoju turystyki na obszarach wiejskich.2
T-A-4Funkcje i dysfunkcje turystyki wiejskiej, w tym agroturystyki.2
T-A-5Powiązanie turystyki wiejskiej z innymi rodzajami turystyki.2
T-A-6Organizacja turystyki wiejskiej w Polsce. Powiązanie turystyki wiejskiej z gospodarką lokalną.2
T-A-7Charakterystyka produktu w ramach turystyki wiejskiej, w tym produktu agroturystycznego.3
T-A-8Charakterystyka podaży i popytu na rynku turystyki wiejskiej i agroturystyki.2
T-A-9Formy rekreacji realizowane w na obszarach wiejskich w tym w ramach turystyki wiejskiej.2
T-A-10Stan i perspektywy rozwoju turystyki wiejskiej w Polsce i na świecie.3
T-A-11Zaliczenie.2
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia9
A-A-3wyszukiwanie informacji, raportów, danych statystycznych8
A-A-4Analiza wskazanej literatury podstawowej i uzupełniającej8
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_D19/5.4_W01Student zna i rozumie pojęcia z zakresu turystyki wiejskiej i agroturystyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty, obiekty i zjawiska z zakresu gospodarki turystycznej, a także metody i teorie wyjaśniające zależności występujące między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z ekonomii, finansów i zarządzania tworzących podstawy teoretyczne gospodarki turystycznej oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
GT_1A_W05Zna dylematy współczesnej gospodarki, w tym gospodarki turystycznej i rozumie czynniki wpływające na jej stan i zmiany
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką agroturystyki i turystyki wiejskiej.
C-2Celem zajęć jest ukazanie specyfiki rozwoju turystyki wiejskiej w Polsce i na świecie oraz scharakteryzowanie produktu turystyki wiejskiej i agroturystyki.
Treści programoweT-A-8Charakterystyka podaży i popytu na rynku turystyki wiejskiej i agroturystyki.
T-A-9Formy rekreacji realizowane w na obszarach wiejskich w tym w ramach turystyki wiejskiej.
T-A-3Czynniki i uwarunkowania rozwoju turystyki na obszarach wiejskich.
T-A-2Geneza rozwoju turystyki wiejskiej.
T-A-6Organizacja turystyki wiejskiej w Polsce. Powiązanie turystyki wiejskiej z gospodarką lokalną.
T-A-4Funkcje i dysfunkcje turystyki wiejskiej, w tym agroturystyki.
T-A-10Stan i perspektywy rozwoju turystyki wiejskiej w Polsce i na świecie.
T-A-7Charakterystyka produktu w ramach turystyki wiejskiej, w tym produktu agroturystycznego.
T-A-1Turystyka wiejska i agroturystyka – podstawowe pojęcia.
T-A-5Powiązanie turystyki wiejskiej z innymi rodzajami turystyki.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3dyskusja dydaktyczna
M-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie pojęć z zakresu turystyki wiejskiej i agroturystyki.
3,0Student zna i rozumie pojęcia z zakresu turystyki wiejskiej i agroturystyki w co najmniej 55%.
3,5Student zna i rozumie pojęcia z zakresu turystyki wiejskiej i agroturystyki w co najmniej 65%.
4,0Student zna i rozumie pojęcia z zakresu turystyki wiejskiej i agroturystyki w co najmniej 75%.
4,5Student zna i rozumie pojęcia z zakresu turystyki wiejskiej i agroturystyki w co najmniej 85%.
5,0Student zna i rozumie pojęcia z zakresu turystyki wiejskiej i agroturystyki w co najmniej 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_D19/5.4_U01Student potrafi rozoznać produkt turystyki wiejskiej i agroturystyki oraz scharakteryzować podaż i popyt na rynku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_U02Potrafi weryfikować i dobierać źródła danych i pochodzące z nich informacje podejmując procesy oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji w celu rozwiązywania zadań i problemów z zakresu gospodarki turystycznej
GT_1A_U03Potrafi dobrać i stosować metody ilościowe i z zakresu teorii podejmowania decyzji, a także narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania i prognozowania procesów oraz zjawisk gospodarczych z zakresu turystyki
Cel przedmiotuC-2Celem zajęć jest ukazanie specyfiki rozwoju turystyki wiejskiej w Polsce i na świecie oraz scharakteryzowanie produktu turystyki wiejskiej i agroturystyki.
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką agroturystyki i turystyki wiejskiej.
Treści programoweT-A-10Stan i perspektywy rozwoju turystyki wiejskiej w Polsce i na świecie.
T-A-4Funkcje i dysfunkcje turystyki wiejskiej, w tym agroturystyki.
T-A-1Turystyka wiejska i agroturystyka – podstawowe pojęcia.
T-A-7Charakterystyka produktu w ramach turystyki wiejskiej, w tym produktu agroturystycznego.
T-A-6Organizacja turystyki wiejskiej w Polsce. Powiązanie turystyki wiejskiej z gospodarką lokalną.
T-A-8Charakterystyka podaży i popytu na rynku turystyki wiejskiej i agroturystyki.
T-A-9Formy rekreacji realizowane w na obszarach wiejskich w tym w ramach turystyki wiejskiej.
T-A-3Czynniki i uwarunkowania rozwoju turystyki na obszarach wiejskich.
T-A-2Geneza rozwoju turystyki wiejskiej.
T-A-5Powiązanie turystyki wiejskiej z innymi rodzajami turystyki.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny
M-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozoznać produkt turystyki wiejskiej i agroturystyki oraz scharakteryzować podaż i popyt na rynku.
3,0Student potrafi rozoznać produkt turystyki wiejskiej i agroturystyki oraz scharakteryzować podaż i popyt na rynku na poziomie co najmniej 55%.
3,5Student potrafi rozoznać produkt turystyki wiejskiej i agroturystyki oraz scharakteryzować podaż i popyt na rynku na poziomie co najmniej 65%.
4,0Student potrafi rozoznać produkt turystyki wiejskiej i agroturystyki oraz scharakteryzować podaż i popyt na rynku na poziomie co najmniej 75%.
4,5Student potrafi rozoznać produkt turystyki wiejskiej i agroturystyki oraz scharakteryzować podaż i popyt na rynku na poziomie co najmniej 85%.
5,0Student potrafi rozoznać produkt turystyki wiejskiej i agroturystyki oraz scharakteryzować podaż i popyt na rynku na poziomie co najmniej 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGT_1A_D19/5.4_K01Student jest gotów do określenia czynników wpływających na turystykę wiejską i agroturystykę oraz ich funkcji i dysfunkcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGT_1A_K02Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz korzystania z wiedzy eksperckiej w przypadku trudności z samodzielną realizacją zadań
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką agroturystyki i turystyki wiejskiej.
C-2Celem zajęć jest ukazanie specyfiki rozwoju turystyki wiejskiej w Polsce i na świecie oraz scharakteryzowanie produktu turystyki wiejskiej i agroturystyki.
Treści programoweT-A-4Funkcje i dysfunkcje turystyki wiejskiej, w tym agroturystyki.
T-A-3Czynniki i uwarunkowania rozwoju turystyki na obszarach wiejskich.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3dyskusja dydaktyczna
M-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do określenia czynników wpływających na turystykę wiejską i agroturystykę oraz ich funkcji i dysfunkcji.
3,0Student jest gotów do określenia czynników wpływających na turystykę wiejską i agroturystykę oraz ich funkcji i dysfunkcji na poziomie co najmniej 55%.
3,5Student jest gotów do określenia czynników wpływających na turystykę wiejską i agroturystykę oraz ich funkcji i dysfunkcji na poziomie co najmniej 65%.
4,0Student jest gotów do określenia czynników wpływających na turystykę wiejską i agroturystykę oraz ich funkcji i dysfunkcji na poziomie co najmniej 75%.
4,5Student jest gotów do określenia czynników wpływających na turystykę wiejską i agroturystykę oraz ich funkcji i dysfunkcji na poziomie co najmniej 85%.
5,0Student jest gotów do określenia czynników wpływających na turystykę wiejską i agroturystykę oraz ich funkcji i dysfunkcji na poziomie co najmniej 95%.