Wydział Ekonomiczny - Gospodarka turystyczna (S1)
Sylabus przedmiotu Wizualizacja i prezentacja danych turystycznych:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Gospodarka turystyczna | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Wizualizacja i prezentacja danych turystycznych | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Aneta Becker <aneta.becker@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 9 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Wymagania w zakresie wiedzy: znajomość podstaw technologii informacyjnych oraz posiadanie ogólnej wiedzy z zakresu turystyki. |
| W-2 | Wymagania w zakresie umiejętności: posługiwanie się arkuszem kalkulacyjnym. |
| W-3 | Wymagania w zakresie kompetencji: gotowość do pracy w grupie i gotowość do samodzielnego opracowania i prezentowania informacji na wskazany temat. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu wizualizacji i prezentacji danych turystycznych. |
| C-2 | Umiejętności analizy, oceny i diagnozy informacji turystycznej na podstawie graficznej prezentacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Wprowadzenie do wizualizacji danych turystycznych. | 2 |
| T-A-2 | Tworzenie grafiki informacyjnej. Przygotowanie i realizacja infografiki. | 2 |
| T-A-3 | Zaliczenie nr 1. | 2 |
| T-A-4 | Trendy w prezentacjach. Zasady tworzenia prezentacji. Narzędzia wykorzystywane do przygotowania nowoczesnych prezentacji. | 4 |
| T-A-5 | Klasyfikacja obrazów graficznych ze względu na rodzaj zastosowanej metody wizualizacji. | 2 |
| T-A-6 | Dobór formy wizualizacji do kategorii danych. Zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji turystycznej. | 4 |
| T-A-7 | Zaliczenie nr 2. | 2 |
| T-A-8 | Wizualizacja jako narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji. Analiza, ocena i diagnoza danych turystycznej na podstawie graficznej prezentacji wyników. | 2 |
| T-A-9 | Zaliczenie nr 3. | 2 |
| T-A-10 | Wykorzystanie pakietu statystycznego do wizualizacji danych turystycznych. | 3 |
| 25 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 25 |
| A-A-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 5 |
| A-A-3 | Przygotowanie do ćwiczeń. | 10 |
| A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
| 50 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i wybranych programów komputerowych. |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych na podstawie ocen wynikających z wykonanych i zaprezentowanych prac. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| GT_1A_D22/5/7_W02 Student zna i rozumie zasady oraz techniki poprawnej i skutecznej wizualizacji danych turystycznych. | GT_1A_W01 | — | C-1 | T-A-6, T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| GT_1A_D22/5/7_U01 Student potrafi praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji danych turystycznych. | GT_1A_U03, GT_1A_U02 | — | C-1, C-2 | T-A-8, T-A-1, T-A-6, T-A-2 | M-1 | S-1 |
| GT_1A_D22/5/7_U02 Student potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe. | GT_1A_U03 | — | C-1, C-2 | T-A-10, T-A-8, T-A-2, T-A-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| GT_1A_D22/5/7_K01 Student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych. | GT_1A_K02 | — | C-1, C-2 | T-A-6, T-A-8, T-A-10, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-5 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| GT_1A_D22/5/7_W02 Student zna i rozumie zasady oraz techniki poprawnej i skutecznej wizualizacji danych turystycznych. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie zasad oraz technik poprawnej i skutecznej wizualizacji danych turystycznych. |
| 3,0 | Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie zasady oraz techniki poprawnej i skutecznej wizualizacji danych turystycznych. | |
| 3,5 | Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna i rozumie zasady oraz techniki poprawnej i skutecznej wizualizacji danych turystycznych. | |
| 4,0 | Student w stopniu dobrym zna i rozumie zasady oraz techniki poprawnej i skutecznej wizualizacji danych turystycznych. | |
| 4,5 | Student w stopniu więcej niż dobrym zna i rozumie zasady oraz techniki poprawnej i skutecznej wizualizacji danych turystycznych. | |
| 5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie zasady oraz techniki poprawnej i skutecznej wizualizacji danych turystycznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| GT_1A_D22/5/7_U01 Student potrafi praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji danych turystycznych. | 2,0 | Student nie potrafi praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji danych turystycznych. |
| 3,0 | Student w stopniu dostatecznym potrafi praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji danych turystycznych. | |
| 3,5 | Student w stopniu więcej niż dostatecznym potrafi praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji danych turystycznych. | |
| 4,0 | Student w stopniu dobrym potrafi praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji danych turystycznych. | |
| 4,5 | Student w stopniu więcej niż dobrym potrafi praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji danych turystycznych. | |
| 5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym potrafi praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji danych turystycznych. | |
| GT_1A_D22/5/7_U02 Student potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wybranych narzędzi komputerowych. |
| 3,0 | Student w stopniu dostatecznym potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe. | |
| 3,5 | Student w stopniu więcej niż dostatecznym potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe. | |
| 4,0 | Student w stopniu dobrym potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe. | |
| 4,5 | Student w stopniu więcej niż dobrym potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe. | |
| 5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym potrafi wykorzystać wybrane narzędzia komputerowe. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| GT_1A_D22/5/7_K01 Student jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych. | 2,0 | Student nie jest gotów do samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych. |
| 3,0 | Student jest gotów w stopniu dostatecznym opanować zasady samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych. | |
| 3,5 | Student jest gotów w stopniu więcej niż dostatecznym opanować zasady samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych. | |
| 4,0 | Student jest gotów w stopniu dobrym opanować zasady samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych. | |
| 4,5 | Student jest gotów w stopniu więcej niż dobrym opanować zasady samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych. | |
| 5,0 | Student jest gotów w stopniu bardzo dobrym opanować zasady samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych. |
Literatura podstawowa
- Kusleika D., Wizualizacja danych. Pulpity nawigacyjne i raporty w Excelu, Helion, 2023
- Foreman J. W., Mistrz analizy danych. Od danych do wiedzy, Helion, 2023
- Schwabish J., Better Data Visualizations: A Guide for Scholars, Researchers, and Wonks, Columbia University Press, New York, USA, 2021
- Wilke C.O., Podstawy wizualizacji danych. Zasady tworzenia atrakcyjnych wykresów, Hellion, 2020
- Smiciklas M., Infografiki. Praktyczne zastosowanie w biznesie, Onepress, 2012
- Murray S., Interaktywna wizualizacja danych, Hellion, 2013
- Hindle T., Poradnik menedżera: Sztuka prezentacji, Wyd. Wiedza i Życie, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Brown D. S., Statistics and Data Visualization Using R: The Art and Practice of Data Analysis, Sage Publications Inc, 2021
- Stanisz A., Przystępny kurs statystyki z wykorzystaniem programu STATISTICA PL, Statsoft, Kraków, 2000
- Kopertowska M., Grafika menedżerska i prezentacyjna, Wyd. MIKOM, Warszawa, 2004
- Dudycz H., Wizualizacja danych jako narzędzie wspomagania zarządzania przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 1998