Wydział Ekonomiczny - Gospodarka turystyczna (S1)
Sylabus przedmiotu Współczesne koncepcje i metody zarządzania:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Gospodarka turystyczna | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Współczesne koncepcje i metody zarządzania | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania i Marketingu | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 10 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Znajomość zagadnień z zakresu zarządzania oraz wybranych zagadnień z zakresu polityki społecznej i gospodarczej. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Pozyskanie wiedzy nt. założeń i umiejętności stosowania wybranych koncepcji i metod zarządzania w podejmowaniu decyzji gospodarczych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Charakterystyka przedsiębiorstwa. Analiza SWOT. | 2 |
| T-A-2 | Analiza interesariuszy. | 6 |
| T-A-3 | Koncepcja modelu biznesowego przedsiębiorstwa. | 6 |
| T-A-4 | Strategiczna karta wyników. | 6 |
| T-A-5 | Zarządzanie poprzez wartości | 2 |
| T-A-6 | Społeczna odpowiedzialność biznesu. | 1 |
| T-A-7 | Kolokwium pisemne | 2 |
| 25 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 25 |
| A-A-2 | Przygotowanie do zajęć | 15 |
| A-A-3 | Przygotowanie do kolokwium | 10 |
| 50 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład konwersatoryjny |
| M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Aktywność na zajęciach |
| S-2 | Ocena formująca: Prace zespołowe |
| S-3 | Ocena formująca: Kolokwium pisemne |
| S-4 | Ocena podsumowująca: Suma punktów z aktywności, prac zespołowych i kolokwium pisemnego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| GT_1A_D25/5.10_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i rozumie strategiczne aspekty uwarunkowujące podejmowanie decyzji | GT_1A_W05, GT_1A_W01, GT_1A_W07 | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| GT_1A_D25/5.10_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi analizować jakie kluczowe czynniki decydują o metodach i technikach zarządzania | GT_1A_U01 | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| GT_1A_D25/5.10_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i rozumie strategiczne aspekty uwarunkowujące podejmowanie decyzji | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie najważniejszych aspektów dotyczących zarządzania, uwarunkowujących decyzje gospodarcze. |
| 3,0 | Student zna i rozumie w sposób ogólny najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze. | |
| 3,5 | Student zna i rozumie w sposób ogólny najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce. | |
| 4,0 | Student zna i rozumie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze oraz rozpoznaje przyczyny. | |
| 4,5 | Studentzna i rozumie w sposób pełny najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze oraz rozpoznaje przyczyny. | |
| 5,0 | Student zna i rozumie sposób ponadprzeciętny najważniejsze aspekty dotyczące zarządzania, uwarunkowujące decyzje gospodarcze oraz rozpoznaje przyczyny. |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| GT_1A_D25/5.10_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi analizować jakie kluczowe czynniki decydują o metodach i technikach zarządzania | 2,0 | Student nie umie analizować czynników wpływających na zarządzanie w organizacji. |
| 3,0 | Student potrafi w sposób ogólny ocenić stan organizacji w zakresie zarządzania. | |
| 3,5 | Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie w zakresie strategii zarządzania. | |
| 4,0 | Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie mając na uwadze najważniejsze czynniki wpływające na zarządzanie w organizacji. | |
| 4,5 | Student umie dokonać oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji w zakresie zarządzania. | |
| 5,0 | Student umie dokonać oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji, oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości. |
Literatura podstawowa
- Machaczka J., Determinanty konkurencyjności współczesnych organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, 2014, ibuk
- Tyszkiewicz R., Zarządzanie relacjami z interesariuszami organizacji, PLACET, Warszawa, 2017, ibuk
- Michałkiewicz A., Mierzejewska W., Contemporary organisation and Management. Challenges and trends, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2020, ibuk
- Osterwalder A., Pigneur Y., Tworzenie modeli biznesowych: Podręcznik wizjonera., Helion, Gliwice, 2012
- Kaplan R., Norton D., Strategiczna karta wyników. Jak przełozyć strategię na działanie, PWN, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Glinka B., Kostera M. (red. nauk.), Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu. Organizacje, konteksty, procesy zarządzania, Wolters Kluwer, Warszawa, 2016, drugie, ibuk
- Buczkowski B., Kuna-Marszałek A. (red.), Biznes we współczesnej gospodarce, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2016, ibuk
- Giniga K., Amaratunga D., Haigh R., Mapping stakeholders associated with societal challenges: A methodological framework, "Procesia Engineering". Elsevier, 2018, Nr 212, ss. 1195-1202
- Wolnicki M., Piasecki R., New Challenges Facing the Global Economy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2021, ibuk
- Obłój K., Myśl strategicznie! Jak przygotować i zmieniać organizację w odpowiedzi na wyzwania otoczenia, Poltext, Warszawa, 2022