Wydział Ekonomiczny - Rachunkowość
Sylabus przedmiotu Podstawy sprawozdawczości finansowej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rachunkowość | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy sprawozdawczości finansowej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>, Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Nie jest wymagana wiedza początkowa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie słuchaczy z zasadami sporządzania poszczególnych elementów sprawozdania finansowego w jednostkach gospodarczych według prawa bilansowego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do sprawozdawczości finansowej | 1 |
T-L-2 | Sporządzanie bilansu jednostki gospodarczej | 4 |
T-L-3 | Sporządzanie rachunku zysków i strat | 3 |
T-L-4 | Zaliczenie | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wymogi formalno-organizacyjne rocznej sprawozdawczości finansowej | 2 |
T-W-2 | Bilans jako podstawa zamkniecia rocznego | 1 |
T-W-3 | Rachunek zysków i strat | 1 |
T-W-4 | Informacja dodatkowa | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury i rozwiązywanie zadań problemowych | 9 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 10 |
A-W-4 | Egzamin | 1 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność słuchaczy na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Test osiągnięć |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z umiejętności sporządzania sprawozdań finansowych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
R_10-_WEk/PD/R13_W01 Słuchacz zna istotę i elementy sprawozdawczości finansowej, Słuchacz definiuje i interpretuje kategorie bilansowe (składniki aktywów i pasywów) oraz wynikowe (przychody, koszty, , wynik ze sprzedaży, z działalności operacyjnej, gospodarczej, wynik finansowy brutto, netto), | R_10-_W01, R_10-_W02, R_10-_W03, R_10-_W04 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
R_10-_WEk/PD/R13_U01 Student potrafi rozeznać elementy sprawozdania finansowego oraz sporządzić sprawozdanie finansowe w podstawowym zakresiie | R_10-_U04, R_10-_U01 | — | C-1 | T-W-1, T-L-2, T-L-3 | M-3, M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
R_10-_WEk/PD/R13_K01 Podczas realizacji programu są kształtowane cechy osobowości niezbędne w pracy zawodowej księgowego, takie jak: staranność, odpowiedzialność, rzetelność, uczciwość, obowiązkowość. Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć. | R_10-_K01, R_10-_K02, R_10-_K03 | — | C-1 | T-W-1, T-L-2, T-L-3 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
R_10-_WEk/PD/R13_W01 Słuchacz zna istotę i elementy sprawozdawczości finansowej, Słuchacz definiuje i interpretuje kategorie bilansowe (składniki aktywów i pasywów) oraz wynikowe (przychody, koszty, , wynik ze sprzedaży, z działalności operacyjnej, gospodarczej, wynik finansowy brutto, netto), | 2,0 | Słuchacz nie posiada wiedzy z zakresu przedmiotu |
3,0 | Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu | |
3,5 | Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu dobrym | |
4,5 | Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Słuchacz posiada wiedzę z zakresu przedmiotu w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
R_10-_WEk/PD/R13_U01 Student potrafi rozeznać elementy sprawozdania finansowego oraz sporządzić sprawozdanie finansowe w podstawowym zakresiie | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu przedmiotu |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu | |
3,5 | Student posiada wiedzę z przedmiotu w stopniu większym niż dostatecznym | |
4,0 | Student posiada wiedzę z przedmiotu w stopniu dobrym | |
4,5 | Student posiada wiedzę z przedmiotu w stopniu wiecej niż dobrym | |
5,0 | Student posiada wiedzę z przedmiotu w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
R_10-_WEk/PD/R13_K01 Podczas realizacji programu są kształtowane cechy osobowości niezbędne w pracy zawodowej księgowego, takie jak: staranność, odpowiedzialność, rzetelność, uczciwość, obowiązkowość. Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć. | 2,0 | Słuchacz nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć |
3,0 | Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć | |
3,5 | Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe | |
4,0 | Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania z reguły są prawidłowe | |
4,5 | Słuchacz posiada zdolność samodzielnego rlub zespołowego ozwiązywania wszystkich problemów decyzyjnych, a wyniki jego pracy są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu. | |
5,0 | Słuchacz posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości |
Literatura podstawowa
- Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, Dz. U. z 2021 r. poz. 217
- Kiziukiewicz T. (red.), Ustawa o rachunkowości. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa, 2021
- Bucior G., Jaworska E., Kotapski R., Turowska W., Raportowanie finansowe, pozafinansowe i kosztowe w polskich instytucjach kultury, Wydawnictwo IUS PUBLICUM, Instytut Prawa Gospodarczego Sp. z o.o., Katowice, 2021
- Nita B. (red.), Sprawozdawczość finansowa według polskiego prawa bilansowego, Difin, Warszawa, 2020
- Pfaff J. (red.), Rachunkowość finansowa z uwzględnieniem MSSF, PWN, Warszawa, 2020, Ibuk
- Walińska E. (red.), MERITUM Rachunkowość. Rachunkowość i sprawozdawczość finansowa, Wolters Kluwer, Warszawa, 2021
- Kamiński R., Sprawozdawczość finansowa przedsiębiorstwa w regulacjach polskich i międzynarodowych, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań, 2015, Ibuk
- Gabrusewicz W., Gabrusewicz P., Roczne sprawozdanie finansowe przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, 2015
- B. Nadolna, M. Rydzewska, Sprawozdawczość finansowa przedsiębiorstw i organizacji pozarządowych, ZUT, Szczecin, 2021
Literatura dodatkowa
- Olchowicz I., Tłaczała A., Sprawozdawczość finansowa według krajowych i międzynarodowych standardów, Difin, Warszawa, 2015
- Świderska G.K., Więcław W. (red.), Sprawozdanie finansowe według polskich i międzynarodowych standardów rachunkowości, Difin, Warszawa, 2015
- Gabrusewicz W., Remlein M., Sprawozdanie finansowe przedsiębiorstwa jednostkowe i skonsolidowane, PWE, Warszawa, 2011