Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy

Sylabus przedmiotu Czynniki niebezpieczne w środowisku pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Czynniki niebezpieczne w środowisku pracy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Alina Sand <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 3 0,20,50zaliczenie
wykładyW1 6 0,80,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Nie jest konieczna wiedza początkowa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność identyfikacji czynników potencjalnie niebezpiecznych w środowisku pracy oraz możliwości ich eliminacji lub ograniczania skutków.
C-2Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zagrożenia związane z pracą na wysokości, zagrożenia porażeniem prądem elektrycznym, zagrożenia poparzeniem, zagrożenia pożarem lub/i wybuchem1
T-A-2Urządzenia ochronne; odległości bezpieczeństwa, dojścia i przejścia do maszyn i urządzeń, pomosty, pochylnie, drabiny, ochrona przed porażeniem prądem elektrycznym, identyfikacja czynników zagrożeń oraz ocena ryzyka zawodowego1
T-A-3Zaliczenie formy zajęć1
3
wykłady
T-W-1Klasyfikacja czynników niebezpiecznych (urazowych); identyfikacja i ocena zagrożeń2
T-W-2Zagrożenia elementami ruchomymi i luźnymi1
T-W-3Zagrożenia elementami ostrymi i wystającymi1
T-W-4Zagrożenia związane z przemieszczaniem się ludzi1
T-W-5Zaliczenie przedmiotu1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach3
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia2
5
wykłady
A-W-1Udział w wykładach6
A-W-2Praca z książką, analiza literatury4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-4Przegląd ustawodawstwa4
20

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test wyboru, zadania otwarte
S-2Ocena formująca: aktywność na wykładach
S-3Ocena formująca: ocena referatu (pracy pisemnej)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10-_4_W01
Słuchacz uzyska wiedzę nt. czynników niebezpiecznych występujących w procesach pracy, których oddziaływanie na pracującego bezpośrednio prowadzi lub może prowadzić do urazu
ZBHP_10-_W01, ZBHP_10-_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-W-5M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10-_4_U01
Dysponuje podstawową umiejętnością identyfikacji zagrożeń i oceny narażenia na działanie czynników niebezpiecznych
ZBHP_10-_U01, ZBHP_10-_U03C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-W-5M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10-_4_K01
Samodzielne dokonywanie oceny narażenia osób na działanie czynników niebezpiecznych, oceny ryzyka zawodowego; dobór efektywnych działań profilaktycznych i opracowanie projektów planów poprawy warunków pracy
ZBHP_10-_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-A-1, T-A-2M-1, M-2S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBHP_10-_4_W01
Słuchacz uzyska wiedzę nt. czynników niebezpiecznych występujących w procesach pracy, których oddziaływanie na pracującego bezpośrednio prowadzi lub może prowadzić do urazu
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedzą i kompetencjami.Prezentuje błędne poglądy i opinie. Podpowiedz ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu czynników niezbepiecznych, w tym przeciwdziałania i mininalizowania ich niepożądanych skutków
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBHP_10-_4_U01
Dysponuje podstawową umiejętnością identyfikacji zagrożeń i oceny narażenia na działanie czynników niebezpiecznych
2,0Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi sie pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacja i wnioskowaniem.
3,0Słuchacz i w stopniu dostaecznym identyfikuje zdobytą wiedzę dot. czynników niebezpiecznych w środowisku pracy
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia bledy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBHP_10-_4_K01
Samodzielne dokonywanie oceny narażenia osób na działanie czynników niebezpiecznych, oceny ryzyka zawodowego; dobór efektywnych działań profilaktycznych i opracowanie projektów planów poprawy warunków pracy
2,0Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Słuchacz ma świadomość znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
3,5Słuchacz wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie
4,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności
4,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami

Literatura podstawowa

  1. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 - Kodeks Pracy t.j.Dz. U. z 2019 r. poz. 1040, 1043, 1495., 2019
  2. Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 5 sierpnia 2005 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach związanych z narażeniem na hałas lub drgania mechaniczne Dz.U. 2005 nr 157 poz. 1318, 2005
  3. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 30 grudnia 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy związanej z występowaniem w miejscu pracy czynników chemicznych. Dz.U. 2005 nr 11 poz. 86, teskt jednolity: Dz.U. 2016 poz. 1488, 2016
  4. Jan Szlązak, Nikodem Szlązak, Bezpieczeństwo i higiena pracy, Wydawnictwa AGH, Kraków, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 24 lipca 2012 r. w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy, teskt jednolity: Dz.U. 2016 poz. 1117, 2016
  2. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 maja 2010 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach związanych z ekspozycją na promieniowanie optyczne, Dz.U. 2010 nr 100 poz. 643 ze zm. (tekst jednolity: Dz.U. 2013 poz. 1619), 2013
  3. Bogdan Rączkowski, BHP w praktyce (wyd. 18), Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr (ODDK), Gdańsk, 2020

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zagrożenia związane z pracą na wysokości, zagrożenia porażeniem prądem elektrycznym, zagrożenia poparzeniem, zagrożenia pożarem lub/i wybuchem1
T-A-2Urządzenia ochronne; odległości bezpieczeństwa, dojścia i przejścia do maszyn i urządzeń, pomosty, pochylnie, drabiny, ochrona przed porażeniem prądem elektrycznym, identyfikacja czynników zagrożeń oraz ocena ryzyka zawodowego1
T-A-3Zaliczenie formy zajęć1
3

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja czynników niebezpiecznych (urazowych); identyfikacja i ocena zagrożeń2
T-W-2Zagrożenia elementami ruchomymi i luźnymi1
T-W-3Zagrożenia elementami ostrymi i wystającymi1
T-W-4Zagrożenia związane z przemieszczaniem się ludzi1
T-W-5Zaliczenie przedmiotu1
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach3
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia2
5
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach6
A-W-2Praca z książką, analiza literatury4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-4Przegląd ustawodawstwa4
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBHP_10-_4_W01Słuchacz uzyska wiedzę nt. czynników niebezpiecznych występujących w procesach pracy, których oddziaływanie na pracującego bezpośrednio prowadzi lub może prowadzić do urazu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBHP_10-_W01Zna i rozumie pozatechniczne uwarunkowania w osiąganiu bezpiecznych, higienicznych i ergonomicznych warunków pracy, zna i rozumie podstawowe zasady zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy związane z procesami pracy lub ze sposobem pracy.
ZBHP_10-_W05Zna i rozumie jak przeprowadzić analizę wypadków przy pracy oraz postępowania w przypadku chorób zawodowych w zakresie oceny ryzyka zawodowego oraz zagrożeń pożarowych, postępowania w przypadku pożaru, udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej i działań ratowniczo-gaśniczych, zna technologie inżynierskie związane z technicznymi działaniami na rzecz bezpieczeństwa i higieny pracy.
Cel przedmiotuC-1Umiejętność identyfikacji czynników potencjalnie niebezpiecznych w środowisku pracy oraz możliwości ich eliminacji lub ograniczania skutków.
C-2Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja czynników niebezpiecznych (urazowych); identyfikacja i ocena zagrożeń
T-W-2Zagrożenia elementami ruchomymi i luźnymi
T-W-4Zagrożenia związane z przemieszczaniem się ludzi
T-W-3Zagrożenia elementami ostrymi i wystającymi
T-A-1Zagrożenia związane z pracą na wysokości, zagrożenia porażeniem prądem elektrycznym, zagrożenia poparzeniem, zagrożenia pożarem lub/i wybuchem
T-A-2Urządzenia ochronne; odległości bezpieczeństwa, dojścia i przejścia do maszyn i urządzeń, pomosty, pochylnie, drabiny, ochrona przed porażeniem prądem elektrycznym, identyfikacja czynników zagrożeń oraz ocena ryzyka zawodowego
T-W-5Zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: aktywność na wykładach
S-1Ocena podsumowująca: test wyboru, zadania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedzą i kompetencjami.Prezentuje błędne poglądy i opinie. Podpowiedz ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu czynników niezbepiecznych, w tym przeciwdziałania i mininalizowania ich niepożądanych skutków
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBHP_10-_4_U01Dysponuje podstawową umiejętnością identyfikacji zagrożeń i oceny narażenia na działanie czynników niebezpiecznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBHP_10-_U01Potrafi opracować dokumentację dotyczącą zadania związanego z działalnością służb BHP i przygotować opracowanie zawierające omówienie realizacji tego zadania. Potrafi przygotować i przedstawić krótką prezentację, referat poświęcone wynikom realizacji zadania związanego z działalnością służb BHP oraz zarządzania tą służbą
ZBHP_10-_U03Potrafi zaprojektować, ocenić zgodnie z przepisami BHP rozwiązania w zakresie pomieszczeń higieniczno – sanitarnych z uwzględnieniem zróżnicowanej struktury zatrudnienia
Cel przedmiotuC-1Umiejętność identyfikacji czynników potencjalnie niebezpiecznych w środowisku pracy oraz możliwości ich eliminacji lub ograniczania skutków.
C-2Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja czynników niebezpiecznych (urazowych); identyfikacja i ocena zagrożeń
T-W-2Zagrożenia elementami ruchomymi i luźnymi
T-W-4Zagrożenia związane z przemieszczaniem się ludzi
T-W-3Zagrożenia elementami ostrymi i wystającymi
T-A-1Zagrożenia związane z pracą na wysokości, zagrożenia porażeniem prądem elektrycznym, zagrożenia poparzeniem, zagrożenia pożarem lub/i wybuchem
T-A-2Urządzenia ochronne; odległości bezpieczeństwa, dojścia i przejścia do maszyn i urządzeń, pomosty, pochylnie, drabiny, ochrona przed porażeniem prądem elektrycznym, identyfikacja czynników zagrożeń oraz ocena ryzyka zawodowego
T-W-5Zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: aktywność na wykładach
S-1Ocena podsumowująca: test wyboru, zadania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi sie pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacja i wnioskowaniem.
3,0Słuchacz i w stopniu dostaecznym identyfikuje zdobytą wiedzę dot. czynników niebezpiecznych w środowisku pracy
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia bledy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBHP_10-_4_K01Samodzielne dokonywanie oceny narażenia osób na działanie czynników niebezpiecznych, oceny ryzyka zawodowego; dobór efektywnych działań profilaktycznych i opracowanie projektów planów poprawy warunków pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBHP_10-_K02Jest gotów do oceny pozatechnicznych aspektów i skutkówi działalności służb bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym jej wpływu na środowisko naturalne i pracy oraz rodzaj i styl zarządzania
Cel przedmiotuC-1Umiejętność identyfikacji czynników potencjalnie niebezpiecznych w środowisku pracy oraz możliwości ich eliminacji lub ograniczania skutków.
C-2Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja czynników niebezpiecznych (urazowych); identyfikacja i ocena zagrożeń
T-W-2Zagrożenia elementami ruchomymi i luźnymi
T-W-4Zagrożenia związane z przemieszczaniem się ludzi
T-W-3Zagrożenia elementami ostrymi i wystającymi
T-A-1Zagrożenia związane z pracą na wysokości, zagrożenia porażeniem prądem elektrycznym, zagrożenia poparzeniem, zagrożenia pożarem lub/i wybuchem
T-A-2Urządzenia ochronne; odległości bezpieczeństwa, dojścia i przejścia do maszyn i urządzeń, pomosty, pochylnie, drabiny, ochrona przed porażeniem prądem elektrycznym, identyfikacja czynników zagrożeń oraz ocena ryzyka zawodowego
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: aktywność na wykładach
S-3Ocena formująca: ocena referatu (pracy pisemnej)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Słuchacz ma świadomość znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
3,5Słuchacz wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie
4,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności
4,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami