Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S2)
Sylabus przedmiotu Wirtualizacja projektowania systemów zrobotyzowanych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wirtualizacja projektowania systemów zrobotyzowanych | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo funkcjonalne systemów przemysłowych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Automatyki i Robotyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Rafał Osypiuk <Rafal.Osypiuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy robotyki, informatyka, programowanie PLC/PAC, przemysłowe sieci komunikacyjne |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z nowoczesnymi narzędziami do wirtualnego projektowania systemów zrobotyzowanych. W części praktycznej celem głównym jest nauczenie studentów projektowania systemów zrobotyzowanych z użyciem wybranych narzędzi wirtualizacji (modelowania statycznego i dynamicznego). |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Omówienie zadań laboratoryjnych oraz wstęp do obsługi oprogramowania | 2 |
T-L-2 | Dobór i wirtualizacja manipulatora przemysłowego | 2 |
T-L-3 | Dobór sensorów i aktuatorów | 2 |
T-L-4 | Modelowanie statycznych komponentów stanowiska. Przygotowanie złożeń i ocena ich poprawności | 6 |
T-L-5 | Dokumentacja techniczna: geometria stanowiska, schemat elektryczny i pneumatyczny | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. Narzędzia komputerowe do wspomagania procesów projektowania stanowisk zrobotyzowanych | 1 |
T-W-2 | Etapy projektowania. Narzędzia do modelowania statycznego (CAD). Narzędzia do modelowania dynamicznego (np. DELMIA, Process Simulate) | 2 |
T-W-3 | Optymalizacja gniazd zrobotyzowanych. Połączenie symulacji 3D ze światem rzeczywistym | 2 |
T-W-4 | Fotogrametria w zadaniach modelowania fabryki. Technika laserowa w metodach weryfikacji modeli 3D | 2 |
T-W-5 | Pneumatyka w robotyce oraz systemy chwytania. Interfejsy czasu rzeczywistego i komunikacja z podsystemami. Współpraca robota z człowiekiem | 2 |
T-W-6 | Bezpieczeństwo w robotyce | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie sprawozdań. Przygotowanie do zaliczenia laboratoriów | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Egzamin | 1 |
A-W-3 | Studiowanie literatury. Przygotowanie do egzaminu | 14 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda przypadków |
M-2 | Wykład informacyjny |
M-3 | Wykład problemowy |
M-4 | Zajęcia z użyciem komputera |
M-5 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wystawiana na podstawie sprawozdań |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie zaliczenia pisemnego |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie egzaminu pisemnego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_2A_D02-BFSP_W01 Student zna konstrukcje manipulatorów przemysłowych oraz kryteria doboru robota do wymagań aplikacji. Ponadto zna narzędzia do wirtualizacji stanowisk zrobotyzowanych. Potrafi omówić fazy projektowania gniazd robotycznych z uwzględnieniem wymogów bezpieczeństwa | AR_2A_W03, AR_2A_W06, AR_2A_W07 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_2A_D02-BFSP_U01 Student potrafi zamodelować stanowisko zrobotyzowane, zgodnie z otrzymaną specyfikacją procesu oraz uwzględnieniem wymogów bezpieczeństwa. | AR_2A_U02, AR_2A_U04, AR_2A_U09, AR_2A_U10, AR_2A_U21 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-4, M-5 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_2A_D02-BFSP_K01 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i wpływ Przemysłu 4.0 na sposoby projektowania systemów zrobotyzowanych | AR_2A_K02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-1, T-L-2 | M-1 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_2A_D02-BFSP_W01 Student zna konstrukcje manipulatorów przemysłowych oraz kryteria doboru robota do wymagań aplikacji. Ponadto zna narzędzia do wirtualizacji stanowisk zrobotyzowanych. Potrafi omówić fazy projektowania gniazd robotycznych z uwzględnieniem wymogów bezpieczeństwa | 2,0 | Student nie zna konstrukcji manipulatorów przemysłowych oraz kryteriów doboru robota do wymagań aplikacji. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
3,0 | Student zna konstrukcje manipulatorów przemysłowych oraz kryteria doboru robota do wymagań aplikacji. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student zna konstrukcje manipulatorów przemysłowych oraz kryteria doboru robota do wymagań aplikacji. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student zna konstrukcje manipulatorów przemysłowych oraz kryteria doboru robota do wymagań aplikacji. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student zna konstrukcje manipulatorów przemysłowych oraz kryteria doboru robota do wymagań aplikacji. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student zna konstrukcje manipulatorów przemysłowych oraz kryteria doboru robota do wymagań aplikacji. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_2A_D02-BFSP_U01 Student potrafi zamodelować stanowisko zrobotyzowane, zgodnie z otrzymaną specyfikacją procesu oraz uwzględnieniem wymogów bezpieczeństwa. | 2,0 | Student nie potrafi zamodelować stanowiska zrobotyzowanego. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
3,0 | Student potrafi zamodelować stanowisko zrobotyzowane. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student potrafi zamodelować stanowisko zrobotyzowane. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student potrafi zamodelować stanowisko zrobotyzowane. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student potrafi zamodelować stanowisko zrobotyzowane. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student potrafi zamodelować stanowisko zrobotyzowane. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_2A_D02-BFSP_K01 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i wpływ Przemysłu 4.0 na sposoby projektowania systemów zrobotyzowanych | 2,0 | Student ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów i wpływu Przemysłu 4.0 na sposoby projektowania systemów zrobotyzowanych. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
3,0 | Student ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów i wpływu Przemysłu 4.0 na sposoby projektowania systemów zrobotyzowanych. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów i wpływu Przemysłu 4.0 na sposoby projektowania systemów zrobotyzowanych. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów i wpływu Przemysłu 4.0 na sposoby projektowania systemów zrobotyzowanych. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów i wpływu Przemysłu 4.0 na sposoby projektowania systemów zrobotyzowanych. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów i wpływu Przemysłu 4.0 na sposoby projektowania systemów zrobotyzowanych. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
Literatura podstawowa
- Panasiuk J., Kaczmarek W., Robotyzacja procesów produkcyjnych, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2017
- Skarka W., Mazurek A., CATIA. Podstawy modelowania i zapisu konstrukcji, Helion, 2005
- Hall E., Advances in Robot Manipulators, InTech, 2010
Literatura dodatkowa
- Zdanowicz R., Robotyzacja dyskretnych procesów produkcyjnych, Politechnika Śląska, 2013
- Kost G., Łebkowski P., Węsierski Ł., Automatyzacja i robotyzacja procesów produkcyjnych, PWE, 2014
- Dziurski R., Montaż elementów i podzespołów pneumatycznych i hydraulicznych, WSIP, 2016