Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N1)
Sylabus przedmiotu Grafika CAD:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Grafika CAD | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Maszyn i Napędów Elektrycznych | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Paplicki <Piotr.Paplicki@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Podstawy technologii informatycznych, wiadomości z zakresu matematyki i geometrii. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami graficznego odwzorowania konstrukcji. |
| C-2 | Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia rysunkowej dokumentacji technicznej zawierającej schematy elektryczne, z wykorzystaniem grafiki komputerowej. |
| C-3 | Ukształtowanie umiejętności rysowania połączeń oraz schematów elektrycznych. |
| C-4 | Ukształtowanie umiejętności wykorzystania narzędzi CAD (AutoCad, SolidWorks) do odwzorowania konstrukcji w technice 2D i 3D. |
| C-5 | Ukształtowanie umiejętności tworzenia rysunków wykonawczych części maszynowych z wykorzystaniem narzędzi CAD. |
| C-6 | Ukształtowanie kompetencji działania w obszarze wykonywania dokumentacji technicznej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Wprowadzenie do ćwiczeń laboratoryjnych. Organizacja, regulamin i forma zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych. Wprowadzenie do AutoCAD. | 1 |
| T-L-2 | Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (2D) - podstawy AutoCAD 1: tworzenie, edycja, wyodrębnianie danych rysunkowych, import obiektów 2D. | 2 |
| T-L-3 | Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (2D)- podstawy AutoCAD 2: tworzenie i edycja bloków rysunkowych. | 1 |
| T-L-4 | Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (2D)- podstawy AutoCAD 3: tworzenie schematów elektrycznych. | 1 |
| T-L-5 | Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (2D)- podstawy AutoCAD 4: tworzenie planów instalacji elektrycznych. | 1 |
| T-L-6 | Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (3D) - podstawy AutoCAD 5: tworzenie brył z ich rzutów prostokątnych-wstęp do modelowania bryłowego 3D. | 1 |
| T-L-7 | Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (3D) - podstawy AutoCAD 6: tworzenie elementarnych modeli w przestrzeni 3D. | 2 |
| T-L-8 | Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (3D) - podstawy AutoCAD 7: tworzenie rysunków złożeniowych konstrukcji mechanicznych. | 1 |
| T-L-9 | Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (3D) - podstawy AutoCAD 8: tworzenie rysunku wykonawczego na podstawie modelu metalowego elementu maszynowego. | 2 |
| T-L-10 | Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (2D) - podstawy SolidWorks 1: tworzenie, edycja i import obiektów 2D. | 1 |
| T-L-11 | Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (3D) - podstawy SolidWorks 2: tworzenie brył z ich rzutów prostokątnych. | 2 |
| T-L-12 | Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (3D) - podstawy SolidWorks 3: tworzenie elementarnych modeli w przestrzeni 3D. | 3 |
| T-L-13 | Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (3D) - podstawy SolidWorks 4: tworzenie rysunków złożeniowych konstrukcji mechanicznych. | 1 |
| T-L-14 | Ćwiczenie laboratoryjne z grafiki CAD (3D) - podstawy SolidWorks 5: tworzenie rysunku wykonawczego na podstawie modelu metalowego elementu maszynowego. | 2 |
| T-L-15 | Opracowanie rysunku technicznego/wykonawczego - praca własna. | 5 |
| T-L-16 | Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych. | 1 |
| 27 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Znormalizowane elementy rysunku technicznego. Rzutowanie prostokątne i aksonometryczne. | 1 |
| T-W-2 | Przedstawianie konstrukcji i elementów maszynowych poprzez widoki, przekroje. Uproszczenia rysunkowe. | 1 |
| T-W-3 | Wymiarowanie elementów maszynowych. Tolerowanie wymiarów liniowych, kształtu i położenia. Pasowania w budowie maszyn. | 1 |
| T-W-4 | Elementy rysunku elektrycznego-plany, schematy. | 2 |
| T-W-5 | Podstawy posługiwania się narzędziami grafiki komputerowej. Zastosowanie oprogramowania AutoCAD w działalności inżynierskiej. | 2 |
| T-W-6 | Zastosowanie oprogramowania SolidWorks w działalności inżynierskiej. | 1 |
| T-W-7 | Rysunki wykonawcze części oraz rysunki złożeniowe zespołów maszynowych. Zaliczenie wykładu. | 1 |
| 9 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych. | 27 |
| A-L-2 | Przygotowanie do zajęć oraz sporządzenie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych. | 24 |
| 51 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Udział w wykładach. | 9 |
| A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki zajęć oraz przygotowanie się do zaliczenia wykładu. | 16 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Metoda podająca/wykład informacyjny. |
| M-2 | Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona po zakończeniu wykładów na podstawie wyniku testu z zaliczenia treści wykładów. |
| S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona po zakończeniu całego cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie samodzielnie przygotowanego i przedstawionego przez studenta sprawozdania z ćwiczeń. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| EL_1A_B04_W01 Student zna i rozumie graficzne odwzorowanie konstrukcji poprzez rzutowanie prostokątne i aksonometryczne z wykorzystaniem widoków i przekrojów rysunkowych oraz zna zasady wymiarowania i oznaczania tolerancji wymiarów. | EL_1A_W11 | — | — | C-1, C-2 | T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-7 | M-1 | S-1 |
| EL_1A_B04_W02 Student zna i rozumie połączenia oraz schematy elektryczne. | EL_1A_W10, EL_1A_W11 | — | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| EL_1A_B04_U01 Student potrafi rysować połączenia oraz schematy elektryczne. | EL_1A_U08, EL_1A_U12 | — | — | C-2 | T-L-16, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2 | M-2 | S-2 |
| EL_1A_B04_U02 Student potrafi wykorzystać grafikę komputerową (AutoCAD/SolidWorks) do odwzorowania konstrukcji w technice 2D i 3D. | EL_1A_U08, EL_1A_U12 | — | — | C-4 | T-L-16, T-L-11, T-L-6, T-L-8, T-L-10, T-L-7, T-L-12, T-L-13, T-L-15 | M-2 | S-2 |
| EL_1A_B04_U03 Student potrafi sporządzić rysunek wykonawczy danej części maszynowej. | EL_1A_U08, EL_1A_U12 | — | — | C-5 | T-L-16, T-L-14, T-L-9, T-L-15 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| EL_1A_B04_K01 Student potrafi działać w obszarze wykonywania dokumentacji technicznej, rozumie potrzeby i zna możliwości dokształcania się w zakresie technik CAD w obszarze elektrotechniki. | EL_1A_K01 | — | — | C-6 | T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-L-16, T-L-11, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-10, T-L-7, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-2, T-L-9, T-L-15 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| EL_1A_B04_W01 Student zna i rozumie graficzne odwzorowanie konstrukcji poprzez rzutowanie prostokątne i aksonometryczne z wykorzystaniem widoków i przekrojów rysunkowych oraz zna zasady wymiarowania i oznaczania tolerancji wymiarów. | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia. |
| 3,0 | Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia. | |
| 3,5 | Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia. | |
| 4,0 | Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia. | |
| 4,5 | Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia. | |
| 5,0 | Student uzyskał powyżej 90% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia. | |
| EL_1A_B04_W02 Student zna i rozumie połączenia oraz schematy elektryczne. | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia. |
| 3,0 | Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia. | |
| 3,5 | Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia. | |
| 4,0 | Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia. | |
| 4,5 | Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia. | |
| 5,0 | Student uzyskał powyżej 90% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia. |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| EL_1A_B04_U01 Student potrafi rysować połączenia oraz schematy elektryczne. | 2,0 | Student nie złożył sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych lub student złożył sprawozdanie, w którym zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 0-50%. |
| 3,0 | Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 51-60%. | |
| 3,5 | Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 61-70%. | |
| 4,0 | Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 71-80%. | |
| 4,5 | Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 81-90%. | |
| 5,0 | Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 91-100%. | |
| EL_1A_B04_U02 Student potrafi wykorzystać grafikę komputerową (AutoCAD/SolidWorks) do odwzorowania konstrukcji w technice 2D i 3D. | 2,0 | Student nie złożył sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych lub student złożył sprawozdanie, w którym zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 0-50%. |
| 3,0 | Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 51-60%. | |
| 3,5 | Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 61-70%. | |
| 4,0 | Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 71-80%. | |
| 4,5 | Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 81-90%. | |
| 5,0 | Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 91-100%. | |
| EL_1A_B04_U03 Student potrafi sporządzić rysunek wykonawczy danej części maszynowej. | 2,0 | Student nie złożył sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych lub student złożył sprawozdanie, w którym zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 0-50%. |
| 3,0 | Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 51-60%. | |
| 3,5 | Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 61-70%. | |
| 4,0 | Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 71-80%. | |
| 4,5 | Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 81-90%. | |
| 5,0 | Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 91-100%. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| EL_1A_B04_K01 Student potrafi działać w obszarze wykonywania dokumentacji technicznej, rozumie potrzeby i zna możliwości dokształcania się w zakresie technik CAD w obszarze elektrotechniki. | 2,0 | Student nie podejmuje działania w obszarze wykonywania dokumentacji technicznej. |
| 3,0 | Student bierze czynny udział w działaniu w obszarze wykonywania dokumentacji technicznej. | |
| 3,5 | Student bierze czynny udział w działaniu w obszarze wykonywania dokumentacji technicznej. Rozumie potrzeby dokształcania się w zakresie technik CAD w obszarze elektrotechniki. | |
| 4,0 | Student bierze czynny udział w działaniu w obszarze wykonywania dokumentacji technicznej. Rozumie potrzeby i zna możliwości dokształcania się w zakresie technik CAD w obszarze elektrotechniki. | |
| 4,5 | Student bierze czynny udział w działaniu w obszarze wykonywania dokumentacji technicznej. Rozumie potrzeby i zna możliwości dokształcania się w zakresie technik CAD w obszarze elektrotechniki, potrafi podać przykład. | |
| 5,0 | Student bierze czynny udział w działaniu w obszarze wykonywania dokumentacji technicznej. Rozumie potrzeby i zna możliwości dokształcania się w zakresie technik CAD w obszarze elektrotechniki, potrafi podać konkretne przykłady. |
Literatura podstawowa
- Michel K, Sapiński T, Czytam rysunek techniczny, WSiP, Warszawa, 1999, szóste
- Otto F., Otto E., Podręcznik geometrii wykreślnej, WNT, Warszawa, 2000
- Dobrzański T., Rysunek Techniczny Maszynowy, WNT, 2004
Literatura dodatkowa
- Pikoń A., Pierwsze kroki AutoCAD 2009 PL, Helion, 2009