Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N2)
specjalność: Systemy elektroenergetyczne
Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo prac elektrycznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczeństwo prac elektrycznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Wysokich Napięć i Elektroenergetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Szoka <wojciech.szoka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza nt. problematyki bezpieczeństwa wykonywania prac elektrycznych w aspekcie narażeń zdrowia i bezpiecznych warunków pracy urządzeń i instalacji elektrycznych. |
W-2 | Ukończony kurs z podstaw metrologii, posiadanie podstawowej wiedzy z zakresu obsługi przyrządów pomiarowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie umiejętności stosowania i zrozumienia przepisów bhp, zapoznanie studentów z wymaganiami szczegółowymi najważniejszych dokumentów prawnych z dziedziny bhp. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu kontroli poprawności zastosowanej ochrony przed porażeniem elektrycznym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do laboratorium. Pomiar impedancji pętli zawarcia, jako element sprawdzenia skuteczności ochrony przeciwporażeniowej poprzez samoczynne wyłączenie zasilania. | 2 |
T-L-2 | Pomiary rezystancji izolacji przewodów, kabli i urządzeń elektrycznych. | 1 |
T-L-3 | Sprawdzanie ciągłości i rezystancji przewodów ochronnych i wyrównawczych. | 1 |
T-L-4 | Pierwsza pomoc udzielana osobą porażonym prądem elektrycznym. | 1 |
T-L-5 | Sprawdzenie skuteczności ochrony w obwodach zabezpieczonych wyłącznikami różnicowoprądowymi. | 1 |
T-L-6 | Wyznaczanie rezystancji i napięć dotykowych stanowisk izolowanych. | 1 |
T-L-7 | Sprawdzanie stanu technicznego sprzętu elektroizolacyjnego. | 1 |
T-L-8 | Zaliczenie | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przepisy (ustawy, rozporządzenia, normy) dotyczące bezpieczeństwa prowadzenia prac elektrycznych. | 1 |
T-W-2 | Zagrożenia i narażenia bezpieczeństwa i higieny prac elektrycznych. | 1 |
T-W-3 | Ochrona przeciwpożarowa i przeciwporażeniowa. Instytucje upoważnione do wydawania i kontroli przepisów bhp. | 1 |
T-W-4 | Skutki przepływu prądu przez organizm ludzki - procedury ratowania osób porażonych (pomoc przedlekarska). | 2 |
T-W-5 | Określanie i kwantyfikacja ryzyka bhp. Oznakowanie CE, HAR i B. | 1 |
T-W-6 | Organizowanie prac elektrycznych - wymagania kwalifikacyjne pracowników. Środki ochrony osobistej i zbiorowej. | 2 |
T-W-7 | Obowiązki bhp przedsiębiorstwa i pracownika. Zaliczenie wykładów. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdań | 8 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Przygotowanie się do sprawdzianu pisemnego. Ocena bieżącej aktywności studenta na zajęciach. | 16 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny oraz ocena bieżącej aktywności studentów na wykładzie |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny oraz ocena sprawozdań |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_2A_A03_W08 Student zna podstawowe przepisy i zasady BHP dotyczące prowadzenia prac elektrycznych. | EL_2A_W08 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_2A_O01-01_U01 Student potrafi przeprowadzać sprawdzenie skuteczności stosowanej ochrony związanej z bezpieczeństwem prac elektrycznych. | EL_2A_U16 | — | — | C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-8, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_2A_A03_W08 Student zna podstawowe przepisy i zasady BHP dotyczące prowadzenia prac elektrycznych. | 2,0 | Student uzyskał ocenę 2.0 niedostateczną |
3,0 | Student uzyskał średnią ocen z zaliczenia i aktywności miedzy 3,00 a 3,24 (zaokrąglenie do dwóch miejsc po przecinku) | |
3,5 | Student uzyskał średnią ocen z zaliczenia i aktywności miedzy 3,25 a 3,74 (zaokrąglenie do dwóch miejsc po przecinku) | |
4,0 | Student uzyskał średnią ocen z zaliczenia i aktywności miedzy 3,75 a 4,24 (zaokrąglenie do dwóch miejsc po przecinku) | |
4,5 | Student uzyskał średnią ocen z zaliczenia i aktywności miedzy 4,25 a 4,74 (zaokrąglenie do dwóch miejsc po przecinku) | |
5,0 | Student uzyskał średnią ocen z zaliczenia i aktywności równą lub wyższą niż 4,75 (zaokrąglenie do dwóch miejsc po przecinku) |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_2A_O01-01_U01 Student potrafi przeprowadzać sprawdzenie skuteczności stosowanej ochrony związanej z bezpieczeństwem prac elektrycznych. | 2,0 | Student uzyskał ocenę 2.0 niedostateczną |
3,0 | Student uzyskał średnią ocen z zaliczenia i sprawozdań miedzy 3,00 a 3,24 (zaokrąglenie do dwóch miejsc po przecinku) | |
3,5 | Student uzyskał średnią ocen z zaliczenia i sprawozdań miedzy 3,25 a 3,74 (zaokrąglenie do dwóch miejsc po przecinku) | |
4,0 | Student uzyskał średnią ocen z zaliczenia i sprawozdań miedzy 3,75 a 4,24 (zaokrąglenie do dwóch miejsc po przecinku) | |
4,5 | Student uzyskał średnią ocen z zaliczenia i sprawozdań miedzy 4,25 a 4,74 (zaokrąglenie do dwóch miejsc po przecinku) | |
5,0 | Student uzyskał średnią ocen z zaliczenia i sprawozdań równą lub wyższą niż 4,75 (zaokrąglenie do dwóch miejsc po przecinku) |
Literatura podstawowa
- Ustawy, rozporządzenia i normy dotyczące problematyki bhp, wg wskazówek wykładowcy, 2012
Literatura dodatkowa
- Markiewicz H., Bezpieczeństwo w elektroenergetyce, WNT, Warszawa, 1999, Pierwsze
- Uczciwek T., Bezpieczeństwo i Higiena Pracy oraz Ochrona Przeciwpożarowa w Elektroenergetyce, COSiW SEP, Warszawa, 2003, I