Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Procesy fizyczne w elektrotechnice:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Procesy fizyczne w elektrotechnice | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Wysokich Napięć i Elektroenergetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Zenker <Marek.Zenker@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jan Subocz <Jan.Subocz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Inżynieria materiałowa |
W-2 | Fizyka układów skondensowanych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie podstawowej wiedzy dotyczacej przemian morfologicznych podczas przetwarzania materiałów izolacyjnych |
C-2 | Zdobycie podstawowej wiedzy dotyczącej procesów elektrycznych w materiałach izolacyjnych i półprzewodnikowych |
C-3 | Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu wpływu morfologii i przemian strukturalnych materiałów izolacyjnych na ich właściwości elektryczne |
C-4 | Zdobycie podstawowej wiedzy dotyczącej fizyki elektrolitów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do ćwiczeń laboratoryjnych, instrukcje i regulamin BHP | 2 |
T-L-2 | Pomiar rezystywności skrośnej | 2 |
T-L-3 | Pomiar rezystywności powierzchniowej | 2 |
T-L-4 | Pomiar współczynnika strat dielektrycznych i przenikalności elektrycznej | 2 |
T-L-5 | Pomiar procesów relaksacyjnych w dziedzinie częstotliwości | 2 |
T-L-6 | Zaliczenia I części ćwiczeń laboratoryjnych | 2 |
T-L-7 | Pomiar procesów relaksacyjnych w dziedzinie czasu | 2 |
T-L-8 | Wpływ temperatury na pomiar współczynnika strat dielektrycznych i pojemności elektrycznej dielektryka stałego | 2 |
T-L-9 | Wpływ temperatury na pomiar współczynnika strat dielektrycznych i pojemności dielektryka ciekłego | 4 |
T-L-10 | Zaliczenia II części ćwiczeń laboratoryjnych | 2 |
T-L-11 | Polaryzacja Maxwella-Wagnera | 2 |
T-L-12 | Metody pomiaru małych rezystancji | 2 |
T-L-13 | Metody pomiaru dużych rezystancji | 2 |
T-L-14 | Zaliczenie końcowe ćwiczeń laboratoryjnych | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przemiany fazowe materiałów izolacyjnych | 2 |
T-W-2 | Podstawy przewodnictwa elektrycznego układów izolacyjnych | 2 |
T-W-3 | Podstawy relaksacji dielektrycznej układów izolacyjnych | 2 |
T-W-4 | Przewodnictwo stałoprądowe polimerów | 2 |
T-W-5 | Przewodnictwo stałoprądowe układów warstwowych | 2 |
T-W-6 | Przewodnictwo stałoprądowe układów ciekło-stałych i elektrolitów | 2 |
T-W-7 | Relaksacja dielektryczna układów warstwowych | 2 |
T-W-8 | Procesy nieliniowe i asymetryczne | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Praca własna nad tematyką ćwiczeń | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia laboratorium | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładzie | 15 |
A-W-2 | Praca własna | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 4 |
A-W-4 | Egzamin | 1 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z zastosowaniem środków audiowizualnych |
M-2 | Ćwiczenia rachunkowe z zakresu tematyki wykładów |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne dotyczące tematyki wykładów |
M-4 | Symulacje procesów elektrycznych w materiałach izolacyjnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca przed każdym ćwiczeniem laboratoryjnym mająca na celu sprawdzenia stanu wiedzy dotyczącej przedmiotu ćwiczenia. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena formująca dotycząca sprawdzenia wiedzy po zakończeniu cyklu ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efekty nauczania z zakresu ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efekty nauczania z zakresu calego modułu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C03_W01 Posiada podstawową wiedzę dotyczącą mechanizmu przewodnictwa i procesów relaksacyjnych w materiałach elektrotechnicznych oraz ich budowy wewnętrznej. | EL_1A_W02 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-11 | M-1, M-2, M-4, M-3 | S-1, S-3, S-4, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C03_U01 Potrafi zmierzyć oraz obliczyć podstawowe wartości właściwości elektrycznych materiałów elektrotechnicznych. Potrafi dokonać podstawowej oceny wpływu zmian strukturalnych na podstawowe właściwości elektryczne. | EL_1A_U22 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-9, T-L-7, T-L-8, T-L-6, T-L-14, T-L-2, T-L-4, T-L-12, T-L-5, T-L-13 | M-2, M-4, M-3 | S-1, S-4, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C03_W01 Posiada podstawową wiedzę dotyczącą mechanizmu przewodnictwa i procesów relaksacyjnych w materiałach elektrotechnicznych oraz ich budowy wewnętrznej. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej mechanizmu przewodnictwa i procesów relaksacyjnych w materiałach elektrotechnicznych oraz ich budowy wewnętrznej. Student uzyskał 0-50% łacznej liczby punktów z form ocen tego efektu |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą mechanizmu przewodnictwa i procesów relaksacyjnych w materiałach elektrotechnicznych oraz ich budowy wewnętrznej. Student uzyskał 51-60% łacznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą mechanizmu przewodnictwa i procesów relaksacyjnych w materiałach elektrotechnicznych oraz ich budowy wewnętrznej. Student uzyskał 61-70% łacznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą mechanizmu przewodnictwa i procesów relaksacyjnych w materiałach elektrotechnicznych oraz ich budowy wewnętrznej. Student uzyskał 71-80% łacznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą mechanizmu przewodnictwa i procesów relaksacyjnych w materiałach elektrotechnicznych oraz ich budowy wewnętrznej. Student uzyskał 81-90% łacznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą mechanizmu przewodnictwa i procesów relaksacyjnych w materiałach elektrotechnicznych oraz ich budowy wewnętrznej. Student uzyskał 91-100% łacznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C03_U01 Potrafi zmierzyć oraz obliczyć podstawowe wartości właściwości elektrycznych materiałów elektrotechnicznych. Potrafi dokonać podstawowej oceny wpływu zmian strukturalnych na podstawowe właściwości elektryczne. | 2,0 | Student nie potrafi zmierzyć oraz obliczyć podstawowych wartości właściwości elektrycznych materiałów elektrotechnicznych. Student nie posiada podstawowych umiejętności oceny dotyczącej mechanizmu przewodnictwa i procesów relaksacyjnych w materiałach elektrotechnicznych oraz ich budowy wewnętrznej. Student uzyskał 0 - 50 % łacznej liczby punktów z form ocen tego efektu |
3,0 | Student potrafi zmierzyć oraz obliczyć podstawowe wartości właściwości elektrycznych materiałów elektrotechnicznych. Student posiada podstawowe umiejętności dotyczące oceny mechanizmu przewodnictwa i procesów relaksacyjnych w materiałach elektrotechnicznych oraz ich budowy wewnętrznej. Student uzyskał 51-60% łacznej liczby punktów z form ocen tego efektu | |
3,5 | Student potrafi zmierzyć oraz obliczyć podstawowe wartości właściwości elektrycznych materiałów elektrotechnicznych. Student posiada podstawowe umiejętności dotyczące oceny mechanizmu przewodnictwa i procesów relaksacyjnych w materiałach elektrotechnicznych oraz ich budowy wewnętrznej. Student uzyskał 61-70% łacznej liczby punktów z form ocen tego efektu | |
4,0 | Student potrafi zmierzyć oraz obliczyć podstawowe wartości właściwości elektrycznych materiałów elektrotechnicznych. Student posiada podstawowe umiejętności dotyczące oceny mechanizmu przewodnictwa i procesów relaksacyjnych w materiałach elektrotechnicznych oraz ich budowy wewnętrznej. Student uzyskał 71-80% łacznej liczby punktów z form ocen tego efektu | |
4,5 | Student potrafi zmierzyć oraz obliczyć podstawowe wartości właściwości elektrycznych materiałów elektrotechnicznych. Student posiada podstawowe umiejętności dotyczące oceny mechanizmu przewodnictwa i procesów relaksacyjnych w materiałach elektrotechnicznych oraz ich budowy wewnętrznej. Student uzyskał 81-90% łacznej liczby punktów z form ocen tego efektu | |
5,0 | Student potrafi zmierzyć oraz obliczyć podstawowe wartości właściwości elektrycznych materiałów elektrotechnicznych. Student posiada podstawowe umiejętności dotyczące oceny mechanizmu przewodnictwa i procesów relaksacyjnych w materiałach elektrotechnicznych oraz ich budowy wewnętrznej. Student uzyskał 91-100% łacznej liczby punktów z form ocen tego efektu |
Literatura podstawowa
- W. Bogusz, F. Krok, Elektrolity stałe, WNT, Warszawa, 1995
- W. Przygocki, A Włochowicz, Fizyka polimerów, PWN, 2001
- A. Chełkowski, Fizyka dielektryków, PWN, 1993
- Lisowski M., Pomiary rezystywności i przenikalności elektrycznej dielektryków stałych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2004
Literatura dodatkowa
- J. Śleziona, Podstawy technologii kompozytów, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, 1998
- J. Subocz, Przewodnictwo i relaksacja warstwowych układów izolacyjnych, Wydawnictwo ZUT, 2012
- Subocz J. (red.), Transformatory w eksploatacji, Wydawnictwo Energo-complex, 2007