Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S2)
specjalność: Urządzenia i instalacje elektryczne
Sylabus przedmiotu Narzędzia programistyczne do integracji sprzętowej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Narzędzia programistyczne do integracji sprzętowej | ||
Specjalność | Urządzenia i instalacje elektryczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki Stosowanej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Grochowalska <Barbara.Szymanik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony moduł Podstawy algorytmizacji i programowania |
W-2 | Ukończony moduł Fizyka |
W-3 | Ukończony moduł Podstawy elektrotechniki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi narzędzi programistycznych używanych do programowania i integracji urządzeń |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie wykorzystania narzędzi programistycznych używanych do programowania urządzeń |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Omówienie zadań projektowych | 2 |
T-P-2 | Wykonanie dwóch wybranych projektów związanych z oprogramowaniem sprzętu z wykorzystaniem arduino/python i LabView | 24 |
T-P-3 | Prezentacja wykonanych projektów | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Platforma sprzętowa i podstawy programowania arduino – środowisko, struktura programu (zmienne, instrukcje sterujące, funkcje) | 2 |
T-W-2 | Arduino - interfejsy wejścia/wyjścia, obsługa peryferii | 2 |
T-W-3 | LabView - podstawy programowania w języku G (Virtual Instrument, paleta narzędzi, paleta funkcji, subpalety funkcji), struktura programu | 2 |
T-W-4 | LabView - obsługa komunikacji ze sprzętem (porty szeregowe, równoległe, protokoły sieciowe), Przykładowe aplikacje | 3 |
T-W-5 | Podstawy programowania w języku python (Główne cechy i składnia języka, biblioteki i ich wykorzystanie, podstawowe typy danych, operatory, obsługa wyjątków, wyrażenia warunkowe, pętle, kolekcje, funkcje, klasy) | 4 |
T-W-6 | Python do Komunikacji ze sprzętem (dedykowane biblioteki pythona, omówienie GPIO, protokoły komunikacyjne I2C, SPI, komunikacja szeregowa UART), przykładowe aplikacje. Zaliczenie wykładu. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | praca własna nad projektem | 5 |
35 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład multimedialny z pokazem |
M-2 | Realizacja zadań projektowych w zespołach |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania z wykonanego projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_2A_D03-UiIE_W01 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą narzędzi programistycznych używanych do programowania urządzeń | EL_2A_W05, EL_2A_W10 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_2A_D03-UiIE_U01 Student potrafi wykorzystać znane narzędzia programistyczne do oprogramowania wybranych sprzętów | EL_2A_U10, EL_2A_U11 | — | — | C-2 | T-P-1, T-P-2, T-P-3 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_2A_D03-UiIE_W01 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą narzędzi programistycznych używanych do programowania urządzeń | 2,0 | Student uzyskał poniżej 45% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
3,0 | Student uzyskał pomiędzy 46 a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_2A_D03-UiIE_U01 Student potrafi wykorzystać znane narzędzia programistyczne do oprogramowania wybranych sprzętów | 2,0 | Student uzyskał poniżej 45% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
3,0 | Student uzyskał pomiędzy 46 a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
Literatura podstawowa
- M. Chruściel, LabView w praktyce, BTC, 2008
- Simon Monk, Arduino dla początkujących. Podstawy i szkice, Helion, 2018
- Simon Monk, Raspberry Pi. Przewodnik dla programistów Pythona, Helion, 2014