Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S2)
specjalność: Systemy transmisyjne
Sylabus przedmiotu Interfejsy użytkownika:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Teleinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Interfejsy użytkownika | ||
Specjalność | Sieci teleinformatyczne i systemy mobilne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Przetwarzania Sygnałów i Inżynierii Multimedialnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Chlewicki <Wojciech.Chlewicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Paweł Dworak <Pawel.Dworak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw matematyki, fizyki, informatyki, programowania układów automatyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z zasadami i możliwościami tworzenia interfejsów użytkownika z użyciem wybranych środowisk programistycznych i programów wspomagających. |
C-2 | Zapoznanie studenta z podstawowymi strukturami i zasadami tworzenia systemów HMI. |
C-3 | Wykształcenie u studenta umiejętności projektowania i implementacji systemów sterowania i nadzoru procesu przemysłowego. |
C-4 | Wykształcenie u studenta umiejętności projektowania i implementacji aplikacji z graficznym interfejsem użytkownika. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt oraz implementacja aplikacji z interfejsem użytkownika w wybranym środowisku programistycznym. | 15 |
T-P-2 | Przygotowanie raportu dotyczącego wybranej technologii tworzenia lub prototypowania graficznych interfejsów użytkownika. | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólna charakterystyka systemów monitorowania i nadzoru. Struktura sprzętowa i programowa systemu wizualizacji. | 3 |
T-W-2 | Programowanie urządzeń przemysłowych na potrzeby sterowania i wizualizacji systemów przemysłowych. | 2 |
T-W-3 | Przedstawienie podstawowych zasad obsługi paneli operatorskich. | 2 |
T-W-4 | Prezentacja i omówienie funkcjonalności przykładowych software’owych systemów monitorowania i wizualizacji procesów. | 3 |
T-W-5 | Interakcja człowiek - komputer. Zasady projektowania interfejsów użytkownika. | 4 |
T-W-6 | Interfejsy aplikacji w projektach wieloplatformowych. | 4 |
T-W-7 | Technologia Xamarin Forms, Universal Windows Platform oraz MS Power Apps | 4 |
T-W-8 | Tworzenie aplikacji wykonywalnych z graficznym interfejsem użytkownika i wizualizacją danych z użyciem oprogramowania MATLAB. | 4 |
T-W-9 | Idiomy interfejsów, prototypowanie graficznych interfejsów użytkownika. Zaliczenie wykładów. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 6 |
A-P-3 | Przygotowanie raportu z realizacji zadania projektowego | 4 |
40 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem komputera |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Wykład konwersatoryjny |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera |
M-5 | Zachęcenie do pogłębienia wiedzy i rozszerzenia umiejętności |
M-6 | Projekt |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Na podstawie zaangażowania w wykonywanie prac zespołowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Na podstawie zaliczenia pisemnego i ustnego |
S-3 | Ocena podsumowująca: Na podstawie sprawozdań |
S-4 | Ocena podsumowująca: Na podstawie dokumentacji powykonawczej i prezentacji wyników pracy |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_2A_D02-STiSM_W01 Student ma poszerzoną i ugruntowaną wiedzę dotyczącą możliwości tworzenia interfejsów użytkownika i zna środowiska programistyczne, które pozwalają utworzyć aplikację z danym interfejsem. | TI_2A_W04 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-2, M-1, M-3, M-5 | S-2 |
TI_2A_D02-STiSM_W02 Student ma zaawansowaną wiedzę co do zasad projektowania graficznych interfejsów użytkownika, potrafi dobrać i użyć właściwą technologię dla celów ich prototypowania lub implementacji. | TI_2A_W07 | — | — | C-4, C-1 | T-W-5, T-W-9 | M-1, M-6 | S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_2A_D02-STiSM_U01 Student posiada ugruntowane umiejętności dotyczące tworzenia interfejsów użytkownika dla aplikacji które jest w stanie zaimplementować używając wybrane środowisko programistyczne. | TI_2A_U09 | — | — | C-3, C-4 | T-P-1 | M-4, M-5, M-6 | S-4, S-1, S-3 |
TI_2A_D02-STiSM_U02 Student posiada ugruntowane umiejętności projektowania graficznych interfejsów użytkownika, potrafi dobrać i użyć właściwą technologię dla celów ich prototypowania lub implementacji. | TI_2A_U04 | — | — | C-4 | T-P-2 | M-6 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_2A_D02-STiSM_W01 Student ma poszerzoną i ugruntowaną wiedzę dotyczącą możliwości tworzenia interfejsów użytkownika i zna środowiska programistyczne, które pozwalają utworzyć aplikację z danym interfejsem. | 2,0 | Nie spełnia wymogu uzyskania oceny 3.0 uzyskując poniżej 50% punktacji z testu obejmującego wiedzę z przypisanego efektu kształcenia. |
3,0 | Student ma poszerzoną i ugruntowaną wiedzę dotyczącą możliwości tworzenia interfejsów użytkownika i zna środowiska programistyczne, które pozwalają utworzyć aplikację z danym interfejsem w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student ma poszerzoną i ugruntowaną wiedzę dotyczącą możliwości tworzenia interfejsów użytkownika i zna środowiska programistyczne, które pozwalają utworzyć aplikację z danym interfejsem w stopniu dostatecznym plus. | |
4,0 | Student ma poszerzoną i ugruntowaną wiedzę dotyczącą możliwości tworzenia interfejsów użytkownika i zna środowiska programistyczne, które pozwalają utworzyć aplikację z danym interfejsem w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student ma poszerzoną i ugruntowaną wiedzę dotyczącą możliwości tworzenia interfejsów użytkownika i zna środowiska programistyczne, które pozwalają utworzyć aplikację z danym interfejsem w stopniu dobrym plus. | |
5,0 | Student ma poszerzoną i ugruntowaną wiedzę dotyczącą możliwości tworzenia interfejsów użytkownika i zna środowiska programistyczne, które pozwalają utworzyć aplikację z danym interfejsem w stopniu bardzo dobrym. | |
TI_2A_D02-STiSM_W02 Student ma zaawansowaną wiedzę co do zasad projektowania graficznych interfejsów użytkownika, potrafi dobrać i użyć właściwą technologię dla celów ich prototypowania lub implementacji. | 2,0 | Nie spełnia wymogu uzyskania oceny 3.0 uzyskując poniżej 50% punktacji z testu obejmującego wiedzę z przypisanego efektu kształcenia. |
3,0 | Student ma poszerzoną i ugruntowaną wiedzę dotyczącą zasad prototypowania i implementacji interfejsów użytkownika i zna środowiska programistyczne, które pozwalają utworzyć aplikację z danym interfejsem w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student ma poszerzoną i ugruntowaną wiedzę dotyczącą zasad prototypowania i implementacji interfejsów użytkownika i zna środowiska programistyczne, które pozwalają utworzyć aplikację z danym interfejsem w stopniu dostatecznym plus. | |
4,0 | Student ma poszerzoną i ugruntowaną wiedzę dotyczącą zasad prototypowania i implementacji interfejsów użytkownika i zna środowiska programistyczne, które pozwalają utworzyć aplikację z danym interfejsem w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student ma poszerzoną i ugruntowaną wiedzę dotyczącą zasad prototypowania i implementacji interfejsów użytkownika i zna środowiska programistyczne, które pozwalają utworzyć aplikację z danym interfejsem w stopniu dobrym plus. | |
5,0 | Student ma poszerzoną i ugruntowaną wiedzę dotyczącą zasad prototypowania i implementacji interfejsów użytkownika i zna środowiska programistyczne, które pozwalają utworzyć aplikację z danym interfejsem w stopniu bardzo dobrym. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_2A_D02-STiSM_U01 Student posiada ugruntowane umiejętności dotyczące tworzenia interfejsów użytkownika dla aplikacji które jest w stanie zaimplementować używając wybrane środowisko programistyczne. | 2,0 | Nie spełnia wymogu uzyskania oceny 3.0 uzyskując poniżej 50% punktacji z testu obejmującego wiedzę z przypisanego efektu kształcenia. |
3,0 | Student posiada ugruntowane umiejętności dotyczące tworzenia interfejsów użytkownika dla aplikacji które jest w stanie zaimplementować używając wybrane środowisko programistyczne w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student posiada ugruntowane umiejętności dotyczące tworzenia interfejsów użytkownika dla aplikacji które jest w stanie zaimplementować używając wybrane środowisko programistyczne w stopniu dostatecznym plus. | |
4,0 | Student posiada ugruntowane umiejętności dotyczące tworzenia interfejsów użytkownika dla aplikacji które jest w stanie zaimplementować używając wybrane środowisko programistyczne w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student posiada ugruntowane umiejętności dotyczące tworzenia interfejsów użytkownika dla aplikacji które jest w stanie zaimplementować używając wybrane środowisko programistyczne w stopniu dobrym plus. | |
5,0 | Student posiada ugruntowane umiejętności dotyczące tworzenia interfejsów użytkownika dla aplikacji które jest w stanie zaimplementować używając wybrane środowisko programistyczne w stopniu bardzo dobrym. | |
TI_2A_D02-STiSM_U02 Student posiada ugruntowane umiejętności projektowania graficznych interfejsów użytkownika, potrafi dobrać i użyć właściwą technologię dla celów ich prototypowania lub implementacji. | 2,0 | Nie spełnia wymogu uzyskania oceny 3.0 uzyskując poniżej 50% punktacji z testu obejmującego wiedzę z przypisanego efektu kształcenia. |
3,0 | Student posiada ugruntowane umiejętności dotyczące tworzenia interfejsów użytkownika dla aplikacji które jest w stanie zaimplementować używając wybrane środowisko programistyczne w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student posiada ugruntowane umiejętności dotyczące tworzenia interfejsów użytkownika dla aplikacji które jest w stanie zaimplementować używając wybrane środowisko programistyczne w stopniu dostatecznym plus. | |
4,0 | Student posiada ugruntowane umiejętności dotyczące tworzenia interfejsów użytkownika dla aplikacji które jest w stanie zaimplementować używając wybrane środowisko programistyczne w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student posiada ugruntowane umiejętności dotyczące tworzenia interfejsów użytkownika dla aplikacji które jest w stanie zaimplementować używając wybrane środowisko programistyczne w stopniu dobrym plus. | |
5,0 | Student posiada ugruntowane umiejętności dotyczące tworzenia interfejsów użytkownika dla aplikacji które jest w stanie zaimplementować używając wybrane środowisko programistyczne w stopniu bardzo dobrym. |
Literatura podstawowa
- Krzysztof Pietrusewicz, Paweł Dworak, Programowalne sterowniki automatyki PAC, Nakom, Poznań, 2007
- Charles Petzold, Creating Mobile Apps with Xamarin.Forms, Microsoft Press, 2016
- Tim Leung, Beginning PowerApps: The Non-Developers Guide to Building Business Mobile Applications, Apress, 2017
Literatura dodatkowa
- Instrukcje firmowe systemów SCADA, 2011
- Bogdan Broel-Plater, Układy wykorzystujące sterowniki PLC, PWN, Warszawa, 2008