Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: Inżynieria komputerowa
Sylabus przedmiotu Technika mikroprocesorowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technika mikroprocesorowa | ||
Specjalność | Inżynieria komputerowa | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mirosław Łazoryszczak <Miroslaw.Lazoryszczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Jaskuła <Marek.Jaskula@zut.edu.pl>, Mariusz Kapruziak <Mariusz.Kapruziak@zut.edu.pl>, Krzysztof Makles <Krzysztof.Makles@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Architektura systemów komputerowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wiedza o sposobach oprogramowania układów wejścia-wyjścia w autonomicznych systemach mikroprocesorowych. |
C-2 | Umiejętność oprorgramowania systemu mikroprocesorowego w podstawowych zastosowaniach, ze szczególnym uwzględniem czujników, napędów, układów komunikacji i innych układów wejścia-wyjścia. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Lista rozkazów AVR i podstawy asemblera. | 2 |
T-L-2 | Modele programowania mikrokontrolera AVR (pętla główna, przerwania). Obsługa portów wejścia wyjścia i realizacja wybranej aplikacji. | 2 |
T-L-3 | Obsługa wejść z eliminacją drgań zestyków. Wewnętrzny przetwornik analogowo-cyfrowy i przykładowe zastosowanie. | 2 |
T-L-4 | Układ transmisji szeregowej, konfiguracja i przykłady aplikacyjne. | 2 |
T-L-5 | Środowisko programistyczne mikrokontrolerów ARM Cortex-Mx, wybrane zestawy uruchomieniowe, elementy listy rozkazów. Elementy programowania mikrokontrolerów ARM z wykorzystaniem standardu CMSIS oraz bibliotek wysokopoziomowych (np. HAL STM32). | 2 |
T-L-6 | Programowanie wewnętrznych modułów mikrokontrolera (układy czasowe, przetworniki, kontrolery magistral itp.) i przykłady zastosowania do obsługi wyświetlacza, panelu dotykowego, kart pamięci oraz innych podzespołów. | 6 |
T-L-7 | Zaliczenie przedmiotu. | 2 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe architektury mikrokontrolerów ze szczególnym uwzględnieniem AVR i ARM. Elementy technologii montażu elektronicznego. | 2 |
T-W-2 | Architektura mikrokontrolerów AVR. Lista rozkazów. Podstawy programowania. Zestawy ewaluacyjne. | 2 |
T-W-3 | Magistrale w systemach opartych na mikrokontrolerach (USART, SPI, I2C). | 2 |
T-W-4 | Moduły peryferyjne (układy czasowo-licznikowe, kontroler przerwań, przetworniki analogowo-cyfrowy) i sposób ich programowania. | 2 |
T-W-5 | Typowe układy peryferyjne wykorzystywane w systemach wbudowanych (wyświetlacze alfanumeryczne i graficzne, klawiatury, panele dotykowe itp.) i przykłady programowania. | 2 |
T-W-6 | Rodzina procesorów ARM. Mikrokontrolery ARM Cortex-Mx i ich natywne programowanie. Wybrane zestawy ewaluacyjne. | 2 |
T-W-7 | Podstawowe układy peryferyjne w mikrokontolerach ARM (zarządzanie sygnałem zegarowym, uniwersalne porty we/wy, układy czasowo-licznikowe, układy komunikacyjne itp.). | 2 |
T-W-8 | Zagadnienia niskomocowości, usypianie procesora, selektywne wyłączanie podzespołów. Procesory programowe (soft-procesory) w układach FPGA. | 2 |
T-W-9 | Zaliczenie przedmiotu. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 18 |
A-L-2 | Udział w konsultacjach. | 2 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych. | 30 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 18 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach. | 2 |
A-W-3 | Samodzielne studiowanie literatury i przygotowanie do zaliczenia. | 30 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne. |
S-2 | Ocena formująca: Realizacja zadań laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_D01.03.1_W01 Wiedza o sposobach oprogramowania układów wejścia-wyjścia w autonomicznych systemach mikroprocesorowych. | I_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_D01.03.1_U01 Umiejętność oprorgramowania systemu mikroprocesorowego w podstawowych zastosowaniach, ze szczególnym uwzględniem czujników, napędów, układów komunikacji i innych układów wejścia-wyjścia. | I_1A_U08, I_1A_U12 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_D01.03.1_W01 Wiedza o sposobach oprogramowania układów wejścia-wyjścia w autonomicznych systemach mikroprocesorowych. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe architektury procesorów, koncepcje i metody ich programować tak aby obsłużyć podstawowe urządzenia wejścia-wyjścia. Student zna podstawowe urządzenia wejścia-wyjścia. | |
3,5 | jak na ocenę 3.0 oraz student umie uzasadnić swoje odpowiedzi oraz przedstawić różne warianty. | |
4,0 | jak na ocenę 3.5 oraz student umie przedstawić swoje propozycje modyfikacji lub oryginalne spojrzenie na temat i je uzasadnić. | |
4,5 | jak na ocenę 4.0 oraz odpowiednio wysokie miejsce w głosowaniu. | |
5,0 | jak na ocenę 4.0 oraz odpowiednio wysokie miejsce w głosowaniu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_D01.03.1_U01 Umiejętność oprorgramowania systemu mikroprocesorowego w podstawowych zastosowaniach, ze szczególnym uwzględniem czujników, napędów, układów komunikacji i innych układów wejścia-wyjścia. | 2,0 | |
3,0 | Student umie oprogramować różne architektury procesorów (ze szczególnym uwzględnieniem architektury ARM) tak aby obsłużyć podstawowe urządzenia wejścia-wyjścia. | |
3,5 | jak na ocenę 3.0 oraz student umie zaprezentować i obronić swoje rozwiązanie. | |
4,0 | jak na ocenę 3.5 oraz student umie samodzielnie zaproponować rozwiązanie. | |
4,5 | jak na ocenę 4.0 oraz student umie zaprezentowac różne warianty rozwiązania i uzasadnić swoje rozwiązanie. | |
5,0 | jak na ocenę 4.5 oraz student zają odpowiednio wysokie miejsce w głosowaniu. |
Literatura podstawowa
- Galewski M., Aplikacje i ćwiczenia w języku C z biblioteką HAL, BTC, Legionowo, 2019
- Kardaś M., Mikrokontrolery AVR. Język C – podstawy programowania, Atnel, Szczecin, 2018
- Yiu J., The Definitive Guide to ARM Cortex-M3 and Cortex-M4 Processors, Elsevier, 2014
Literatura dodatkowa
- Baranowski R., Wyświetlacze graficzne i alfanumeryczne w systemach mikroprocesorowych, BTC, Legionowo, 2008
- Bogusz J., Lokalne interfejsy szeregowe w systemach cyfrowych, BTC, Legionowo, 2004
- Kisiel R., Podstawy technologii dla elektroników, BTC, Legionowo, 2012, 2
- Yiu J., The Definitive Guide to Arm Cortex-M23 and Cortex-M33 Processors, Elsevier, 2021