Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: Inżynieria komputerowa
Sylabus przedmiotu Analityka biznesowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analityka biznesowa | ||
Specjalność | Inżynieria systemów informacyjnych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Przemysław Korytkowski <Przemyslaw.Korytkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jarosław Jankowski <Jaroslaw.Jankowski@zut.edu.pl>, Magdalena Kieruzel <mkieruzel@wi.zut.edu.pl>, Tomasz Lipczyński <Tomasz.Lipczynski@zut.edu.pl>, Przemysław Różewski <Przemyslaw.Rozewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Inżynieria oprogramowania |
W-2 | Zarządzanie informacją 1 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami i narzędziami służącymi do modelowania procesów biznesowych. |
C-2 | Nabycie umiejętności modelowania procesów biznesowych. |
C-3 | Zapoznanie studentów z koncepcjami Business Intelligence, czyli metodami, metodologiami i narzędziami zapewniającymi zrozumienie danych organizacji w celu podejmowania lepszych decyzji biznesowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Modele procesów biznesowych: dzieleinie i łaczneie procesów, przepływy | 1 |
T-L-2 | Modele procesów biznesowych: obiekty danych, zdarzenia, podporcesy, choreografia | 1 |
T-L-3 | Mini projekt w małych grupach nad modelami wybranych procesów biznesowych. | 3 |
T-L-4 | Przygotowanie dokumentacji dla projektu HD | 2 |
T-L-5 | Przygotowanie danych: proces ETL | 2 |
T-L-6 | ETL i TSQL w SQL Server | 2 |
T-L-7 | SQL Server Integration Services | 4 |
T-L-8 | Wizualizacja danych BI za pomocą Power BI | 2 |
T-L-9 | Opracowanie końcowej dokumneatcji projektu | 1 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Myślenie procesowe: typy procesów, dojrzałośc procesów, usprawnienie procesów | 1 |
T-W-2 | Business Process Model and Notation (BPMN) | 2 |
T-W-3 | Jakość modeli procesów biznesowych | 1 |
T-W-4 | Optymalizacja procesów biznesowych | 1 |
T-W-5 | Business Intelligence: wiadomości wstępne | 2 |
T-W-6 | Modelowanie Hurtowni Danych (HD) | 2 |
T-W-7 | Technologie zasilania i odświeżania HD | 2 |
T-W-8 | Wizualizacja danych BI: Tableau, Qlik Sense, Power BI | 2 |
T-W-9 | Trendy rozwojowe HD i BI | 2 |
T-W-10 | Microsoft SQL Server Analysis Services (SSAS), SAP Hana | 3 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-L-2 | Uzupełnienie implementacji wykonanej w czasie laboratoriów | 22 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań z realizacji wybranych laboratoriów | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 30 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykłady: informacyjne, problemowe i konwersatoryjne |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
M-3 | cwiczenia laboratoryjne z uzyciem komputera oraz urządzeń peryferyjnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzenie sprawozdan z wykonanych zadan |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy teoretycznej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_D03.07.2_W01 Posiada wiedzę dotyczącą metodyki wdrażania i konstruowania systemów Business Intelligence | I_1A_W03 | — | — | C-3 | T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-6, T-W-8 | M-1, M-3 | S-2 |
I_1A_D03.07.2_W02 Student zna zasady i notacje związaną z modelowaniem procesów biznesowych | I_1A_W05 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_D03.07.2_U01 Posiada elementarne umiejętności budowania rozwiązań typu Business Intelligence dla większości obszarów działania firmy | I_1A_U10 | — | — | C-3 | T-L-6, T-L-7, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-L-9 | M-3, M-2 | S-1 |
I_1A_D03.07.2_U02 Student potrafi modelować proceste i złożone procesy biznesowe z wykorzystaniem BPMN. | I_1A_U01, I_1A_U10 | — | — | C-2, C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-3, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_D03.07.2_W01 Posiada wiedzę dotyczącą metodyki wdrażania i konstruowania systemów Business Intelligence | 2,0 | |
3,0 | Posiada podstawową wiedzę dotyczącą metodyki wdrażania i konstruowania systemów Business Intelligence | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
I_1A_D03.07.2_W02 Student zna zasady i notacje związaną z modelowaniem procesów biznesowych | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe pojecia, definicje zwiazane z modelowaniem procesów biznesowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_D03.07.2_U01 Posiada elementarne umiejętności budowania rozwiązań typu Business Intelligence dla większości obszarów działania firmy | 2,0 | |
3,0 | Potrafi budować raporty i wielowymiarowe analizy dotyczące wszystkich obszarów działania firmy w ograniczonym zakresie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Potrafi budować raporty i wielowymiarowe analizy dotyczące wszystkich obszarów działania firmy | |
I_1A_D03.07.2_U02 Student potrafi modelować proceste i złożone procesy biznesowe z wykorzystaniem BPMN. | 2,0 | |
3,0 | Umie przygotować diagramy przedstawiające proste procesy biznesowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- John Krogstie, Quality in Business Process Modeling, Springer, 2016
- Szymon Drejewicz, Zrozumieć BPMN: modelowanie procesów biznesowych, Helion, Gliwice, 2017
- Rick Sherman, Business Intelligence Guidebook: From Data Integration to Analytics, Morgan Kaufmann, AMSTERDAM, BOSTON, HEIDELBERG, LONDON, NEW YORK, OXFORD, PARIS, SAN DIEGO, SAN FRANCISCO, SINGAPORE, SYDNEY, TOKYO, 2014, 1
- Vaisman, Alejandro, Zimányi, Esteban, Data Warehouse Systems Design and Implementation, Springer-Verlag, Berlin Heidelberg, 2014