Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: Inżynieria oprogramowania

Sylabus przedmiotu Projektowanie oprogramowania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie oprogramowania
Specjalność Inżynieria komputerowa
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Łukasz Radliński <lradlinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 18 2,00,50egzamin
laboratoriaL6 18 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Inżynieria oprogramowania
W-2Programowanie 2
W-3Narzędzia inżynierskie
W-4Zarządzanie informacją 1

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu wybranych technik projektowania oprogramowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przygotowanie i konfiguracja środowiska i narzędzi1
T-L-2Modelowanie architektury oprogramowania3
T-L-3Wzorce projektowe4
T-L-4Projekt oprogramowania z wykorzystaniem wzorca MVC i usług sieciowych2
T-L-5Projektowanie interakcji z użytkownikiem3
T-L-6Prototypowanie oprogramowania1
T-L-7Jakość projektu oprogramowania – testy, przeglądy i inspekcje3
T-L-8Refaktoryzacja oprogramowania1
18
wykłady
T-W-1Proces, role i produkty projektowania w różnych metodykach wytwarzania oprogramowania1
T-W-2Podstawy architektury oprogramowania, modularność, widoki architektoniczne, języki modelowania architektury2
T-W-3Wzorce projektowe4
T-W-4Przegląd wzorców architektonicznych. Wzorzec MVC. Usługi sieciowe.2
T-W-5Analiza i projektowanie interakcji z użytkownikiem3
T-W-6Prototypowanie oprogramowania. Ocena interakcji z użytkownikiem.1
T-W-7Jakość projektu oprogramowania – testy, przeglądy i inspekcje2
T-W-8Refaktoryzacja oprogramowania1
T-W-9Technologie asystujące i rozszerzające dostępność1
T-W-10Wzorce integracyjne. Podsumowanie wykładów.1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach18
A-L-2Dodatkowa praca nad realizacją zadań28
A-L-3Udział w konsultacjach2
A-L-4Zaliczenie2
50
wykłady
A-W-1Udział w wykładach18
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów i przygotowanie do egzaminu28
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Udział w egzaminie2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny połączony z metodą badania przypadków oraz komputerową demonstracją
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena za ćwiczenia indywidualne
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z laboratoriów jako średnia ważona z ćwiczeń indywidualnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_D01.05_W01
Student potrafi rozróżniać i charakteryzować główne współczesne metody i techniki projektowania oprogramowania
I_1A_W05C-1T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-10, T-W-2, T-W-9M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_D01.05_U01
Student potrafi wykorzystać główne metody i techniki projektowania do realizacji problemu inżynierskiego
I_1A_U10C-1T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-1M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_D01.05_W01
Student potrafi rozróżniać i charakteryzować główne współczesne metody i techniki projektowania oprogramowania
2,0
3,0Student potrafi rozróżniać wybrane współczesne metody i techniki projektowania oprogramowania
3,5Student potrafi rozróżniać i charakteryzować wybrane współczesne metody i techniki projektowania oprogramowania
4,0Student potrafi rozróżniać wszystkie główne współczesne metody i techniki projektowania oprogramowania
4,5Student potrafi rozróżniać i charakteryzować wszystkie główne współczesne metody i techniki projektowania oprogramowania
5,0Student potrafi rozróżniać i charakteryzować wszystkie główne współczesne metody i techniki projektowania oprogramowania, potrafi wskazać szczegółowe ich zalety i wady oraz możliwości zastosowania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_D01.05_U01
Student potrafi wykorzystać główne metody i techniki projektowania do realizacji problemu inżynierskiego
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać wybrane metody i techniki projektowania do realizacji wybranych zadań prostego problemu inżynierskiego
3,5Student potrafi wykorzystać wybrane metody i techniki projektowania do realizacji wszystkich zadań prostego problemu inżynierskiego
4,0Student potrafi wykorzystać wszystkie główne metody i techniki projektowania do realizacji wszystkich zadań prostego problemu inżynierskiego
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie główne metody i techniki projektowania do realizacji wszystkich zadań problemu inżynierskiego o średnim poziomie złożoności
5,0Student potrafi dobrać i wykorzystać wszystkie główne metody i techniki projektowania do realizacji wszystkich zadań problemu inżynierskiego o średnim poziomie złożoności

Literatura podstawowa

  1. Pressman R.S., Software Engineering: A Practitioner's Approach, McGraw-Hill Education, 2014, 8
  2. Bass L., Clements P., Kazman R., Architektura oprogramowania w praktyce, Helion, Gliwice, 2011, II
  3. Beck K., Wzorce implementacyjne, Helion, 2014
  4. Erl T., SOA. Koncepcje, technologie i projektowanie, Helion, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Fowler M., Beck K., Brant J., Opdyke W., Roberts D., Gamma E., Refaktoryzacja. Ulepszanie struktury istniejącego kodu, Helion, 2011
  2. Freeman E., Bates B., Sierra K., Robson E., Wzorce projektowe. Rusz głową!, Helion, 2010
  3. Martin R.C., Clean Architecture: A Craftsman's Guide to Software Structure and Design, Prentice-Hall, 2017

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie i konfiguracja środowiska i narzędzi1
T-L-2Modelowanie architektury oprogramowania3
T-L-3Wzorce projektowe4
T-L-4Projekt oprogramowania z wykorzystaniem wzorca MVC i usług sieciowych2
T-L-5Projektowanie interakcji z użytkownikiem3
T-L-6Prototypowanie oprogramowania1
T-L-7Jakość projektu oprogramowania – testy, przeglądy i inspekcje3
T-L-8Refaktoryzacja oprogramowania1
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Proces, role i produkty projektowania w różnych metodykach wytwarzania oprogramowania1
T-W-2Podstawy architektury oprogramowania, modularność, widoki architektoniczne, języki modelowania architektury2
T-W-3Wzorce projektowe4
T-W-4Przegląd wzorców architektonicznych. Wzorzec MVC. Usługi sieciowe.2
T-W-5Analiza i projektowanie interakcji z użytkownikiem3
T-W-6Prototypowanie oprogramowania. Ocena interakcji z użytkownikiem.1
T-W-7Jakość projektu oprogramowania – testy, przeglądy i inspekcje2
T-W-8Refaktoryzacja oprogramowania1
T-W-9Technologie asystujące i rozszerzające dostępność1
T-W-10Wzorce integracyjne. Podsumowanie wykładów.1
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach18
A-L-2Dodatkowa praca nad realizacją zadań28
A-L-3Udział w konsultacjach2
A-L-4Zaliczenie2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach18
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów i przygotowanie do egzaminu28
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Udział w egzaminie2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_D01.05_W01Student potrafi rozróżniać i charakteryzować główne współczesne metody i techniki projektowania oprogramowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W05Posiada wiedzę o cyklu życia systemów informatycznych; zna nowoczesne metody projektowania, analizowania, wytwarzania i testowania oprogramowania, w szczególności obejmujące szeroko stosowane narzędzia wspomagające wytwarzanie oprogramowania.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu wybranych technik projektowania oprogramowania
Treści programoweT-W-3Wzorce projektowe
T-W-4Przegląd wzorców architektonicznych. Wzorzec MVC. Usługi sieciowe.
T-W-6Prototypowanie oprogramowania. Ocena interakcji z użytkownikiem.
T-W-5Analiza i projektowanie interakcji z użytkownikiem
T-W-7Jakość projektu oprogramowania – testy, przeglądy i inspekcje
T-W-8Refaktoryzacja oprogramowania
T-W-1Proces, role i produkty projektowania w różnych metodykach wytwarzania oprogramowania
T-W-10Wzorce integracyjne. Podsumowanie wykładów.
T-W-2Podstawy architektury oprogramowania, modularność, widoki architektoniczne, języki modelowania architektury
T-W-9Technologie asystujące i rozszerzające dostępność
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z metodą badania przypadków oraz komputerową demonstracją
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi rozróżniać wybrane współczesne metody i techniki projektowania oprogramowania
3,5Student potrafi rozróżniać i charakteryzować wybrane współczesne metody i techniki projektowania oprogramowania
4,0Student potrafi rozróżniać wszystkie główne współczesne metody i techniki projektowania oprogramowania
4,5Student potrafi rozróżniać i charakteryzować wszystkie główne współczesne metody i techniki projektowania oprogramowania
5,0Student potrafi rozróżniać i charakteryzować wszystkie główne współczesne metody i techniki projektowania oprogramowania, potrafi wskazać szczegółowe ich zalety i wady oraz możliwości zastosowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_D01.05_U01Student potrafi wykorzystać główne metody i techniki projektowania do realizacji problemu inżynierskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U10Potrafi projektować i implementować systemy informatyczne posługując się narzędziami wspomagającymi proces wytwarzania oprogramowania na różnych jego etapach.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu wybranych technik projektowania oprogramowania
Treści programoweT-L-3Wzorce projektowe
T-L-2Modelowanie architektury oprogramowania
T-L-4Projekt oprogramowania z wykorzystaniem wzorca MVC i usług sieciowych
T-L-6Prototypowanie oprogramowania
T-L-5Projektowanie interakcji z użytkownikiem
T-L-7Jakość projektu oprogramowania – testy, przeglądy i inspekcje
T-L-8Refaktoryzacja oprogramowania
T-L-1Przygotowanie i konfiguracja środowiska i narzędzi
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za ćwiczenia indywidualne
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z laboratoriów jako średnia ważona z ćwiczeń indywidualnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać wybrane metody i techniki projektowania do realizacji wybranych zadań prostego problemu inżynierskiego
3,5Student potrafi wykorzystać wybrane metody i techniki projektowania do realizacji wszystkich zadań prostego problemu inżynierskiego
4,0Student potrafi wykorzystać wszystkie główne metody i techniki projektowania do realizacji wszystkich zadań prostego problemu inżynierskiego
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie główne metody i techniki projektowania do realizacji wszystkich zadań problemu inżynierskiego o średnim poziomie złożoności
5,0Student potrafi dobrać i wykorzystać wszystkie główne metody i techniki projektowania do realizacji wszystkich zadań problemu inżynierskiego o średnim poziomie złożoności