Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: Inżynieria oprogramowania

Sylabus przedmiotu Aplikacje internetowe 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Aplikacje internetowe 2
Specjalność Inżynieria systemów informacyjnych
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Bartłomiej Małachowski <Bartlomiej.Malachowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Artur Karczmarczyk <Artur.Karczmarczyk@zut.edu.pl>, Izabela Rejer <irejer@wi.zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 18 1,50,50zaliczenie
wykładyW7 18 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Aplikacje internetowe 1
W-2Programowanie 2

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z kompletnym stosem technologicznym stosowanym do budowy aplikacji WWW
C-2Ukuształtowanie umiejętności tworzenia aplikacji webowych różnego typu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie z narzędzi automatyzujących pracę programisty WWW. Inicjalizacja projektu i łączenie zależności z wykorzystaniem Composer. Logowanie zdarzeń na różnych poziomach. Wstrzykiwanie zależności do klas.1
T-L-2Instalacja i konfiguracja Symfony Framework. Omówienie założeń demonstracyjnego systemu pogodynka. Zaprojektowanie modelu encji dla projektu.1
T-L-3Budowa encji z wykorzystaniem kreatorów. Implementacja pierwszych kontrolerów i routingów.1
T-L-4Implementacja zarządzania encjami z wykorzystaniem kreatorów. Modyfikacja formularzy i dodanie walidacji.1
T-L-5Ćwiczenie z dodawania mechanizmów uwierzytelniania. Logowanie i bezpieczeństwo.3
T-L-6Ćwiczenie z zapewniania reużywalności kodu poprzez jego ekstrakcję do serwisów. Wykorzystanie wyodrębnionych serwisów w kontrolerach i komendach.1
T-L-7Ćwiczenie z różnych metod serwowania danych poprzez API. Ćwiczenie z implementacji testów jednostkowych z wykorzystaniem Data Provider.1
T-L-8Java Web. Tworzenie, kompilacja i wdrożenie aplikacji webowych z wykorzystaniem Apache Maven 3. Budowa prostego servletu. Wykorzystanie archetypów Maven.2
T-L-9Spring Boot - prosty webserwis typu REST. Stworzenie i uruchomienie prostej aplikacji webowej w Spring Boot. Dodanie API REST umożliwiająćego manipulowanie danymi w aplikacji.2
T-L-10Spring Data JPA i Spring Data REST. Tworzenie i używanie encji i repozytoriów w Spring Data JPA. Wystawianie repozytoriów jako endpointy REST.1
T-L-11Wprowadzenie do Angular. Utworzenie prostego projektu Angular z komponentami losującymi liczby losowa oraz listą zadań.1
T-L-12Routing i serwisy w Angular. Przetwarzanie danych z zapisem w LocalStorage i wykorzystaniem serwisów. Obsługa routingu w Angular.1
T-L-13Komunikacja aplikacji Angular z warstwą backend. Aplikacja menadżera zadań w oparciu o dostarczony gotowy backend.1
T-L-14Zastosowanie komponentó UI na przykładzie biblioteki Angular Material. Przebudowa projektu z poprzedniego tematu i zastosowanie komponentó UI z biblioteki Material Design.1
18
wykłady
T-W-1Narzędzia wspomagające rozwój oprogramowania: konteneryzacja, zarządzanie pakietami w technologiach PHP i JS.1
T-W-2Wprowadzenie do frameworków. Praktyczne wyjaśnienie zasadności wykorzystania frameworków w projektach. Budowa przykładowego frameworka. Przegląd frameworków. Instalacja i uruchomienie Symfony Framework.1
T-W-3Routing, kontrolery, szablony, baza danych, translacje.1
T-W-4Formularze, walidacja, bezpieczeństwo, uprawnienia.1
T-W-5Ciekawostki: zasiewanie bazy danych, komendy, serwisy, zaawansowane zapytania do bazy danych, testy jednostkowe, integracyjne i aplikacji.1
T-W-6Programowanie backendowe dla architektury jednostronicowej - konsumowanie API, serwowanie API, publikowanie danych w API, przyjmowanie danych w API, obiekty DTO. JSON Web Token (JWT).2
T-W-7Laravel Framework. Przedstawienie innego podejścia do wytwarzania systemów i aplikacji internetowych. Instalacja i konfiguracja. Routing. Kontrolery. Widoki. Mapowanie obiektowo-relacyjne.2
T-W-8Podstawy aplikacji webowych w języku Java. Szybkie wprowadzenie do Java (cechy języka, kompilacja, uruchamianie, dołączanie bibliotek, classpath, postać dystrybucyjna JAR), Apache Maven (fazy cyklu życia projektu, zarządzanie zależnościami), aplikacje webowe (servlety, obsługa wywołań HTTP w servletach, strony JSP, skryptlety, deskryptor wdrożenia web.xml, struktura aplikacji, serwery aplikacji webowych, wdrożenie aplikacji – deployment).2
T-W-9Podstawy aplikacji webowych w Spring Boot. Wprowadzenie do spring boot, funkcjonalności spring boot, spring boot vs. spring, architektura aplikacji spring boot (konfiguracja, komponenty, kontrolery, kontrolery REST, serwisy, security)2
T-W-10Spring Data JPA i Spring Data REST. Zapoznanie z modułami Spring Data JPA (konfiguracja połączenia z bazą danych w projekcie, definicja klas domenowych/encji, podstawy określania relacji pomiędzy encjami, tworzenie repozytoriów i zapytań bazujących na metodach w repozytoriach) i Spring Data REST (ekspozycja repozytoriów jako end-pointy REST, sprawdzenie operacji CRUD, sprawdzenie wywołań query methods poprzez REST)1
T-W-11Wprowadzenie do Angular. Single Page Application – idea, architektura aplikacji, założenia frameworku Angular, porównanie do popularnych technologii alternatywnych (React, Vue), praca z Angularem (typescript, Angular CLI, modułowość, komponenty, konfiguracja, kontrolery, serwisy, widoki, dyrektywy, wiązanie danych, serwowanie aplikacji, budowa aplikacji i uruchamianie w środowisku produkcyjnym).1
T-W-12Rouging i serwisy w Angular. Charakterystyka mechanizmu routingu w Angular, konfiguracja routingu, przekazywanie parametrów do kontrolera w ścieżkach, wzorzec projektowy serwisu, wstrzykiwanie zależności w Angular, przykładowe implementacje klasy serwisu, przechowywanie lokalne danych w przeglądarce (local storage) z użyciem serwisu1
T-W-13Komunikacja aplikacji Angular z warstwą backend. Typ Observables i podstawy programowania reaktywnego, specyfikacja serwisu HttpClient, wywołania GET, POST, PUT i DELETE, odbieranie rezultatów wywołania, przekazywanie danych w wywołaniach, ustawianie nagłówków wywołania (np. do celów autoryzacji), obsługa błędów i reagowanie na status odpowiedzi.1
T-W-14Zastosowanie komponentów UI na przykładzie biblioteki Angular Material. Charakterystyka języka projektowego Material Design, charakterystyka biblioteki Angular Material, przegląd komponentów UI z przykładami zastosowania.1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w laboratoriach18
A-L-2Praca samodzielna nad otrzymanymi zadaniami16
A-L-3Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych4
38
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Samodzielna analiza przykładów przedstawionych na wykładach12
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacją
M-2Laboratoria - metoda przypadków, rozwiązywanie zadań z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena zadań zrealizowanych na laboratoriach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiałów z wykładów w formie egzaminu ustnego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_D03.10.1_W01
Posiada zaawansowaną wiedzę na technologiii i frameworków stosowanych w aplikacjach internetowych.
I_1A_W04, I_1A_W05C-1T-W-14, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-13, T-W-5, T-W-3, T-W-12, T-W-8, T-W-11, T-W-4, T-W-6, T-W-10, T-W-7M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_D03.10.1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie tworzyć zaawansowane systemy internetowe w architekturze wielostronicowej i jednostronicowej z wykorzystaniem frameworków.
I_1A_U09, I_1A_U10, I_1A_U12C-2T-L-9, T-L-12, T-L-10, T-L-2, T-L-6, T-L-8, T-L-3, T-L-13, T-L-11, T-L-7, T-L-4, T-L-5, T-L-14, T-L-1M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_D03.10.1_W01
Posiada zaawansowaną wiedzę na technologiii i frameworków stosowanych w aplikacjach internetowych.
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć związanych z wytwarzaniem aplikacji internetowych
3,0Student jest w stanie samodzielnie omówić podstawy procesu budowy zaawansowanych aplikacji internetowych w modelu monolitycznym i frontend-backend z zastosowaniem frameworków.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_D03.10.1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie tworzyć zaawansowane systemy internetowe w architekturze wielostronicowej i jednostronicowej z wykorzystaniem frameworków.
2,0Student nie jest w stanie stworzyć podstawowych aplikacji internetowych.
3,0Student jest w stanie samodzielnie zbudować podstawy zaawansowanych aplikacji internetowych w modelu wielostronicowym i jednostronicowym z zastosowaniem frameworków.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Yakov Fain, Anton Moiseev, Angular 2. Programowanie z użyciem języka TypeScript, Helion, 2017
  2. Krzysztof Rychlicki-Kicior, Java EE 6. Programowanie aplikacji WWW, Helion, 2010
  3. Praca zbiorowa, Java EE 6. Zaawansowany przewodnik, Helion/Oracle, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Gion Kunz, Angular 2. Tworzenie interaktywnych aplikacji internetowych, Helion, 2017

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie z narzędzi automatyzujących pracę programisty WWW. Inicjalizacja projektu i łączenie zależności z wykorzystaniem Composer. Logowanie zdarzeń na różnych poziomach. Wstrzykiwanie zależności do klas.1
T-L-2Instalacja i konfiguracja Symfony Framework. Omówienie założeń demonstracyjnego systemu pogodynka. Zaprojektowanie modelu encji dla projektu.1
T-L-3Budowa encji z wykorzystaniem kreatorów. Implementacja pierwszych kontrolerów i routingów.1
T-L-4Implementacja zarządzania encjami z wykorzystaniem kreatorów. Modyfikacja formularzy i dodanie walidacji.1
T-L-5Ćwiczenie z dodawania mechanizmów uwierzytelniania. Logowanie i bezpieczeństwo.3
T-L-6Ćwiczenie z zapewniania reużywalności kodu poprzez jego ekstrakcję do serwisów. Wykorzystanie wyodrębnionych serwisów w kontrolerach i komendach.1
T-L-7Ćwiczenie z różnych metod serwowania danych poprzez API. Ćwiczenie z implementacji testów jednostkowych z wykorzystaniem Data Provider.1
T-L-8Java Web. Tworzenie, kompilacja i wdrożenie aplikacji webowych z wykorzystaniem Apache Maven 3. Budowa prostego servletu. Wykorzystanie archetypów Maven.2
T-L-9Spring Boot - prosty webserwis typu REST. Stworzenie i uruchomienie prostej aplikacji webowej w Spring Boot. Dodanie API REST umożliwiająćego manipulowanie danymi w aplikacji.2
T-L-10Spring Data JPA i Spring Data REST. Tworzenie i używanie encji i repozytoriów w Spring Data JPA. Wystawianie repozytoriów jako endpointy REST.1
T-L-11Wprowadzenie do Angular. Utworzenie prostego projektu Angular z komponentami losującymi liczby losowa oraz listą zadań.1
T-L-12Routing i serwisy w Angular. Przetwarzanie danych z zapisem w LocalStorage i wykorzystaniem serwisów. Obsługa routingu w Angular.1
T-L-13Komunikacja aplikacji Angular z warstwą backend. Aplikacja menadżera zadań w oparciu o dostarczony gotowy backend.1
T-L-14Zastosowanie komponentó UI na przykładzie biblioteki Angular Material. Przebudowa projektu z poprzedniego tematu i zastosowanie komponentó UI z biblioteki Material Design.1
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Narzędzia wspomagające rozwój oprogramowania: konteneryzacja, zarządzanie pakietami w technologiach PHP i JS.1
T-W-2Wprowadzenie do frameworków. Praktyczne wyjaśnienie zasadności wykorzystania frameworków w projektach. Budowa przykładowego frameworka. Przegląd frameworków. Instalacja i uruchomienie Symfony Framework.1
T-W-3Routing, kontrolery, szablony, baza danych, translacje.1
T-W-4Formularze, walidacja, bezpieczeństwo, uprawnienia.1
T-W-5Ciekawostki: zasiewanie bazy danych, komendy, serwisy, zaawansowane zapytania do bazy danych, testy jednostkowe, integracyjne i aplikacji.1
T-W-6Programowanie backendowe dla architektury jednostronicowej - konsumowanie API, serwowanie API, publikowanie danych w API, przyjmowanie danych w API, obiekty DTO. JSON Web Token (JWT).2
T-W-7Laravel Framework. Przedstawienie innego podejścia do wytwarzania systemów i aplikacji internetowych. Instalacja i konfiguracja. Routing. Kontrolery. Widoki. Mapowanie obiektowo-relacyjne.2
T-W-8Podstawy aplikacji webowych w języku Java. Szybkie wprowadzenie do Java (cechy języka, kompilacja, uruchamianie, dołączanie bibliotek, classpath, postać dystrybucyjna JAR), Apache Maven (fazy cyklu życia projektu, zarządzanie zależnościami), aplikacje webowe (servlety, obsługa wywołań HTTP w servletach, strony JSP, skryptlety, deskryptor wdrożenia web.xml, struktura aplikacji, serwery aplikacji webowych, wdrożenie aplikacji – deployment).2
T-W-9Podstawy aplikacji webowych w Spring Boot. Wprowadzenie do spring boot, funkcjonalności spring boot, spring boot vs. spring, architektura aplikacji spring boot (konfiguracja, komponenty, kontrolery, kontrolery REST, serwisy, security)2
T-W-10Spring Data JPA i Spring Data REST. Zapoznanie z modułami Spring Data JPA (konfiguracja połączenia z bazą danych w projekcie, definicja klas domenowych/encji, podstawy określania relacji pomiędzy encjami, tworzenie repozytoriów i zapytań bazujących na metodach w repozytoriach) i Spring Data REST (ekspozycja repozytoriów jako end-pointy REST, sprawdzenie operacji CRUD, sprawdzenie wywołań query methods poprzez REST)1
T-W-11Wprowadzenie do Angular. Single Page Application – idea, architektura aplikacji, założenia frameworku Angular, porównanie do popularnych technologii alternatywnych (React, Vue), praca z Angularem (typescript, Angular CLI, modułowość, komponenty, konfiguracja, kontrolery, serwisy, widoki, dyrektywy, wiązanie danych, serwowanie aplikacji, budowa aplikacji i uruchamianie w środowisku produkcyjnym).1
T-W-12Rouging i serwisy w Angular. Charakterystyka mechanizmu routingu w Angular, konfiguracja routingu, przekazywanie parametrów do kontrolera w ścieżkach, wzorzec projektowy serwisu, wstrzykiwanie zależności w Angular, przykładowe implementacje klasy serwisu, przechowywanie lokalne danych w przeglądarce (local storage) z użyciem serwisu1
T-W-13Komunikacja aplikacji Angular z warstwą backend. Typ Observables i podstawy programowania reaktywnego, specyfikacja serwisu HttpClient, wywołania GET, POST, PUT i DELETE, odbieranie rezultatów wywołania, przekazywanie danych w wywołaniach, ustawianie nagłówków wywołania (np. do celów autoryzacji), obsługa błędów i reagowanie na status odpowiedzi.1
T-W-14Zastosowanie komponentów UI na przykładzie biblioteki Angular Material. Charakterystyka języka projektowego Material Design, charakterystyka biblioteki Angular Material, przegląd komponentów UI z przykładami zastosowania.1
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w laboratoriach18
A-L-2Praca samodzielna nad otrzymanymi zadaniami16
A-L-3Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych4
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Samodzielna analiza przykładów przedstawionych na wykładach12
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_D03.10.1_W01Posiada zaawansowaną wiedzę na technologiii i frameworków stosowanych w aplikacjach internetowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W04Ma wiedzę w zakresie programowania systemów komputerowych, zna podstawowe paradygmaty programowania i wiodące języki programowania.
I_1A_W05Posiada wiedzę o cyklu życia systemów informatycznych; zna nowoczesne metody projektowania, analizowania, wytwarzania i testowania oprogramowania, w szczególności obejmujące szeroko stosowane narzędzia wspomagające wytwarzanie oprogramowania.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z kompletnym stosem technologicznym stosowanym do budowy aplikacji WWW
Treści programoweT-W-14Zastosowanie komponentów UI na przykładzie biblioteki Angular Material. Charakterystyka języka projektowego Material Design, charakterystyka biblioteki Angular Material, przegląd komponentów UI z przykładami zastosowania.
T-W-9Podstawy aplikacji webowych w Spring Boot. Wprowadzenie do spring boot, funkcjonalności spring boot, spring boot vs. spring, architektura aplikacji spring boot (konfiguracja, komponenty, kontrolery, kontrolery REST, serwisy, security)
T-W-1Narzędzia wspomagające rozwój oprogramowania: konteneryzacja, zarządzanie pakietami w technologiach PHP i JS.
T-W-2Wprowadzenie do frameworków. Praktyczne wyjaśnienie zasadności wykorzystania frameworków w projektach. Budowa przykładowego frameworka. Przegląd frameworków. Instalacja i uruchomienie Symfony Framework.
T-W-13Komunikacja aplikacji Angular z warstwą backend. Typ Observables i podstawy programowania reaktywnego, specyfikacja serwisu HttpClient, wywołania GET, POST, PUT i DELETE, odbieranie rezultatów wywołania, przekazywanie danych w wywołaniach, ustawianie nagłówków wywołania (np. do celów autoryzacji), obsługa błędów i reagowanie na status odpowiedzi.
T-W-5Ciekawostki: zasiewanie bazy danych, komendy, serwisy, zaawansowane zapytania do bazy danych, testy jednostkowe, integracyjne i aplikacji.
T-W-3Routing, kontrolery, szablony, baza danych, translacje.
T-W-12Rouging i serwisy w Angular. Charakterystyka mechanizmu routingu w Angular, konfiguracja routingu, przekazywanie parametrów do kontrolera w ścieżkach, wzorzec projektowy serwisu, wstrzykiwanie zależności w Angular, przykładowe implementacje klasy serwisu, przechowywanie lokalne danych w przeglądarce (local storage) z użyciem serwisu
T-W-8Podstawy aplikacji webowych w języku Java. Szybkie wprowadzenie do Java (cechy języka, kompilacja, uruchamianie, dołączanie bibliotek, classpath, postać dystrybucyjna JAR), Apache Maven (fazy cyklu życia projektu, zarządzanie zależnościami), aplikacje webowe (servlety, obsługa wywołań HTTP w servletach, strony JSP, skryptlety, deskryptor wdrożenia web.xml, struktura aplikacji, serwery aplikacji webowych, wdrożenie aplikacji – deployment).
T-W-11Wprowadzenie do Angular. Single Page Application – idea, architektura aplikacji, założenia frameworku Angular, porównanie do popularnych technologii alternatywnych (React, Vue), praca z Angularem (typescript, Angular CLI, modułowość, komponenty, konfiguracja, kontrolery, serwisy, widoki, dyrektywy, wiązanie danych, serwowanie aplikacji, budowa aplikacji i uruchamianie w środowisku produkcyjnym).
T-W-4Formularze, walidacja, bezpieczeństwo, uprawnienia.
T-W-6Programowanie backendowe dla architektury jednostronicowej - konsumowanie API, serwowanie API, publikowanie danych w API, przyjmowanie danych w API, obiekty DTO. JSON Web Token (JWT).
T-W-10Spring Data JPA i Spring Data REST. Zapoznanie z modułami Spring Data JPA (konfiguracja połączenia z bazą danych w projekcie, definicja klas domenowych/encji, podstawy określania relacji pomiędzy encjami, tworzenie repozytoriów i zapytań bazujących na metodach w repozytoriach) i Spring Data REST (ekspozycja repozytoriów jako end-pointy REST, sprawdzenie operacji CRUD, sprawdzenie wywołań query methods poprzez REST)
T-W-7Laravel Framework. Przedstawienie innego podejścia do wytwarzania systemów i aplikacji internetowych. Instalacja i konfiguracja. Routing. Kontrolery. Widoki. Mapowanie obiektowo-relacyjne.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiałów z wykładów w formie egzaminu ustnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć związanych z wytwarzaniem aplikacji internetowych
3,0Student jest w stanie samodzielnie omówić podstawy procesu budowy zaawansowanych aplikacji internetowych w modelu monolitycznym i frontend-backend z zastosowaniem frameworków.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_D03.10.1_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie tworzyć zaawansowane systemy internetowe w architekturze wielostronicowej i jednostronicowej z wykorzystaniem frameworków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U09Potrafi analizować i oceniać przydatność języków, platform programistycznych i narzędzi informatycznych do rozwiązywania wybranych problemów inżynierskich w dziedzinie informatyki.
I_1A_U10Potrafi projektować i implementować systemy informatyczne posługując się narzędziami wspomagającymi proces wytwarzania oprogramowania na różnych jego etapach.
I_1A_U12Potrafi konfigurować systemy komputerowe i usługi, w zakresie bezpieczeństwa, sieci komputerowych, zasobów sprzętowych i oprogramowania.
Cel przedmiotuC-2Ukuształtowanie umiejętności tworzenia aplikacji webowych różnego typu
Treści programoweT-L-9Spring Boot - prosty webserwis typu REST. Stworzenie i uruchomienie prostej aplikacji webowej w Spring Boot. Dodanie API REST umożliwiająćego manipulowanie danymi w aplikacji.
T-L-12Routing i serwisy w Angular. Przetwarzanie danych z zapisem w LocalStorage i wykorzystaniem serwisów. Obsługa routingu w Angular.
T-L-10Spring Data JPA i Spring Data REST. Tworzenie i używanie encji i repozytoriów w Spring Data JPA. Wystawianie repozytoriów jako endpointy REST.
T-L-2Instalacja i konfiguracja Symfony Framework. Omówienie założeń demonstracyjnego systemu pogodynka. Zaprojektowanie modelu encji dla projektu.
T-L-6Ćwiczenie z zapewniania reużywalności kodu poprzez jego ekstrakcję do serwisów. Wykorzystanie wyodrębnionych serwisów w kontrolerach i komendach.
T-L-8Java Web. Tworzenie, kompilacja i wdrożenie aplikacji webowych z wykorzystaniem Apache Maven 3. Budowa prostego servletu. Wykorzystanie archetypów Maven.
T-L-3Budowa encji z wykorzystaniem kreatorów. Implementacja pierwszych kontrolerów i routingów.
T-L-13Komunikacja aplikacji Angular z warstwą backend. Aplikacja menadżera zadań w oparciu o dostarczony gotowy backend.
T-L-11Wprowadzenie do Angular. Utworzenie prostego projektu Angular z komponentami losującymi liczby losowa oraz listą zadań.
T-L-7Ćwiczenie z różnych metod serwowania danych poprzez API. Ćwiczenie z implementacji testów jednostkowych z wykorzystaniem Data Provider.
T-L-4Implementacja zarządzania encjami z wykorzystaniem kreatorów. Modyfikacja formularzy i dodanie walidacji.
T-L-5Ćwiczenie z dodawania mechanizmów uwierzytelniania. Logowanie i bezpieczeństwo.
T-L-14Zastosowanie komponentó UI na przykładzie biblioteki Angular Material. Przebudowa projektu z poprzedniego tematu i zastosowanie komponentó UI z biblioteki Material Design.
T-L-1Ćwiczenie z narzędzi automatyzujących pracę programisty WWW. Inicjalizacja projektu i łączenie zależności z wykorzystaniem Composer. Logowanie zdarzeń na różnych poziomach. Wstrzykiwanie zależności do klas.
Metody nauczaniaM-2Laboratoria - metoda przypadków, rozwiązywanie zadań z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena zadań zrealizowanych na laboratoriach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie stworzyć podstawowych aplikacji internetowych.
3,0Student jest w stanie samodzielnie zbudować podstawy zaawansowanych aplikacji internetowych w modelu wielostronicowym i jednostronicowym z zastosowaniem frameworków.
3,5
4,0
4,5
5,0