Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: Inżynieria systemów informacyjnych

Sylabus przedmiotu Transmisja danych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Transmisja danych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandr Cariow <Alexandr.Tariov@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Aleksandr Cariow <Alexandr.Tariov@zut.edu.pl>, Tomasz Mąka <Tomasz.Maka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 18 2,00,50egzamin
laboratoriaL4 18 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Algebra liniowa
W-2Matematyka stosowana ze statystyką 1
W-3Wprowadzenie do informatyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie podstaw i zasad transmisji danych.
C-2Zapoznanie się z mechanizmami warstwy fizycznej systemu transmisji danych.
C-3Zdobycie umiejętności pozwalającej na ocenę wydajności systemu transmisji danych cyfrowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawowe informacje na temat sygnałów cyfrowych. Proces konwersji analogowo-cyfrowej. Generacja sygnałów z wykorzystaniem wybranego języka programowania.2
T-L-2Reprezentacja sygnałów transmisyjnych w dziedzinie częstotliwości. Mechanizmy wyznaczania reprezentacji częstotliwościowej, implementacja programowa przekształcenia DFT oraz porównanie DFT z FFT.2
T-L-3Opracowanie modeli symulacyjnych dla modulacji ciągłych amplitudy (AM) oraz kąta (FM / PM). Badania symulacyjne dotyczące procesu modulacji i porównania szerokości pasm sygnałów zmodulowanych modulacjami AM, FM i PM.2
T-L-4Opracowanie modeli symulacyjnych dla systemów kluczowania (ASK, FSK, PSK) . Badania symulacyjne dotyczące procesu kluczowania i porównania szerokości pasm poszczególnych sygnałów zmodulowanych.4
T-L-5Analiza procesu demodulacji w systemach kluczowania. Budowa modeli symulacyjnych demodulatorów sygnałów uzyskanych w procesie kluczowania.2
T-L-6Implementacja programowa kodera i dekodera kodu Hamminga.2
T-L-7Budowa systemu transmisji z modelem kanału zaszumionego oraz badania jakości transmisji.2
T-L-8Zaliczenie laboratorium.2
18
wykłady
T-W-1Sposoby komunikacji; Podstawowe tory sygnałowe; Kanał transmisyjny; Widmo elektromagnetyczne; Pojemność kanału transmisyjnego; Systemy telekomunikacyjne i ich parametry.1
T-W-2System przetwarzania sygnałów; Przetwarzanie analogowe a cyfrowe; Konwersja analogowo-cyfrowa; Próbkowanie i kwantyzacja; Proces kompresji i ekspansji.1
T-W-3Reprezentacja sygnałów w dziedzinie częstotliwości; Przekształcenie DFT/IDFT; Rozdzielczość widmowa; Przekształcenie FFT, własności i zastosowanie.2
T-W-4Proces modulacji/demodulacji; Modulacje ciągłe (AM/FM/PM) i ich własności. Modulacje cyfrowe; Parametry i własności; Modulacje i demodulacje ASK/FSK/PSK; Modulacje wielowartościowe.2
T-W-5Mechanizmy kodowania źródłowego; Pojęcie entropii źródła; Kodowanie stratne i bezstratne; Kodowanie entropijne; Kodowanie Hamminga; Kwantyzacja skalarna i wektorowa.2
T-W-6Rejestracja dźwięku; Transmisja dźwięku; Podstawowe kodeki audio i ich parametry; Modelowanie psychoakustyczne; Predykcja liniowa; Metody kodowania sygnału mowy.2
T-W-7Transmisja w paśmie podstawowym; Transmisja szeregowa/równoległa; Modulacja impulsowa PAM, PPM oraz PWM; Kodowanie transmisyjne; Kodowanie detekcyjno-korekcyjne; Źródła błędów w systemach transmisyjnych; Cykliczny kod nadmiarowy; Parametry kodów; Przeplot; Technika ARQ.2
T-W-8Media transmisyjne; Rodzaje torów przewodowych; Para skręcana; Kable teleinformatyczne; Transmisja z użyciem światłowodów i jej własności; Fale elektromagnetyczna i ich własności; Podstawowe oddziaływania falowe; Pasma częstotliwości w systemach radiokomunikacyjnych; Atmosfera ziemska i jej właściwości w kontekście propagacji fal radiowych.2
T-W-9Modele kanałów telekomunikacyjnych; Rodzaje zakłóceń i rodzaje szumów; Model AWGN; Pojęcie linii długiej i jej własności; Linia stratna; Łącze światłowodowe; Łącze radiowe; Strefy Fresnela; Transmisja wielodrogowa; Zaniki; Równoważna moc promieniowania (EIRP); Bilans mocy w łączu radiowym; Tłumienie w różnych modelach kanałów.1
T-W-10Łączność satelitarna; Orbity satelitarne; Pasma częstotliwości w systemach satelitarnych; Bilans energetyczny łącza satelitarnego; Przykładowe systemy komunikacji satelitarnej.1
T-W-11Transmisja strumieniowa; Protokoły transmisji strumieniowej; Mechanizm utrzymania jakości usług w transmisji zorientowanej na dane czasu rzeczywistego; Podstawowe parametry QoS.1
T-W-12System Bluetooth; Pasmo transmisyjne; Warstwa fizyczna; Rodzaje modulacji i przepływności bitowe; Rozpraszanie widma AFH; Sieci Bluetooth; Identyfikacja urządzeń; Stos protokołów.1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych.30
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-3Udział w konsultacjach.2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.18
A-W-2Czytanie wskazanej literatury. Przygotowanie się do egzaminu.28
A-W-3Konsultacje do wykładu2
A-W-4Udział w egzaminie2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład - egzamin pisiemny
S-2Ocena formująca: Ćwicienia- zaliczenie prac laboratoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C11_W01
Po kursie studenci są w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia związane z zadaniami i technikami transmisji danych.Potrafią opisać i wytłumaczyć budowę i działanie systemu transmisyjnego oraz potrafią modelować systemy i układy transmisji danych w środowisku Simulink.
I_1A_W03, I_1A_W01C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-9, T-W-8, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-11, T-W-12, T-W-10M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C11_U01
Umiejętność studiowania wskazanej literatury. Umiejętność modelowania systemów transmisji danych w środowisku symulacyjnym.
I_1A_U03C-3T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_C11_W01
Po kursie studenci są w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia związane z zadaniami i technikami transmisji danych.Potrafią opisać i wytłumaczyć budowę i działanie systemu transmisyjnego oraz potrafią modelować systemy i układy transmisji danych w środowisku Simulink.
2,0Brak spełnienia wymogów na ocenę dostateczną.
3,0Potrafi dokonać podstawowej charakterystyki systemów transmisyjnych. Dysponuje wiedzą o zasadach transmisji danych, jej własnościach i ograniczeniach oraz potrafi wymienić i ocharakteryzować rodzaje medium transmisyjnego.
3,5jak na ocenę dostateczną oraz potrafi omówić architekturę systemu tranmisji cyfrowej oraz zna rodzaje i charakterystykę cyfrowych modulacji stosowanych w transmisji danych.
4,0jak na ocenę 3,5 oraz potrafi omówić zasady budowy kodów transmisyjnych (liniowych) oraz umie narysować przebiegi czasowe sygnału cyfrowego po odpowiednim kodowaniu dla róznych sposobów kodowania.
4,5jak na ocenę 4,0 oraz zna zasady i sposoby podniesienia przepustowosci toru transmisyjnego, umie omówić istniejace ograniczenia tego problemu.
5,0jak na ocenę 4,5 oraz potrafi proponować i uzasadniać dobór odpowiednich rozwiązań transmisyjnych w zależności od oczekiwań i ograniczeń określonej sytuacji. Dysponuje wiedzą o zasadach kodowania protekcyjnego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_C11_U01
Umiejętność studiowania wskazanej literatury. Umiejętność modelowania systemów transmisji danych w środowisku symulacyjnym.
2,0nie spełnia wymogów na ocenę dostateczną
3,0odrozróżnia reprezentację sygnału w dziedzinie czasu od reprezentacji w dziedzinie częstotliwości, potrafi wyznaczyć widmo amplitudowe i oszacować szerokość pasma analizowanego sygnału. Wie na czym polega i do czago służy proces modulacji i demodulacji. Potrafi zbudować modele modulatorów ciągłych i jeden z systemów kluczowania.
3,5jak na ocenę 3,0 oraz potrafi dokonać porównania efektywności sygnałów zmodulowanych
4,0jak na ocenę 3,5 oraz potrafi zbudować modele symulacyjne trzech przykładowych koderów dla kodów liniowych
4,5jak na ocenę 4,0 oraz potrafi wykonać modele kodera i dekodera kodu korekcyjnego Hamminga
5,0jak na ocenę 4,5 oraz umie zbudować kompletny model do badania systemu transmisyjnego przy określonych zakłóceniach kanałowych

Literatura podstawowa

  1. Chustecki J. i inni, Vademecum teleinformatyka, IDG Poland S.A., Warszawa, 1999
  2. Haykin S., Systemy telekomunikacyjne, WKŁ, Warszawa, 1998, ISBN 83-206-1272-1
  3. Andrew Simmonds, Wprowadzenie do transmisji danych, Warszawa, 1999, ISBN 83-206-1287-Х
  4. W. Lipiński, S. Majsner, P. Mazurek., Modulacja, kodowanie i transmisja w systemach telekomunikacyjnych., Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2001, ISBN 83-87423-94-7
  5. Wesołowski K., Podstawy cyfrowych systemów telekomunikacyjnych, WKŁ, Warszawa, 2003
  6. Stefan Jackowski, Telekomunikacja. Część I oraz II., Wydawnistwo Politechniki Radomskiej, Radom, 2002
  7. Adam Urbanek, Ilustrowany leksykon teleinformatyka, Warszawa, 2000
  8. A. Cariow, T. Mąka, Wprowadzenie do modelowania sygnałów telekomunikacyjnych w środowisku Matlab-Simulink, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawowe informacje na temat sygnałów cyfrowych. Proces konwersji analogowo-cyfrowej. Generacja sygnałów z wykorzystaniem wybranego języka programowania.2
T-L-2Reprezentacja sygnałów transmisyjnych w dziedzinie częstotliwości. Mechanizmy wyznaczania reprezentacji częstotliwościowej, implementacja programowa przekształcenia DFT oraz porównanie DFT z FFT.2
T-L-3Opracowanie modeli symulacyjnych dla modulacji ciągłych amplitudy (AM) oraz kąta (FM / PM). Badania symulacyjne dotyczące procesu modulacji i porównania szerokości pasm sygnałów zmodulowanych modulacjami AM, FM i PM.2
T-L-4Opracowanie modeli symulacyjnych dla systemów kluczowania (ASK, FSK, PSK) . Badania symulacyjne dotyczące procesu kluczowania i porównania szerokości pasm poszczególnych sygnałów zmodulowanych.4
T-L-5Analiza procesu demodulacji w systemach kluczowania. Budowa modeli symulacyjnych demodulatorów sygnałów uzyskanych w procesie kluczowania.2
T-L-6Implementacja programowa kodera i dekodera kodu Hamminga.2
T-L-7Budowa systemu transmisji z modelem kanału zaszumionego oraz badania jakości transmisji.2
T-L-8Zaliczenie laboratorium.2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Sposoby komunikacji; Podstawowe tory sygnałowe; Kanał transmisyjny; Widmo elektromagnetyczne; Pojemność kanału transmisyjnego; Systemy telekomunikacyjne i ich parametry.1
T-W-2System przetwarzania sygnałów; Przetwarzanie analogowe a cyfrowe; Konwersja analogowo-cyfrowa; Próbkowanie i kwantyzacja; Proces kompresji i ekspansji.1
T-W-3Reprezentacja sygnałów w dziedzinie częstotliwości; Przekształcenie DFT/IDFT; Rozdzielczość widmowa; Przekształcenie FFT, własności i zastosowanie.2
T-W-4Proces modulacji/demodulacji; Modulacje ciągłe (AM/FM/PM) i ich własności. Modulacje cyfrowe; Parametry i własności; Modulacje i demodulacje ASK/FSK/PSK; Modulacje wielowartościowe.2
T-W-5Mechanizmy kodowania źródłowego; Pojęcie entropii źródła; Kodowanie stratne i bezstratne; Kodowanie entropijne; Kodowanie Hamminga; Kwantyzacja skalarna i wektorowa.2
T-W-6Rejestracja dźwięku; Transmisja dźwięku; Podstawowe kodeki audio i ich parametry; Modelowanie psychoakustyczne; Predykcja liniowa; Metody kodowania sygnału mowy.2
T-W-7Transmisja w paśmie podstawowym; Transmisja szeregowa/równoległa; Modulacja impulsowa PAM, PPM oraz PWM; Kodowanie transmisyjne; Kodowanie detekcyjno-korekcyjne; Źródła błędów w systemach transmisyjnych; Cykliczny kod nadmiarowy; Parametry kodów; Przeplot; Technika ARQ.2
T-W-8Media transmisyjne; Rodzaje torów przewodowych; Para skręcana; Kable teleinformatyczne; Transmisja z użyciem światłowodów i jej własności; Fale elektromagnetyczna i ich własności; Podstawowe oddziaływania falowe; Pasma częstotliwości w systemach radiokomunikacyjnych; Atmosfera ziemska i jej właściwości w kontekście propagacji fal radiowych.2
T-W-9Modele kanałów telekomunikacyjnych; Rodzaje zakłóceń i rodzaje szumów; Model AWGN; Pojęcie linii długiej i jej własności; Linia stratna; Łącze światłowodowe; Łącze radiowe; Strefy Fresnela; Transmisja wielodrogowa; Zaniki; Równoważna moc promieniowania (EIRP); Bilans mocy w łączu radiowym; Tłumienie w różnych modelach kanałów.1
T-W-10Łączność satelitarna; Orbity satelitarne; Pasma częstotliwości w systemach satelitarnych; Bilans energetyczny łącza satelitarnego; Przykładowe systemy komunikacji satelitarnej.1
T-W-11Transmisja strumieniowa; Protokoły transmisji strumieniowej; Mechanizm utrzymania jakości usług w transmisji zorientowanej na dane czasu rzeczywistego; Podstawowe parametry QoS.1
T-W-12System Bluetooth; Pasmo transmisyjne; Warstwa fizyczna; Rodzaje modulacji i przepływności bitowe; Rozpraszanie widma AFH; Sieci Bluetooth; Identyfikacja urządzeń; Stos protokołów.1
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych.30
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-3Udział w konsultacjach.2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.18
A-W-2Czytanie wskazanej literatury. Przygotowanie się do egzaminu.28
A-W-3Konsultacje do wykładu2
A-W-4Udział w egzaminie2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_C11_W01Po kursie studenci są w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia związane z zadaniami i technikami transmisji danych.Potrafią opisać i wytłumaczyć budowę i działanie systemu transmisyjnego oraz potrafią modelować systemy i układy transmisji danych w środowisku Simulink.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W03Posiada poszerzoną wiedzę w zakresie metod przechowywania, przetwarzania, przesyłania i analizy danych oraz modelowania systemów umożliwiającą rozwiązywanie rzeczywistych problemów obliczeniowych.
I_1A_W01Posiada poszerzoną wiedzę w zakresie matematyki stosowanej i obliczeniowej oraz fizyki, niezbędną do formułowania i rozwiązywania problemów w informatyce i dyscyplinach pokrewnych.
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstaw i zasad transmisji danych.
C-2Zapoznanie się z mechanizmami warstwy fizycznej systemu transmisji danych.
Treści programoweT-W-1Sposoby komunikacji; Podstawowe tory sygnałowe; Kanał transmisyjny; Widmo elektromagnetyczne; Pojemność kanału transmisyjnego; Systemy telekomunikacyjne i ich parametry.
T-W-3Reprezentacja sygnałów w dziedzinie częstotliwości; Przekształcenie DFT/IDFT; Rozdzielczość widmowa; Przekształcenie FFT, własności i zastosowanie.
T-W-5Mechanizmy kodowania źródłowego; Pojęcie entropii źródła; Kodowanie stratne i bezstratne; Kodowanie entropijne; Kodowanie Hamminga; Kwantyzacja skalarna i wektorowa.
T-W-9Modele kanałów telekomunikacyjnych; Rodzaje zakłóceń i rodzaje szumów; Model AWGN; Pojęcie linii długiej i jej własności; Linia stratna; Łącze światłowodowe; Łącze radiowe; Strefy Fresnela; Transmisja wielodrogowa; Zaniki; Równoważna moc promieniowania (EIRP); Bilans mocy w łączu radiowym; Tłumienie w różnych modelach kanałów.
T-W-8Media transmisyjne; Rodzaje torów przewodowych; Para skręcana; Kable teleinformatyczne; Transmisja z użyciem światłowodów i jej własności; Fale elektromagnetyczna i ich własności; Podstawowe oddziaływania falowe; Pasma częstotliwości w systemach radiokomunikacyjnych; Atmosfera ziemska i jej właściwości w kontekście propagacji fal radiowych.
T-W-2System przetwarzania sygnałów; Przetwarzanie analogowe a cyfrowe; Konwersja analogowo-cyfrowa; Próbkowanie i kwantyzacja; Proces kompresji i ekspansji.
T-W-4Proces modulacji/demodulacji; Modulacje ciągłe (AM/FM/PM) i ich własności. Modulacje cyfrowe; Parametry i własności; Modulacje i demodulacje ASK/FSK/PSK; Modulacje wielowartościowe.
T-W-7Transmisja w paśmie podstawowym; Transmisja szeregowa/równoległa; Modulacja impulsowa PAM, PPM oraz PWM; Kodowanie transmisyjne; Kodowanie detekcyjno-korekcyjne; Źródła błędów w systemach transmisyjnych; Cykliczny kod nadmiarowy; Parametry kodów; Przeplot; Technika ARQ.
T-W-6Rejestracja dźwięku; Transmisja dźwięku; Podstawowe kodeki audio i ich parametry; Modelowanie psychoakustyczne; Predykcja liniowa; Metody kodowania sygnału mowy.
T-W-11Transmisja strumieniowa; Protokoły transmisji strumieniowej; Mechanizm utrzymania jakości usług w transmisji zorientowanej na dane czasu rzeczywistego; Podstawowe parametry QoS.
T-W-12System Bluetooth; Pasmo transmisyjne; Warstwa fizyczna; Rodzaje modulacji i przepływności bitowe; Rozpraszanie widma AFH; Sieci Bluetooth; Identyfikacja urządzeń; Stos protokołów.
T-W-10Łączność satelitarna; Orbity satelitarne; Pasma częstotliwości w systemach satelitarnych; Bilans energetyczny łącza satelitarnego; Przykładowe systemy komunikacji satelitarnej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład - egzamin pisiemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak spełnienia wymogów na ocenę dostateczną.
3,0Potrafi dokonać podstawowej charakterystyki systemów transmisyjnych. Dysponuje wiedzą o zasadach transmisji danych, jej własnościach i ograniczeniach oraz potrafi wymienić i ocharakteryzować rodzaje medium transmisyjnego.
3,5jak na ocenę dostateczną oraz potrafi omówić architekturę systemu tranmisji cyfrowej oraz zna rodzaje i charakterystykę cyfrowych modulacji stosowanych w transmisji danych.
4,0jak na ocenę 3,5 oraz potrafi omówić zasady budowy kodów transmisyjnych (liniowych) oraz umie narysować przebiegi czasowe sygnału cyfrowego po odpowiednim kodowaniu dla róznych sposobów kodowania.
4,5jak na ocenę 4,0 oraz zna zasady i sposoby podniesienia przepustowosci toru transmisyjnego, umie omówić istniejace ograniczenia tego problemu.
5,0jak na ocenę 4,5 oraz potrafi proponować i uzasadniać dobór odpowiednich rozwiązań transmisyjnych w zależności od oczekiwań i ograniczeń określonej sytuacji. Dysponuje wiedzą o zasadach kodowania protekcyjnego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_C11_U01Umiejętność studiowania wskazanej literatury. Umiejętność modelowania systemów transmisji danych w środowisku symulacyjnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U03Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski.
Cel przedmiotuC-3Zdobycie umiejętności pozwalającej na ocenę wydajności systemu transmisji danych cyfrowych.
Treści programoweT-L-5Analiza procesu demodulacji w systemach kluczowania. Budowa modeli symulacyjnych demodulatorów sygnałów uzyskanych w procesie kluczowania.
T-L-2Reprezentacja sygnałów transmisyjnych w dziedzinie częstotliwości. Mechanizmy wyznaczania reprezentacji częstotliwościowej, implementacja programowa przekształcenia DFT oraz porównanie DFT z FFT.
T-L-3Opracowanie modeli symulacyjnych dla modulacji ciągłych amplitudy (AM) oraz kąta (FM / PM). Badania symulacyjne dotyczące procesu modulacji i porównania szerokości pasm sygnałów zmodulowanych modulacjami AM, FM i PM.
T-L-4Opracowanie modeli symulacyjnych dla systemów kluczowania (ASK, FSK, PSK) . Badania symulacyjne dotyczące procesu kluczowania i porównania szerokości pasm poszczególnych sygnałów zmodulowanych.
T-L-6Implementacja programowa kodera i dekodera kodu Hamminga.
T-L-7Budowa systemu transmisji z modelem kanału zaszumionego oraz badania jakości transmisji.
T-L-1Podstawowe informacje na temat sygnałów cyfrowych. Proces konwersji analogowo-cyfrowej. Generacja sygnałów z wykorzystaniem wybranego języka programowania.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwicienia- zaliczenie prac laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia wymogów na ocenę dostateczną
3,0odrozróżnia reprezentację sygnału w dziedzinie czasu od reprezentacji w dziedzinie częstotliwości, potrafi wyznaczyć widmo amplitudowe i oszacować szerokość pasma analizowanego sygnału. Wie na czym polega i do czago służy proces modulacji i demodulacji. Potrafi zbudować modele modulatorów ciągłych i jeden z systemów kluczowania.
3,5jak na ocenę 3,0 oraz potrafi dokonać porównania efektywności sygnałów zmodulowanych
4,0jak na ocenę 3,5 oraz potrafi zbudować modele symulacyjne trzech przykładowych koderów dla kodów liniowych
4,5jak na ocenę 4,0 oraz potrafi wykonać modele kodera i dekodera kodu korekcyjnego Hamminga
5,0jak na ocenę 4,5 oraz umie zbudować kompletny model do badania systemu transmisyjnego przy określonych zakłóceniach kanałowych