Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
Sylabus przedmiotu Komunikacja interpersonalna i praca zespołowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Komunikacja interpersonalna i praca zespołowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Sulikowski <Piotr.Sulikowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Sulikowski <Piotr.Sulikowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z technicznymi, psychologicznymi i społecznymi aspektami komunikacji |
C-2 | rozwój umiejętności poprawnej komunikacji |
C-3 | uwrażliwienie na potrzeby i problemy drugiego człowieka |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozpoznawanie stylu komunikacji. | 2 |
T-A-2 | Prowadzenie korespondencji. Komunikacja online. | 3 |
T-A-3 | Komunikacja werbalna a niewerbalna. | 1 |
T-A-4 | Prezentacje techniczne i autoprezentacja. | 1 |
T-A-5 | Komunikacja wielokulturowa. | 1 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Analiza potrzeb komunikacyjnych i umiejętności interpersonalnych. | 1 |
T-W-2 | Komunikacja korespondencyjna. | 1 |
T-W-3 | Dynamika komunikacji werbalnej i niewerbalnej. | 1 |
T-W-4 | Praca zespołowa i planowanie interakcji. | 1 |
T-W-5 | Rozumienie, ewaluacja i efektywne komunikowanie informacji technicznych. | 1 |
T-W-6 | Emocje w komunikacji, konflikty i negocjacje. | 1 |
T-W-7 | Komunikacja online i narzędzia do wspierania współpracy. | 1 |
T-W-8 | Komunikacja w środowisku wielokulturowym. | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | realizacja zadań podczas ćwiczeń | 8 |
A-A-2 | przygotowanie teoretyczne do ćwiczeń | 5 |
A-A-3 | realizacja zadań domowych | 12 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykładach | 8 |
A-W-2 | analiza wskazanych problemów (praca własna) | 7 |
A-W-3 | przygotowanie się do zaliczenia | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-konwersatoryjny |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne, w tym z wykorzystaniem stanowisk komputerowych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Weryfikacja przygotowania do zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Ocena realizacji zadań cząstkowych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie teoretyczne i praktyczne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_A01_W01 potrafi definiować podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji społecznej, ma podstawową wiedzę i zna podstawową terminologię wykorzystywaną w komunikacji w zespole projektowym | I_1A_W11 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-8, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-6 | M-1 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_A01_U01 stosuje poznane metody do rozwiązywania problemów związanych z porozumiewaniem się i pracą w grupie, prawidłowo reaguje na sytuacje konfliktowe, potrafi wyrażać się pisemnie i ustnie na poziomie akademickim, potrafi formułować opinie i prowadzić kulturalną dyskusję. Posiada umiejętność pracy w zespole | I_1A_U13, I_1A_U14, I_1A_U16 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-1 | M-2 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_A01_K01 jest świadomy swoich predyspozycji komunikacyjnych w wykonywaniu zadań zawodowych, wykazuje tolerancję wobec odmiennych poglądów i postaw ukształtowanych przez różne czynniki społeczno-kulturowe, komunikuje się z otoczeniem, wykazując kompetencje w zakresie działalności zawodowej i obywatelskiej | I_1A_K01, I_1A_K03, I_1A_K04, I_1A_K06 | — | — | C-2, C-3 | T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-1, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-8, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-6 | M-2 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_A01_W01 potrafi definiować podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji społecznej, ma podstawową wiedzę i zna podstawową terminologię wykorzystywaną w komunikacji w zespole projektowym | 2,0 | |
3,0 | Student opanuje w stopniu ogólnym najważniejsze pojęcia i zasady komunikacji. | |
3,5 | Student opanuje w stopniu ogólnum pojęcia i zasady komunikacji. | |
4,0 | Student dobrze opanuje pojęcia i zasady komunikacji. | |
4,5 | Student dobrze opanuje pojęcia i zasady komunikacji, a także wykaże się wiedzą w zakresie terminologii projektowej. | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanuje pojęcia i zasady komunikacji, a także terminologię projektową. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_A01_U01 stosuje poznane metody do rozwiązywania problemów związanych z porozumiewaniem się i pracą w grupie, prawidłowo reaguje na sytuacje konfliktowe, potrafi wyrażać się pisemnie i ustnie na poziomie akademickim, potrafi formułować opinie i prowadzić kulturalną dyskusję. Posiada umiejętność pracy w zespole | 2,0 | |
3,0 | Student opanował metody w stopniu dostatecznym i często prawidłowo reaguje, ma trudności w obszarze prawidłowego wyrażanie się i wspólpracy z innymi. | |
3,5 | Student opanował metody w stopniu dostatecznym, zwykle reaguje prawidłowo, ma trudności w obszarze prawidłowego wyrażania się i współpracy z innymi. | |
4,0 | Student dobrze opanował metody i zwykle prawidłowo reaguje, ma trudności w obszarze prawidłowego wyrażania się lub współpracy z innymi. | |
4,5 | Student dobrze opanował metody i zawsze prawidłowo reaguje, w większości prawidłowo wyraża się i współpracuje z innymi. | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował metody i zawsze prawidłowo reaguje, wyraża się i współpracuje z innymi. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_A01_K01 jest świadomy swoich predyspozycji komunikacyjnych w wykonywaniu zadań zawodowych, wykazuje tolerancję wobec odmiennych poglądów i postaw ukształtowanych przez różne czynniki społeczno-kulturowe, komunikuje się z otoczeniem, wykazując kompetencje w zakresie działalności zawodowej i obywatelskiej | 2,0 | |
3,0 | Student zdobył samoświadomość i pozostałe kompetencje na poziomie podstawowym. | |
3,5 | Student zdobył samoświadomość na poziomie podstawowym, a pozostałe kompetencje wykraczają poza poziom podstawowy. | |
4,0 | Student zdobył dobrą samoświadomość i pozostałe kompetencje na poziomie dobrym. | |
4,5 | Student zdobył wysoką samoświadomość i ma pozostałe kompetencje na poziomie dobrym. | |
5,0 | Student ma bardzo wysoką samoświadomość i bardzo dobre kompetencje komunikacyjne w każdym obszarze. |
Literatura podstawowa
- Stewart J., Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej., PWN, Warszawa, 2014
- Cialdini R.B., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka., GWP, Gdańsk, 2011
- Forward S., Frazier D., Szantaż emocjonalny. Jak się obronić przed manipulacją i wykorzystywaniem., GWP, Sopot, 2011
- Pavord E., Donnelly E., Communication and Interpersonal Skills, Lantern, Cheltenham, 2015
- Guffey M.E., Loewy D., Business Communication: Process and Product., South-Western College, Cincinnati, 2014
Literatura dodatkowa
- Allen D., Getting Things Done., Penguin Books, Londyn, 2015