Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
Sylabus przedmiotu Modelowanie i symulacja systemów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Modelowanie i symulacja systemów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Piela <Piotr.Piela@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Przemysław Korytkowski <Przemyslaw.Korytkowski@zut.edu.pl>, Piotr Piela <Piotr.Piela@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Algebra liniowa |
W-2 | Matematyka stosowana ze statystyką 1 |
W-3 | Metody numeryczne |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie umiejętności tworzenia modeli komputerowych obiektów rzeczywistych. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania symulacji komputerowych i analizy otrzymanych wyników w oparciu o przykładowe modele. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie - określenie zasad zaliczania i oceny. | 1 |
T-L-2 | Pakiet Matlab/Simulink jako środowisko do modelowania i wizualizacji systemów. | 1 |
T-L-3 | Modelowanie jednowymiarowych i wielowymiarowych systemów statycznych. | 2 |
T-L-4 | Modelowanie prostych i złożonych modeli dynamicznych. | 5 |
T-L-5 | Tworzenie modeli liniowych. | 3 |
T-L-6 | Identyfikacja modeli systemów dynamicznych. | 3 |
T-L-7 | Realizacja wybranych systemów symulacyjnych. | 3 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe określenia i definicje: system i jego własności, modele i ich rodzaje, symulacja komputerowa, proces modelowania. Kategorie modeli matematycznych: definicje, własności i przykłady. | 2 |
T-W-2 | Modelowanie systemów statycznych: modele fenomenologiczne i behawioralne. | 2 |
T-W-3 | Wprowadzenie do modelowania systemów dynamicznych. Kinematyka bryły sztywnej (środek masy, układy odniesienia, prędkości liniowe i kątowe). Dynamika bryły sztywnej (moment pędu, moment bezwładności, moment siły i równanie ruchu). Modelowanie systemów dynamicznych: definicje, sposoby opisu, zmienne i parametry modelu. Fenomenologiczne modele dynamiczne opisane za pomocą równań stanu formułowane w oparciu o metody bilansowe oraz metody wariacyjne. | 2 |
T-W-4 | Behawioralne modele dynamiczne formułowane z wykorzystaniem metod optymalizujących przyjęte wskaźniki jakości (na przykładzie metody najmniejszych kwadratów). | 2 |
T-W-5 | Systemy liniowe: metody linearyzacji, założenia i uproszczenia w procesie modelowania. Dynamiczne modele liniowe w przestrzeni stanów. Linearyzacja modeli za pomocą rozkładu w szereg Taylora. Linearyzacja modeli z wykorzystaniem metod identyfikacji. | 2 |
T-W-6 | Rachunek operatorowy, przekształcenie Laplace'a i jego własności. Transmitancja operatorowa. Transmitancje sprzężeń podstawowych. Modele liniowych systemów dynamicznych w postaci transmitancji operatorowej. Zależność pomiędzy równaniami stanu i wyjścia a transmitancją operatorową | 1 |
T-W-7 | Zbieranie danych. Pomiary. Identyfikacja parametrów modeli dynamicznych na podstawie danych pomiarowych | 2 |
T-W-8 | Model komputerowy. Wybór algorytmów obliczeniowych. Wybór oprogramowania. Numeryczne metody rozwiązywania równań różniczkowych. | 2 |
T-W-9 | Weryfikacja, walidacja i kalibracja modelu. Sposoby przedstawiania działania modelu. Wizualizacja. | 1 |
T-W-10 | Rodzaje i budowa systemów symulacyjnych. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć (praca własna studenta) | 6 |
A-L-3 | Dokończenie (wizualizacja) realizowanych w trakcie zajęć zadań (praca własna studenta) | 12 |
A-L-4 | Modelowanie, wizualizacja i analiza działania samodzielnie opracowanego systemu (praca własna studenta) | 14 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Konsultacje | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu - praca własna studenta | 28 |
A-W-4 | Uczestnictwo w egzaminie | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne - samodzielna praca studentów polegająca na wykonywaniu zadań z wykorzystaniem technik komputerowych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład - egzamin pisemny (pytania testowe jednokrotnego wyboru oraz pytania otwarte), zaliczenie po uzyskaniu 60% maksymalnej liczby punktów |
S-2 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - ocena ciągła pracy studenta, zadania realizowane na poszczególnych zajęciach oceniane są w formie punktów, ocena końcowa zależy od liczby zgromadzonych punktów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_C19_W01 Student posiada wiedzę z zakresu modelowania i symulacji systemów: dynamicznych, statycznych, ciągłych i dyskretnych. | I_1A_W01, I_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-9, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-10, T-W-1, T-W-3, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_C19_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć tworzyć modele komputerowe systemów oraz opracowywać wizualizację działania tych modeli. | I_1A_U01, I_1A_U05 | — | — | C-2, C-1 | T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-2 | M-2 | S-2 |
I_1A_C19_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować wyniki otrzymane w procesie modelowania. | I_1A_U03 | — | — | C-2 | T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_C19_W01 Student posiada wiedzę z zakresu modelowania i symulacji systemów: dynamicznych, statycznych, ciągłych i dyskretnych. | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować i zamodelować prostych systemów. |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować i zamodelować proste systemy. | |
3,5 | Student potrafi dobrać metodę modelowania i symulacji do systemu. | |
4,0 | Student potrafi przeanalizować wpływ niepewności na poszczególnych etapach modelowania i symulacji. | |
4,5 | Student potrafi zaplanować badania symulacyjne złożonych systemów. | |
5,0 | Student potrafi przewidzieć dokładność wyników symulacji w zależności od metody modelowania i typu danych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_C19_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć tworzyć modele komputerowe systemów oraz opracowywać wizualizację działania tych modeli. | 2,0 | Student nie potrafi tworzyć modeli komputerowych. |
3,0 | Student potrafi tworzyć proste modele komputerowe jednego typu. | |
3,5 | Student potrafi tworzyć proste modele komputerowe oraz potrafi opracować wizualizację działania tych modeli w postaci wykresów. | |
4,0 | Student potrafi tworzyć złożone modele komputerowe oraz potrafi opracować wizualizację działania tych modeli w postaci wykresów. | |
4,5 | Student potrafi tworzyć złożone modele komputerowe oraz potrafi opracować wizualizację działania tych modeli w trybie offline. | |
5,0 | Student potrafi tworzyć złożone modele komputerowe oraz potrafi opracować wizualizację działania tych modeli w trybie online. | |
I_1A_C19_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować wyniki otrzymane w procesie modelowania. | 2,0 | Student nie potrafi analizować wyników otrzymanych w procesie modelowania. |
3,0 | Student potrafi analizować wyniki otrzymane w procesie modelowania prostych systemów jednego typu. | |
3,5 | Student potrafi analizować wyniki otrzymane w procesie modelowania prostych systemów różnego typu. | |
4,0 | Student potrafi analizować wyniki otrzymane w procesie modelowania złożonych systemów. | |
4,5 | Student potrafi analizować wyniki otrzymane w procesie modelowania złożonych systemów oraz wskazać wpływ wykorzystanych metod w procesie kodowania modelu na wyniki. | |
5,0 | Student potrafi analizować wyniki otrzymane w procesie modelowania złożonych systemów oraz wskazać wpływ poszczególnych etapów modelowania na otrzymane wyniki. |
Literatura podstawowa
- Guntenbaum J., Modelowanie matematyczne systemów, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa, 2003, III
- Banks, Carson, Nelson, Nicol, Discrete-Event System Simulation, Pearson, Upper Saddle River, 2010, 5
- Morrison F., Sztuka modelowania układów dynamicznych, WNT, Warszawa, 1996, I
- Kelton, Sadowski, Sturrock, Simulation with Arena, McGraw Hill, Boston, 2004, 3
- Popov O., Elementy teorii systemów – systemy dynamiczne, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2005, II
Literatura dodatkowa
- Klempka R., Stankiewicz A., Modelowanie i symulacja układów dynamicznych, Uczelniane Wydawnictwo Naukowo- Dydaktyczne AGH, Kraków, 2004, I
- Ljung L., System identification. Theory for the user, Prentice Hall, Upper Saddle River, New York, 1999, II
- Kincaid D., Cheney W., Analiza numeryczna, WNT, Warszawa, 2006, III
- Mrozek B., Mrozek Z., MATLAB i Simulink. Poradnik użytkownika, Helion, Gliwice, 2010, III