Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
Sylabus przedmiotu Społeczne aspekty informatyki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Społeczne aspekty informatyki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dariusz Frejlichowski <dfrejlichowski@wi.zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Cele przedmiotu jest uzmysłowienie znaczenia informatyki dla rozwoju społeczeństwa opartego na wiedzy, dla lokalnego rynku pracy, dla samorozwoju i zrozumienia szans każdego absolwenta w skali globalnej. Uświadamia sie jednak i szanse i zagrożenia. Kształtuje sie etos pracy oraz znaczenie kompetencji społecznych. Jednym z celów osiaganym przez część uczestników winna być umiejetność myslenia i zachowania przedsiebiorczego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ustalenie formy zaliczenia zajęć audytoryjnych. Określenie zasad obowiązujących w toku prezentacji indywidualnego tematu dyskusji. Przedstawienie przykładowych tematów z ubiegłych lat w celu uświadomienia studentowi oczekiwanych zagadnień. Propozycje tematów ze strony studentów, podział zakresu tematów na pozostałą część zajęć audytoryjnych. | 1 |
T-A-2 | Prowadzona przez studentów dyskusja w formie moderowanej przez wykładowcę debaty w zakresie aktualnych problemów związanych z zagadnieniem Informatyki, w tym problemy społeczne, moralne, zawodowe, dydaktyczne (przykłady: zagrożenia w Internecie, zasadność kształcenia zawodowego, hejt, wyłudzanie danych, monitorowanie obywateli, stereotyp informatyka, rynek pracy, formy pracy, praca w zespole, wady metodyk zarządzania projektami informatycznymi, staże i praktyki zawodowe, rozmowa o pracę, uzależnienia od urządzeń, dezinformacja, wypalenie zawodowe, osobowość a branża IT, wykluczenie cyfrowe). | 9 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia informatyki na tle fal Tofflera. Prognozy rozwoju cywilizacyjnego i technologicznego. | 1 |
T-W-2 | Wybrane aspekty własności intelektualnej. Modele licencji: oprogramowanie własnościowe, zamknięte, public domain, free software, open source, MIT, GNU, Creative Commons. | 1 |
T-W-3 | Odpowiedzialność zawodowa i etyczna informatyka. Etyka zastosowań sztucznej inteligencji. | 2 |
T-W-4 | Społeczeństwo informacyjne. Społeczne i gospodarcze znaczenie informatyki. Innowacje w informatyce. | 3 |
T-W-5 | Proces boloński w kształceniu informatyków. Modele kształcenia. | 1 |
T-W-6 | Specjalizacje w zawodzie informatyka. Praca w zespole. Testy MBTI. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Przygotowanie autorskiego tematu dotyczącego aktualnych problemów społecznych i zawodowych w informatyce do dyskusji w trakcie zajęć audytoryjnych | 13 |
A-A-2 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych. | 10 |
A-A-3 | Udział w konsultacjach. | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 10 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 13 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z prezentacjami, prelekcja zaproszonego gościa z rynku IT, prelekcja zagranicznego przedstawiciela biznesu, seminaria z aktywnym udziałem studentów sprawozdajacych swoje osiagniecia w zakresie komunikacji z biznesem szczecińskim. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Stosowane są głownie oceny formujace poprzez przypisywanie poszczególnym studentom punktów za bieżącą aktywność - w czasie zajęć, w czasie kontaktów na rynku, w czasie sprawozdań - zależne od formy i jakości sprawozdania. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_C21_W01 Student powinien rozumieć znaczenie społeczeństwa opartego na wiedzy dla rozwoju cywilizacyjnego, rozumieć globalne znaczenie internetu, stwarzane szanse i zagrożenia, rozumieć ogromne i rosnące znaczenie e-biznesu sprzedaży przez internet, rozumieć znaczenie umiejętności praktycznych korzystania z internetu w życiu codziennym, winien uświadomić sobie, których umiejętności nie posiada, winien uświadomić role synergii w zespole; | I_1A_W12, I_1A_W11 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_C21_U01 Student po zakończeniu kursu, niekoniecznie w rezultacie bezpośredniego ćwiczenia umiejętności, lecz także w wyniku presji przedmiotu, powinien umieć posługiwać sie wszytkimi bieżącymi najważniejszymi technologiami z obszaru ITC. Powinien rozumieć potrzebe i kształtować umiejetność kreatywnego rozwijania nowych technologii a spekcie własnej przedsiębiorczosci. | I_1A_U07, I_1A_U17 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_C21_K01 Student powinien rozumieć konieczność uczenia się przez całe życie, rozumieć i propagować znaczenie wiedzy, być aktywnym, mobilnym, kreatywnym, rozumieć konieczność pracy zespołowej i własnych funkcji, zadań i dyscypliny w zespole, umieć zarządzać małym zespołem i być podwładnym w zespole, umieć komunikować sie, występować publicznie lub rozumieć swoje bariery, być toleracyjnym, rozumieć znaczenie języków obcych. | I_1A_K04, I_1A_K05, I_1A_K06 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_C21_W01 Student powinien rozumieć znaczenie społeczeństwa opartego na wiedzy dla rozwoju cywilizacyjnego, rozumieć globalne znaczenie internetu, stwarzane szanse i zagrożenia, rozumieć ogromne i rosnące znaczenie e-biznesu sprzedaży przez internet, rozumieć znaczenie umiejętności praktycznych korzystania z internetu w życiu codziennym, winien uświadomić sobie, których umiejętności nie posiada, winien uświadomić role synergii w zespole; | 2,0 | Student zdradza objawy ignorancji wobec idei społeczeństwa informacyjnego |
3,0 | Student rozumie podstawowe idee społeczeństwa informacyjnego, potrafi na ich temat dyskutować, ma w niektórych sprawach odrebne zdanie, które uzasadnia. Rozumie znaczenie pracy zespołowej. Rozumie znaczenie kompetencji społecznych. Potrafi je wymienic. | |
3,5 | Student czesciowo podziela idee procesu bolońskiego i aprobuje idee społeczeństwa informacyjnego. Zna swoje role w zespole. Potrafi dac przykłady kompetencji społecznych. | |
4,0 | Student podziela idee procesu bolońskiego i aprobuje idee społeczeństwa informacyjnego. Umie o nich mówoić i przekonywać. Zna swoje role w zespole. Dobrze czuje sie w roli lidera. Ma wyrazne kompetencje w zakresie mobilnosci, tolerancji, aktywnosci w srodowisku. | |
4,5 | Student z łatwością zarządza zespołem, stosuje własciwe narzedzia, podziela w pełni idee społeczeństwa informacyjnego, jest aktywny w srodowisku akademickim. Rozumie innoweacyjność i przedsiebiorczość. | |
5,0 | Student jest propagatorem idei społeczeństwa informacyjnego, jest aktywny w srodowisku, mobilny, tolerancyjny, wystepuje publicznie, ma cechy przedsiebiorcy. Umie znależć żródła finansowania dla środowiska naukowego i biznesowego. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_C21_U01 Student po zakończeniu kursu, niekoniecznie w rezultacie bezpośredniego ćwiczenia umiejętności, lecz także w wyniku presji przedmiotu, powinien umieć posługiwać sie wszytkimi bieżącymi najważniejszymi technologiami z obszaru ITC. Powinien rozumieć potrzebe i kształtować umiejetność kreatywnego rozwijania nowych technologii a spekcie własnej przedsiębiorczosci. | 2,0 | Student nie reaguje dobrze na stawiane mu wymagania w zakresie posługiwania sie technologiami i technikami IT. |
3,0 | Student zna zakres kompetencji IT, potrafi je opisać i posługuje sie kilkoma. | |
3,5 | Student zna zakres kompetencji IT, potrafi je opisać i posługuje sie wieloma. Potrafi wskazać swoje ulubione i zaprezentować. | |
4,0 | Student zna zakres kompetencji IT, potrafi je opisać i posługuje sie wieloma. Potrafi wskazać swoje ulubione i nauczyć osobę zainrteresowaną. Uczy sie nowych aplikacji, zna na bieżąco tendencje w IT. | |
4,5 | Student biegle posługuje sie wieloma aplikacjami, zna jezyki programowania, umie ucvzyć, nawiazuje praktycznie komunikację w biznesie IT. | |
5,0 | Student biegle posługuje sie wieloma aplikacjami, zna jezyki programowania, umie ucvzyć, nawiazuje praktycznie komunikację w biznesie IT, ma cecvhy mobilności w skali globalnej. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_C21_K01 Student powinien rozumieć konieczność uczenia się przez całe życie, rozumieć i propagować znaczenie wiedzy, być aktywnym, mobilnym, kreatywnym, rozumieć konieczność pracy zespołowej i własnych funkcji, zadań i dyscypliny w zespole, umieć zarządzać małym zespołem i być podwładnym w zespole, umieć komunikować sie, występować publicznie lub rozumieć swoje bariery, być toleracyjnym, rozumieć znaczenie języków obcych. | 2,0 | Student nie uzmysławia sobie koniecznosci posiadania i zdobywania kompetencji społecznych. |
3,0 | Student uzmysławia sobie koniecznosć posiadania i zdobywania kompetencji społecznych, ale niewiele z nich posiada. | |
3,5 | Student uzmysławia sobie koniecznosć posiadania i zdobywania kompetencji społecznych, ale niewiele z nich posiada. Zdrzadza jednak objawy determinacji, by je zdobyc. | |
4,0 | Student uzmysławia sobie koniecznosć posiadania i zdobywania kompetencji społecznych, i wiele już ma. Chce sie w tym obszarze rozwijać. Umie wystepować publicznie, nawiazywać komunikacje w biznesie, ceni przedsiebiorczość. | |
4,5 | Student ma wyrazne cechy wspólczesnego aktywnego człowieka o wielu kompetencjach społecznych. Nawiazuje kontakt z biznesem IT i potrafi doprowadzic do współpracy. | |
5,0 | Student jest aktywny, komunikatywny, pracuje w zespole, jest mobilny, tolerancyjny, umie przekonywać do idei społeczeństwa informacyjnego. |
Literatura podstawowa
- Cieciura Marek, Wybrane problemy społeczne i zawodowe informatyki, Vizja Press&IT, Warszawa 2009, 2009
- Goban-Klas Tomasz, Sienkiewicz Piotr, Społeczeństwo informacyjne: Szanse, zagrożenia, wyzwania, Fundacja Postępu Telekomunikacji, 1999., Kraków, 1999
Literatura dodatkowa
- Muszyński Jerzy, Społeczeństwo informacyjne Szkice politologiczne, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2006