Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N1)

Sylabus przedmiotu Społeczne aspekty informatyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Społeczne aspekty informatyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Frejlichowski <dfrejlichowski@wi.zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 10 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA8 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Cele przedmiotu jest uzmysłowienie znaczenia informatyki dla rozwoju społeczeństwa opartego na wiedzy, dla lokalnego rynku pracy, dla samorozwoju i zrozumienia szans każdego absolwenta w skali globalnej. Uświadamia sie jednak i szanse i zagrożenia. Kształtuje sie etos pracy oraz znaczenie kompetencji społecznych. Jednym z celów osiaganym przez część uczestników winna być umiejetność myslenia i zachowania przedsiebiorczego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ustalenie formy zaliczenia zajęć audytoryjnych. Określenie zasad obowiązujących w toku prezentacji indywidualnego tematu dyskusji. Przedstawienie przykładowych tematów z ubiegłych lat w celu uświadomienia studentowi oczekiwanych zagadnień. Propozycje tematów ze strony studentów, podział zakresu tematów na pozostałą część zajęć audytoryjnych.1
T-A-2Prowadzona przez studentów dyskusja w formie moderowanej przez wykładowcę debaty w zakresie aktualnych problemów związanych z zagadnieniem Informatyki, w tym problemy społeczne, moralne, zawodowe, dydaktyczne (przykłady: zagrożenia w Internecie, zasadność kształcenia zawodowego, hejt, wyłudzanie danych, monitorowanie obywateli, stereotyp informatyka, rynek pracy, formy pracy, praca w zespole, wady metodyk zarządzania projektami informatycznymi, staże i praktyki zawodowe, rozmowa o pracę, uzależnienia od urządzeń, dezinformacja, wypalenie zawodowe, osobowość a branża IT, wykluczenie cyfrowe).9
10
wykłady
T-W-1Historia informatyki na tle fal Tofflera. Prognozy rozwoju cywilizacyjnego i technologicznego.1
T-W-2Wybrane aspekty własności intelektualnej. Modele licencji: oprogramowanie własnościowe, zamknięte, public domain, free software, open source, MIT, GNU, Creative Commons.1
T-W-3Odpowiedzialność zawodowa i etyczna informatyka. Etyka zastosowań sztucznej inteligencji.2
T-W-4Społeczeństwo informacyjne. Społeczne i gospodarcze znaczenie informatyki. Innowacje w informatyce.3
T-W-5Proces boloński w kształceniu informatyków. Modele kształcenia.1
T-W-6Specjalizacje w zawodzie informatyka. Praca w zespole. Testy MBTI.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Przygotowanie autorskiego tematu dotyczącego aktualnych problemów społecznych i zawodowych w informatyce do dyskusji w trakcie zajęć audytoryjnych13
A-A-2Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.10
A-A-3Udział w konsultacjach.2
25
wykłady
A-W-1Udział w wykładach10
A-W-2Udział w konsultacjach i zaliczeniu2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.13
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacjami, prelekcja zaproszonego gościa z rynku IT, prelekcja zagranicznego przedstawiciela biznesu, seminaria z aktywnym udziałem studentów sprawozdajacych swoje osiagniecia w zakresie komunikacji z biznesem szczecińskim.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Stosowane są głownie oceny formujace poprzez przypisywanie poszczególnym studentom punktów za bieżącą aktywność - w czasie zajęć, w czasie kontaktów na rynku, w czasie sprawozdań - zależne od formy i jakości sprawozdania.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C21_W01
Student powinien rozumieć znaczenie społeczeństwa opartego na wiedzy dla rozwoju cywilizacyjnego, rozumieć globalne znaczenie internetu, stwarzane szanse i zagrożenia, rozumieć ogromne i rosnące znaczenie e-biznesu sprzedaży przez internet, rozumieć znaczenie umiejętności praktycznych korzystania z internetu w życiu codziennym, winien uświadomić sobie, których umiejętności nie posiada, winien uświadomić role synergii w zespole;
I_1A_W12, I_1A_W11C-1T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C21_U01
Student po zakończeniu kursu, niekoniecznie w rezultacie bezpośredniego ćwiczenia umiejętności, lecz także w wyniku presji przedmiotu, powinien umieć posługiwać sie wszytkimi bieżącymi najważniejszymi technologiami z obszaru ITC. Powinien rozumieć potrzebe i kształtować umiejetność kreatywnego rozwijania nowych technologii a spekcie własnej przedsiębiorczosci.
I_1A_U07, I_1A_U17C-1T-A-2, T-A-1, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C21_K01
Student powinien rozumieć konieczność uczenia się przez całe życie, rozumieć i propagować znaczenie wiedzy, być aktywnym, mobilnym, kreatywnym, rozumieć konieczność pracy zespołowej i własnych funkcji, zadań i dyscypliny w zespole, umieć zarządzać małym zespołem i być podwładnym w zespole, umieć komunikować sie, występować publicznie lub rozumieć swoje bariery, być toleracyjnym, rozumieć znaczenie języków obcych.
I_1A_K04, I_1A_K05, I_1A_K06C-1T-A-1, T-A-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_C21_W01
Student powinien rozumieć znaczenie społeczeństwa opartego na wiedzy dla rozwoju cywilizacyjnego, rozumieć globalne znaczenie internetu, stwarzane szanse i zagrożenia, rozumieć ogromne i rosnące znaczenie e-biznesu sprzedaży przez internet, rozumieć znaczenie umiejętności praktycznych korzystania z internetu w życiu codziennym, winien uświadomić sobie, których umiejętności nie posiada, winien uświadomić role synergii w zespole;
2,0Student zdradza objawy ignorancji wobec idei społeczeństwa informacyjnego
3,0Student rozumie podstawowe idee społeczeństwa informacyjnego, potrafi na ich temat dyskutować, ma w niektórych sprawach odrebne zdanie, które uzasadnia. Rozumie znaczenie pracy zespołowej. Rozumie znaczenie kompetencji społecznych. Potrafi je wymienic.
3,5Student czesciowo podziela idee procesu bolońskiego i aprobuje idee społeczeństwa informacyjnego. Zna swoje role w zespole. Potrafi dac przykłady kompetencji społecznych.
4,0Student podziela idee procesu bolońskiego i aprobuje idee społeczeństwa informacyjnego. Umie o nich mówoić i przekonywać. Zna swoje role w zespole. Dobrze czuje sie w roli lidera. Ma wyrazne kompetencje w zakresie mobilnosci, tolerancji, aktywnosci w srodowisku.
4,5Student z łatwością zarządza zespołem, stosuje własciwe narzedzia, podziela w pełni idee społeczeństwa informacyjnego, jest aktywny w srodowisku akademickim. Rozumie innoweacyjność i przedsiebiorczość.
5,0Student jest propagatorem idei społeczeństwa informacyjnego, jest aktywny w srodowisku, mobilny, tolerancyjny, wystepuje publicznie, ma cechy przedsiebiorcy. Umie znależć żródła finansowania dla środowiska naukowego i biznesowego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_C21_U01
Student po zakończeniu kursu, niekoniecznie w rezultacie bezpośredniego ćwiczenia umiejętności, lecz także w wyniku presji przedmiotu, powinien umieć posługiwać sie wszytkimi bieżącymi najważniejszymi technologiami z obszaru ITC. Powinien rozumieć potrzebe i kształtować umiejetność kreatywnego rozwijania nowych technologii a spekcie własnej przedsiębiorczosci.
2,0Student nie reaguje dobrze na stawiane mu wymagania w zakresie posługiwania sie technologiami i technikami IT.
3,0Student zna zakres kompetencji IT, potrafi je opisać i posługuje sie kilkoma.
3,5Student zna zakres kompetencji IT, potrafi je opisać i posługuje sie wieloma. Potrafi wskazać swoje ulubione i zaprezentować.
4,0Student zna zakres kompetencji IT, potrafi je opisać i posługuje sie wieloma. Potrafi wskazać swoje ulubione i nauczyć osobę zainrteresowaną. Uczy sie nowych aplikacji, zna na bieżąco tendencje w IT.
4,5Student biegle posługuje sie wieloma aplikacjami, zna jezyki programowania, umie ucvzyć, nawiazuje praktycznie komunikację w biznesie IT.
5,0Student biegle posługuje sie wieloma aplikacjami, zna jezyki programowania, umie ucvzyć, nawiazuje praktycznie komunikację w biznesie IT, ma cecvhy mobilności w skali globalnej.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_C21_K01
Student powinien rozumieć konieczność uczenia się przez całe życie, rozumieć i propagować znaczenie wiedzy, być aktywnym, mobilnym, kreatywnym, rozumieć konieczność pracy zespołowej i własnych funkcji, zadań i dyscypliny w zespole, umieć zarządzać małym zespołem i być podwładnym w zespole, umieć komunikować sie, występować publicznie lub rozumieć swoje bariery, być toleracyjnym, rozumieć znaczenie języków obcych.
2,0Student nie uzmysławia sobie koniecznosci posiadania i zdobywania kompetencji społecznych.
3,0Student uzmysławia sobie koniecznosć posiadania i zdobywania kompetencji społecznych, ale niewiele z nich posiada.
3,5Student uzmysławia sobie koniecznosć posiadania i zdobywania kompetencji społecznych, ale niewiele z nich posiada. Zdrzadza jednak objawy determinacji, by je zdobyc.
4,0Student uzmysławia sobie koniecznosć posiadania i zdobywania kompetencji społecznych, i wiele już ma. Chce sie w tym obszarze rozwijać. Umie wystepować publicznie, nawiazywać komunikacje w biznesie, ceni przedsiebiorczość.
4,5Student ma wyrazne cechy wspólczesnego aktywnego człowieka o wielu kompetencjach społecznych. Nawiazuje kontakt z biznesem IT i potrafi doprowadzic do współpracy.
5,0Student jest aktywny, komunikatywny, pracuje w zespole, jest mobilny, tolerancyjny, umie przekonywać do idei społeczeństwa informacyjnego.

Literatura podstawowa

  1. Cieciura Marek, Wybrane problemy społeczne i zawodowe informatyki, Vizja Press&IT, Warszawa 2009, 2009
  2. Goban-Klas Tomasz, Sienkiewicz Piotr, Społeczeństwo informacyjne: Szanse, zagrożenia, wyzwania, Fundacja Postępu Telekomunikacji, 1999., Kraków, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Muszyński Jerzy, Społeczeństwo informacyjne Szkice politologiczne, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ustalenie formy zaliczenia zajęć audytoryjnych. Określenie zasad obowiązujących w toku prezentacji indywidualnego tematu dyskusji. Przedstawienie przykładowych tematów z ubiegłych lat w celu uświadomienia studentowi oczekiwanych zagadnień. Propozycje tematów ze strony studentów, podział zakresu tematów na pozostałą część zajęć audytoryjnych.1
T-A-2Prowadzona przez studentów dyskusja w formie moderowanej przez wykładowcę debaty w zakresie aktualnych problemów związanych z zagadnieniem Informatyki, w tym problemy społeczne, moralne, zawodowe, dydaktyczne (przykłady: zagrożenia w Internecie, zasadność kształcenia zawodowego, hejt, wyłudzanie danych, monitorowanie obywateli, stereotyp informatyka, rynek pracy, formy pracy, praca w zespole, wady metodyk zarządzania projektami informatycznymi, staże i praktyki zawodowe, rozmowa o pracę, uzależnienia od urządzeń, dezinformacja, wypalenie zawodowe, osobowość a branża IT, wykluczenie cyfrowe).9
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia informatyki na tle fal Tofflera. Prognozy rozwoju cywilizacyjnego i technologicznego.1
T-W-2Wybrane aspekty własności intelektualnej. Modele licencji: oprogramowanie własnościowe, zamknięte, public domain, free software, open source, MIT, GNU, Creative Commons.1
T-W-3Odpowiedzialność zawodowa i etyczna informatyka. Etyka zastosowań sztucznej inteligencji.2
T-W-4Społeczeństwo informacyjne. Społeczne i gospodarcze znaczenie informatyki. Innowacje w informatyce.3
T-W-5Proces boloński w kształceniu informatyków. Modele kształcenia.1
T-W-6Specjalizacje w zawodzie informatyka. Praca w zespole. Testy MBTI.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Przygotowanie autorskiego tematu dotyczącego aktualnych problemów społecznych i zawodowych w informatyce do dyskusji w trakcie zajęć audytoryjnych13
A-A-2Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.10
A-A-3Udział w konsultacjach.2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach10
A-W-2Udział w konsultacjach i zaliczeniu2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.13
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_C21_W01Student powinien rozumieć znaczenie społeczeństwa opartego na wiedzy dla rozwoju cywilizacyjnego, rozumieć globalne znaczenie internetu, stwarzane szanse i zagrożenia, rozumieć ogromne i rosnące znaczenie e-biznesu sprzedaży przez internet, rozumieć znaczenie umiejętności praktycznych korzystania z internetu w życiu codziennym, winien uświadomić sobie, których umiejętności nie posiada, winien uświadomić role synergii w zespole;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W12Ma wiedzę na temat współczesnych zagadnień związanych z globalizacją i informatyzacją.
I_1A_W11Ma podstawową wiedzę w zakresie procesów społecznych oraz zna podstawowe zasady pracy zespołowej.
Cel przedmiotuC-1Cele przedmiotu jest uzmysłowienie znaczenia informatyki dla rozwoju społeczeństwa opartego na wiedzy, dla lokalnego rynku pracy, dla samorozwoju i zrozumienia szans każdego absolwenta w skali globalnej. Uświadamia sie jednak i szanse i zagrożenia. Kształtuje sie etos pracy oraz znaczenie kompetencji społecznych. Jednym z celów osiaganym przez część uczestników winna być umiejetność myslenia i zachowania przedsiebiorczego.
Treści programoweT-W-6Specjalizacje w zawodzie informatyka. Praca w zespole. Testy MBTI.
T-W-5Proces boloński w kształceniu informatyków. Modele kształcenia.
T-W-1Historia informatyki na tle fal Tofflera. Prognozy rozwoju cywilizacyjnego i technologicznego.
T-W-2Wybrane aspekty własności intelektualnej. Modele licencji: oprogramowanie własnościowe, zamknięte, public domain, free software, open source, MIT, GNU, Creative Commons.
T-W-4Społeczeństwo informacyjne. Społeczne i gospodarcze znaczenie informatyki. Innowacje w informatyce.
T-W-3Odpowiedzialność zawodowa i etyczna informatyka. Etyka zastosowań sztucznej inteligencji.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami, prelekcja zaproszonego gościa z rynku IT, prelekcja zagranicznego przedstawiciela biznesu, seminaria z aktywnym udziałem studentów sprawozdajacych swoje osiagniecia w zakresie komunikacji z biznesem szczecińskim.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Stosowane są głownie oceny formujace poprzez przypisywanie poszczególnym studentom punktów za bieżącą aktywność - w czasie zajęć, w czasie kontaktów na rynku, w czasie sprawozdań - zależne od formy i jakości sprawozdania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student zdradza objawy ignorancji wobec idei społeczeństwa informacyjnego
3,0Student rozumie podstawowe idee społeczeństwa informacyjnego, potrafi na ich temat dyskutować, ma w niektórych sprawach odrebne zdanie, które uzasadnia. Rozumie znaczenie pracy zespołowej. Rozumie znaczenie kompetencji społecznych. Potrafi je wymienic.
3,5Student czesciowo podziela idee procesu bolońskiego i aprobuje idee społeczeństwa informacyjnego. Zna swoje role w zespole. Potrafi dac przykłady kompetencji społecznych.
4,0Student podziela idee procesu bolońskiego i aprobuje idee społeczeństwa informacyjnego. Umie o nich mówoić i przekonywać. Zna swoje role w zespole. Dobrze czuje sie w roli lidera. Ma wyrazne kompetencje w zakresie mobilnosci, tolerancji, aktywnosci w srodowisku.
4,5Student z łatwością zarządza zespołem, stosuje własciwe narzedzia, podziela w pełni idee społeczeństwa informacyjnego, jest aktywny w srodowisku akademickim. Rozumie innoweacyjność i przedsiebiorczość.
5,0Student jest propagatorem idei społeczeństwa informacyjnego, jest aktywny w srodowisku, mobilny, tolerancyjny, wystepuje publicznie, ma cechy przedsiebiorcy. Umie znależć żródła finansowania dla środowiska naukowego i biznesowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_C21_U01Student po zakończeniu kursu, niekoniecznie w rezultacie bezpośredniego ćwiczenia umiejętności, lecz także w wyniku presji przedmiotu, powinien umieć posługiwać sie wszytkimi bieżącymi najważniejszymi technologiami z obszaru ITC. Powinien rozumieć potrzebe i kształtować umiejetność kreatywnego rozwijania nowych technologii a spekcie własnej przedsiębiorczosci.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U07Potrafi posługiwać się rachunkiem ekonomicznym przy wstępnej ocenie podejmowanych przedsięwzięć informatycznych, dostrzegając znaczenie aspektów technicznych, społecznych i organizacyjnych.
I_1A_U17Potrafi planować własną ścieżkę kariery i rozwoju opartą na możliwości kształcenia ustawicznego obejmującego studia kolejnych stopni, a także szkolenia i certyfikacje związane z profilem zawodowym, posiada umiejętności samokształcenia się.
Cel przedmiotuC-1Cele przedmiotu jest uzmysłowienie znaczenia informatyki dla rozwoju społeczeństwa opartego na wiedzy, dla lokalnego rynku pracy, dla samorozwoju i zrozumienia szans każdego absolwenta w skali globalnej. Uświadamia sie jednak i szanse i zagrożenia. Kształtuje sie etos pracy oraz znaczenie kompetencji społecznych. Jednym z celów osiaganym przez część uczestników winna być umiejetność myslenia i zachowania przedsiebiorczego.
Treści programoweT-A-2Prowadzona przez studentów dyskusja w formie moderowanej przez wykładowcę debaty w zakresie aktualnych problemów związanych z zagadnieniem Informatyki, w tym problemy społeczne, moralne, zawodowe, dydaktyczne (przykłady: zagrożenia w Internecie, zasadność kształcenia zawodowego, hejt, wyłudzanie danych, monitorowanie obywateli, stereotyp informatyka, rynek pracy, formy pracy, praca w zespole, wady metodyk zarządzania projektami informatycznymi, staże i praktyki zawodowe, rozmowa o pracę, uzależnienia od urządzeń, dezinformacja, wypalenie zawodowe, osobowość a branża IT, wykluczenie cyfrowe).
T-A-1Ustalenie formy zaliczenia zajęć audytoryjnych. Określenie zasad obowiązujących w toku prezentacji indywidualnego tematu dyskusji. Przedstawienie przykładowych tematów z ubiegłych lat w celu uświadomienia studentowi oczekiwanych zagadnień. Propozycje tematów ze strony studentów, podział zakresu tematów na pozostałą część zajęć audytoryjnych.
T-W-1Historia informatyki na tle fal Tofflera. Prognozy rozwoju cywilizacyjnego i technologicznego.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami, prelekcja zaproszonego gościa z rynku IT, prelekcja zagranicznego przedstawiciela biznesu, seminaria z aktywnym udziałem studentów sprawozdajacych swoje osiagniecia w zakresie komunikacji z biznesem szczecińskim.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Stosowane są głownie oceny formujace poprzez przypisywanie poszczególnym studentom punktów za bieżącą aktywność - w czasie zajęć, w czasie kontaktów na rynku, w czasie sprawozdań - zależne od formy i jakości sprawozdania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie reaguje dobrze na stawiane mu wymagania w zakresie posługiwania sie technologiami i technikami IT.
3,0Student zna zakres kompetencji IT, potrafi je opisać i posługuje sie kilkoma.
3,5Student zna zakres kompetencji IT, potrafi je opisać i posługuje sie wieloma. Potrafi wskazać swoje ulubione i zaprezentować.
4,0Student zna zakres kompetencji IT, potrafi je opisać i posługuje sie wieloma. Potrafi wskazać swoje ulubione i nauczyć osobę zainrteresowaną. Uczy sie nowych aplikacji, zna na bieżąco tendencje w IT.
4,5Student biegle posługuje sie wieloma aplikacjami, zna jezyki programowania, umie ucvzyć, nawiazuje praktycznie komunikację w biznesie IT.
5,0Student biegle posługuje sie wieloma aplikacjami, zna jezyki programowania, umie ucvzyć, nawiazuje praktycznie komunikację w biznesie IT, ma cecvhy mobilności w skali globalnej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_C21_K01Student powinien rozumieć konieczność uczenia się przez całe życie, rozumieć i propagować znaczenie wiedzy, być aktywnym, mobilnym, kreatywnym, rozumieć konieczność pracy zespołowej i własnych funkcji, zadań i dyscypliny w zespole, umieć zarządzać małym zespołem i być podwładnym w zespole, umieć komunikować sie, występować publicznie lub rozumieć swoje bariery, być toleracyjnym, rozumieć znaczenie języków obcych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K04Ma kompetencje do podejmowania działań na rzecz upowszechniania wiedzy na temat właściwego wykorzystywania nowych technologii i szerzenia idei społeczeństwa informacyjnego.
I_1A_K05Ma kompetencje do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
I_1A_K06Jest świadomy społecznego i zawodowego kontekstu informatyki oraz związanych z nim aspektów prawnych i etycznych, odpowiedzialnie stosuje przepisy prawa i przestrzega zasad etyki w życiu zawodowym i codziennym.
Cel przedmiotuC-1Cele przedmiotu jest uzmysłowienie znaczenia informatyki dla rozwoju społeczeństwa opartego na wiedzy, dla lokalnego rynku pracy, dla samorozwoju i zrozumienia szans każdego absolwenta w skali globalnej. Uświadamia sie jednak i szanse i zagrożenia. Kształtuje sie etos pracy oraz znaczenie kompetencji społecznych. Jednym z celów osiaganym przez część uczestników winna być umiejetność myslenia i zachowania przedsiebiorczego.
Treści programoweT-A-1Ustalenie formy zaliczenia zajęć audytoryjnych. Określenie zasad obowiązujących w toku prezentacji indywidualnego tematu dyskusji. Przedstawienie przykładowych tematów z ubiegłych lat w celu uświadomienia studentowi oczekiwanych zagadnień. Propozycje tematów ze strony studentów, podział zakresu tematów na pozostałą część zajęć audytoryjnych.
T-A-2Prowadzona przez studentów dyskusja w formie moderowanej przez wykładowcę debaty w zakresie aktualnych problemów związanych z zagadnieniem Informatyki, w tym problemy społeczne, moralne, zawodowe, dydaktyczne (przykłady: zagrożenia w Internecie, zasadność kształcenia zawodowego, hejt, wyłudzanie danych, monitorowanie obywateli, stereotyp informatyka, rynek pracy, formy pracy, praca w zespole, wady metodyk zarządzania projektami informatycznymi, staże i praktyki zawodowe, rozmowa o pracę, uzależnienia od urządzeń, dezinformacja, wypalenie zawodowe, osobowość a branża IT, wykluczenie cyfrowe).
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami, prelekcja zaproszonego gościa z rynku IT, prelekcja zagranicznego przedstawiciela biznesu, seminaria z aktywnym udziałem studentów sprawozdajacych swoje osiagniecia w zakresie komunikacji z biznesem szczecińskim.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Stosowane są głownie oceny formujace poprzez przypisywanie poszczególnym studentom punktów za bieżącą aktywność - w czasie zajęć, w czasie kontaktów na rynku, w czasie sprawozdań - zależne od formy i jakości sprawozdania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uzmysławia sobie koniecznosci posiadania i zdobywania kompetencji społecznych.
3,0Student uzmysławia sobie koniecznosć posiadania i zdobywania kompetencji społecznych, ale niewiele z nich posiada.
3,5Student uzmysławia sobie koniecznosć posiadania i zdobywania kompetencji społecznych, ale niewiele z nich posiada. Zdrzadza jednak objawy determinacji, by je zdobyc.
4,0Student uzmysławia sobie koniecznosć posiadania i zdobywania kompetencji społecznych, i wiele już ma. Chce sie w tym obszarze rozwijać. Umie wystepować publicznie, nawiazywać komunikacje w biznesie, ceni przedsiebiorczość.
4,5Student ma wyrazne cechy wspólczesnego aktywnego człowieka o wielu kompetencjach społecznych. Nawiazuje kontakt z biznesem IT i potrafi doprowadzic do współpracy.
5,0Student jest aktywny, komunikatywny, pracuje w zespole, jest mobilny, tolerancyjny, umie przekonywać do idei społeczeństwa informacyjnego.