Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
Sylabus przedmiotu Inżynierski projekt zespołowy 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynierski projekt zespołowy 1 | ||
Specjalność | Inżynieria oprogramowania | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marcin Korzeń <Marcin.Korzen@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Korzeń <Marcin.Korzen@zut.edu.pl>, Jerzy Pejaś <Jerzy.Pejas@zut.edu.pl>, Piotr Piela <Piotr.Piela@zut.edu.pl>, Mirosław Łazoryszczak <Miroslaw.Lazoryszczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Inżynieria oprogramowania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu nauczenie studenta pracy zespołowej przy realizacj praktycznych projektów inżynierskich. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wybór i ustalenie tematyki projektu. | 2 |
T-P-2 | Realizacja praktyczna projektu obejmująca następujące elementy wspólne dla wszystkich projektów: wybór metodyki zarządzania projektem, podział ról w zespole, ustalenie koncepcji oraz założeń projektowych (wybór środowiska programistycznego wybór bibliotek), implementację, przygotowanie dokumentacji oraz raportu z testów aplikacji/urządzenia. Projekty realizowane są w zespołach standardowo 4 osobowych i obejmują podstawowy stopień zaawansowania. Tematyka projektów dotyczy takich obszarów jak np.: ogólna inżynieria oprogramowania, sztuczna inteligencja, grafika i gry komputerowe, cyberbezpieczeństwo, systemy wbudowane, automatyka cyfrowa i inne. | 20 |
T-P-3 | Prezentacje projektów na forum grupy. | 2 |
24 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rozpoczęcie projektu. Rys historyczny. Karta projektu. Zakres projektu i jego kontrola. Techniki i narzędzia zbierania wymagań. | 2 |
T-W-2 | Specyfikacja wymagań (SRS – Software Requirements Specification). Podział wymagań według typu. Zbieranie i rozwijanie wymagań. Budowa specyfikacji wymagań oprogramowania. Struktura podziału pracy (ang. Work Breakdown Structure, WBS). Zawartość i korzyści stosowania WBS. Narzędzia i techniki wspomagające tworzenie WBS. Harmonogramowanie. Wykres Gantta. Powiązanie z WBS. Szacowanie kosztu/czasu. | 2 |
T-W-3 | Zwinne metodyki wytwarzania oprogramowania. Wprowadzenie do Agile. Scrum i jej rozszerzenia (GASPs – Generally Accepted Scrum Practices). Extreme Programming (XP). | 2 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 24 |
A-P-2 | Przygotowanie tematyki oraz koncepcji projektu. | 5 |
A-P-3 | Implementacja projektu - praca własna | 38 |
A-P-4 | Opracowanie dokumentacji do zrealizowanego projektu. | 8 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
A-W-3 | Samodzielne poszerzanie wiadomości z zakresu projektowania inzynierskiego. | 17 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Projekt zespołowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena merytoryczna projektu, dokumentacji projektowej, oraz prezentacji wykonanego projektu. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanie studenta do zadań projektowych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_D02.01.1_W01 Ma wiedzę na temat projetowania inzynierskiego oraz metodyk zarządzania projektamI. | I_1A_W11, I_1A_W05, I_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_D02.01.1_U01 Umie zarządzać projektem iinformatycznym, potrafi przygotować dokumentację projektową oraz zrezlizować projekt informatyczny. | I_1A_U10, I_1A_U14, I_1A_U16, I_1A_U04 | — | — | C-1 | T-P-3, T-P-1, T-P-2 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_D02.01.1_W01 Ma wiedzę na temat projetowania inzynierskiego oraz metodyk zarządzania projektamI. | 2,0 | |
3,0 | Student zna w stopniu elementarnym zasady realizacji projektu zespołowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_D02.01.1_U01 Umie zarządzać projektem iinformatycznym, potrafi przygotować dokumentację projektową oraz zrezlizować projekt informatyczny. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu elementarnym potrafi zrealizować projekt zespołowy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Project Management Institute, A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK Guide), Project Management Institute, 2017
- Project Management Institute, Agile Practice Guide, Project Management Institute, 2017
Literatura dodatkowa
- Karl E Wiegers, Joy Beatty, Software Requirements, Third Edition, Microsoft Press, 2013
- Project Management Institute, Secrets to Mastering the WBS in Real World Projects, 2nd Edition, Project Management Institute, 2013
- Andrew Stellman, Jennifer GReene, Head First Agile, O'Reilly Media, 2017