Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: Inżynieria komputerowa

Sylabus przedmiotu Inżynierski projekt zespołowy 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynierski projekt zespołowy 1
Specjalność Inżynieria oprogramowania
Jednostka prowadząca Kolegium Dziekańskie
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Karczmarczyk <Artur.Karczmarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Korzeń <Marcin.Korzen@zut.edu.pl>, Jerzy Pejaś <Jerzy.Pejas@zut.edu.pl>, Piotr Piela <Piotr.Piela@zut.edu.pl>, Mirosław Łazoryszczak <Miroslaw.Lazoryszczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 45 3,00,80zaliczenie
wykładyW5 10 1,00,20zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Inżynieria oprogramowania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu nauczenie studenta pracy zespołowej przy realizacj praktycznych projektów inżynierskich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wybór i ustalenie tematyki projektu.3
T-P-2Realizacja praktyczna projektu obejmująca następujące elementy wspólne dla wszystkich projektów: wybór metodyki zarządzania projektem, podział ról w zespole, ustalenie koncepcji oraz założeń projektowych (wybór środowiska programistycznego wybór bibliotek), implementację, przygotowanie dokumentacji oraz raportu z testów aplikacji/urządzenia. Projekty realizowane są w zespołach standardowo 4 osobowych i obejmują podstawowy stopień zaawansowania. Tematyka projektów dotyczy takich obszarów jak np.: ogólna inżynieria oprogramowania, sztuczna inteligencja, grafika i gry komputerowe, cyberbezpieczeństwo, systemy wbudowane, automatyka cyfrowa i inne.39
T-P-3Prezentacje projektów na forum grupy.3
45
wykłady
T-W-1Rozpoczęcie projektu. Rys historyczny. Karta projektu. Zakres projektu i jego kontrola. Techniki i narzędzia zbierania wymagań.2
T-W-2Specyfikacja wymagań (SRS – Software Requirements Specification). Podział wymagań według typu. Zbieranie i rozwijanie wymagań. Budowa specyfikacji wymagań oprogramowania.2
T-W-3Struktura podziału pracy (ang. Work Breakdown Structure, WBS). Zawartość i korzyści stosowania WBS. Narzędzia i techniki wspomagające tworzenie WBS. Harmonogramowanie. Wykres Gantta. Powiązanie z WBS. Szacowanie kosztu/czasu.2
T-W-4Zwinne metodyki wytwarzania oprogramowania. Wprowadzenie do Agile. Scrum i jej rozszerzenia (GASPs – Generally Accepted Scrum Practices). Extreme Programming (XP).2
T-W-5Narzędzia do planowania i nadzorowania przebiegu projektu.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2Przygotowanie tematyki oraz koncepcji projektu.5
A-P-3Implementacja projektu - praca własna15
A-P-4Opracowanie dokumentacji do zrealizowanego projektu.10
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-3Samodzielne poszerzanie wiadomości z zakresu projektowania inzynierskiego.13
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Projekt zespołowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena merytoryczna projektu, dokumentacji projektowej, oraz prezentacji wykonanego projektu.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanie studenta do zadań projektowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_D02.01.1_W01
Ma wiedzę na temat projetowania inzynierskiego oraz metodyk zarządzania projektamI.
I_1A_W05, I_1A_W06, I_1A_W11C-1T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_D02.01.1_U01
Umie zarządzać projektem iinformatycznym, potrafi przygotować dokumentację projektową oraz zrezlizować projekt informatyczny.
I_1A_U14, I_1A_U16, I_1A_U04, I_1A_U10C-1T-P-3, T-P-2, T-P-1M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_D02.01.1_W01
Ma wiedzę na temat projetowania inzynierskiego oraz metodyk zarządzania projektamI.
2,0
3,0Student zna w stopniu elementarnym zasady realizacji projektu zespołowego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_D02.01.1_U01
Umie zarządzać projektem iinformatycznym, potrafi przygotować dokumentację projektową oraz zrezlizować projekt informatyczny.
2,0
3,0Student w stopniu elementarnym potrafi zrealizować projekt zespołowy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Project Management Institute, A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK Guide), Project Management Institute, 2017
  2. Project Management Institute, Agile Practice Guide, Project Management Institute, 2017

Literatura dodatkowa

  1. Karl E Wiegers, Joy Beatty, Software Requirements, Third Edition, Microsoft Press, 2013
  2. Project Management Institute, Secrets to Mastering the WBS in Real World Projects, 2nd Edition, Project Management Institute, 2013
  3. Andrew Stellman, Jennifer GReene, Head First Agile, O'Reilly Media, 2017

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wybór i ustalenie tematyki projektu.3
T-P-2Realizacja praktyczna projektu obejmująca następujące elementy wspólne dla wszystkich projektów: wybór metodyki zarządzania projektem, podział ról w zespole, ustalenie koncepcji oraz założeń projektowych (wybór środowiska programistycznego wybór bibliotek), implementację, przygotowanie dokumentacji oraz raportu z testów aplikacji/urządzenia. Projekty realizowane są w zespołach standardowo 4 osobowych i obejmują podstawowy stopień zaawansowania. Tematyka projektów dotyczy takich obszarów jak np.: ogólna inżynieria oprogramowania, sztuczna inteligencja, grafika i gry komputerowe, cyberbezpieczeństwo, systemy wbudowane, automatyka cyfrowa i inne.39
T-P-3Prezentacje projektów na forum grupy.3
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozpoczęcie projektu. Rys historyczny. Karta projektu. Zakres projektu i jego kontrola. Techniki i narzędzia zbierania wymagań.2
T-W-2Specyfikacja wymagań (SRS – Software Requirements Specification). Podział wymagań według typu. Zbieranie i rozwijanie wymagań. Budowa specyfikacji wymagań oprogramowania.2
T-W-3Struktura podziału pracy (ang. Work Breakdown Structure, WBS). Zawartość i korzyści stosowania WBS. Narzędzia i techniki wspomagające tworzenie WBS. Harmonogramowanie. Wykres Gantta. Powiązanie z WBS. Szacowanie kosztu/czasu.2
T-W-4Zwinne metodyki wytwarzania oprogramowania. Wprowadzenie do Agile. Scrum i jej rozszerzenia (GASPs – Generally Accepted Scrum Practices). Extreme Programming (XP).2
T-W-5Narzędzia do planowania i nadzorowania przebiegu projektu.2
10

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2Przygotowanie tematyki oraz koncepcji projektu.5
A-P-3Implementacja projektu - praca własna15
A-P-4Opracowanie dokumentacji do zrealizowanego projektu.10
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-3Samodzielne poszerzanie wiadomości z zakresu projektowania inzynierskiego.13
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_D02.01.1_W01Ma wiedzę na temat projetowania inzynierskiego oraz metodyk zarządzania projektamI.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W05Posiada wiedzę o cyklu życia systemów informatycznych; zna nowoczesne metody projektowania, analizowania, wytwarzania i testowania oprogramowania, w szczególności obejmujące szeroko stosowane narzędzia wspomagające wytwarzanie oprogramowania.
I_1A_W06Posiada ogólną wiedzę dotyczącą szeroko pojętych systemów informatycznych, obejmującą różne fazy eksploatacji i rozwoju systemów oraz związane z tym procesy, zna podstawowe narzędzia i techniki przydatne w rozwiązywaniu problemów informatycznych.
I_1A_W11Ma podstawową wiedzę w zakresie procesów społecznych oraz zna podstawowe zasady pracy zespołowej.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu nauczenie studenta pracy zespołowej przy realizacj praktycznych projektów inżynierskich.
Treści programoweT-W-4Zwinne metodyki wytwarzania oprogramowania. Wprowadzenie do Agile. Scrum i jej rozszerzenia (GASPs – Generally Accepted Scrum Practices). Extreme Programming (XP).
T-W-2Specyfikacja wymagań (SRS – Software Requirements Specification). Podział wymagań według typu. Zbieranie i rozwijanie wymagań. Budowa specyfikacji wymagań oprogramowania.
T-W-3Struktura podziału pracy (ang. Work Breakdown Structure, WBS). Zawartość i korzyści stosowania WBS. Narzędzia i techniki wspomagające tworzenie WBS. Harmonogramowanie. Wykres Gantta. Powiązanie z WBS. Szacowanie kosztu/czasu.
T-W-5Narzędzia do planowania i nadzorowania przebiegu projektu.
T-W-1Rozpoczęcie projektu. Rys historyczny. Karta projektu. Zakres projektu i jego kontrola. Techniki i narzędzia zbierania wymagań.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanie studenta do zadań projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna w stopniu elementarnym zasady realizacji projektu zespołowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_D02.01.1_U01Umie zarządzać projektem iinformatycznym, potrafi przygotować dokumentację projektową oraz zrezlizować projekt informatyczny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U14W dyskusji potrafi w sposób konstruktywny wymieniać poglądy, skutecznie przekonywać do własnych pomysłów oraz uwzględniać sugestie współpracowników.
I_1A_U16Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych – zespołowych i indywidualnych. Przy planowaniu i realizacji projektów informatycznych potrafi zastosować podstawowe metodyki zarządzania projektami informatycznymi.
I_1A_U04Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów informatycznych.
I_1A_U10Potrafi projektować i implementować systemy informatyczne posługując się narzędziami wspomagającymi proces wytwarzania oprogramowania na różnych jego etapach.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu nauczenie studenta pracy zespołowej przy realizacj praktycznych projektów inżynierskich.
Treści programoweT-P-3Prezentacje projektów na forum grupy.
T-P-2Realizacja praktyczna projektu obejmująca następujące elementy wspólne dla wszystkich projektów: wybór metodyki zarządzania projektem, podział ról w zespole, ustalenie koncepcji oraz założeń projektowych (wybór środowiska programistycznego wybór bibliotek), implementację, przygotowanie dokumentacji oraz raportu z testów aplikacji/urządzenia. Projekty realizowane są w zespołach standardowo 4 osobowych i obejmują podstawowy stopień zaawansowania. Tematyka projektów dotyczy takich obszarów jak np.: ogólna inżynieria oprogramowania, sztuczna inteligencja, grafika i gry komputerowe, cyberbezpieczeństwo, systemy wbudowane, automatyka cyfrowa i inne.
T-P-1Wybór i ustalenie tematyki projektu.
Metody nauczaniaM-2Projekt zespołowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena merytoryczna projektu, dokumentacji projektowej, oraz prezentacji wykonanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu elementarnym potrafi zrealizować projekt zespołowy.
3,5
4,0
4,5
5,0