Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: Inżynieria komputerowa
Sylabus przedmiotu Infrastruktura informatyczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Infrastruktura informatyczna | ||
Specjalność | Inżynieria systemów informacyjnych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Radosław Maciaszczyk <Radoslaw.Maciaszczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Maciej Roszkowski <Maciej.Roszkowski@zut.edu.pl>, Grzegorz Śliwiński <Grzegorz.Sliwinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Sieci komputerowe |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze składnikami infrastruktury informatycznej oraz problemami z zarządzaniem infrastrukturą. |
C-2 | Zapoznanie z zasadami dobrych praktyk w zarządzaniu infrastrukturą informatyczną. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Redundancja zasobów sieciowych, budowa i testowanie | 4 |
T-L-2 | Systemy autoryzacji użytkowników, OpenID, SSO, Kerberos,WebID | 4 |
T-L-3 | Budowa zapory sieciowej, wdrażanie polityki bezpieczeństwa | 6 |
T-L-4 | Wdrożenie podstawowych usług sieciowych | 4 |
T-L-5 | Usługi wysokodostępne | 2 |
T-L-6 | Planowanie zasobów IT | 2 |
T-L-7 | Porównanie kosztów różnych modeli usług chmury sieciowej | 2 |
T-L-8 | Testy obciążeniowe infrastruktury informatycznej | 4 |
T-L-9 | Monitorowanie infrastruktury Informatycznej | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rola infraktruktury informatycznej w organizacji | 2 |
T-W-2 | Podstawowe koncepcje architektury systemów komputerowych | 2 |
T-W-3 | Wirtualizcja systemów, typy wirtualizacji, zapewnienie ciągłości działania usług zzwirtualizowanych. | 2 |
T-W-4 | Usługi sieciowe ułatwiające zarządzanie i utrzymanie infrastruktury informatycznej. | 2 |
T-W-5 | Przechowywanie danych z wykorzystaniem intrastruktury sieciowej | 2 |
T-W-6 | Zabezpieczenia infrastruktury informatycznej: podstawy szyfrowania i uwierzytelnienia, poziomy zabezpieczeń, kontrola dostępu do zasobów (firewall, IDS, IPS), wirtualne sieci prywatne | 4 |
T-W-7 | Usługi sieciowe: HTTP, FTP, SMTP, POP3, IMAP, | 6 |
T-W-8 | Organizacja centrów danych, efektywność, kosztochłonność, zapewnienie nadmiarowości | 2 |
T-W-9 | Dobre praktyki w zarządzaniu infrastrukturą informatyczną (COBIT, ITIL) | 2 |
T-W-10 | Chmury obliczeniowe, typy zastosowania | 2 |
T-W-11 | Analiza i zarządzanie wydajnością systemów informatycznych | 2 |
T-W-12 | Planowanie i utrzymanie infrastruktury informatycznej. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
A-L-3 | Praca samodzielna i opracowanie sprawozdań z laboratoriów | 18 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
A-W-3 | Studiowanie literatury, przygotwanie do zaliczenia | 18 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne - rozwiązywanie zadanych problemów, realizacja prostych projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zalcizenie ustne lub pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie ocen cząstkowych z laboratoriów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_D03.03.2_W01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wymienić role infrastruktury informatycznej w organizacji, zdefiniować typy chmur obliczeniowych, wskazać źródła kosztów obsługi i utrzymania systemów informatycznych. Zna dobre praktyki zarządzanie infrastrukturą informatyczną. | I_1A_W06, I_1A_W08 | — | — | C-1, C-2 | T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-4, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-8, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_D03.03.2_U01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi dobrać odpowiednie zabezpieczenie systemu w zależności od zastosowania, potrafi przeprowadzić testy obciążeniowe i wskazać potencjalne rozwiązania likwidujące wąskie gardła w systemie. | I_1A_U08, I_1A_U02 | — | — | C-1, C-2 | T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-4 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_D03.03.2_W01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wymienić role infrastruktury informatycznej w organizacji, zdefiniować typy chmur obliczeniowych, wskazać źródła kosztów obsługi i utrzymania systemów informatycznych. Zna dobre praktyki zarządzanie infrastrukturą informatyczną. | 2,0 | Student nie potrafi wymienić elementów infrastrutury informatycznej. Nie zna standardów dobrych praktyk zarządzania infrstrukturą informatyczną. |
3,0 | Student potrafi wymienić elementy infrastrutury informatycznej. Zna standardy dobrych praktyk zarządzania infrstrukturą informatyczną. | |
3,5 | Student potrafi wymienić elementy infrastrutury informatycznej oraz wskazać jaką płnią rolę w organizacji. Zna standardy dobrych praktyk zarządzania infrstrukturą informatyczną. | |
4,0 | Student potrafi wymienić elementy infrastrutury informatycznej. Zna standardów dobrych praktyk zarządzania infrstrukturą informatyczną. Zna typy chmur obliczeniowych. | |
4,5 | Student potrafi wymienić elementy infrastrutury informatycznej. Zna standardów dobrych praktyk zarządzania infrstrukturą informatyczną. Zna typy chmur obliczeniowych. | |
5,0 | Student potrafi wymienić elementy infrastrutury informatycznej. Zna standardów dobrych praktyk zarządzania infrstrukturą informatyczną. Zna typy chmur obliczeniowych. Potrafi zidentyfikować źródła kosztów obsługi i utrzymania infrastruktury informatycznej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_D03.03.2_U01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi dobrać odpowiednie zabezpieczenie systemu w zależności od zastosowania, potrafi przeprowadzić testy obciążeniowe i wskazać potencjalne rozwiązania likwidujące wąskie gardła w systemie. | 2,0 | Student nie zrealizował poszczególnych zadań w trakcie zajęć. Nie potrafi określić rodzajów zabezpieczeń. |
3,0 | Student zrealizował poszczególne zadania w trakcie zajęć. Potrafi poprawnie skonfigurować "ścianę ogniową". | |
3,5 | Student zrealizował poszczególne zadania w trakcie zajęć. Potrafi poprawnie skonfigurować "ścianę ogniową", czy system IPS lud IDS. | |
4,0 | Student zrealizował poszczególne zadania w trakcie zajęć. Potrafi poprawnie skonfigurować "ścianę ogniową", czy system IPS lud IDS. Potrafi przeoporwadzić testy obciążeniowe. | |
4,5 | Student zrealizował poszczególne zadania w trakcie zajęć. Potrafi poprawnie skonfigurować "ścianę ogniową", czy system IPS lud IDS. Potrafi przeoporwadzić testy obciążeniowe, potrafi zaproponowac i wdrozyc rozwiazania likwidujące wąskie gardła w infrstrukturze informatycznej. | |
5,0 | Student zrealizował poszczególne zadania w trakcie zajęć. Potrafi poprawnie skonfigurować "ścianę ogniową", czy system IPS lud IDS. Potrafi przeoporwadzić testy obciążeniowe, potrafi zaproponowac i wdrozyc rozwiazania likwidujące wąskie gardła w infrstrukturze informatycznej. |
Literatura podstawowa
- Mateos Arthur, Chmura obliczeniowa : rozwiązania dla biznesu, Helion, Gliwice, 2011
- Gregg Brendan, Wydajne systemy komputerowe : przewodnik dla administratorów systemów lokalnych i w chmurze, Helion, Gliwice, 2014
- Rittinghouse, John W., Cloud computing implementation, management, and security, CRC Press, 2010