Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: Inżynieria systemów informacyjnych
Sylabus przedmiotu Programowanie 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Programowanie 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Oprogramowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mirosław Mościcki <Miroslaw.Moscicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Włodzimierz Chocianowicz <Wlodzimierz.Chocianowicz@zut.edu.pl>, Michał Fedorov <Michal.Fedorov@zut.edu.pl>, Krzysztof Małecki <Krzysztof.Malecki@zut.edu.pl>, Jerzy Pejaś <Jerzy.Pejas@zut.edu.pl>, Edward Półrolniczak <Edward.polrolniczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia programów |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu programowania z użyciem języka C/C++ |
C-3 | Zapoznanie studentów z procesem tworzenia oprogramowania (tworzenie projektu, kompilacja, debugowanie) |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Program jednosegmentowy | 1 |
T-L-2 | Deklaracja zmiennych | 1 |
T-L-3 | Operacje we/wy | 1 |
T-L-4 | Operacje arytmetyczne | 1 |
T-L-5 | Instrukcje warunkowe | 2 |
T-L-6 | Instrukcje iteracyjne | 2 |
T-L-7 | Debugowanie i profilowanie programów | 1 |
T-L-8 | Operatory, konwersja typów | 1 |
T-L-9 | Tablice | 2 |
T-L-10 | Funkcje | 2 |
T-L-11 | Wskaźniki | 2 |
T-L-12 | Dynamiczna alokacja i zwalnianie pamięci | 4 |
T-L-13 | Struktury | 2 |
T-L-14 | Listy jednokierunkowe i dwukierunkowe | 2 |
T-L-15 | Operacje na plikach | 3 |
T-L-16 | Kontenery | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Struktura programu. Projekt, interpreter, kompilator, uruchamianie programu. | 1 |
T-W-2 | Pliki nagłówkowe linkowanie bibliotek | 1 |
T-W-3 | Podstawowe typy danych. | 1 |
T-W-4 | Operacje we/wy. Wyrażenia arytmetyczne. | 1 |
T-W-5 | Łańcuchy znaków | 1 |
T-W-6 | Instrukcje warunkowe | 2 |
T-W-7 | Instrukcje iteracyjne | 2 |
T-W-8 | Debuger, Profiler | 1 |
T-W-9 | Operatory, konwersja typów | 2 |
T-W-10 | Tablice | 2 |
T-W-11 | Podprogramy | 2 |
T-W-12 | Wskaźniki, arytmetyka wskaźników | 3 |
T-W-13 | Dynamiczna alokacja i zwalnianie pamięci | 3 |
T-W-14 | Struktury | 2 |
T-W-15 | Operacje na plikach | 3 |
T-W-16 | Listy, wektory | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w laboratoriach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajeć laboratoryjnych | 25 |
A-L-3 | Wykonanie programów poza zajęciami | 18 |
A-L-4 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 30 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 13 |
A-W-4 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wejściówka - Pozwala ocenić przygotowanie studenta do zajęć laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania realizowanego na zajęciach |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-4 | Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadań realizowanych poza zajęciami |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_C01.1_W01 Student zna i rozumie podstawowe konstrukcje języka programowania C/C++ | I_1A_W04 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
I_1A_C01.1_W02 Student potrafi rozpoznać i zdefiniować problem oraz zaimplementować go w języku C/C++ | I_1A_W04 | — | — | C-1, C-3 | T-W-11 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_C01.1_U01 Student potrafi od podstaw zaprojektować i zaimplementować dany algorytm w postaci programu w języku C/C++, | I_1A_U06 | — | — | C-2 | T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-12, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-8, T-L-13, T-L-14, T-L-16, T-L-15, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-4 |
I_1A_C01.1_U02 Student potrafi właściwie wykorzystać różne biblioteki programistyczne do stworzenia efektywnie działającej aplikacji. | I_1A_U06 | — | — | C-2 | T-W-15, T-W-1, T-W-12, T-W-13, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-14, T-W-16 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_C01.1_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: kreatywność w tworzeniu programów, zdolność do posługiwania się dokumentacją techniczną języka programowania | I_1A_K01, I_1A_K02 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-12, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-8, T-L-13, T-L-14, T-L-16, T-L-15, T-L-1, T-L-2, T-W-15, T-W-1, T-W-12, T-W-13, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-14, T-W-16 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_C01.1_W01 Student zna i rozumie podstawowe konstrukcje języka programowania C/C++ | 2,0 | |
3,0 | Student zna instrukcje warunkowe oraz pętle języka C/C++ | |
3,5 | Student zna instrukje warunkowe, pętle oraz operatory występujące w języku C++ | |
4,0 | Student potrafi posługiwać się strukturami w języku C/C++, zna definicje struktury, potrafi wynienić wszystkie typy danych występujące w języku C/C++, zna instrukje warunkowe, pętle oraz operatory | |
4,5 | Student potrafi posługiwać się funkcjami w języku C/C++, zna sposoby przekazywania argumentów do funkcji, potrafi posługiwać się strukturami w języku C/C++, zna definicje struktury, potrafi wynienić wszystkie typy danych występujące w języku C/C++, zna instrukje warunkowe, pętle oraz operatory | |
5,0 | Student potrafi dynamicznie przydzielać pamięć oraz posługiwać się wskaźnikami, potrafi posługiwać się funkcjami w języku C/C++, zna sposoby przekazywania argumentów do funkcji, potrafi posługiwać się strukturami w języku C/C++, zna definicje struktury, potrafi wynienić wszystkie typy danych występujące w języku C, zna instrukje warunkowe, pętle oraz operatory. | |
I_1A_C01.1_W02 Student potrafi rozpoznać i zdefiniować problem oraz zaimplementować go w języku C/C++ | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi rozpoznać prosty problem programistyczny | |
3,5 | Student potrafi rozpoznać oraz zdefiniować prosty problem programistyczny | |
4,0 | Student potrafi rozpoznać oraz zdefiniować prosty problem i zaimplementować do w języku C/C++ | |
4,5 | Student potrafi rozpoznać oraz zdefiniować problem i zaimplementować go w języku C/C++ z użyciem podstawowych konstrukcji języka | |
5,0 | Student potrafi rozpoznać oraz zdefiniować problem i zaimplementować do w języku C/C++ z użyciem zaawansowanych konstrukcji języka |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_C01.1_U01 Student potrafi od podstaw zaprojektować i zaimplementować dany algorytm w postaci programu w języku C/C++, | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi rozpoznać prosty problem programistyczny i zaprojektować algorytm do danego problemu | |
3,5 | Student potrafi rozpoznać prosty problem programistyczny i zaprojektować algorytm do danego problemu oraz zaimplementować go z użyciem podstawowych konstrukcji języka C/C++ | |
4,0 | Student potrafi rozpoznać dany problem programistyczny i zaprojektować algorytm do danego problemu oraz zaimplementować go z użyciem podstawowych konstrukcji języka C/C++ i bibliotek stdio, stblib oraz string | |
4,5 | Student potrafi rozpoznać dany problem programistyczny i zaprojektować algorytm do danego problemu oraz zaimplementować go z użyciem podstawowych konstrukcji języka C/C++ i dostępnych bibliotek standardowych języka C/C++ | |
5,0 | Student potrafi rozpoznać dany problem programistyczny i zaprojektować algorytm do danego problemu oraz zaimplementować go z użyciem podstawowych konstrukcji języka C,C++ i dostępnych bibliotek standardowych języka C i C++ | |
I_1A_C01.1_U02 Student potrafi właściwie wykorzystać różne biblioteki programistyczne do stworzenia efektywnie działającej aplikacji. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi korzystać z funkcji zawartych w bibliotkach: iostream, stdio, stdlib | |
3,5 | Student potrafi korzystać z funkcji zawartych w bibliotkach: iostream, stdio, stdlib, string | |
4,0 | Student potrafi korzystać z funkcji zawartych w bibliotkach: iostream, stdio, stdlib, string, time, math | |
4,5 | Student potrafi korzystać z podstawowych funkcji zawartych w dowolnych bibliotekach standardowych języka C/C++ | |
5,0 | Student potrafi korzystać z funkcji zawartych w dowolnych bibliotekach standardowych języka C/C++ oraz potrafi posługiwać się biblioteką STL |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_C01.1_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: kreatywność w tworzeniu programów, zdolność do posługiwania się dokumentacją techniczną języka programowania | 2,0 | |
3,0 | tworzenie programów z wykorzystaniem podstawowych konstrukcji języka C/C++ | |
3,5 | tworzenie programów z wykorzystaniem podstawowych konstrukcji języka C/C++ oraz korzystanie z bibliotek stdio, stdlib, string. | |
4,0 | tworzenie programów z wykorzystaniem podstawowych konstrukcji języka C/C++, znajomość bibliotek stdio, stdlib, string, umiejętność posługiwania się wskaźnikami w programie. | |
4,5 | tworzenie programów z wykorzystaniem podstawowych konstrukcji języka C/C++, znajomość bibliotek stdio, stdlib, string, umiejętność posługiwania się wskaźnikami w programie oraz dynamicznego rezerwowania i zwalniania pamięci. | |
5,0 | tworzenie programów z wykorzystaniem podstawowych konstrukcji języka C/C++, znajomość bibliotek standardowych, umiejętność posługiwania się wskaźnikami w programie oraz dynamicznego rezerwowania i zwalniania pamięci, zdolność do posługiwania się dokumentacją techniczną języka programowania. |
Literatura podstawowa
- Brian W.Karnighan, Dennis M.Ritchie, Język Ansi C, Helion, Gliwice, 2010, Wydanie II
- Jerzy Grębosz, Symfonia C++ Standard, Edition 2000, Kraków, 2008
Literatura dodatkowa
- Bjarne Stroustrup, Programowanie. Teoria i praktyka z wykorzystaniem C++, Helion, Gliwice, 2010
- Bruce Eckel, Thinking in C++. Edycja polska, Helion, Gliwice, 2002