Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Narzędzia inżynierskie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Narzędzia inżynierskie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marcin Pluciński <Marcin.Plucinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Paweł Forczmański <Pawel.Forczmanski@zut.edu.pl>, Jarosław Jankowski <Jaroslaw.Jankowski@zut.edu.pl>, Remigiusz Olejnik <Remigiusz.Olejnik@zut.edu.pl>, Agnieszka Olejnik-Krugły <aolejnik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie praktycznej umiejętności składania tekstów inżynierskich z użyciem systemu LaTeX |
C-2 | Zapoznanie się z możliwościami i nabycie umiejętności obsługi wybranych programów (Mathcad/Mathematica, Matlab), wspomagających obliczenia inżynierskie i naukowe |
C-3 | Nabycie podstawowej wiedzy o grafice komputerowej oraz umiejętności obsługi wybranych narzędzi wspomagających przetwarzanie grafiki |
C-4 | Nabycie podstawowej wiedzy o systemach kontroli wersji oraz umiejętności obsługi wybranego systemu |
C-5 | Nabycie umiejętności obsługi systemu LabView i wybranego symulatora układów cyfrowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawy obróbki fotografii. Automatyzacja prac. Zajęcia z wykorzystaniem oprogramowania Adobe Photoshop i Bridge. | 2 |
T-L-2 | Projekt obiektu wektorowego typu logo, infografika. Operacje wektorowe oraz efekty specjalne w praktyce. Zajęcia z wykorzystaniem oprogramowania Adobe Illustrator. | 2 |
T-L-3 | Zastosowanie algorytmów rastrowania i wektoryzacji grafiki w praktyce. Zajęcia z wykorzystaniem oprogramowania Adobe Photoshop i Illustrator. | 2 |
T-L-4 | LaTeX – składanie tekstów o rosnącym stopniu skomplikowania; dobór kroju i stopnia czcionki; projektowanie układu tekstu; skład tabel, wzorów i tekstów matematycznych; tworzenie i wstawianie rysunków; scalenie wyniku wszystkich ćwiczeń w jednolity dokument mający formę książki, ze spisem treści, bibliografią, załącznikami i indeksem oraz przygotowanie na jego bazie prezentacji. | 4 |
T-L-5 | Wybrane narzędzia symulacji i projektowania układów elektronicznych (np. LabView, Multisim, Eagle, Altium, XIlinx) - ćwiczenia praktyczne. | 4 |
T-L-6 | Systemy kontroli wersji - konfiguracja, ćwiczenia w praktycznym użytkowaniu. | 2 |
T-L-7 | Mathcad/Mathematica – wyznaczanie wartości wyrażeń matematycznych. Funkcje użytkownika, kreślenie wykresów. | 2 |
T-L-8 | Mathcad/Mathematica - rozwiązywanie równań, przekształcenia symboliczne. | 2 |
T-L-9 | Wstępne zapoznanie z organizacją pracy w systemie Matlab. Tworzenie macierzy. Operacje na macierzach. | 2 |
T-L-10 | Ćwiczenia w programowaniu w Matlab-ie. Tworzenie i uruchamianie skryptów i funkcji. | 2 |
T-L-11 | Matlab – ćwiczenia w kreśleniu wykresów. Rozwiązywanie przykładowych zadań inżynierskich. | 2 |
T-L-12 | Realizacja wybranych algorytmów z zakresu przetwarzania obrazów za pomocą Matlaba i pakietu Image Processing Toolbox. | 2 |
T-L-13 | Realizacja wybranych algorytmów z zakresu widzenia maszynowego za pomocą Matlaba i pakietów Image Acquisition Toolbox i Computer Vision System Toolbox. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Grafika rastrowa (zastosowanie, formaty zapisu plików, korekta tonalna i barwna obrazu, przegląd oprogramowania). | 2 |
T-W-2 | Grafika wektorowa (zastosowanie, formaty zapisu plików, operacje na ścieżkach, style i techniki, przegląd oprogramowania). | 2 |
T-W-3 | Rasteryzacja i wektoryzacja grafiki. | 2 |
T-W-4 | LaTeX – wprowadzenie, instalacja i konfigurowanie oraz systemy online. Pliki wejściowe, określanie układu dokumentu. Struktura logiczna, otoczenia i tabele. | 2 |
T-W-5 | LaTeX – przetwarzanie ilustracji w dokumencie. Skład formuł matematycznych. Tworzenie bibliografii, załączników, indeksów. Beamer - prezentacje w LaTeX-u. | 2 |
T-W-6 | Wybrane techniki symulacji i projektowania układów elektronicznych za pomocą narzędzi (np. LabView, Multisim, Eagle, Altium, XIlinx) | 4 |
T-W-7 | Systemy kontroli wersji. | 2 |
T-W-8 | Oprogramowanie wspomagające obliczenia inżynierskie i naukowe. Mathcad/Mathematica - zapoznanie z możliwościami i podstawami obsługi programu. | 1 |
T-W-9 | Mathcad/Mathematica – realizacja podstawowych zadań jak: obliczenia, operacje na macierzach, kreślenie wykresów, tworzenie funkcji użytkownika, rozwiązywanie równań, przekształcenia symboliczne. | 2 |
T-W-10 | Matlab – jako program do obliczeń inżynierskich. Ogólne informacje o systemie. Definiowanie zmiennych. Sposoby tworzenia macierzy. Podstawowe operacje na macierzach. | 2 |
T-W-11 | Podstawy programowania w języku Matlab-a – skrypty, funkcje, polecenia sterujące. | 2 |
T-W-12 | Typy zmiennych i struktury danych w Matlab-ie oraz powiązane z nimi polecenia. Kreślenie wykresów. | 2 |
T-W-13 | Zastosowanie Matlab-a w zadaniach przetwarzania obrazów. | 2 |
T-W-14 | Wykorzystanie Matlab-a w problemach widzenia maszynowego. | 2 |
T-W-15 | Zaliczenie wykładu. | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Konsultacje do laboratorium | 2 |
A-L-3 | Samodzielna realizacja zadań domowych | 22 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia laboratorium | 21 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Konsultacje do wykładu | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładu | 18 |
A-W-4 | Samodzielna realizacja zadań domowych | 25 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne - samodzielne składanie dokumentów o rosnącym stopniu skomplikowania z użyciem systemu LaTeX. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne - samodzielne rozwiązywanie wybranych problemów inżynierskich. |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne - samodzielna realizacja zadań związanych z przetwarzaniem grafiki wektorowej i rastrowej. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład: zaliczenie pisemne w formie testu |
S-2 | Ocena formująca: Laboratorium: ocena zadań realizowanych samodzielnie na zajęciach |
S-3 | Ocena formująca: Laboratorium: ocena zadań domowych |
S-4 | Ocena formująca: Laboratorium: ocena krótkich zaliczeń pisemnych na początku zajęć |
S-5 | Ocena podsumowująca: Laboratorium: ocena podsumowująca obliczana będzie jako średnia ważona ocen formujących |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_C03_W01 Posiada wiedzę z zakresu składania tekstów inżynierskich z użyciem systemu LaTeX. | I_1A_W04, I_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
I_1A_C03_W02 Posiada wiedzę o systemach kontroli wersji. | I_1A_W06 | — | — | C-4 | T-W-7 | M-1 | S-1 |
I_1A_C03_W03 Zna możliwości wybranych programów wspomagających prace inżynierskie oraz potrafi określić kategorie zadań jakie z ich pomocą można rozwiązać. | I_1A_W04, I_1A_W06 | — | — | C-2, C-5 | T-W-6, T-W-11, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-12 | M-1 | S-1 |
I_1A_C03_W04 Posiada wiedzę o formatach grafiki komputerowej, ich zastosowaniu oraz sposobach przetwarzania. | I_1A_W06 | — | — | C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-13, T-W-14 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_C03_U01 Posiada praktyczne umiejętności składania tekstów inżynierskich z użyciem systemu LaTeX. | I_1A_U09 | — | — | C-1 | T-L-4 | M-2 | S-2, S-3, S-4, S-5 |
I_1A_C03_U02 Potrafi praktycznie wykorzystać wybrane programy do wspomagania prac inżynierskich. | I_1A_U05, I_1A_U09 | — | — | C-2, C-5 | T-L-5, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-7, T-L-8 | M-3 | S-2, S-3, S-4, S-5 |
I_1A_C03_U03 Umie praktycznie wykorzystać wybrane programy do przetwarzania grafiki rastrowej i wektorowej. | I_1A_U09 | — | — | C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-12, T-L-13 | M-4 | S-2, S-3, S-4, S-5 |
I_1A_C03_U04 Potrafi korzystać z wybranego systemu kontroli wersji. | I_1A_U09 | — | — | C-4 | T-L-6 | M-3 | S-2, S-3, S-4, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_C03_W01 Posiada wiedzę z zakresu składania tekstów inżynierskich z użyciem systemu LaTeX. | 2,0 | |
3,0 | Posiada podstawową wiedzę z zakresu składania tekstów inżynierskich z użyciem systemu LaTeX. | |
3,5 | Posiada podstawową wiedzę z zakresu składania tekstów inżynierskich z użyciem systemu LaTeX. Zna możliwości i sposób obsługi podstawowych pakietów systemu. | |
4,0 | Posiada wiedzę z zakresu składania złożonych tekstów inżynierskich z użyciem systemu LaTeX. Zna możliwości i sposób obsługi pakietów systemu. | |
4,5 | Posiada wiedzę z zakresu składania dowolnie złożonych tekstów inżynierskich i naukowych z użyciem systemu LaTeX. Zna możliwości i sposób obsługi pakietów systemu. | |
5,0 | Posiada wiedzę z zakresu składania dowolnie złożonych tekstów inżynierskich i naukowych z użyciem systemu LaTeX. Zna możliwości i sposób obsługi pakietów systemu. Umie ocenić jakość złożonych dokumentów. | |
I_1A_C03_W02 Posiada wiedzę o systemach kontroli wersji. | 2,0 | |
3,0 | Posiada podstawową wiedzę o systemach kontroli wersji. | |
3,5 | Posiada podstawową wiedzę o systemach kontroli wersji. Zna typy systemów i ich mozliwości. | |
4,0 | Opanował wiedzę o systemach kontroli wersji w stopniu dobrym. Zna typy systemów i ich mozliwości. | |
4,5 | Opanował wiedzę o systemach kontroli wersji w stopniu bardzo dobrym. Zna typy systemów i ich mozliwości. | |
5,0 | Opanował wiedzę o systemach kontroli wersji w stopniu bardzo dobrym. Zna typy systemów i ich mozliwości. Zna metody optymalizacji działania systemu. | |
I_1A_C03_W03 Zna możliwości wybranych programów wspomagających prace inżynierskie oraz potrafi określić kategorie zadań jakie z ich pomocą można rozwiązać. | 2,0 | |
3,0 | Zna wybrane programy wpomagające prace inżynierskie w stopniu podstawowym. | |
3,5 | Zna wybrane programy wpomagające prace inżynierskie w stopniu podstawowym. Zna typy zadań inżynierskich i naukowych jakie można rozwiązać z ich pomocą. | |
4,0 | Zna wybrane programy wpomagające prace inżynierskie w stopniu dobrym. Zna typy zadań inżynierskich i naukowych jakie można rozwiązać z ich pomocą. | |
4,5 | Zna biegle wybrane programy wpomagające prace inżynierskie. Zna typy zadań inżynierskich i naukowych jakie można rozwiązać z ich pomocą. | |
5,0 | Zna biegle wybrane programy wpomagające prace inżynierskie. Zna typy zadań inżynierskich i naukowych jakie można rozwiązać z ich pomocą. Zna metody oceny jakości rozwiązań oraz ich optymalizacji. | |
I_1A_C03_W04 Posiada wiedzę o formatach grafiki komputerowej, ich zastosowaniu oraz sposobach przetwarzania. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi opisać typy grafiki komputerowej. Zna ich zastosowania i potrafi scharakteryzować najważniejsze sposoby przetwarzania w stopniu podstawowym. | |
3,5 | Potrafi opisać typy grafiki komputerowej. Zna ich zastosowania i potrafi scharakteryzować najważniejsze sposoby przetwarzania w stopniu podstawowym. Zna cechy oprogramowania stosowanego w przetwarzaniu grafiki. | |
4,0 | Potrafi opisać typy grafiki komputerowej. Zna ich zastosowania oraz potrafi scharakteryzować sposoby przetwarzania w stopniu dobrym. Zna cechy oprogramowania stosowanego w przetwarzaniu grafiki. | |
4,5 | Potrafi opisać typy grafiki komputerowej. Zna ich zastosowania oraz potrafi scharakteryzować sposoby przetwarzania w stopniu bardzo dobrym. Dobrze zna oprogramowanie stosowane w przetwarzaniu grafiki. | |
5,0 | Potrafi opisać typy grafiki komputerowej. Zna ich zastosowania oraz potrafi scharakteryzować sposoby przetwarzania w stopniu bardzo dobrym. Dobrze zna oprogramowanie stosowane w przetwarzaniu grafiki. Potrafi ocenić jakość grafiki oraz zna sposoby jej poprawy. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_C03_U01 Posiada praktyczne umiejętności składania tekstów inżynierskich z użyciem systemu LaTeX. | 2,0 | |
3,0 | Umie składać typowe teksty inżynierskie z użyciem systemu LaTeX. | |
3,5 | Umie składać typowe teksty inżynierskie z użyciem systemu LaTeX. Umie wykorzystać podstawowe pakiety rozszerzające możliwości systemu. | |
4,0 | Umie składać złożone teksty inżynierskie i naukowe z użyciem systemu LaTeX. Umie wykorzystać pakiety rozszerzające możliwości systemu. | |
4,5 | Umie biegle składać złożone teksty inżynierskie i naukowe z użyciem systemu LaTeX. Umie wykorzystać pakiety rozszerzające możliwości systemu. | |
5,0 | Umie biegle składać złożone teksty inżynierskie i naukowe z użyciem systemu LaTeX. Biegle korzysta z pakietów rozszerzających możliwości systemu. | |
I_1A_C03_U02 Potrafi praktycznie wykorzystać wybrane programy do wspomagania prac inżynierskich. | 2,0 | |
3,0 | Umie obsługiwać wybrane programy do wspomagania prac inżynierskich w stopniu podstawowym. | |
3,5 | Umie obsługiwać wybrane programy do wspomagania prac inżynierskich w stopniu podstawowym. Umie rozwiązać podstawowe zadania inżynierskie z ich pomocą. | |
4,0 | Umie obsługiwać wybrane programy do wspomagania prac inżynierskich w stopniu dobrym. Umie rozwiązać podstawowe zadania inżynierskie i naukowe z ich pomocą. | |
4,5 | Umie biegle obsługiwać wybrane programy do wspomagania prac inżynierskich. Umie rozwiązać złożone zadania inżynierskie i naukowe z ich pomocą. | |
5,0 | Umie biegle obsługiwać wybrane programy do wspomagania prac inżynierskich. Umie rozwiązać złożone zadania inżynierskie i naukowe z ich pomocą. Umie ocenić jakość rozwiązań. | |
I_1A_C03_U03 Umie praktycznie wykorzystać wybrane programy do przetwarzania grafiki rastrowej i wektorowej. | 2,0 | |
3,0 | Umie w stopniu podstawowym wykorzystać wybrane programy do przetwarzania grafiki rastrowej i wektorowej. | |
3,5 | Umie w stopniu podstawowym wykorzystać wybrane programy do przetwarzania grafiki rastrowej i wektorowej. Umie wybrać właściwe oprogramowanie do rozwiązania postawionego zadania. | |
4,0 | Umie w stopniu dobrym wykorzystać wybrane programy do przetwarzania grafiki rastrowej i wektorowej. Umie wybrać właściwe oprogramowanie do rozwiązania postawionego zadania. | |
4,5 | Biegle korzysta z wybranych programów do przetwarzania grafiki rastrowej i wektorowej. Umie wybrać właściwe oprogramowanie do rozwiązania postawionego zadania. | |
5,0 | Biegle korzysta z wybranych programów do przetwarzania grafiki rastrowej i wektorowej. Umie wybrać właściwe oprogramowanie do rozwiązania postawionego zadania. Umie ocenić ich jakość. | |
I_1A_C03_U04 Potrafi korzystać z wybranego systemu kontroli wersji. | 2,0 | |
3,0 | Umie w stopniu podstawowym korzystać z wybranego systemu kontroli wersji. | |
3,5 | Umie w stopniu podstawowym korzystać z wybranego systemu kontroli wersji. Potrafi konfigurować parametry systemu. | |
4,0 | Umie w stopniu dobrym korzystać z wybranego systemu kontroli wersji. Potrafi konfigurować parametry systemu. | |
4,5 | Umie biegle korzystać z wybranego systemu kontroli wersji. Potrafi konfigurować parametry systemu. | |
5,0 | Umie biegle korzystać z wybranego systemu kontroli wersji. Potrafi optymalizować działanie systemu. |
Literatura podstawowa
- L. Lamport, LaTeX - System opracowywania dokumentów. Podręcznik i przewodnik użytkownika., WNT, Warszawa, 2004
- A. Diller, LaTeX. Wiersz po wierszu., Helion, Gliwice, 2001
- T. Przechlewski, Praca magisterska i dyplomowa z programem LaTeX., Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2011
- E. Adamus, M. Pluciński, Matlab - ćwiczenia., Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2009
- A. Zalewski, R. Cegieła, Matlab - obliczenia numeryczne i ich zastosowania., Wydawnictwo Nakom, Poznań, 2003
- P. Krzyżanowski, Obliczenia inżynierskie i naukowe. Szybkie, skuteczne, efektowne., PWN, Warszawa, 2011
- R. Motyka, D. Rasała, Mathcad. Od obliczeń do programowania., Helion, Warszawa, 2012
- Podręcznik użytkownika pakietu Adobe, 2017
- Scott Kelby, Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęć., Helion, Warszawa, 2017
- Von Glitschka, Grafika wektorowa. Szkolenie podstawowe., Helion, 2016
- W. Gajda, Git. Rozproszony system kontroli wersji., Helion, 2013
Literatura dodatkowa
- S. Kottwitz, LaTeX beginner’s guide: create high-quality and professional-looking texts, articles, and books., Packt Publishing, Mumbai, 2011
- F. Mittelbach i inni, The LaTeX companion., Addison-Wesley, Boston, 2004
- Dokumentacja (help) dostepna w programie MATLAB., MathWorks, 2016
- B. Mrozek, Z. Mrozek, Matlab i Simulink. Poradnik użytkownika., Wydawnictwo Helion, Warszawa, 2004