Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Inżynieria oprogramowania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria oprogramowania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Łukasz Radliński <lradlinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Michał Fedorov <Michal.Fedorov@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,00,40zaliczenie
laboratoriaL4 30 2,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Programowanie 2
W-2Algorytmy 1
W-3Narzędzia inżynierskie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z podstawami inżynierii oprogramowania - metodami, metodykami technikami i narzędziami zapewniającymi wysoką jakość wytwarzanego oprogramowania w ustalonym terminie i budżecie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza i konfiguracja narzędzi wspomagających realizację projektu programistycznego. Studium wykonalności.2
T-L-2Definicja zadania projektowego, opracowanie harmonogramu prac2
T-L-3Specyfikacja wymagań oprogramowania2
T-L-4Modelowanie i analiza wymagań - diagramy przypadków użycia, diagramy czynności4
T-L-5Projektowanie architektury oprogramowania - diagramy klas, komponentów, rozmieszczenia, sekwencji, maszyny stanowej3
T-L-6Opracowanie modelu danych, projektu bazy danych, generowanie struktury bazy danych3
T-L-7Projektowanie interfejsu użytkownika i interakcji z użytkownikiem2
T-L-8Opracowanie planu testowania, scenariuszy testowych2
T-L-9Implementacja prototypu oprogramowania6
T-L-10Dokończenie opracowania dokumentacji projektowej, procedura wdrożenia, podsumowanie wkładu uczestników2
T-L-11Prezentacja i ocena projektów oraz prototypu oprogramowania2
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do inżynierii oprogramowania2
T-W-2Inżynieria wymagań2
T-W-3Analiza i modelowanie oprogramowania – diagramy UML6
T-W-4Projektowanie architektury systemu2
T-W-5Narzędzia wspomagające inżynierię oprogramowania2
T-W-6Zapewnienie jakości i testowanie oprogramowania6
T-W-7Ryzyko w projektach informatycznych2
T-W-8Szacowanie i prognozowanie w inżynierii oprogramowania2
T-W-9Ewolucja i konserwacja oprogramowania1
T-W-10Metodyki wytwarzania oprogramowania3
T-W-11Zaliczenie wykładów2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Laboratorium30
A-L-2przygotowanie dokumentacji i prototypu16
A-L-3konsultacje2
A-L-4przygotowanie do zaliczenia2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów i przygotowanie się do zaliczenia18
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny połączony z metodą badania przypadków oraz komputerową demonstracją
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Zespołowe zadania projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych zadań - etapów procesu wytwarzania oprogramowania.
S-2Ocena formująca: Ocena za prezentację implementacji opracowanego oprogramowania.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za laboratoria uwzględniająca oceny z indywidualnych zadań / punktów kontrolnych, dokumentację techniczną i użytkową, sposób użycia narzędzi wspomagających, implementację i prezentację projektu/prototypu.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C12_W01
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu modeli procesów wytwórczych oraz zarządzania projektami informatycznymi
I_1A_W05C-1T-W-1, T-W-5, T-W-11, T-W-9, T-W-7, T-W-10, T-W-8M-1S-4
I_1A_C12_W02
Student posiada podstawową wiedzą z zakresu analizy, projektowania, implementacji i testowania oprogramowania
I_1A_W05C-1T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-11, T-W-9M-1S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C12_U01
Student umie rozwiązywać zadania inżynierskie z każdego etapu procesu wytwarzania oprogramowania
I_1A_U10C-1T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-9, T-L-11, T-L-2, T-L-7, T-L-8, T-L-10, T-L-5, T-L-6M-2, M-3S-2, S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C12_K01
Student umie współpracować w zespole przy realizacji prostego projektu programistycznego.
I_1A_K02C-1T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-9, T-L-11, T-L-2, T-L-7, T-L-8, T-L-10, T-L-5, T-L-6M-2, M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_C12_W01
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu modeli procesów wytwórczych oraz zarządzania projektami informatycznymi
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić i zdefiniować wybrane podstawowe procesów wytwórczych, potrafi wymienić i zdefiniować wybrane podstawowe metryki wytwarzania oprogramowania,
3,5potrafi wymienić i zdefiniować wszystkie podstawowe procesy wytwórcze, potrafi wymienić i zdefiniować większość głównych metryk wytwarzania oprogramowania
4,0potrafi precyzyjnie opisać wybrane procesy wytwórcze, potrafi precyzyjnie opisać wybrane metryki wytwarzania oprogramowania
4,5potrafi precyzyjnie opisać wszystkie procesy wytwórcze, potrafi precyzyjnie opisać większość głównych metryk wytwarzania oprogramowania
5,0potrafi objaśnić wpływ procesów wytwórczych na przedsiewzięcie informatyczne, potrafi objaśnić metryki wytwarzania oprogramowania dotyczące wszystkich aspektów wytwarzania oprogramowania
I_1A_C12_W02
Student posiada podstawową wiedzą z zakresu analizy, projektowania, implementacji i testowania oprogramowania
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić i zdefiniować wybrane podstawowe diagramy UML i ich zadania, elementy składowe projektu oprogramowania, poziomy testowania, typy testów, role i artefakty procesu testowania oraz metody testowania
3,5potrafi wymienić i zdefiniować wszystkie podstawowe diagramy UML i ich zadania, elementy składowe projektu oprogramowania, poziomy testowania, typy testów, role i artefakty procesu testowania oraz metody testowania
4,0potrafi precyzyjnie opisać wybrane podstawowe diagramy UML i ich zadania, elementy składowe projektu oprogramowania, poziomy testowania, typy testów, role i artefakty procesu testowania oraz metody testowania
4,5potrafi precyzyjnie opisać wszystkie podstawowe diagramy UML i ich zadania, elementy składowe projektu oprogramowania, poziomy testowania, typy testów, role i artefakty procesu testowania oraz metody testowania
5,0potrafi objaśnić artchitekturę dokumentu standardu UML, cały proces analizy, projektowania, implementacji i testowania oprogramowania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_C12_U01
Student umie rozwiązywać zadania inżynierskie z każdego etapu procesu wytwarzania oprogramowania
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0umie stosować wybrane podstawowe diagramy UML w celu uzyskania spójnej dokumentacji projektowej, odwzorowywać je w kodzie
3,5umie stosować wszystkie podstawowe diagramy UML w celu uzyskania spójnej dokumentacji projektowej, odwzorowywać je w kodzie
4,0umie stosować dowolne podstawowe diagramy UML w celu uzyskania spójnej dokumentacji projektowej, odwzorowywać je w kodzie; umie identyfikować przypadki testowe i wykorzystywać podstawowe techniki testowe i narzędzia do przedmiotu testowania
4,5umie stosować dowolne podstawowe diagramy UML w celu uzyskania spójnej dokumentacji projektowej, odwzorowywać je w kodzie; umie identyfikować przypadki testowe i wykorzystywać podstawowe techniki testowe i narzędzia do przedmiotu testowania
5,0umie stosować dowolne podstawowe diagramy UML w celu uzyskania zgodnej dokumentacji projektowej, odwzorowywać je w kodzie; umie identyfikować przypadki testowe i wykorzystywać podstawowe techniki testowe do przedmiotu testowania; umie identyfikować metryki niezbędne do szacowania i zarzadzania projektem; umie dostosowywać procesy wytwórcze do konkretnego przedsięwzięcia informatycznego

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_C12_K01
Student umie współpracować w zespole przy realizacji prostego projektu programistycznego.
2,0
3,0Student potrafi pełnić dwie role przy współpracy w zespole przy realizacji prostego projektu programistycznego
3,5Student potrafi pełnić kilka ról przy współpracy w zespole przy realizacji prostego projektu programistycznego
4,0Student potrafi pełnić większość ról przy współpracy w zespole przy realizacji prostego projektu programistycznego
4,5Student potrafi pełnić wszystkie role przy współpracy w zespole przy realizacji prostego projektu programistycznego
5,0Student potrafi wykazać się wysokim poziomem kreatywności w pełnieniu wszystkich ról przy współpracy w zespole przy realizacji prostego projektu programistycznego

Literatura podstawowa

  1. Bass L., Clements P., Kazman R., Architektura oprogramowania w praktyce, Helion, Gliwice, 2011, II
  2. Bernd Bruegge, Allen H. Dutoit, Inżynieria oprogramowania w ujęciu obiektowym. UML, wzorce projektowe i Java, Helion, Gliwice, 2011
  3. Erich Gamma, Richard Helm, Ralph Johnson, John M. Vlissides, Wzorce projektowe. Elementy oprogramowania obiektowego wielokrotnego użytku, Helion, Gliwice, 2010
  4. Larman C., UML i wzorce projektowe. Analiza i projektowanie obiektowe oraz iteracyjny model wytwarzania aplikacji, Helion, Gliwice, 2011, III
  5. Robert C. Martin, Czysty kod. Podręcznik dobrego programisty, Helion, Gliwice, 2010
  6. Sacha K., Inżynieria oprogramowania, PWN, Warszawa, 2010
  7. Sommerville I., Inżynieria oprogramowania, WNT, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Eeles P., Cripps P., The Process of Software Architecting, Addison-Wesley, 2010
  2. Górski J. (red.), Inżynieria oprogramowania w projekcie informatycznym, Mikom, Warszawa, 2000
  3. Leffingwell D., Widrig D., Zarządzanie wymaganiami, WNT, Warszawa, 2003
  4. Steve McConnell, Kod doskonały. Jak tworzyć oprogramowanie pozbawione błędów., Helion, Gliwice, 2010, 2
  5. Rational Unified Process. Best Practices for Software Development Teams, Rational Software White Paper, Rational Software, 2001
  6. Sutherland J., Schwaber K., The Scrum Guide. Przewodnik po Scrumie: Reguły gry, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza i konfiguracja narzędzi wspomagających realizację projektu programistycznego. Studium wykonalności.2
T-L-2Definicja zadania projektowego, opracowanie harmonogramu prac2
T-L-3Specyfikacja wymagań oprogramowania2
T-L-4Modelowanie i analiza wymagań - diagramy przypadków użycia, diagramy czynności4
T-L-5Projektowanie architektury oprogramowania - diagramy klas, komponentów, rozmieszczenia, sekwencji, maszyny stanowej3
T-L-6Opracowanie modelu danych, projektu bazy danych, generowanie struktury bazy danych3
T-L-7Projektowanie interfejsu użytkownika i interakcji z użytkownikiem2
T-L-8Opracowanie planu testowania, scenariuszy testowych2
T-L-9Implementacja prototypu oprogramowania6
T-L-10Dokończenie opracowania dokumentacji projektowej, procedura wdrożenia, podsumowanie wkładu uczestników2
T-L-11Prezentacja i ocena projektów oraz prototypu oprogramowania2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do inżynierii oprogramowania2
T-W-2Inżynieria wymagań2
T-W-3Analiza i modelowanie oprogramowania – diagramy UML6
T-W-4Projektowanie architektury systemu2
T-W-5Narzędzia wspomagające inżynierię oprogramowania2
T-W-6Zapewnienie jakości i testowanie oprogramowania6
T-W-7Ryzyko w projektach informatycznych2
T-W-8Szacowanie i prognozowanie w inżynierii oprogramowania2
T-W-9Ewolucja i konserwacja oprogramowania1
T-W-10Metodyki wytwarzania oprogramowania3
T-W-11Zaliczenie wykładów2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Laboratorium30
A-L-2przygotowanie dokumentacji i prototypu16
A-L-3konsultacje2
A-L-4przygotowanie do zaliczenia2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów i przygotowanie się do zaliczenia18
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_C12_W01Student posiada podstawową wiedzę z zakresu modeli procesów wytwórczych oraz zarządzania projektami informatycznymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W05Posiada wiedzę o cyklu życia systemów informatycznych; zna nowoczesne metody projektowania, analizowania, wytwarzania i testowania oprogramowania, w szczególności obejmujące szeroko stosowane narzędzia wspomagające wytwarzanie oprogramowania.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawami inżynierii oprogramowania - metodami, metodykami technikami i narzędziami zapewniającymi wysoką jakość wytwarzanego oprogramowania w ustalonym terminie i budżecie.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do inżynierii oprogramowania
T-W-5Narzędzia wspomagające inżynierię oprogramowania
T-W-11Zaliczenie wykładów
T-W-9Ewolucja i konserwacja oprogramowania
T-W-7Ryzyko w projektach informatycznych
T-W-10Metodyki wytwarzania oprogramowania
T-W-8Szacowanie i prognozowanie w inżynierii oprogramowania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z metodą badania przypadków oraz komputerową demonstracją
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić i zdefiniować wybrane podstawowe procesów wytwórczych, potrafi wymienić i zdefiniować wybrane podstawowe metryki wytwarzania oprogramowania,
3,5potrafi wymienić i zdefiniować wszystkie podstawowe procesy wytwórcze, potrafi wymienić i zdefiniować większość głównych metryk wytwarzania oprogramowania
4,0potrafi precyzyjnie opisać wybrane procesy wytwórcze, potrafi precyzyjnie opisać wybrane metryki wytwarzania oprogramowania
4,5potrafi precyzyjnie opisać wszystkie procesy wytwórcze, potrafi precyzyjnie opisać większość głównych metryk wytwarzania oprogramowania
5,0potrafi objaśnić wpływ procesów wytwórczych na przedsiewzięcie informatyczne, potrafi objaśnić metryki wytwarzania oprogramowania dotyczące wszystkich aspektów wytwarzania oprogramowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_C12_W02Student posiada podstawową wiedzą z zakresu analizy, projektowania, implementacji i testowania oprogramowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W05Posiada wiedzę o cyklu życia systemów informatycznych; zna nowoczesne metody projektowania, analizowania, wytwarzania i testowania oprogramowania, w szczególności obejmujące szeroko stosowane narzędzia wspomagające wytwarzanie oprogramowania.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawami inżynierii oprogramowania - metodami, metodykami technikami i narzędziami zapewniającymi wysoką jakość wytwarzanego oprogramowania w ustalonym terminie i budżecie.
Treści programoweT-W-4Projektowanie architektury systemu
T-W-3Analiza i modelowanie oprogramowania – diagramy UML
T-W-1Wprowadzenie do inżynierii oprogramowania
T-W-2Inżynieria wymagań
T-W-5Narzędzia wspomagające inżynierię oprogramowania
T-W-6Zapewnienie jakości i testowanie oprogramowania
T-W-11Zaliczenie wykładów
T-W-9Ewolucja i konserwacja oprogramowania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z metodą badania przypadków oraz komputerową demonstracją
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić i zdefiniować wybrane podstawowe diagramy UML i ich zadania, elementy składowe projektu oprogramowania, poziomy testowania, typy testów, role i artefakty procesu testowania oraz metody testowania
3,5potrafi wymienić i zdefiniować wszystkie podstawowe diagramy UML i ich zadania, elementy składowe projektu oprogramowania, poziomy testowania, typy testów, role i artefakty procesu testowania oraz metody testowania
4,0potrafi precyzyjnie opisać wybrane podstawowe diagramy UML i ich zadania, elementy składowe projektu oprogramowania, poziomy testowania, typy testów, role i artefakty procesu testowania oraz metody testowania
4,5potrafi precyzyjnie opisać wszystkie podstawowe diagramy UML i ich zadania, elementy składowe projektu oprogramowania, poziomy testowania, typy testów, role i artefakty procesu testowania oraz metody testowania
5,0potrafi objaśnić artchitekturę dokumentu standardu UML, cały proces analizy, projektowania, implementacji i testowania oprogramowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_C12_U01Student umie rozwiązywać zadania inżynierskie z każdego etapu procesu wytwarzania oprogramowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U10Potrafi projektować i implementować systemy informatyczne posługując się narzędziami wspomagającymi proces wytwarzania oprogramowania na różnych jego etapach.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawami inżynierii oprogramowania - metodami, metodykami technikami i narzędziami zapewniającymi wysoką jakość wytwarzanego oprogramowania w ustalonym terminie i budżecie.
Treści programoweT-L-3Specyfikacja wymagań oprogramowania
T-L-4Modelowanie i analiza wymagań - diagramy przypadków użycia, diagramy czynności
T-L-1Analiza i konfiguracja narzędzi wspomagających realizację projektu programistycznego. Studium wykonalności.
T-L-9Implementacja prototypu oprogramowania
T-L-11Prezentacja i ocena projektów oraz prototypu oprogramowania
T-L-2Definicja zadania projektowego, opracowanie harmonogramu prac
T-L-7Projektowanie interfejsu użytkownika i interakcji z użytkownikiem
T-L-8Opracowanie planu testowania, scenariuszy testowych
T-L-10Dokończenie opracowania dokumentacji projektowej, procedura wdrożenia, podsumowanie wkładu uczestników
T-L-5Projektowanie architektury oprogramowania - diagramy klas, komponentów, rozmieszczenia, sekwencji, maszyny stanowej
T-L-6Opracowanie modelu danych, projektu bazy danych, generowanie struktury bazy danych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Zespołowe zadania projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena za prezentację implementacji opracowanego oprogramowania.
S-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych zadań - etapów procesu wytwarzania oprogramowania.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za laboratoria uwzględniająca oceny z indywidualnych zadań / punktów kontrolnych, dokumentację techniczną i użytkową, sposób użycia narzędzi wspomagających, implementację i prezentację projektu/prototypu.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0umie stosować wybrane podstawowe diagramy UML w celu uzyskania spójnej dokumentacji projektowej, odwzorowywać je w kodzie
3,5umie stosować wszystkie podstawowe diagramy UML w celu uzyskania spójnej dokumentacji projektowej, odwzorowywać je w kodzie
4,0umie stosować dowolne podstawowe diagramy UML w celu uzyskania spójnej dokumentacji projektowej, odwzorowywać je w kodzie; umie identyfikować przypadki testowe i wykorzystywać podstawowe techniki testowe i narzędzia do przedmiotu testowania
4,5umie stosować dowolne podstawowe diagramy UML w celu uzyskania spójnej dokumentacji projektowej, odwzorowywać je w kodzie; umie identyfikować przypadki testowe i wykorzystywać podstawowe techniki testowe i narzędzia do przedmiotu testowania
5,0umie stosować dowolne podstawowe diagramy UML w celu uzyskania zgodnej dokumentacji projektowej, odwzorowywać je w kodzie; umie identyfikować przypadki testowe i wykorzystywać podstawowe techniki testowe do przedmiotu testowania; umie identyfikować metryki niezbędne do szacowania i zarzadzania projektem; umie dostosowywać procesy wytwórcze do konkretnego przedsięwzięcia informatycznego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_C12_K01Student umie współpracować w zespole przy realizacji prostego projektu programistycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K02Ma świadomość znaczenia wiedzy (w szczególności jej niewłaściwego użycia) w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych w dziedzinie informatyki.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawami inżynierii oprogramowania - metodami, metodykami technikami i narzędziami zapewniającymi wysoką jakość wytwarzanego oprogramowania w ustalonym terminie i budżecie.
Treści programoweT-L-3Specyfikacja wymagań oprogramowania
T-L-4Modelowanie i analiza wymagań - diagramy przypadków użycia, diagramy czynności
T-L-1Analiza i konfiguracja narzędzi wspomagających realizację projektu programistycznego. Studium wykonalności.
T-L-9Implementacja prototypu oprogramowania
T-L-11Prezentacja i ocena projektów oraz prototypu oprogramowania
T-L-2Definicja zadania projektowego, opracowanie harmonogramu prac
T-L-7Projektowanie interfejsu użytkownika i interakcji z użytkownikiem
T-L-8Opracowanie planu testowania, scenariuszy testowych
T-L-10Dokończenie opracowania dokumentacji projektowej, procedura wdrożenia, podsumowanie wkładu uczestników
T-L-5Projektowanie architektury oprogramowania - diagramy klas, komponentów, rozmieszczenia, sekwencji, maszyny stanowej
T-L-6Opracowanie modelu danych, projektu bazy danych, generowanie struktury bazy danych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Zespołowe zadania projektowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za laboratoria uwzględniająca oceny z indywidualnych zadań / punktów kontrolnych, dokumentację techniczną i użytkową, sposób użycia narzędzi wspomagających, implementację i prezentację projektu/prototypu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi pełnić dwie role przy współpracy w zespole przy realizacji prostego projektu programistycznego
3,5Student potrafi pełnić kilka ról przy współpracy w zespole przy realizacji prostego projektu programistycznego
4,0Student potrafi pełnić większość ról przy współpracy w zespole przy realizacji prostego projektu programistycznego
4,5Student potrafi pełnić wszystkie role przy współpracy w zespole przy realizacji prostego projektu programistycznego
5,0Student potrafi wykazać się wysokim poziomem kreatywności w pełnieniu wszystkich ról przy współpracy w zespole przy realizacji prostego projektu programistycznego