Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Testowanie oprogramowania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Testowanie oprogramowania
Specjalność Inżynieria oprogramowania
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Luiza Fabisiak <Luiza.Fabisiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jarosław Jankowski <Jaroslaw.Jankowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 30 1,50,50zaliczenie
wykładyW7 30 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Programowanie 2

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z procesem testowania oprogramowania
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu testowania oprogramowania oraz posługiwania się różnymi narzędziami.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Tworzenie dokumentacji2
T-L-2Plan testów1
T-L-3Sposoby weryfikacji dokumentacji projektu1
T-L-4Przeglądanie kodu pod kątem wyszukiwania błędów2
T-L-5Tworzenie przypadków testowych2
T-L-6Tworzenie testów funkcjonalnych dla wybranych programów2
T-L-7Testy czarnej skrzynki oraz białej skrzynki2
T-L-8Testy jednostkowe2
T-L-9Testy regresyjne, integracyjne oraz akceptacyjne4
T-L-10Praca z narzędziami do automatyzacji testów - skrypty testujące2
T-L-11Testowanie spójności interfejsu użytkownika2
T-L-12Testy wydajnościowe2
T-L-13Metody testowania użyteczności systemów informatycznych2
T-L-14Metody analityczne w testowaniu systemów2
T-L-15Metody optymalizacji systemów informatycznych2
30
wykłady
T-W-1Podstawowe definicje. Weryfikacja i walidacja. Jakość oprogramowania1
T-W-2Różne techniki testowania, Poziomy testowania1
T-W-3Weryfikacja dokumentacji projektu1
T-W-4Inspekcja kodu1
T-W-5Przypadki testowe2
T-W-6Testy funkcjonalne2
T-W-7Testy czarnej skrzynki oraz białej skrzynki2
T-W-8Testy jednostkowe2
T-W-9Testy regresyjne2
T-W-10Testy integracyjne2
T-W-11Testy akceptacyjne2
T-W-12Automatyzacja testów - narzędzia1
T-W-13Języki skryptowe do testowania1
T-W-14Testy interfejsu użytkownika2
T-W-15Testy wydajnościowe2
T-W-16Metody testowania użyteczności systemów informatycznych2
T-W-17Metody analityczne w testowaniu systemów2
T-W-18Metody optymalizacji systemów informatycznych2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych8
38
wykłady
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach2
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład
M-2Ćwiczenia loboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania realizowanego na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_D02.10.1_W01
Student zna podstawowe techniki testowania oprogramowania
I_1A_W05C-1T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-14, T-W-15M-1, M-2S-1, S-2
I_1A_D02.10.1_W02
Student zna różne metody testowania oprogramowania.
I_1A_W05C-1T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-14, T-W-15, T-W-12, T-W-13M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_D02.10.1_U01
Student potrafi zaplanować proces testowania oprogramowania
I_1A_U10C-2T-L-2M-1, M-2S-1, S-2
I_1A_D02.10.1_U02
Student potrafi zaplanować, przeprowadzić oraz poprawnie pokierować procesem testowania oprogramowanian wykorzystująć do tego różnorodne narzędzia.
I_1A_U10C-2T-L-4, T-L-12, T-L-11, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-10, T-L-6, T-L-9M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_D02.10.1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: kreatywność w planowaniu procesu testowania oprogramowania, zdolność do posługiwania się różnymi narzędziami w procesie testowania oprogramowania
I_1A_K01, I_1A_K02C-2, C-1T-L-4, T-L-12, T-L-11, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-10, T-L-6, T-L-9, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-14, T-W-15, T-W-12, T-W-13M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_D02.10.1_W01
Student zna podstawowe techniki testowania oprogramowania
2,0
3,0Student zna podstawowe pojęcia związane z testowanie oprogramowania.
3,5Student zna sposoby testowania poprawności dokumentacji .
4,0Student zna sposoby tworzenia przypatków testowych.
4,5Student zna zasady testowania funkcjonalnego
5,0Student zna zasady planowania procesu testowania
I_1A_D02.10.1_W02
Student zna różne metody testowania oprogramowania.
2,0
3,0Student potrfi wymienić dwie metody testowania oprogramowania.
3,5Student potrafi wymienić co najmniej 5 medot testowania oprogramowania.
4,0Student potrafi wymienić co najmniej 5 metod testowania oprogramowania oraz potrafi je scharakteryzować.
4,5Student potrafi wymienić oraz scharakteryzować więcej niż 5 metod testowania oprogramowania.
5,0Student potrafi wymienić oraz szczwegółowo scharakteryzować więcej niż 5 metod testowania oprogramowania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_D02.10.1_U01
Student potrafi zaplanować proces testowania oprogramowania
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym przetestować oprogramowania.
3,5Student potrafi w stopniu podstawowym zaplanować i przetestować oprogramowania.
4,0Student potrafi w sposób ogólny zaplanować proces testowania oprogramowania.
4,5Student potrafi w sposób szczegółowy zaplanować proces testowania oprogramowania.
5,0Student potrafi szczegółowo zaplanować proces testowania oprogramowania oraz potrafi tym procesem pokierować.
I_1A_D02.10.1_U02
Student potrafi zaplanować, przeprowadzić oraz poprawnie pokierować procesem testowania oprogramowanian wykorzystująć do tego różnorodne narzędzia.
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym zaplanować oraz przeprowadzić proces testowania oprogramowania.
3,5Student potrafi w stopniu podstawowym zaplanować, przeprowadzić oraz pokierować procesem testowania oprogramowania.
4,0Student potrafi w stopniu podstawowym zaplanować, przeprowadzić oraz pokierować procesem testowania oprogramowania. Umie posługwiać się w stopniu podstawowym 2 narzędziami pomocnymi w procesie testowania.
4,5Student potrafi w stopniu zaawansowanym zaplanować, przeprowadzić oraz pokierować procesem testowania oprogramowania. Umie posługwiać się w stopniu zaawansowanum co najmniej 2 narzędziami pomocnymi w procesie testowania.
5,0Student potrafi w stopniu zaawansowanym zaplanować, przeprowadzić oraz pokierować procesem testowania oprogramowania. Umie posługwiać się w stopniu zaawansowanum więcej niż dwoma narzędziami pomocnymi w procesie testowania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_D02.10.1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: kreatywność w planowaniu procesu testowania oprogramowania, zdolność do posługiwania się różnymi narzędziami w procesie testowania oprogramowania
2,0
3,0Tworzenie podstawowego planu testowania oprogramowania.
3,5Tworzenie podstawowego planu testowania oprogramowania oraz znajomość przynajmniej jednego narzędzia wykorzystywanego w procesie testowania oprogramowania.
4,0Tworzenie dokładnego planu testowania oprogramowania oraz znajomość przynajmniej jednego narzędzia wykorzystywanego w procesie testowania oprogramowania.
4,5Tworzenie dokładnego planu testowania oprogramowania oraz znajomość przynajmniej dwóch narzędzi wykorzystywanych w procesie testowania oprogramowania.
5,0Tworzenie dokładnego planu testowania oprogramowania oraz znajomość więcej niż dwóch narzędzi wykorzystywanych w procesie testowania oprogramowania.

Literatura podstawowa

  1. Rafał Pawlak, Testowanie oprogramowania. Podręcznik dla początkujących, Helion, 2017
  2. Glenford J. Myers, Corey Sandler, Tom Badgett, Todd M. Thomas, Sztuka testowania oprogramowania, Helion, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Karolina Zmitrowicz, Jakość projektów informatycznych. Rozwój i testowanie oprogramowania, Helion, 2015
  2. Renu Rajani, Testowanie kodu w praktyce, Helion, 2018

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Tworzenie dokumentacji2
T-L-2Plan testów1
T-L-3Sposoby weryfikacji dokumentacji projektu1
T-L-4Przeglądanie kodu pod kątem wyszukiwania błędów2
T-L-5Tworzenie przypadków testowych2
T-L-6Tworzenie testów funkcjonalnych dla wybranych programów2
T-L-7Testy czarnej skrzynki oraz białej skrzynki2
T-L-8Testy jednostkowe2
T-L-9Testy regresyjne, integracyjne oraz akceptacyjne4
T-L-10Praca z narzędziami do automatyzacji testów - skrypty testujące2
T-L-11Testowanie spójności interfejsu użytkownika2
T-L-12Testy wydajnościowe2
T-L-13Metody testowania użyteczności systemów informatycznych2
T-L-14Metody analityczne w testowaniu systemów2
T-L-15Metody optymalizacji systemów informatycznych2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe definicje. Weryfikacja i walidacja. Jakość oprogramowania1
T-W-2Różne techniki testowania, Poziomy testowania1
T-W-3Weryfikacja dokumentacji projektu1
T-W-4Inspekcja kodu1
T-W-5Przypadki testowe2
T-W-6Testy funkcjonalne2
T-W-7Testy czarnej skrzynki oraz białej skrzynki2
T-W-8Testy jednostkowe2
T-W-9Testy regresyjne2
T-W-10Testy integracyjne2
T-W-11Testy akceptacyjne2
T-W-12Automatyzacja testów - narzędzia1
T-W-13Języki skryptowe do testowania1
T-W-14Testy interfejsu użytkownika2
T-W-15Testy wydajnościowe2
T-W-16Metody testowania użyteczności systemów informatycznych2
T-W-17Metody analityczne w testowaniu systemów2
T-W-18Metody optymalizacji systemów informatycznych2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych8
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach2
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_D02.10.1_W01Student zna podstawowe techniki testowania oprogramowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W05Posiada wiedzę o cyklu życia systemów informatycznych; zna nowoczesne metody projektowania, analizowania, wytwarzania i testowania oprogramowania, w szczególności obejmujące szeroko stosowane narzędzia wspomagające wytwarzanie oprogramowania.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesem testowania oprogramowania
Treści programoweT-W-8Testy jednostkowe
T-W-9Testy regresyjne
T-W-10Testy integracyjne
T-W-11Testy akceptacyjne
T-W-14Testy interfejsu użytkownika
T-W-15Testy wydajnościowe
Metody nauczaniaM-1Wykład
M-2Ćwiczenia loboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania realizowanego na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe pojęcia związane z testowanie oprogramowania.
3,5Student zna sposoby testowania poprawności dokumentacji .
4,0Student zna sposoby tworzenia przypatków testowych.
4,5Student zna zasady testowania funkcjonalnego
5,0Student zna zasady planowania procesu testowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_D02.10.1_W02Student zna różne metody testowania oprogramowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W05Posiada wiedzę o cyklu życia systemów informatycznych; zna nowoczesne metody projektowania, analizowania, wytwarzania i testowania oprogramowania, w szczególności obejmujące szeroko stosowane narzędzia wspomagające wytwarzanie oprogramowania.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesem testowania oprogramowania
Treści programoweT-W-8Testy jednostkowe
T-W-9Testy regresyjne
T-W-10Testy integracyjne
T-W-11Testy akceptacyjne
T-W-14Testy interfejsu użytkownika
T-W-15Testy wydajnościowe
T-W-12Automatyzacja testów - narzędzia
T-W-13Języki skryptowe do testowania
Metody nauczaniaM-1Wykład
M-2Ćwiczenia loboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania realizowanego na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrfi wymienić dwie metody testowania oprogramowania.
3,5Student potrafi wymienić co najmniej 5 medot testowania oprogramowania.
4,0Student potrafi wymienić co najmniej 5 metod testowania oprogramowania oraz potrafi je scharakteryzować.
4,5Student potrafi wymienić oraz scharakteryzować więcej niż 5 metod testowania oprogramowania.
5,0Student potrafi wymienić oraz szczwegółowo scharakteryzować więcej niż 5 metod testowania oprogramowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_D02.10.1_U01Student potrafi zaplanować proces testowania oprogramowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U10Potrafi projektować i implementować systemy informatyczne posługując się narzędziami wspomagającymi proces wytwarzania oprogramowania na różnych jego etapach.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu testowania oprogramowania oraz posługiwania się różnymi narzędziami.
Treści programoweT-L-2Plan testów
Metody nauczaniaM-1Wykład
M-2Ćwiczenia loboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania realizowanego na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym przetestować oprogramowania.
3,5Student potrafi w stopniu podstawowym zaplanować i przetestować oprogramowania.
4,0Student potrafi w sposób ogólny zaplanować proces testowania oprogramowania.
4,5Student potrafi w sposób szczegółowy zaplanować proces testowania oprogramowania.
5,0Student potrafi szczegółowo zaplanować proces testowania oprogramowania oraz potrafi tym procesem pokierować.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_D02.10.1_U02Student potrafi zaplanować, przeprowadzić oraz poprawnie pokierować procesem testowania oprogramowanian wykorzystująć do tego różnorodne narzędzia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U10Potrafi projektować i implementować systemy informatyczne posługując się narzędziami wspomagającymi proces wytwarzania oprogramowania na różnych jego etapach.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu testowania oprogramowania oraz posługiwania się różnymi narzędziami.
Treści programoweT-L-4Przeglądanie kodu pod kątem wyszukiwania błędów
T-L-12Testy wydajnościowe
T-L-11Testowanie spójności interfejsu użytkownika
T-L-2Plan testów
T-L-3Sposoby weryfikacji dokumentacji projektu
T-L-1Tworzenie dokumentacji
T-L-5Tworzenie przypadków testowych
T-L-7Testy czarnej skrzynki oraz białej skrzynki
T-L-8Testy jednostkowe
T-L-10Praca z narzędziami do automatyzacji testów - skrypty testujące
T-L-6Tworzenie testów funkcjonalnych dla wybranych programów
T-L-9Testy regresyjne, integracyjne oraz akceptacyjne
Metody nauczaniaM-1Wykład
M-2Ćwiczenia loboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania realizowanego na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym zaplanować oraz przeprowadzić proces testowania oprogramowania.
3,5Student potrafi w stopniu podstawowym zaplanować, przeprowadzić oraz pokierować procesem testowania oprogramowania.
4,0Student potrafi w stopniu podstawowym zaplanować, przeprowadzić oraz pokierować procesem testowania oprogramowania. Umie posługwiać się w stopniu podstawowym 2 narzędziami pomocnymi w procesie testowania.
4,5Student potrafi w stopniu zaawansowanym zaplanować, przeprowadzić oraz pokierować procesem testowania oprogramowania. Umie posługwiać się w stopniu zaawansowanum co najmniej 2 narzędziami pomocnymi w procesie testowania.
5,0Student potrafi w stopniu zaawansowanym zaplanować, przeprowadzić oraz pokierować procesem testowania oprogramowania. Umie posługwiać się w stopniu zaawansowanum więcej niż dwoma narzędziami pomocnymi w procesie testowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_D02.10.1_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: kreatywność w planowaniu procesu testowania oprogramowania, zdolność do posługiwania się różnymi narzędziami w procesie testowania oprogramowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K01Potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę informatyczną oraz dostrzega dynamikę jej zmian.
I_1A_K02Ma świadomość znaczenia wiedzy (w szczególności jej niewłaściwego użycia) w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych w dziedzinie informatyki.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu testowania oprogramowania oraz posługiwania się różnymi narzędziami.
C-1Zapoznanie studentów z procesem testowania oprogramowania
Treści programoweT-L-4Przeglądanie kodu pod kątem wyszukiwania błędów
T-L-12Testy wydajnościowe
T-L-11Testowanie spójności interfejsu użytkownika
T-L-2Plan testów
T-L-3Sposoby weryfikacji dokumentacji projektu
T-L-1Tworzenie dokumentacji
T-L-5Tworzenie przypadków testowych
T-L-7Testy czarnej skrzynki oraz białej skrzynki
T-L-8Testy jednostkowe
T-L-10Praca z narzędziami do automatyzacji testów - skrypty testujące
T-L-6Tworzenie testów funkcjonalnych dla wybranych programów
T-L-9Testy regresyjne, integracyjne oraz akceptacyjne
T-W-6Testy funkcjonalne
T-W-7Testy czarnej skrzynki oraz białej skrzynki
T-W-8Testy jednostkowe
T-W-5Przypadki testowe
T-W-2Różne techniki testowania, Poziomy testowania
T-W-3Weryfikacja dokumentacji projektu
T-W-4Inspekcja kodu
T-W-1Podstawowe definicje. Weryfikacja i walidacja. Jakość oprogramowania
T-W-9Testy regresyjne
T-W-10Testy integracyjne
T-W-11Testy akceptacyjne
T-W-14Testy interfejsu użytkownika
T-W-15Testy wydajnościowe
T-W-12Automatyzacja testów - narzędzia
T-W-13Języki skryptowe do testowania
Metody nauczaniaM-1Wykład
M-2Ćwiczenia loboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania realizowanego na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Tworzenie podstawowego planu testowania oprogramowania.
3,5Tworzenie podstawowego planu testowania oprogramowania oraz znajomość przynajmniej jednego narzędzia wykorzystywanego w procesie testowania oprogramowania.
4,0Tworzenie dokładnego planu testowania oprogramowania oraz znajomość przynajmniej jednego narzędzia wykorzystywanego w procesie testowania oprogramowania.
4,5Tworzenie dokładnego planu testowania oprogramowania oraz znajomość przynajmniej dwóch narzędzi wykorzystywanych w procesie testowania oprogramowania.
5,0Tworzenie dokładnego planu testowania oprogramowania oraz znajomość więcej niż dwóch narzędzi wykorzystywanych w procesie testowania oprogramowania.