Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Eksploatacja i utrzymanie ruchu elektrowni gazowo-parowych
Sylabus przedmiotu System Zarządzania Energią wg normy EN ISO 50001:2018:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Eksploatacja i utrzymanie ruchu elektrowni gazowo-parowych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | System Zarządzania Energią wg normy EN ISO 50001:2018 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Energetycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Eliasz <Jacek.Eliasz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu gospodarki energetycznej oraz eksploatacji technologii energetycznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznananie podstaw teoretycznych wdrażania, funkcjonowania oraz doskonalenia sytemu zarządzania energią |
C-2 | Nabycie umiejętności tworzenia oraz wykorzystania narzędzi i metod służacych ocenie wyniku energetycznego organizacji w ramach wdrożonego systemu zarządzania energią. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Cwiczenia audytoryjne z zakresu tematyki wykładów, obejmujące: Metodyka opracowywania kontekstu organizacji oraz wymagań i oczekiwań stron zainteresowanych. Metodyka opracowywania map i kart procesów oraz zakresu obowiązywania systemu zarządzania energią. Metodyka przeprowadzania analizy ryzyk i szans oraz tworzenia programu zarządzania energią wraz z planami działań pro-energetycznych. Metodyka planowania energetycznego i realizacji energetycznego nadzoru operacyjnego. Metodyka wyznaczania energii bazowej, wskaźników wyniku energetycznego oraz wyniku energetycznego organizacji. Metody opracowywania i wdrażania planu gromadzenia danych energetycznych. Metodyka planowania oraz realizacji pomiarów i monitorowania parametrów oraz wyników energetycznych. Metodyka planowania i realizacji audytów wewnętrznych oraz przeglądów zarzadzania w ramach systemu zarządzania energią. Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych. Zaliczenie. | 16 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zasady funkcjonowania systemu zarządzania energią w przedsiębiorstwie. Organizacja systemu zarządzania energią w przedsiębiorstwie. Model i elementy systemu zarządzania energią (wg norm ISO 50001:2011). Proces planowania energetycznego w ramach Systemu Zarządzania Energią. Charakterystyka elementów wejściowych i wyjściowych planowania. Cele i zadania. Analiza rozwiązań poprawiających wynik energetyczny organizacji. Wdrażanie, utrzymywanie i doskonalenia Systemu Zarządzania Energią. | 16 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 16 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia. | 16 |
A-A-3 | Konsultacje | 18 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 16 |
A-W-3 | Konsultacje | 18 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny / wykład problemowy |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Ćwiczenia audytoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
EGP_10-_03_W01 Student jest w stanie opisać podstawy wdrażania, utrzymywania i doskonalenia systemów zarządzania energią. | EGP_10-_W03, EGP_10-_W08 | — | C-2, C-1 | T-W-1 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
EGP_10-_03_U01 Student nabywa umiejętności w zakresie tworzenia i stosowania metod oraz narzędzi wykorzystywanych w obszarze funkcjonowania i doskonalenia systemów zarządzania energią. | EGP_10-_U02, EGP_10-_U03, EGP_10-_U08 | — | C-2 | T-A-1 | M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
EGP_10-_03_K01 Student ma świadomość wpływu zarządzania energia oraz oceny efektywności procesów energetycznych na wynik energetyczny organizacji | EGP_10-_K02 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EGP_10-_03_W01 Student jest w stanie opisać podstawy wdrażania, utrzymywania i doskonalenia systemów zarządzania energią. | 2,0 | poniżej 50% maksymalnej sumy punktów w teście (tj. poniżej 10 punktów) |
3,0 | od 10 do 12 punktów | |
3,5 | od 13 do 14 punktów | |
4,0 | od 15 do 16 punktów | |
4,5 | od 17 do 18 punktów | |
5,0 | powyżej 18 punktów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EGP_10-_03_U01 Student nabywa umiejętności w zakresie tworzenia i stosowania metod oraz narzędzi wykorzystywanych w obszarze funkcjonowania i doskonalenia systemów zarządzania energią. | 2,0 | Student nieobecny na wszystkich wykładach. Nie potrafi odpowiedzieć na pytania testowe. |
3,0 | Student obecny na co najmniej połowie wszystkich wykładów. Umie odpowiedzieć na mniej niż połowę zadanych zagadnień. | |
3,5 | Student uczestniczy w więcej niż połowie wszystkich wykładów. Umie odpowiedzieć na co najmniej połowę zadanych pytań. | |
4,0 | Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem co najmniej połowy wymaganych umiejetności. | |
4,5 | Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem większości wymaganych umiejetności. | |
5,0 | Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem wszystkich wymaganych umiejetności. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EGP_10-_03_K01 Student ma świadomość wpływu zarządzania energia oraz oceny efektywności procesów energetycznych na wynik energetyczny organizacji | 2,0 | |
3,0 | zdobycie od 10 do 12 punktów na zaliczeniu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jacek Eliasz, Wybrane aspekty zarządzania energią, Wydawnictwo ZAPOL Szczecin, Szczecin, 2016
- Kit Oung, Zarządzanie energią w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa, 2015
- Jan Górzyński, Efektywność energetyczna w działalności gospodarczej, PWN, Warszawa, 2021
Literatura dodatkowa
- Organizacja ISO, Norma PN-EN ISO 50001:2018 Systemy zarządzania energią -- Wymagania i wytyczne dotyczące stosowania, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa, 2018