Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (N1)
Sylabus przedmiotu Grafika inżynierska I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Energetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Grafika inżynierska I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Zapłata <Marek.Zaplata@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Rafał Grzejda <Rafal.Grzejda@zut.edu.pl>, Jacek Zapłata <Jacek.Zaplata@zut.edu.pl>, Marek Żebrowski <Marek.Zebrowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza o budowie i opisie podstawowych brył geometrycznych, geometria wykreślna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Teoretyczne zaznajomienie się z zapisem konstrukcji |
C-2 | Opanowanie umiejętności przedstawiania konstrukcji przestrzennych na dokumentacji rysunkowej wykonywanej w sposób klasyczny (odręcznie) |
C-3 | Opanowanie umiejętności wykonywania odtworzeniowej dokumentacji rysunkowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Rysowanie prostych przedmiotów w rzutach prostokątnych medodą E | 1 |
T-L-2 | Rysowanie przedmiotów w rzucie aksonometrycznym na podstawie danych rzutów prostokatnych | 2 |
T-L-3 | Wykonanie dokumentacji rysunkowej (szkic i rysunek techniczny) 5-ciu elementów wskazanych przez prowadzącego o zróżnicowanym (rosnącym) stopniu skomplikowania | 10 |
T-L-4 | Zatwierdzenie wykonanych szkiców, wskazanie popełnianych błędów | 2 |
T-L-5 | Odbiór rysunków, ocena szkicu i rysunku | 1 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do problematyki zapisu konstrukcji mechanicznych. Metody rzutowania, rzuty prostokątne | 1 |
T-W-2 | Podstawowe informacje o zasadach tworzenia dokumentacji rysunkowej | 1 |
T-W-3 | Rysunki wykonacze i złożeniowe. Rysunki schematyczne (mechaniczne, hydrauliczne, pneumatyczne, energetyki cieplnej) | 1 |
T-W-4 | Znormalizowane elementy rysunku technicznego maszynowego | 1 |
T-W-5 | Rysowanie przedmiotów w widokach i przekrojach, kłady | 1 |
T-W-6 | Zasady wymiarowania przedmiotów | 1 |
T-W-7 | Wyznaczanie krawędzi przenikania brył i rozwinięć powierzchni brył | 1 |
T-W-8 | Rysowanie i wymiarowanie połączeń spawanych, połączenia gwintowe Tolerowanie wymiarów liniowych, kątów, powierzchni oraz kształtu i położenia | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-L-2 | Praca własna | 34 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | Praca własna | 42 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny / typowe środki audiowizualne (tablica, rzutnik przeźroczy, rzutnik komputerowy) |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Na podstawie zaawansowania i jakości wykonanych rysunków |
S-2 | Ocena podsumowująca: Na podstawie popełnionych błędów merytorycznych (konstrukcyjnych i technologicznych), rysunkowych i terminu oddania pracy projektowej. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Na podstawie wyników kolokwium przeprowadzonego w postaci pisemnej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_B07_W01 Student powinien posiadać wiedzę wystarczającą do samodzielnego tworzenia dokumentacji rysunkowej części maszyn. | ENE_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-8, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_B07_U01 Student powinien wykazywać się umiejętnością tworzenia odtworzeniowej dokumentacji rysunkowej części maszyn i korzystania z norm w zakresie rysunku technicznego maszynowego. | ENE_1A_U04, ENE_1A_U20 | — | — | C-2, C-3 | T-W-1, T-W-3, T-W-8, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6 | M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_B07_K01 Zajęcia projektowe kształtują właściwe postawy studenta niezbędne do efektywnej pracy w zespole. | ENE_1A_K04 | — | — | C-2, C-3 | T-L-3, T-L-1, T-L-2 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_B07_W01 Student powinien posiadać wiedzę wystarczającą do samodzielnego tworzenia dokumentacji rysunkowej części maszyn. | 2,0 | Student nie potrafi wykazać się znajomością całej wiedzy podanej w przedmiocie. |
3,0 | Student opanował cały zakres materiału w sposób ogólny. Nie potrafi dokonać jej efektywnej analizy. | |
3,5 | Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student opanował cały zakres materiału. Wykazuje się znajomością, podanych w programie nauczania, szczegółów. W analizie potrafi określić ich związki przyczynowe. | |
4,5 | Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student opanował cały zakres materiału. Potrafi go efektywnie prezentować, anlizować a także wykazuje zainteresowanie szerszą wiedzą z tego przedmiotu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_B07_U01 Student powinien wykazywać się umiejętnością tworzenia odtworzeniowej dokumentacji rysunkowej części maszyn i korzystania z norm w zakresie rysunku technicznego maszynowego. | 2,0 | Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce przez co nie potrafi samodzielnie rozwiązywać zadań projektowych. Wykazuje znaczące braki wiedzy przedstawionej w wymaganiach wstępnych. Nie dotrzymuje terminu oddania projektu. |
3,0 | Student potrafi korzystać z wiedzy teoretycznej i w sposób bierny rozwiązuje zadania projektowe. Często korzysta z pomocy innych. Popełnia pomyłki w obliczeniach, redakcji projektu i dokumentacji rysunkowej. | |
3,5 | Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student potrafi poprawnie i samodzielnie wykonać projekt. Pomyłki są nieliczne i wynikają raczej z pośpiechu niż braku wiedzy. | |
4,5 | Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student oddaje w terminie projekt bez znaczących błędów. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_B07_K01 Zajęcia projektowe kształtują właściwe postawy studenta niezbędne do efektywnej pracy w zespole. | 2,0 | Student nieaktywny. W pracy korzysta z postępów i pomocy innych. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem. |
3,0 | Student samodzielnie wykonujący pracę. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia. | |
3,5 | Student wykonuje wspópracę na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student samodzielnie wykonujący pracę. Z chęcią przyłacza się do współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia. Pomaga słabszym. | |
4,5 | Student wykonuje współpracę na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student wykazujący cechy przywódcze, organizuje pracę zespołu w sposób powyższający jakość zadań. Przedstawia własny sposób rozwiązania zadania. |
Literatura podstawowa
- Dobrzański Tadeusz, Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2004, 24
Literatura dodatkowa
- Prace zbiorowe, Przedmiotowe Polskie Normy., PKNMiJ, Warszawa, 2011
- Gutowski Aleksander, Zadania z rysunku technicznego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1987