Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S1)
Sylabus przedmiotu Sterowanie hydrauliczne i pneumatyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Energetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sterowanie hydrauliczne i pneumatyczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechatroniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Pawełko <Piotr.Pawelko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień : - mechaniki technicznej, - mechaniki płynów, - podstawy konstrukcji maszyn. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student powinien rozróżniać sposoby sterowania napędów hydraulicznych i pneumatycznych. |
C-2 | Student powinien umieć przeprowadzić proces doboru elementów sterowania układów hydraulicznych i pneumatycznych. |
C-3 | Student powinien umieć tworzyć i odczytywać schematy funkcjonalne oraz cyklogramy pracy układów pneumatycznych i hydraulicznych. |
C-4 | Student powinien umiec zaprojektować strukture układu pneumatycznego i hydraulicznego o określonym sposobie działania, opisać przeznaczenie i zasadę działania składowych elementów układów sterowania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Technika połączeń w układach hydraulicznych i pneumatycznych. Schematy funkcjonalne w hydraulice i pneumatyce. Oprogramowanie komputerowe wspomagające proces projektowania układów pneumatycznych i hydraulicznych. Układy sterowane bezpośrednio. Układy sterowane pośrednio. Układy półautomatyczne i automatyczne. Cyklogramy pracy. Układy z zaworami logicznymi, przekaźnikami czasowymi i zaworami sekwencyjnymi. Zastosowanie jednostki taktowo-stopniowej. Elektropneumatyka i elektrohydraulika. Sensoryka w układach hydraulicznych i pneumatycznych. Programowanie układów elektropneumatycznych z zastosowaniem sterownika typu PLC. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Elementy sterujące przepływem czynnika roboczego. Elementy sterujące ciśnieniem czynnika roboczego. Układy logiczne w sterowaniu pneumatyki i hydrauliki. Elementy wykonawcze w układach hydraulicznych i pneumatycznych. Elementy i układy do wprowadzania informacji i sygnalizacji stanów obiektu. Rodzaje sterowań w układach hydraulicznych i pneumatycznych. Układy przełączające w hydraulice i pneumatyce. Układy sterowania elektryczne i elektroniczne w pneumatyce i hydraulice. Urządzenia programowe w pneumatyce i hydraulice. Układy pozycjonujące w hydraulice i pneumatyce. Zaliczenie. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 4 |
A-L-3 | Opracowanie wyników z laboratorium w postaci sprawozdań | 12 |
A-L-4 | Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia laboratorium. | 4 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Uzupełnianie wiedzy z wykładów na podstawie podanej literatury. | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Oceny z przeprowadzonych częściowych zaliczeń pakietów ćwiczeń laboratoryjnych w trakcie całego semestru |
S-2 | Ocena podsumowująca: Oceana analityczna - srednia z ocen z pisemnych zaliczeń wiedzy przekazanej w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych i zdobytej samodzielnie. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia części teoretycznej - wykładu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C12-2_W01 Nazywa, rozpoznaje, potrafi scharakteryzować elementy wykonawcze i sterowania układów pneumatycznych i hydraulicznych. Identyfikuje, definiuje i stosuje podstawowe prawa mechaniki płynów wykorzystywane w opisie działania układów hydraulicznych i pneumatycznych. Realizuje praktycznie nieskomplikowane układy pneumatyczne. | ENE_1A_W05, ENE_1A_W06 | — | — | C-3 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C12-2_U01 Posiada umiejętności czytania i tworzenia schematów funkcjonalnych instalacji pneumatycznych i hydraulicznych. Potrafi budować algorytmy pracy sterowania w postaci schematów blokowych i cyklogramów pracy dla założonego cyklu pracy układu. | ENE_1A_U21, ENE_1A_U28 | — | — | C-3, C-4 | T-L-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
ENE_1A_C12-2_U02 Potrafi samodzielnie zaprojektować, zweryfikować zasadę działania, zrealizować i uruchomić sterowanie dla prostych układów pneumatycznych Potrafi prawidłowo dobierać elementy sterowania układów pneumatycznych i hydraulicznych na podstawie cyklogramów pracy układów. | ENE_1A_U12 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-W-1 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C12-2_K01 Student posiada aktywną postawę w procesie praktycznej realizacji układów pneumatycznych i hydraulicznych, zarówno w procesie projektowania nowych jak i weryfikacji istniejących rozwiązań układów pneumatycznych i hydraulicznych. | ENE_1A_K07 | — | — | C-3, C-4 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C12-2_W01 Nazywa, rozpoznaje, potrafi scharakteryzować elementy wykonawcze i sterowania układów pneumatycznych i hydraulicznych. Identyfikuje, definiuje i stosuje podstawowe prawa mechaniki płynów wykorzystywane w opisie działania układów hydraulicznych i pneumatycznych. Realizuje praktycznie nieskomplikowane układy pneumatyczne. | 2,0 | Nie spełnia kryterimu na ocene dostateczną |
3,0 | Student opanował zakres materiału w sposób ogólny. Jest w stanie wskazać podstawowe zespoły funkcjonalne w układach pneumatycznych i hydraulicznychh. Jest w stanie opisac zasade działania głównego zespołu roboczego. | |
3,5 | Student opanował materiał na ocene posrednia miedzy 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student opanował cały zakres materiału. Umie sklasyfikowac i zna zasady działania wszystkich zespołów funkcjonalnych w układach napędowych hydraulicznych i pneumatycznych.. | |
4,5 | Student opanował materiał na ocene posrednia miedzy 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student opanował cały zakres materiału. Jest w stanie wytłumaczyc znaczenie i wzajemne relacje pomiędzy elementami układów hydraulicznych i pneumatycznych oraz dokonac ich krytycznej analizy. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C12-2_U01 Posiada umiejętności czytania i tworzenia schematów funkcjonalnych instalacji pneumatycznych i hydraulicznych. Potrafi budować algorytmy pracy sterowania w postaci schematów blokowych i cyklogramów pracy dla założonego cyklu pracy układu. | 2,0 | Student nie potrafi dotrzec do materiałów opisujacych sposoby tworzenia schematów funkcjonalnych napedów pneumatycznych i hydraulicznych. |
3,0 | Student potrafi utworzyć i odczytać proste schematy funkcjonalne układów pneumatycznych i hydraulicznych | |
3,5 | Student posiadł umiejetnosci posrednie miedzy ocena 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student potrafi utworzyć i odczytać złożone schematy funkcjonalne układów pneumatycznych i hydraulicznych | |
4,5 | Student posiadł umiejetnosci posrednie miedzy ocena 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student potrafi utworzyć i odczytać złożone schematy funkcjonalne układów pneumatycznych i hydraulicznych oraz narysować ich cyklogramy pracy lub odwrotnie, na podstawie cyklogramów narysować schemat funkcjonalny układu. | |
ENE_1A_C12-2_U02 Potrafi samodzielnie zaprojektować, zweryfikować zasadę działania, zrealizować i uruchomić sterowanie dla prostych układów pneumatycznych Potrafi prawidłowo dobierać elementy sterowania układów pneumatycznych i hydraulicznych na podstawie cyklogramów pracy układów. | 2,0 | Student nie potrafi dotrzec do materiałów zawierających podstawowe parametry elementów napedów pneumatycznych i hydraulicznych. |
3,0 | Student potrafi dotrzec do materiałów zawierających podstawowe, istotne obliczeniowo, parametry elementów napedów pneumatycznych i hydraulicznych, | |
3,5 | Student posiadł umiejetnosci posrednie miedzy ocena 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student potrafi obliczyc podstawowe parametry instalacji hydraulicznej i pneumatycznej. Potrafi dobrać elementy instalacji, zaprojektować schemat funkcjonalny urządzenia. | |
4,5 | Student posiadł umiejetnosci posrednie miedzy ocena 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student potrafi obliczyc parametry instalacji hydraulicznej i pneumatycznej. Potrafi przeanalizowac zapotrzebowanie na moc i wydajność układów. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C12-2_K01 Student posiada aktywną postawę w procesie praktycznej realizacji układów pneumatycznych i hydraulicznych, zarówno w procesie projektowania nowych jak i weryfikacji istniejących rozwiązań układów pneumatycznych i hydraulicznych. | 2,0 | Student nie wykazuje umiejętności w żadnym z zakresów realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych . |
3,0 | Student wykazuje jedynie odtwórcze umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych. | |
3,5 | Student umiejętnie tworzy schematy funkcjolane i cyklogramy pracy projektowanego układu. | |
4,0 | Student wykazuje umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych. Wykazuje umiejętności wykorzystywania narzędzi inżynierskich przy prowadzeniu procesu projektowania. | |
4,5 | Student wykazuje pełen zakres umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych. Czynnie analizuje zdolność funkcjonalną projektowanego układu, świadmie podejmuje decyzje o jego modyfikacjiach. | |
5,0 | Student wykazuje pełen zakres umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych. Czynnie analizuje zdolność funkcjonalną projektowanego układu, świadmie podejmuje decyzje o jego modyfikacjiach ze względu na parametry dostępnych elementów składowych |
Literatura podstawowa
- Szenajch W. i inni:, Napęd i sterowanie pneumatyczne, WNT, Warszawa, 1992
- Stryczek S., Napęd hydrostatyczny, WNT, Warszawa, 2005, tom I i II
- Lipski J., Napędy i sterowania hydrauliczne, WKŁ, Warszawa, 1981
Literatura dodatkowa
- Osiecki Andrzej, Hydrostatyczny napęd maszyn, WNT, Warszawa, 2004
- Szydelski W, Pojazdy samochodowe – Napęd i sterowanie hydrauliczne, WKŁ, Warszawa, 2000