Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S1)

Sylabus przedmiotu Informatyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria materiałowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Informatyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechatroniki
Nauczyciel odpowiedzialny Maria Lachowicz <Maria.Lachowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Henryk Maćkowiak <Henryk.Mackowiak@zut.edu.pl>, Tadeusz Ziębakowski <Tadeusz.Ziebakowski@zut.edu.pl>, Sława Żuchowska <Slawa.Zuchowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 1,40,56zaliczenie
wykładyW1 15 1,60,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Postawowe umiejętności działania w systemie operacyjnym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności zapisu drogi rozwiązania problemu techniką budowania algorytmów, z wykorzystaniem języka programowania komputerów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia wprowadzające. Zapoznanie z informatycznym środowiskiem pracy.2
T-L-2Inicjowanie programu. Deklaracje typów prostych. Komunikacja z programem poprzez ekran i klawiaturę.2
T-L-3Instrukce przypisania. Stosowanie różnych operatorów.2
T-L-4Sterowanie wykonywaniem programu - instrukcje warunkowe.2
T-L-5Sterowanie wykonywaniem progamu - instrukcje wielowariantowego wyboru.2
T-L-6Kolokwium sprawdzające.2
T-L-7Instrukcje iteracyjne - część 12
T-L-8Instrukcje iteracyjne - część 22
T-L-9Instrukcje iteracyjne - część 32
T-L-10Budowanie graficznego interfejsu użytkownika.2
T-L-11Tworzenie funkcji własnych.2
T-L-12Tworzenie procedur własnych2
T-L-13Złożone zadanie programistyczne - część 12
T-L-14Złożone zadanie programistyczne - część 22
T-L-15Kolokwium sprawdzające.2
30
wykłady
T-W-1Algorytm jako instrukcja rozwiązania problemu. Język programowania jako narzędzie zapisu algorytmu. Środowisko programowania.1
T-W-2Podstawowe elementy budowy algorytmów: 1) typy danych, deklaracje typów prostych, 2) wyprowadzanie danych na ekran i wprowadzanie danych z klawiatury.1
T-W-3Podstawowe elementy budowy algorytmów: 3) instrukcje przypisania, 4) operacje na danych i operatory.1
T-W-4Podstawowe elementy budowy algorytmów: 5) sterowanie wykonywaniem algorytmu i instrukcje sterujące.2
T-W-5Podstawowe elementy budowy algorytmów: 6) typy strukturalne, 7) instrukcje iteracyjne.3
T-W-6Elementy programowania obiektowego. Struktura programu komputerowego. Dostępne biblioteki, procedury i funkcje. Graficzny interfejs użytkownika.2
T-W-7Tworzenie własnych metod (procedur i funkcji) wywoływanych zdarzeniami na obiektach.3
T-W-8Wybrane typowe algorytmy.1
T-W-9Elementy programowania grafiki komputerowej.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych.30
A-L-2Przygotowanie do kolejnych zajęć.4
A-L-3Udział w konsultacjach2
36
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach wykładowych15
A-W-2Instalacja narzędzi informatycznych i środowiska programowania.4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia semestralnego20
39

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i pokaz z użyciem komputera i oprogramowania narzędziowego
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w opanowaniu technik działania z użyciem komputerów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Rozwiązanie prostego zadania z użyciem języka programowania. Sprawdzenie umiejętności stosowania podstawowej ogólnej struktury algorytmu i podstawowych operatorów
S-2Ocena podsumowująca: Rozwiązanie zadania z użyciem języka programowania. Sprawdzenie wszystkich założonych efektów kształcenia.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_B09_W01
Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje.
IM_1A_W08C-1T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-5, T-W-8, T-W-2, T-W-3M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_B09_U01
Potrafi analizować problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania.
IM_1A_U07C-1T-L-7, T-L-11, T-L-4, T-L-3, T-L-9, T-L-12, T-L-10, T-L-2, T-L-8, T-L-5M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_B12_K01
student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
IM_1A_K07C-1T-L-13, T-L-10, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-2M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_B09_W01
Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje.
2,0Student zna wszystkich podstawowych struktury algorytmicznych i podstawowych typów informacji.
3,0Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje.
3,5Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje. Potrafi wybrać i połączyć struktury podstawowe w proste algorytmy.
4,0Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje. Potrafi wybrać i połączyć struktury podstawowe w większy algorytm.
4,5Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje. Potrafi wybrać i połączyć struktury podstawowe w większy algorytm w kilku poprawnych wariantach.
5,0Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje. Potrafi wybrać i połączyć struktury podstawowe w większy algorytm. Student ma wiedzę pozwalającą rozważać różne warianty większego algorytmu i świadomie jeden z nich wybierać.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_B09_U01
Potrafi analizować problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania.
2,0Student nie potrafi ułożyć drogi rozwiązania problemu.
3,0Student potrafi analizować proste problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania.
3,5Student potrafi analizować proste problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania. Potrafi do algorytmu wprowadzić elementy zabezpieczeń przed błędami użytkownika.
4,0Student potrafi analizować nie tylko proste problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania. Potrafi do algorytmu wprowadzić elementy zabezpieczeń przed błędami użytkownika. Potrafi stosować wbudowane standardowe funkcje języka programowania.
4,5Student potrafi analizować złożone problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania. Potrafi do algorytmu wprowadzić elementy zabezpieczeń przed błędami użytkownika. Potrafi stosować wbudowane standardowe funkcje języka programowania..
5,0Student potrafi analizować złożone problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania. Potrafi stosować wbudowane standardowe funkcje języka programowania i własne funkcje. Student stosuje elementy optymalizacji algorytmu i świadomie wybiera jedno z kilku rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_B12_K01
student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
2,0Student nie posiada kompetencji umożliwiających przeprowadzenie analizy prostych problemów obliczeniowych i doboru algorytmów do ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania.
3,0Student posiada kompetencje umożliwiające analizowanie prostych problemów obliczeniowych i dobór algorytmów do ich rozwiązywania posługując się standardowymi rozwiązaniami.
3,5Student posiada kompetencje umożliwiające analizę prostych problemów obliczeniowych oraz samodzielne opracowanie prostych algorytmów obliczeniowych do ich rozwiązania
4,0Student ma kompetencje umożliwiające analizę prostych problemów obliczeniowych oraz tworzenia prostych algorytmów wyposażonych w interfejs graficzny
4,5Student ma kompetencje umożliwiające analizę złożonych problemów obliczeniowych, opracowywania złożonych algorytmów wyposażonych w interfejs graficzny oraz mechanizmy kontroli błedów.
5,0Student ma kompetencje umożliwiające przeprowadzenie analiz złozonych problemów obliczeniowych, opracowywania złożonych algorytmów wyposażonych w interfejs graficzny, mechanizmy kontroli błedów, współpracę aplikacji z plikamy dyskowymi oraz graficzną prezentację wyników obliczeń

Literatura podstawowa

  1. Jacek Matulewski, Visual Basic .NET w praktyce. Błyskawiczne tworzenie aplikacji, Helion, Gliwice, 2012, 2
  2. Thearon Willis, Bryan Newsome, Visual Basic 2010 od podstaw, Helion, Gliwice, 2011, Tłumaczenie: Tomasz Walczak
  3. James Foxall, Visual Basic 2015 w 24 godziny, Helion, Gliwice, 2016
  4. Halvorson Michael, Zacznij Tu! Poznaj Microsoft Visual Basic 2012, Helion, Gliwice, 2010, Tłumaczenie: Zatorska Joanna
  5. Maria Lachowicz, Programowanie w środowisku Visual Studio, zestaw podstawowych ćwiczeń laboratoryjnych, instrukcja do zajęć w Pracowni Informatycznej WIMiM ZUT, Szczecin, 2016

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia wprowadzające. Zapoznanie z informatycznym środowiskiem pracy.2
T-L-2Inicjowanie programu. Deklaracje typów prostych. Komunikacja z programem poprzez ekran i klawiaturę.2
T-L-3Instrukce przypisania. Stosowanie różnych operatorów.2
T-L-4Sterowanie wykonywaniem programu - instrukcje warunkowe.2
T-L-5Sterowanie wykonywaniem progamu - instrukcje wielowariantowego wyboru.2
T-L-6Kolokwium sprawdzające.2
T-L-7Instrukcje iteracyjne - część 12
T-L-8Instrukcje iteracyjne - część 22
T-L-9Instrukcje iteracyjne - część 32
T-L-10Budowanie graficznego interfejsu użytkownika.2
T-L-11Tworzenie funkcji własnych.2
T-L-12Tworzenie procedur własnych2
T-L-13Złożone zadanie programistyczne - część 12
T-L-14Złożone zadanie programistyczne - część 22
T-L-15Kolokwium sprawdzające.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Algorytm jako instrukcja rozwiązania problemu. Język programowania jako narzędzie zapisu algorytmu. Środowisko programowania.1
T-W-2Podstawowe elementy budowy algorytmów: 1) typy danych, deklaracje typów prostych, 2) wyprowadzanie danych na ekran i wprowadzanie danych z klawiatury.1
T-W-3Podstawowe elementy budowy algorytmów: 3) instrukcje przypisania, 4) operacje na danych i operatory.1
T-W-4Podstawowe elementy budowy algorytmów: 5) sterowanie wykonywaniem algorytmu i instrukcje sterujące.2
T-W-5Podstawowe elementy budowy algorytmów: 6) typy strukturalne, 7) instrukcje iteracyjne.3
T-W-6Elementy programowania obiektowego. Struktura programu komputerowego. Dostępne biblioteki, procedury i funkcje. Graficzny interfejs użytkownika.2
T-W-7Tworzenie własnych metod (procedur i funkcji) wywoływanych zdarzeniami na obiektach.3
T-W-8Wybrane typowe algorytmy.1
T-W-9Elementy programowania grafiki komputerowej.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych.30
A-L-2Przygotowanie do kolejnych zajęć.4
A-L-3Udział w konsultacjach2
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach wykładowych15
A-W-2Instalacja narzędzi informatycznych i środowiska programowania.4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia semestralnego20
39
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_B09_W01Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_W08Ma wiedzę w zakresie informatyki obejmującą znajomość podstawowych programów użytkowych i inżynierskich niezbędną do wykonywania podstawowych obliczeń matematycznych, inżynierskich i przetwarzania danych oraz tworzenia dokumentacji inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności zapisu drogi rozwiązania problemu techniką budowania algorytmów, z wykorzystaniem języka programowania komputerów.
Treści programoweT-W-4Podstawowe elementy budowy algorytmów: 5) sterowanie wykonywaniem algorytmu i instrukcje sterujące.
T-W-1Algorytm jako instrukcja rozwiązania problemu. Język programowania jako narzędzie zapisu algorytmu. Środowisko programowania.
T-W-6Elementy programowania obiektowego. Struktura programu komputerowego. Dostępne biblioteki, procedury i funkcje. Graficzny interfejs użytkownika.
T-W-7Tworzenie własnych metod (procedur i funkcji) wywoływanych zdarzeniami na obiektach.
T-W-9Elementy programowania grafiki komputerowej.
T-W-5Podstawowe elementy budowy algorytmów: 6) typy strukturalne, 7) instrukcje iteracyjne.
T-W-8Wybrane typowe algorytmy.
T-W-2Podstawowe elementy budowy algorytmów: 1) typy danych, deklaracje typów prostych, 2) wyprowadzanie danych na ekran i wprowadzanie danych z klawiatury.
T-W-3Podstawowe elementy budowy algorytmów: 3) instrukcje przypisania, 4) operacje na danych i operatory.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w opanowaniu technik działania z użyciem komputerów
M-1Wykład informacyjny i pokaz z użyciem komputera i oprogramowania narzędziowego
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Rozwiązanie zadania z użyciem języka programowania. Sprawdzenie wszystkich założonych efektów kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student zna wszystkich podstawowych struktury algorytmicznych i podstawowych typów informacji.
3,0Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje.
3,5Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje. Potrafi wybrać i połączyć struktury podstawowe w proste algorytmy.
4,0Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje. Potrafi wybrać i połączyć struktury podstawowe w większy algorytm.
4,5Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje. Potrafi wybrać i połączyć struktury podstawowe w większy algorytm w kilku poprawnych wariantach.
5,0Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje. Potrafi wybrać i połączyć struktury podstawowe w większy algorytm. Student ma wiedzę pozwalającą rozważać różne warianty większego algorytmu i świadomie jeden z nich wybierać.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_B09_U01Potrafi analizować problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_U07Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do analizy i oceny budowy, struktury i właściwości materiałów
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności zapisu drogi rozwiązania problemu techniką budowania algorytmów, z wykorzystaniem języka programowania komputerów.
Treści programoweT-L-7Instrukcje iteracyjne - część 1
T-L-11Tworzenie funkcji własnych.
T-L-4Sterowanie wykonywaniem programu - instrukcje warunkowe.
T-L-3Instrukce przypisania. Stosowanie różnych operatorów.
T-L-9Instrukcje iteracyjne - część 3
T-L-12Tworzenie procedur własnych
T-L-10Budowanie graficznego interfejsu użytkownika.
T-L-2Inicjowanie programu. Deklaracje typów prostych. Komunikacja z programem poprzez ekran i klawiaturę.
T-L-8Instrukcje iteracyjne - część 2
T-L-5Sterowanie wykonywaniem progamu - instrukcje wielowariantowego wyboru.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w opanowaniu technik działania z użyciem komputerów
M-1Wykład informacyjny i pokaz z użyciem komputera i oprogramowania narzędziowego
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Rozwiązanie zadania z użyciem języka programowania. Sprawdzenie wszystkich założonych efektów kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ułożyć drogi rozwiązania problemu.
3,0Student potrafi analizować proste problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania.
3,5Student potrafi analizować proste problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania. Potrafi do algorytmu wprowadzić elementy zabezpieczeń przed błędami użytkownika.
4,0Student potrafi analizować nie tylko proste problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania. Potrafi do algorytmu wprowadzić elementy zabezpieczeń przed błędami użytkownika. Potrafi stosować wbudowane standardowe funkcje języka programowania.
4,5Student potrafi analizować złożone problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania. Potrafi do algorytmu wprowadzić elementy zabezpieczeń przed błędami użytkownika. Potrafi stosować wbudowane standardowe funkcje języka programowania..
5,0Student potrafi analizować złożone problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania. Potrafi stosować wbudowane standardowe funkcje języka programowania i własne funkcje. Student stosuje elementy optymalizacji algorytmu i świadomie wybiera jedno z kilku rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_B12_K01student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_K07Potrafi komunikować się w ramach zespołu realizującego zadania interdyscyplinarne
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności zapisu drogi rozwiązania problemu techniką budowania algorytmów, z wykorzystaniem języka programowania komputerów.
Treści programoweT-L-13Złożone zadanie programistyczne - część 1
T-L-10Budowanie graficznego interfejsu użytkownika.
T-W-4Podstawowe elementy budowy algorytmów: 5) sterowanie wykonywaniem algorytmu i instrukcje sterujące.
T-W-7Tworzenie własnych metod (procedur i funkcji) wywoływanych zdarzeniami na obiektach.
T-W-5Podstawowe elementy budowy algorytmów: 6) typy strukturalne, 7) instrukcje iteracyjne.
T-W-2Podstawowe elementy budowy algorytmów: 1) typy danych, deklaracje typów prostych, 2) wyprowadzanie danych na ekran i wprowadzanie danych z klawiatury.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w opanowaniu technik działania z użyciem komputerów
M-1Wykład informacyjny i pokaz z użyciem komputera i oprogramowania narzędziowego
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Rozwiązanie zadania z użyciem języka programowania. Sprawdzenie wszystkich założonych efektów kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada kompetencji umożliwiających przeprowadzenie analizy prostych problemów obliczeniowych i doboru algorytmów do ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania.
3,0Student posiada kompetencje umożliwiające analizowanie prostych problemów obliczeniowych i dobór algorytmów do ich rozwiązywania posługując się standardowymi rozwiązaniami.
3,5Student posiada kompetencje umożliwiające analizę prostych problemów obliczeniowych oraz samodzielne opracowanie prostych algorytmów obliczeniowych do ich rozwiązania
4,0Student ma kompetencje umożliwiające analizę prostych problemów obliczeniowych oraz tworzenia prostych algorytmów wyposażonych w interfejs graficzny
4,5Student ma kompetencje umożliwiające analizę złożonych problemów obliczeniowych, opracowywania złożonych algorytmów wyposażonych w interfejs graficzny oraz mechanizmy kontroli błedów.
5,0Student ma kompetencje umożliwiające przeprowadzenie analiz złozonych problemów obliczeniowych, opracowywania złożonych algorytmów wyposażonych w interfejs graficzny, mechanizmy kontroli błedów, współpracę aplikacji z plikamy dyskowymi oraz graficzną prezentację wyników obliczeń