Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S1)
Sylabus przedmiotu Wytwarzanie opakowań i systemy pakujące:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Wytwarzanie opakowań i systemy pakujące | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Materiałowych | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Sandra Paszkiewicz <Sandra.Paszkiewicz@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Izabela Irska <Izabela.Irska@zut.edu.pl>, Magdalena Kwiatkowska <Magdalena.Kwiatkowska@zut.edu.pl>, Sandra Paszkiewicz <Sandra.Paszkiewicz@zut.edu.pl>, Elżbieta Piesowicz <Elzbieta.Senderek@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
| Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
| Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | znajomość podstawowych właściwości materiałów konstrukcyjnych.Przydatna wiedza z nauki o materiałach |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | zdobycie wiedzy w zakresie materiałów opakowaniowych, zastosowania ich do konkretnych aplikacji, metody wytwarzania opakowań,umiejętność doboru maszyn i urządzeń do konkretnych linii pakujących |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Badnia właściwości materiałów opakowaniowych | 4 |
| T-L-2 | Przetwórstwo wtryskowe, analza parametrów przetwarzania na własciwosci uzyskanych wyrobów | 4 |
| T-L-3 | Wytłaczanie, badania wyrobów,optymalizacja parametrów | 2 |
| T-L-4 | termoformowanie, badania wyrobów, optymalizacja parametrów | 2 |
| T-L-5 | Utylizacja odpadów opakowaniowych | 3 |
| 15 | ||
| projekty | ||
| T-P-1 | Projekt lini technologicznej do produkcji opakowań metoda wtrysku, wtrysku i rozdmuchu . dobór maszyn i urzadzeń. | 4 |
| T-P-2 | Projekt linii technlogicznej do wytwarzania opkawań foliowych.Urzadzenia, technologia. | 4 |
| T-P-3 | Projekt technologiczny linii do wytwarzania opkaowań metoda termoformowania | 4 |
| T-P-4 | Projekt technologiczny linii do utylizacji odpadów opakowaniowych | 3 |
| 15 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Rola i znaczenie opakowań. Podział opakowań.Oznaczenia | 2 |
| T-W-2 | Materiały opakowaniowe, właściwości. | 5 |
| T-W-3 | Tworzywa polimerowe, własciwosci ,zastosowanie na opakowania. Metody wytwarzania opakowań.przetwórstwo wtryskowe, wytłaczanie, termoformowanie . | 12 |
| T-W-4 | Materiały wieloskładnikowe ( wielomateriałowe ), wytwarzanie,własciwosci, badania | 3 |
| T-W-5 | Linie pakujace materiałów sypkich, cieczy .Opakowania zbiorcze i jednostkowe.Folie termokurczkiwe | 5 |
| T-W-6 | Urządzenia do utylizacji odpadów opakowaniowych | 3 |
| 30 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
| A-L-2 | analiza literatury specjalistycznej, przygotowanie do zajęc | 10 |
| 25 | ||
| projekty | ||
| A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
| A-P-2 | analiza literatury specjalistycznej i wykonanie projektu | 17 |
| 32 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
| A-W-2 | Analiza literatury specjalistycznej | 4 |
| A-W-3 | Egzamin | 8 |
| 42 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład - dyskusja na temat wybranych problemów w trakcie wykładów. Laboratorium : cwiczenia praktyczne dla całej grupy. Projekt : prezentacja wykonanych opracowań przez studentów i dyskusja |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: sprawdzian w połowie semestru |
| S-2 | Ocena podsumowująca: kolokwim pod koniec semestru |
| S-3 | Ocena formująca: sprawdzian przed przystąpieniem do cwiczeń |
| S-4 | Ocena podsumowująca: prezentacja projektu, udział w dyskusji |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| IM_1A_C25-2_W01 Student powinien być w stanie zdefiniować metody wytwarzania opakowań,scharakteryzować stosowane materiały , dobrać odpowiednio materiał oraz zaproponować system pakowania i wybrać odpowiednie urzadzenia | IM_1A_W09, IM_1A_W04 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4 | M-1 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| IM_1A_C25-2_U01 powinien wykazać zdolność stosowania zdobytej wiedzy przy doborze materiałów opakowaniowych oraz urzadzeń do określonych systemów pakowania i pakowanych wyrobów.powinien określić urządzenia do pracy w linii technologicznej | IM_1A_U06, IM_1A_U09, IM_1A_U13 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4 | M-1 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| IM_1A_C25-2_K01 student nabywa interaktywną i kreatywną postawę do pracy w zespole,wykazuje zdolność do podejmowania decyzji zgodnie z posiadaną wiedzą, | IM_1A_K04, IM_1A_K02 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-W-6, T-W-5, T-W-4 | M-1 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| IM_1A_C25-2_W01 Student powinien być w stanie zdefiniować metody wytwarzania opakowań,scharakteryzować stosowane materiały , dobrać odpowiednio materiał oraz zaproponować system pakowania i wybrać odpowiednie urzadzenia | 2,0 | student nie opanował wiedzę zgodnie z treściami programowymi |
| 3,0 | student potrafi zdefiniować podstawowe materiały opakowaniowe,zastosowanie ich na konkretne wyroby,metody wytwarzania opakowań oraz dobrać maszyny i urządzenia do konkretnych linii technologicznych | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | student opanował wiedzę, potrafi ją wykorzystać ,potrafi zinterpretować podjęte decyzje |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| IM_1A_C25-2_U01 powinien wykazać zdolność stosowania zdobytej wiedzy przy doborze materiałów opakowaniowych oraz urzadzeń do określonych systemów pakowania i pakowanych wyrobów.powinien określić urządzenia do pracy w linii technologicznej | 2,0 | student nie potrafi dokonać analizy wykonywanych zadań,nie potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia |
| 3,0 | student potrafi stosować zdobytą wiedzę przy doborze materiałów opakowaniowych i urządzeń oraz potrafi określić urządzenia do pracy w linii technologicznej | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | student opanował materiał i potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| IM_1A_C25-2_K01 student nabywa interaktywną i kreatywną postawę do pracy w zespole,wykazuje zdolność do podejmowania decyzji zgodnie z posiadaną wiedzą, | 2,0 | student jest nieaktywny,brak wspólpracy z grupą,brak zainteresowania przedmiotem |
| 3,0 | Student wykazuje minimalną chec wspolpracy z grupa. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | studenyt wykazuje cechy przywódcze, potrafi wykorzystać praktycznie rezultaty nauki,umie wspólpracować z grupą |
Literatura podstawowa
- J.Czerniawski, B.Michniewicz, Opakowania żywności, AgroFood Technology, Warszawa, 1998
- O.E.Ahlhause, Verpackung mit Kunststoffen, Hanser, Munchen, 1997
- K.M Finlayson, Plasic film technology, technocom Publishing Company, Londyn, 1989