Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S1)
Sylabus przedmiotu Mechanika kompozytów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mechanika kompozytów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Wytwarzania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marta Krawczyk <Marta.Krawczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza w zakresie mechaniki technicznej oraz wytrzymałości materiałów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaprezentowanie studentom podstawowych pojęć związanych z mikro- i makromechaniką kompozytów |
C-2 | Zapoznanie studentów z definicjami związanymi z wytrzymałością kompozytów oraz z zastosowaniem prawa Hooke'a |
C-3 | Przekazanie wiedzy z zakresu symetrii własności sprężystych, inżynierskich współczynników sprężystości oraz modeli obliczeniowych laminatów |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania zadań oraz wykorzystywania modeli i metod z zakresu mechaniki kompozytów |
C-5 | Uświadomienie studentom odpowiedzialności za przeprowadzane analizy wytrzymałościowe oraz pobudzenie kreatywności w procesie modelowania obiektów rzeczywistych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza i obliczenia komputerowe własności mechanicznych kompozytu o zadanym włóknie, osnowie i udziałach procentowych (Zadanie 1) | 6 |
T-L-2 | Analiza i obliczenia własności mechanicznych i stanu obciążenia laminatu o zadanej liczbie warstw oraz budowie elementarnej poszczególnych warstw (Zadanie 2) | 9 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe informacje o kompozytach - typy zbrojeń, osnowy | 1 |
T-W-2 | Mikro- i makromechanika kompozytów | 2 |
T-W-3 | Przemieszczenia, stan naprężeń i stan odkształceń. Uogólnione prawo Hooke'a. Symetrie własności sprężystych (ciała izotropowe, monotropowe, ortotropowe, anizotropowe) | 3 |
T-W-4 | Modele mikromechaniki kompozytów | 3 |
T-W-5 | Inżynierskie współczynniki sprężystości | 2 |
T-W-6 | Przekształcenia macierzy sprężystości i podatności | 1 |
T-W-7 | Charakterystyki sprężyste kompozytów wielowarstwowych | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach loaboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Opracowanie sprawozdań zawierających analizy i obliczenia | 18 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
A-L-4 | Kontrola poprawności obliczeń | 2 |
37 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach (wykłady) | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 16 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia pisemnego | 2 |
A-W-5 | przygotowanie do zaliczenia w formie rozmowy | 2 |
37 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca - wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia |
M-2 | metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: przygotowanie projektu |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C28_W01 Student potrafi zdefiniować pojęcia: przemieszczenie, naprężenie, stan naprężeń, odkształcenie, stan odkształceń | IM_1A_W05 | — | — | C-3, C-2 | T-W-3 | M-1 | S-2, S-3 |
IM_1A_C28_W02 Student opanuje wiedzę i podstawowe pojęcia w zakresie mikro i makromechaniki kompozytów, w tym: modele obliczeniowe mikro i makromechaniki kompozytów | IM_1A_W05, IM_1A_W06 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-4, T-W-2 | M-1 | S-2, S-3 |
IM_1A_C28_W03 Student potrafi sformułować, zapisać i wyjaśnić uogólnione prawo Hooke’a. | IM_1A_W05 | — | — | C-2 | T-W-3 | M-1 | S-2, S-3 |
IM_1A_C28_W04 Student potrafi rozróżnić i opisać właściwości ciał: izotropowych, monotropowych, ortotropowych i anizotropowych | IM_1A_W05, IM_1A_W06 | — | — | C-3, C-2 | T-W-5, T-W-6, T-W-3 | M-1 | S-2, S-3 |
IM_1A_C28_W05 Student zna i potrafi zdefiniować inżynierskie współczynniki sprężystości | IM_1A_W05, IM_1A_W06 | — | — | C-3 | T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-2, S-3 |
IM_1A_C28_W06 Student potrafi wymienić i wyjaśnić założenia modeli obliczeniowych laminatów, w tym założenia teorii cienkich płyt Kirchoffa-Love’a | IM_1A_W05, IM_1A_W06 | — | — | C-3 | T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C28_U01 Student potrafi przygotowywać dane oraz rozwiązywać zadania z wykorzystaniem modeli mikromechaniki kompozytów | IM_1A_U07, IM_1A_U08 | — | — | C-4 | T-L-2, T-L-1 | M-2 | S-1 |
IM_1A_C28_U02 Student potrafi wykorzystać uogólnione prawo Hooke’a w prostych analizach struktur kompozytowych. | IM_1A_U07, IM_1A_U08 | — | — | C-4 | T-L-2, T-L-1 | M-2 | S-1 |
IM_1A_C28_U03 Student potrafi rozwiązać zadania analizy właściwości mechanicznych laminatów | IM_1A_U07, IM_1A_U08 | — | — | C-4 | T-L-2, T-L-1 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C28_K01 Student staje się świadomy odpowiedzialności za błędnie przeprowadzone analizy wytrzymałościowe części zbudowanych z materiałów kompozytowych | IM_1A_K02 | — | — | C-5 | T-L-2, T-L-1 | M-2 | S-1 |
IM_1A_C28_K02 Student staje się otwarty i kreatywny w procesie modelowania obiektów rzeczywistych | IM_1A_K01, IM_1A_K04 | — | — | C-5 | T-L-2, T-L-1 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C28_W01 Student potrafi zdefiniować pojęcia: przemieszczenie, naprężenie, stan naprężeń, odkształcenie, stan odkształceń | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniować wszystkich lub jednego z pojęć: przemieszczenie, naprężenie, stan naprężeń, odkształcenie, stan odkształceń |
3,0 | Student potrafi zdefiniować wszystkie z podanych pojęć: przemieszczenie, naprężenie, stan naprężeń, odkształcenie, stan odkształceń w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student potrafi zdefiniować wszystkie z podanych pojęć: przemieszczenie, naprężenie, stan naprężeń, odkształcenie, stan odkształceń w stopniu przewyższającym poziom dostateczny. | |
4,0 | Student potrafi zdefiniować wszystkie z podanych pojęć: przemieszczenie, naprężenie, stan naprężeń, odkształcenie, stan odkształceń w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student potrafi zdefiniować wszystkie z podanych pojęć: przemieszczenie, naprężenie, stan naprężeń, odkształcenie, stan odkształceń w stopniu przewyższającym poziom dobry. | |
5,0 | Student potrafi zdefiniować wszystkie z podanych pojęć: przemieszczenie, naprężenie, stan naprężeń, odkształcenie, stan odkształceń w stopniu bardzo dobrym. | |
IM_1A_C28_W02 Student opanuje wiedzę i podstawowe pojęcia w zakresie mikro i makromechaniki kompozytów, w tym: modele obliczeniowe mikro i makromechaniki kompozytów | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy w zakresie mikro- i makromechaniki. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzy w zakresie mikro- i makromechaniki w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student opanował podstawową wiedzy w zakresie mikro- i makromechaniki w stopniu przewyższającym poziom dostateczny. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzy w zakresie mikro- i makromechaniki w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student opanował podstawową wiedzy w zakresie mikro- i makromechaniki w stopniu przewyższającym poziom dobry. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzy w zakresie mikro- i makromechaniki w stopniu bardzo dobrym. | |
IM_1A_C28_W03 Student potrafi sformułować, zapisać i wyjaśnić uogólnione prawo Hooke’a. | 2,0 | Student nie zna prawa Hooke'a |
3,0 | Student potrfi w podstawowej formie zapisać i wyjaśnić prawo Hooke'a | |
3,5 | Student potrfi zapisać i wyjaśnić prawo Hooke'a w stopniu przewyższającym poziom dostateczny. | |
4,0 | Student potrfi zapisać i wyjaśnić prawo Hooke'a w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student potrfi zapisać i wyjaśnić prawo Hooke'a w stopniu przewyższającym poziom dobry. | |
5,0 | Student potrfi zapisać i wyjaśnić prawo Hooke'a w stopniu bardzo dobrym. | |
IM_1A_C28_W04 Student potrafi rozróżnić i opisać właściwości ciał: izotropowych, monotropowych, ortotropowych i anizotropowych | 2,0 | Student nie potrafi rozróżnić i opisać właściwości poszczególnych typów ciał |
3,0 | Student potrafi rozróżnić i opisać właściwości poszczególnych typów ciał w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student potrafi rozróżnić i opisać właściwości poszczególnych typów ciał w stopniu przewyższającym poziom dostateczny. | |
4,0 | Student potrafi rozróżnić i opisać właściwości poszczególnych typów ciał w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student potrafi rozróżnić i opisać właściwości poszczególnych typów ciał w stopniu przewyższającym poziom dobry. | |
5,0 | Student potrafi rozróżnić i opisać właściwości poszczególnych typów ciał w stopniu bardzo dobrym. | |
IM_1A_C28_W05 Student zna i potrafi zdefiniować inżynierskie współczynniki sprężystości | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniować inżynierskich współczynników sprężystości |
3,0 | Student potrafi zdefiniować inżynierskie współczynniki sprężystości w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student potrafi zdefiniować inżynierskie współczynniki sprężystości w stopniu przewyższającym poziom dostateczny. | |
4,0 | Student potrafi zdefiniować inżynierskie współczynniki sprężystości w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student potrafi zdefiniować inżynierskie współczynniki sprężystości w stopniu przewyższającym poziom dobry. | |
5,0 | Student potrafi zdefiniować inżynierskie współczynniki sprężystości w stopniu bardzo dobrym. | |
IM_1A_C28_W06 Student potrafi wymienić i wyjaśnić założenia modeli obliczeniowych laminatów, w tym założenia teorii cienkich płyt Kirchoffa-Love’a | 2,0 | Student nie potrafi wymienić i wyjaśnić założeń modeli obliczeniowych laminatów |
3,0 | Student potrafi wymienić i wyjaśnić założenia modeli obliczeniowych laminatów, w tym założenia cienkich płyt w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student potrafi wymienić i wyjaśnić założenia modeli obliczeniowych laminatów, w tym założenia cienkich płyt w stopniu przewyższającym poziom dostateczny. | |
4,0 | Student potrafi wymienić i wyjaśnić założenia modeli obliczeniowych laminatów, w tym założenia cienkich płyt w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student potrafi wymienić i wyjaśnić założenia modeli obliczeniowych laminatów, w tym założenia cienkich płyt w stopniu przewyższającym poziom dobry. | |
5,0 | Student potrafi wymienić i wyjaśnić założenia modeli obliczeniowych laminatów, w tym założenia cienkich płyt w stopniu bardzo dobrym. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C28_U01 Student potrafi przygotowywać dane oraz rozwiązywać zadania z wykorzystaniem modeli mikromechaniki kompozytów | 2,0 | Student nie potrafi przygotować danych niezbędnych do rozwiązywania zadań w zakresie mikromechaniki lub nie potrafi zastosować odpowiednich do zadania metod obliczeń. |
3,0 | Student potrafi przygotować dane niezbędne do rozwiązywania zadań w zakresie mikromechaniki oraz potrafi zastosować odpowiednie do zadania metody obliczeń w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student potrafi przygotować dane niezbędne do rozwiązywania zadań w zakresie mikromechaniki oraz potrafi zastosować odpowiednie do zadania metody obliczeń w stopniu przewyższającym poziom dostateczny. | |
4,0 | Student potrafi przygotować dane niezbędne do rozwiązywania zadań w zakresie mikromechaniki oraz potrafi zastosować odpowiednie do zadania metody obliczeń w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student potrafi przygotować dane niezbędne do rozwiązywania zadań w zakresie mikromechaniki oraz potrafi zastosować odpowiednie do zadania metody obliczeń w stopniu przewyższającym poziom dobry. | |
5,0 | Student potrafi przygotować dane niezbędne do rozwiązywania zadań w zakresie mikromechaniki oraz potrafi zastosować odpowiednie do zadania metody obliczeń w stopniu bardzo dobrym. | |
IM_1A_C28_U02 Student potrafi wykorzystać uogólnione prawo Hooke’a w prostych analizach struktur kompozytowych. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać uogólnionego prawa Hooke'a w prostych analizach struktur kompozytowych |
3,0 | Student potrafi wykorzystać uogólnione prawo Hooke'a w prostych analizach struktur kompozytowych | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać uogólnione prawo Hooke'a w analizach struktur kompozytowych w stopniu przewyższającym poziom dostateczny. | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać uogólnione prawo Hooke'a w analizach struktur kompozytowych w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać uogólnione prawo Hooke'a w analizach struktur kompozytowych w stopniu przewyższającym poziom dobry. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać uogólnione prawo Hooke'a w analizach struktur kompozytowych w stopniu bardzo dobrym. | |
IM_1A_C28_U03 Student potrafi rozwiązać zadania analizy właściwości mechanicznych laminatów | 2,0 | Student nie potrafi przeprowadzać analiz własności mechanicznych laminatów |
3,0 | Student potrafi rozwiązywać zadania obejmujące analizy własności mechanicznych laminatów w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student potrafi rozwiązywać zadania obejmujące analizy własności mechanicznych laminatów w stopniu przewyższającym poziom dostateczny. | |
4,0 | Student potrafi rozwiązywać zadania obejmujące analizy własności mechanicznych laminatów w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student potrafi rozwiązywać zadania obejmujące analizy własności mechanicznych laminatów w stopniu przewyższającym poziom dobry. | |
5,0 | Student potrafi rozwiązywać zadania obejmujące analizy własności mechanicznych laminatów w stopniu bardzo dobrym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C28_K01 Student staje się świadomy odpowiedzialności za błędnie przeprowadzone analizy wytrzymałościowe części zbudowanych z materiałów kompozytowych | 2,0 | |
3,0 | 80% obecności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IM_1A_C28_K02 Student staje się otwarty i kreatywny w procesie modelowania obiektów rzeczywistych | 2,0 | |
3,0 | 80% obecności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Janusz German, Podstawy mechaniki kompozytów, Politechniki Krakowskiej, Kraków, 1996, ISBN 83-903878-4-0
- Izabella Hyla, Tworzywa sztuczne. Właściwości-Przetwórstwo-Zastosowania, Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2004, ISBN-83-7335-201-5
Literatura dodatkowa
- Stanisław Ochelski, Metody doświadczalne mechaniki kompozytów konstrukcyjnych, Wydawnictwo Naukowo Techniczne, Warszawa, 2004, ISBN 83-204-2890-4