Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych (S1)
Sylabus przedmiotu Komputerowe wspomaganie projektowania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Komputerowe wspomaganie projektowania | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marcin Królikowski <Marcin.Krolikowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Joanna Jastrzębska <joanna.jastrzebska@zut.edu.pl>, Marta Krawczyk <Marta.Krawczyk@zut.edu.pl>, Marcin Królikowski <Marcin.Krolikowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z technologii maszyn i technik wytwarzania |
W-2 | Umiejętność tworzenia prostych modeli 3D w systemie CAD |
W-3 | Znajomośc zagadnień z grafiki inżynierskiej I i II |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student powinien dysponować wiedzą o metodyce projektowania w konstrukcjach mechanicznych oraz samodzielnie przeprowadzić proces projektowania z wykorzystaniem systemu CAD |
C-2 | Student powinien umieć opracować dokumentację techniczną konstrukcji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do struktury i systemu pracy ze zintegrowanym systemem CAD/CAM w modułach CAD | 1 |
T-L-2 | Praktyczne modelowanie szerwegu wariantów części w kontekście różnych technik wytwarzania. | 8 |
T-L-3 | Projektowanie w systemie CAD struktury wybranego urządzenia lub podzespołu z wykorzystaniem metodyki Bottom-Up i Top-Down. | 2 |
T-L-4 | Ewaluacja poprawności złożenia. Wykrywanie kolizji i przenikań. Praktyczna realizacja metodyki ewaluacji geometrycznej projektu. Tworzenie symulacji kinematycznej. Konwersja więzów złożenia. Analiza i ewaluacja kinematyki podzespołu/zespołu. | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Proces projektowania w Mechanice i Budowie Maszyn: struktura procesu projektowo-konstrukcyjnego, idea, założenia funkcjonalne, założenia konstrukcyjne, ocena i dobór rozwiązań konstrukcyjnych, ewaluacja konstrukcji | 4 |
T-W-2 | Metodyka modelowania w systemie 3D w kontekście różnych technik wytwarzania | 10 |
T-W-3 | Struktura procesu modelowania podzespołów. Omówienie strategii Top-Down i Bottom-Up. Przykłady zastosowań. | 2 |
T-W-4 | Ustalanie struktury zespołów i podzespołów w mechanizmach. Przykłady stosowanie podzłożeń sztywnych i ruchomych. Metodyka oceny poprawności działania. | 2 |
T-W-5 | Omówienie i przykłady stosowania bibliotek lokalnych systemu CAD oraz zasobów rozproszonych | 2 |
T-W-6 | Symulacje kinematyczne. Zasady tworzenia i ewaluacji. | 6 |
T-W-7 | Parametryzacja konstrukcji. Omówienie parametrów lokalnych i globalnych. Kontrola wartości parametrów. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Samodzielne opracowanie dokumentacji 3D wybranego podzespołu/zespołu lub urządzenia | 25 |
A-L-3 | Konsultacje projektów | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach wykładowych | 30 |
A-W-2 | Opracowanie koncepcji i dokumentacji 3D zadania modelowego | 10 |
A-W-3 | Konsultacje | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | wykład konwersatoryjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kilkakrotna ocena stanu zaawansowania zadanych prac oraz postępów w realizacji projektu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Końcowa ocena projektu z części praktycznej |
S-3 | Ocena podsumowująca: Dyskusja i końcowa ocena zadania modelowego z części teoretycznej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPBiS_1A_C08_W01 Student powinien osiągnąć wiedzę z zakresu: metodologii projektowania z wykorzystaniem narzędzi CAD; metod projektowania w kontekście technik wytwarzania; projektowania struktury zespołów, podzespołów i urządzeń; metod ewaluacji opracowanego rozwiązania konstrukcji mechanicznej. | IPBiS_1A_W04, IPBiS_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-3 | M-1, M-2 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPBiS_1A_C08_U01 Student osiąga umiejętności: praktycznej realizacji w systemie CAD procesu projektowania w mechanice i budowie maszyn; zamodelowania części typowych i nietypowych; dobrania elementów handlowych; przeprowadzenia symulacji ruchowych; pełnej ewaluacji projektu. | IPBiS_1A_U04, IPBiS_1A_U01, IPBiS_1A_U10, IPBiS_1A_U16, IPBiS_1A_U18, IPBiS_1A_U19 | — | — | C-2 | T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-2 | M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPBiS_1A_C08_K01 Student rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji i poszukiwania rozwiązań również w zagadnieniach interdyscyplinarnych | IPBiS_1A_K01, IPBiS_1A_K02, IPBiS_1A_K03, IPBiS_1A_K05, IPBiS_1A_K06, IPBiS_1A_K04 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-3 | M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPBiS_1A_C08_W01 Student powinien osiągnąć wiedzę z zakresu: metodologii projektowania z wykorzystaniem narzędzi CAD; metod projektowania w kontekście technik wytwarzania; projektowania struktury zespołów, podzespołów i urządzeń; metod ewaluacji opracowanego rozwiązania konstrukcji mechanicznej. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. | |
3,5 | Student opanował zasadniczą wiedzę z zakresu przedmiotu. | |
4,0 | Student opanował większość wiedzy z zakresu przedmiotu. | |
4,5 | Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. | |
5,0 | Student opanował wiedzę rozszerzoną z zakresu przedmiotu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPBiS_1A_C08_U01 Student osiąga umiejętności: praktycznej realizacji w systemie CAD procesu projektowania w mechanice i budowie maszyn; zamodelowania części typowych i nietypowych; dobrania elementów handlowych; przeprowadzenia symulacji ruchowych; pełnej ewaluacji projektu. | 2,0 | Student nie opracował projektu. |
3,0 | Student opracował projekt w minimalny sposób spełniający wymagania formalne projektowania. | |
3,5 | Student opracował projekt w sposób minimalny ale przedstawił podstawową analizę i kryteria wyboru rozwiązania. | |
4,0 | Student opracował projekt zawierający prawidłowo przeprowadzoną analizę i poprawnie opracował dokumentację. | |
4,5 | Student opracował projekt zawierający kompletnie przeprowadzoną analizę rozwiązania i poprawnie opracował dokumentację. | |
5,0 | Student opracował projekt zawierający kompletnie przeprowadzoną analizę rozwiązania i bardzo dobrze opracował dokumentację. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPBiS_1A_C08_K01 Student rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji i poszukiwania rozwiązań również w zagadnieniach interdyscyplinarnych | 2,0 | Student nie wykazuje zainteresowania wiedzą z zakresu problematyki projektowanego obiektu. |
3,0 | Student w minimalnym stopniu wykazuje zainteresowanie wiedzą z zakresu problematyki projektowanego obiektu. | |
3,5 | Student wykazuje zainteresowanie tylko wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu. | |
4,0 | Student wykazuje zainteresowanie wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu oraz dostrzega potrzebę bardziej kompleksowego podejścia. | |
4,5 | Student wykazuje zainteresowanie wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu oraz jest świadom złożonych relacji obiektu z otoczeniem. | |
5,0 | Student wykazuje zainteresowanie szczegółami problematyki oraz pogłębioną wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu i jest świadom złożonych relacji obiektu z otoczeniem. |
Literatura podstawowa
- Andrzej Wełyczko, CATIA V5. Przykłady efektywnego zastosowania systemu w projektowaniu mechanicznym, Helion, 2005
- Jan Bis, Ryszard Markiewicz, Komputerowe wspomaganie projektowania CAD - podstawy, Pro-Rea, 2007
- Dassault Systemes, Oficjalne materiały szkoleniowe systemu CATIA v5, DSS, 2005
- Dassault Systemes, Dokumentacja systemu CATIA v5, DSS, 2005
Literatura dodatkowa
- Peter R.N. Childis, Mechanical Design, Elsevier, Second Edition, Oxford, 2005
- Chlebus E., Techniki komputerowe CAx w inżynierii produkcji, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2000