Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0 (S1)
Sylabus przedmiotu Programowanie sterowników PLC:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0 | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Programowanie sterowników PLC | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Produkcją | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Karol Miądlicki <Karol.Miadlicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Karol Miądlicki <Karol.Miadlicki@zut.edu.pl>, z przemysłu Osoba <itm@zut.edu.pl>, Arkadiusz Parus <Arkadiusz.Parus@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Informatyka - Podstawy programowania |
W-2 | Elektrotechnika - podstawy teorii obwodów elektrycznych |
W-3 | Elektronika - Podstawy układów logicznych oraz techniki mikroprocesorowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zna zasadę działania sterownika PLC |
C-2 | Student potrafi napisać, uruchomić i przetestować prosty program dla sterownika PLC |
C-3 | Student potrafi dobrać odpowiedni sterownik PLC wraz z modułami oraz napisać program sterujący dla prostego procesu produkcyjnego lub obiektu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Szkolenie BHP. Zapoznanie z stanowiskami laboratoryjnymi PLC. | 2 |
T-P-2 | Podstawy porogramowania sterwoników PLC. Oprogramowanie narzędziowe. Edycja programu, kompilacja, komunikacja ze sterownikiem, monitorowanie wykonania programu. Rodzaje zmiennych i bloków. | 3 |
T-P-3 | Automatyzacja wybranego zagadnienia – opis problemu, schemat układu sterowania, dobór i konfiguracja sterownika wraz z niezbędnymi modułami, tworzenie, testowanie i uruchamianie programu. Dokumentacja projektu. | 10 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Literatura. Podstawowe pojęcia. Proste obwody elektryczne. Logika Boola. | 2 |
T-W-2 | Sprzętowa realizacja zadań sterowania logicznego – przekaźniki, bramki logiczne. Historia i rozwój sterowników PLC. Producenci sterowników. Klasyfikacja sterowników. | 2 |
T-W-3 | Budowa i zasada działania sterowników PLC. Cykl programowy i tryby pracy sterowników. Typy wejść/wyjść PLC | 2 |
T-W-4 | Proste przykłady systemów sterowania z wykorzystaniem urządzeń dedykowanych i sterowników programowalnych. | 2 |
T-W-5 | Komunikacja w systemach sterowania ze sterownikami PLC. Hierarchiczne systemy sterowania. Systemy o wejściach i wyjściach rozproszonych. Protokoły komunikacyjne. | 2 |
T-W-6 | Norma IEC 61131. Języki programowania sterowników. Zalety stosowania normy. Typy danych i deklaracje zmiennych oraz bloki funkcyjne standardowe i funkcje standardowe. | 2 |
T-W-7 | Czasomierze i liczniki. Funkcje sterujące i relacji. Specjalizowane bloki sterujące (interrupt, PID, fuzzy) i ich konfiguracja w sterownikach PLC. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | praca nad projektem w grupach | 18 |
A-P-3 | konsultacje | 5 |
38 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | konsultacje | 4 |
A-W-3 | samodzielne studiowanie literatury | 8 |
A-W-4 | przygotowywanie do zaliczenia | 10 |
37 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Podająca. Wykład informacyjny. |
M-2 | Praktyczna. Zajęcia projektowe |
M-3 | Praktyczne. Programowanie z użyciem komputerów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji projektu. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena projektu grupowego |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu przy komputerze lub w formie pisemnej. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPP4_1P_C14_W01 Student zna zasadę działania sterowników PLC i podstawowe języki ich programowania, oraz zasady konfiguracji prostych systemów sterowania. | IPP4_1P_W03, IPP4_1P_W01 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPP4_1P_C14_U01 Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy w kodzie. Jest w stanie podłączyć oraz uruchomić prostą instalację elektryczną ze sterownikiem PLC oraz ją uruchomić. | IPP4_1P_U09, IPP4_1P_U10 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPP4_1P_C14_K01 Student potrafi dobrać odpowiedni sterownik PLC dla prostej aplikacji. Potrafi też modyfikować działenie maszyn ze sterownikiem programowalnym. | IPP4_1P_K01 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPP4_1P_C14_W01 Student zna zasadę działania sterowników PLC i podstawowe języki ich programowania, oraz zasady konfiguracji prostych systemów sterowania. | 2,0 | |
3,0 | potrafi scharakteryzować podstawowe dziedziny, którymi zajmuje się programowanie sterownikow PLC | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPP4_1P_C14_U01 Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy w kodzie. Jest w stanie podłączyć oraz uruchomić prostą instalację elektryczną ze sterownikiem PLC oraz ją uruchomić. | 2,0 | |
3,0 | potrafi napisać prosty program dla sterowników PLC | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPP4_1P_C14_K01 Student potrafi dobrać odpowiedni sterownik PLC dla prostej aplikacji. Potrafi też modyfikować działenie maszyn ze sterownikiem programowalnym. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi dobrać odpowiednie sterowniki PLC dla prostej aplikacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Broel-Plater B, kłady wykorzystujące sterowniki PLC. projektowanie algorytmów sterowania, PWN, Warszawa, 2008
- Sałat R., Korpysz K., Obstawski P, Programowanie sterowników przemysłowych, WNT, Warszawa, 2007
- Tomasz Gilewski, Szkoła programisty PLC. Sterowniki Przemysłowe, Helion, Warszawa, 2017