Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0 (S1)

Sylabus przedmiotu Doradztwo gospodarcze:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Doradztwo gospodarcze
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Produkcją
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agata Biniek <Agata.Wrebiakowska@zut.edu.pl>, z przemysłu Osoba <itm@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,50,50zaliczenie
projektyP5 15 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu nauki o przedsiębiorstwie
W-2Wiedza z zakresu rachunkowości i finansów
W-3Wiedza i umiejetności z zakresu zarządzania personelem
W-4Wiedza z zakresu podstaw prawa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Kształtowanie umiejętności korzystania z doradztwa
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi obszarami doradztwa gospodarczego
C-3Przygotowanie studentów do świadomego korzystania z usług doradztwa gospodarczego jako źródła wiedzy i umiejętności w praktycznym prowadzeniu działaności gospodarczej
C-4Wykształcenie nawyku formalizacji relacji doradcy i klienta
C-5Ukształtowanie umiejętności w zakresie przeprowadzania badań ankietowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Omówienie zasad przygotowania projektu nt. badania poziomu i potrzeb doradczych w działalności gospodarczej2
T-P-2Obszary doradztwa gospodarczego - omówienie przypadków praktycznych5
T-P-3Metodyka prowadzenia badań ankietowych3
T-P-4Analiza i wnioski z badań ankietowych2
T-P-5Ocena sprawozdania z realiowanego projektu3
15
wykłady
T-W-1Znaczenie doradztwa w działaności gospodarczej2
T-W-2Doradztwo naukowe i tradycyjne - cechy2
T-W-3Zasady pracy doradczej2
T-W-4Modele doradztwa2
T-W-5Współpraca doradcy z klientem - cechy, zasady i jej etapy2
T-W-6Koncepcja zarządzania zmianą w działalności doradczej2
T-W-7Zarządzanie zmianą w działalności doradczej2
T-W-8Podstawowe usługi w doradztwie gospodarczym1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2konsultacje4
A-P-3przygotowywanie się do zajęć10
A-P-4Praca z literaturą8
37
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje5
A-W-3Samodzielna praca z literaturą10
A-W-4Opracowywanie sprawozdań5
A-W-5Przygotowanie się do zaliczenia3
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metody przypadków
M-3Metoda sytuacyjna
M-4metoda projektów
M-5pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przekazywanych podczas wcześniejszych zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Studentowi podczas obrony projektu zadawane są pytania sprawdzające poziom wiedzy i umiejętności zdefiniowane w przedmiotowych efektach kształcenia

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPP4_1P_C20-2_W01
Ma wiedzę w zakresie funkcji doradztwa w działalności gospodarczej. Podaje różnice pomiędzy doradztwem naukowym i tradycyjnym. Wskazuje różnice pomiedzy doradztwem wewnętrznym i zewnętrznym. Wymienia i charakteryzuje kluczowe usługi śwaidczone w podstawowych obszarach doractwa gospodarczego (personalnego, podatkowego, księgowego, finansowego, organizacyjnego, technologicznego, prawnego i jakościowego)
IPP4_1P_W04C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-P-1, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-2, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPP4_1P_C20-2_U01
Potrafi planować i przeprowadzać badania ankietowe. Identfikuje potrzeby doradcze klientów w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej
IPP4_1P_U09C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-P-1, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-2, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPP4_1P_C20-2_K01
Potrafi współdziałać i pracować w zespole, przyjmując w nim różne role
IPP4_1P_K02C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-P-1, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-2, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPP4_1P_C20-2_W01
Ma wiedzę w zakresie funkcji doradztwa w działalności gospodarczej. Podaje różnice pomiędzy doradztwem naukowym i tradycyjnym. Wskazuje różnice pomiedzy doradztwem wewnętrznym i zewnętrznym. Wymienia i charakteryzuje kluczowe usługi śwaidczone w podstawowych obszarach doractwa gospodarczego (personalnego, podatkowego, księgowego, finansowego, organizacyjnego, technologicznego, prawnego i jakościowego)
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę z zakresu doradztwa naukowego i tradycyjnego oraz potrafi wskazać róznice pomiędzy doradztwem wewnętrznym, a zwnętrznym. Ma widzę z zakresu świadczonych usług w podstawowych obszarach doradztwa.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPP4_1P_C20-2_U01
Potrafi planować i przeprowadzać badania ankietowe. Identfikuje potrzeby doradcze klientów w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej
2,0
3,0Potrafi przeprowadzić badanie ankietowe w celu identyfikacji potrzeb doradczych na potrzeby własnej działalności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPP4_1P_C20-2_K01
Potrafi współdziałać i pracować w zespole, przyjmując w nim różne role
2,0
3,0Potrafi współpracowac w zespole przyjmując w nim różne role.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zieliński J.A., Outsourcing doradztwa podatkowego i rachunkowości, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2008
  2. Mark T., Umiejętności doradcze. Skuteczny konsulting wewnątrz firmy, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2010
  3. Kostera M. (red), Krytyczne badania nad doradztwem organizacyjnym, w: Nowe kierunki w zarządzaniu, WAiP, Warszawa, 2008, s. 257-275
  4. Chrostowski A., Doradztwo naukowe (Action Research) jako metoda sprzyjająca uczeniu się organizacji i tworzeniu wiedzy, w: Nowe kierunki w zarządzaniu, Kostera M. (red), WAiP, Warszawa, 2008, s. 237-255
  5. Sojak S. (red.), Założyć firmę i nie zbankrutować - aspekty prawne, Difin, Warszawa, 2009
  6. Sojak S. (red.), Założyć firmę i nie zbankrutować - aspekty zarządcze, Difin, Warszawa, 2009
  7. Sojak S. (red.), Założyć firmę i nie zbankrutować - studium przypadków, Difin, Warszawa, 2010

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie zasad przygotowania projektu nt. badania poziomu i potrzeb doradczych w działalności gospodarczej2
T-P-2Obszary doradztwa gospodarczego - omówienie przypadków praktycznych5
T-P-3Metodyka prowadzenia badań ankietowych3
T-P-4Analiza i wnioski z badań ankietowych2
T-P-5Ocena sprawozdania z realiowanego projektu3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie doradztwa w działaności gospodarczej2
T-W-2Doradztwo naukowe i tradycyjne - cechy2
T-W-3Zasady pracy doradczej2
T-W-4Modele doradztwa2
T-W-5Współpraca doradcy z klientem - cechy, zasady i jej etapy2
T-W-6Koncepcja zarządzania zmianą w działalności doradczej2
T-W-7Zarządzanie zmianą w działalności doradczej2
T-W-8Podstawowe usługi w doradztwie gospodarczym1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2konsultacje4
A-P-3przygotowywanie się do zajęć10
A-P-4Praca z literaturą8
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje5
A-W-3Samodzielna praca z literaturą10
A-W-4Opracowywanie sprawozdań5
A-W-5Przygotowanie się do zaliczenia3
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_C20-2_W01Ma wiedzę w zakresie funkcji doradztwa w działalności gospodarczej. Podaje różnice pomiędzy doradztwem naukowym i tradycyjnym. Wskazuje różnice pomiedzy doradztwem wewnętrznym i zewnętrznym. Wymienia i charakteryzuje kluczowe usługi śwaidczone w podstawowych obszarach doractwa gospodarczego (personalnego, podatkowego, księgowego, finansowego, organizacyjnego, technologicznego, prawnego i jakościowego)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_W04Ma wiedzę o normach i regułach prawnych, społecznych, ekonomicznych i etycznych oraz o innych pozatechnicznych uwarunkowaniach działalności inżynierskiej, organizujących struktury i instytucje gospodarcze w różnych branżach przemysłu, w tym podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz rozumie złożone zależności zachodzące między nimi.
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie umiejętności korzystania z doradztwa
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi obszarami doradztwa gospodarczego
C-3Przygotowanie studentów do świadomego korzystania z usług doradztwa gospodarczego jako źródła wiedzy i umiejętności w praktycznym prowadzeniu działaności gospodarczej
C-4Wykształcenie nawyku formalizacji relacji doradcy i klienta
C-5Ukształtowanie umiejętności w zakresie przeprowadzania badań ankietowych
Treści programoweT-P-1Omówienie zasad przygotowania projektu nt. badania poziomu i potrzeb doradczych w działalności gospodarczej
T-P-3Metodyka prowadzenia badań ankietowych
T-P-4Analiza i wnioski z badań ankietowych
T-P-5Ocena sprawozdania z realiowanego projektu
T-P-2Obszary doradztwa gospodarczego - omówienie przypadków praktycznych
T-W-6Koncepcja zarządzania zmianą w działalności doradczej
T-W-3Zasady pracy doradczej
T-W-1Znaczenie doradztwa w działaności gospodarczej
T-W-2Doradztwo naukowe i tradycyjne - cechy
T-W-4Modele doradztwa
T-W-5Współpraca doradcy z klientem - cechy, zasady i jej etapy
T-W-7Zarządzanie zmianą w działalności doradczej
T-W-8Podstawowe usługi w doradztwie gospodarczym
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metody przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przekazywanych podczas wcześniejszych zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Studentowi podczas obrony projektu zadawane są pytania sprawdzające poziom wiedzy i umiejętności zdefiniowane w przedmiotowych efektach kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę z zakresu doradztwa naukowego i tradycyjnego oraz potrafi wskazać róznice pomiędzy doradztwem wewnętrznym, a zwnętrznym. Ma widzę z zakresu świadczonych usług w podstawowych obszarach doradztwa.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_C20-2_U01Potrafi planować i przeprowadzać badania ankietowe. Identfikuje potrzeby doradcze klientów w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_U09Ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym, potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole.
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie umiejętności korzystania z doradztwa
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi obszarami doradztwa gospodarczego
C-3Przygotowanie studentów do świadomego korzystania z usług doradztwa gospodarczego jako źródła wiedzy i umiejętności w praktycznym prowadzeniu działaności gospodarczej
C-4Wykształcenie nawyku formalizacji relacji doradcy i klienta
C-5Ukształtowanie umiejętności w zakresie przeprowadzania badań ankietowych
Treści programoweT-P-1Omówienie zasad przygotowania projektu nt. badania poziomu i potrzeb doradczych w działalności gospodarczej
T-P-3Metodyka prowadzenia badań ankietowych
T-P-4Analiza i wnioski z badań ankietowych
T-P-5Ocena sprawozdania z realiowanego projektu
T-P-2Obszary doradztwa gospodarczego - omówienie przypadków praktycznych
T-W-6Koncepcja zarządzania zmianą w działalności doradczej
T-W-3Zasady pracy doradczej
T-W-1Znaczenie doradztwa w działaności gospodarczej
T-W-2Doradztwo naukowe i tradycyjne - cechy
T-W-4Modele doradztwa
T-W-5Współpraca doradcy z klientem - cechy, zasady i jej etapy
T-W-7Zarządzanie zmianą w działalności doradczej
T-W-8Podstawowe usługi w doradztwie gospodarczym
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metody przypadków
M-4metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przekazywanych podczas wcześniejszych zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Studentowi podczas obrony projektu zadawane są pytania sprawdzające poziom wiedzy i umiejętności zdefiniowane w przedmiotowych efektach kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi przeprowadzić badanie ankietowe w celu identyfikacji potrzeb doradczych na potrzeby własnej działalności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_C20-2_K01Potrafi współdziałać i pracować w zespole, przyjmując w nim różne role
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_K02Jest gotowy do samodzielnego podejmowania decyzji oraz do określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, a także do współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role, umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów gospodarczych, także na rzecz interesu publicznego, uwzględniając wiedzę z zakresu aspektów prawnych i ekonomicznych, jest gotowy do przyjmowania odpowiedzialności za skutki tych działań.
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie umiejętności korzystania z doradztwa
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi obszarami doradztwa gospodarczego
C-3Przygotowanie studentów do świadomego korzystania z usług doradztwa gospodarczego jako źródła wiedzy i umiejętności w praktycznym prowadzeniu działaności gospodarczej
C-4Wykształcenie nawyku formalizacji relacji doradcy i klienta
C-5Ukształtowanie umiejętności w zakresie przeprowadzania badań ankietowych
Treści programoweT-P-1Omówienie zasad przygotowania projektu nt. badania poziomu i potrzeb doradczych w działalności gospodarczej
T-P-3Metodyka prowadzenia badań ankietowych
T-P-4Analiza i wnioski z badań ankietowych
T-P-5Ocena sprawozdania z realiowanego projektu
T-P-2Obszary doradztwa gospodarczego - omówienie przypadków praktycznych
T-W-6Koncepcja zarządzania zmianą w działalności doradczej
T-W-3Zasady pracy doradczej
T-W-1Znaczenie doradztwa w działaności gospodarczej
T-W-2Doradztwo naukowe i tradycyjne - cechy
T-W-4Modele doradztwa
T-W-5Współpraca doradcy z klientem - cechy, zasady i jej etapy
T-W-7Zarządzanie zmianą w działalności doradczej
T-W-8Podstawowe usługi w doradztwie gospodarczym
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metody przypadków
M-3Metoda sytuacyjna
M-4metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przekazywanych podczas wcześniejszych zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Studentowi podczas obrony projektu zadawane są pytania sprawdzające poziom wiedzy i umiejętności zdefiniowane w przedmiotowych efektach kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi współpracowac w zespole przyjmując w nim różne role.
3,5
4,0
4,5
5,0