Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (N1)
specjalność: diagnostyka i urządzenia mechatroniczne pojazdów samochodowych

Sylabus przedmiotu Odzysk części i materiałów eksploatacyjnych w środkach transportu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria transportu
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Odzysk części i materiałów eksploatacyjnych w środkach transportu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów
Nauczyciel odpowiedzialny Konrad Prajwowski <Konrad.Prajwowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 8 1,00,56zaliczenie
projektyP7 8 1,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z fizyki i matematyki w zakresie szkoły średniej
W-2Podstawy budowy pojazdów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zasad i znaczenia ochrony środowiska naturalnego
C-2Poznanie aktualnych wymagań zagospodarowywania SWE
C-3Poznanie zasad i organizacji stacji demontażu pojazdów
C-4Poznanie uwarunkowań społecznych, prawnych i terytorialnych tworzenia stacji i sieci recyklingu pojazdów
C-5Poznanie sposobów i zasad recyklingu materiałów i zespołów z demontowanych pojazdów
C-6Poznanie zasad trendów rozwojowych z punktu widzenia recyklingu w projektowniu i użytkowaniu pojazdu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Recykling opon i innych elementów gumowych1
T-P-2Recykling akumulatorów1
T-P-3Recykling tworzyw sztucznych i kompozytów1
T-P-4Recykling olejów1
T-P-5Recykling płynów eksploatacyjnych1
T-P-6Recykling silnika i osprzętu1
T-P-7Recykling elementów układów napędowych1
T-P-8Recykling wyposażenia elektrycznego i elektronicznego1
8
wykłady
T-W-1Podstawowe definicje związane z recyklingiem Uczestnicy procesu recyklingu, rodzaje sieci recyklingu1
T-W-2Schemat procesu recyklingu, systemy recyklingu w pozostałych krajach UE Organizacja recyklingu, uwarunkowania ekonomiczne i społeczne1
T-W-3Przeznazenie demontowanych zespołów i materiałów1
T-W-4Konsekwencje rozwoju sieci recyklingu Trendy rozwojowe w budowie pojazdów z punktu widzenia potrzeb recyklingu, system recyklingu pojazdów w Polsce1
T-W-5Wyposażenie dla stacji demontażu pojazdów, wymagania w odniesieniu do stacji demontażu, działania realizowane w stacji demontażu1
T-W-6Systemu wspomagania komputerowego recyklingu samochodów, prognozy rozwojowe recyklingu pojazdów1
T-W-7Podstawowe definicje związane z recyklingiem, schemat procesu recyklingu, systemy recyklingu w pozostałych krajach UE1
T-W-8Uczestnicy procesu recyklingu, rodzaje sieci recyklingu, organizacja recyklingu, uwarunkowania ekonomiczne i społeczne1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-P-2Czytanie wskazanej literatury8
A-P-3Przytgotowanie do projektów5
A-P-4Zaliczenie projektów4
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Czytanie wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do kolokwium7
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny - wyjaśnianie
M-2Ćwiczenia - dyskusja dydaktyczna, objasnianie pojęć, pogadanka

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie ustnej
S-2Ocena formująca: Ustne zaliczenie ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_1A_nowy_recykling_W01
Student powinien znać wpływ środków transportu na środowisko na różnych etapach ich istnienia, nazywać i objaśniać formy recyklingu, wymieniać i scharakteryzować sposoby zagospodarownia SWE, wytłumaczyć i opisać schemat porcesu recyklingu pojazdów.
IT_1A_W14, IT_1A_W21C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_1A_nowy_recykling_U01
Student powinien łączyć możliwości ograniczania zagrożeń przy eksploatacji i po wycofaniu śrdoków transportu z eksploatacji, planować i podejmować działania w zakresie organizacji sieci recyklingu pojazdów, zaplanować organizację i wyposażenie stacji demontażu, przygotować schemat procesu recyklingu SWE.
IT_1A_U09, IT_1A_U19C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_1A_nowy_recykling_W01
Student powinien znać wpływ środków transportu na środowisko na różnych etapach ich istnienia, nazywać i objaśniać formy recyklingu, wymieniać i scharakteryzować sposoby zagospodarownia SWE, wytłumaczyć i opisać schemat porcesu recyklingu pojazdów.
2,0
3,0Student poprawnie wymienia etapy "życia" środków transportu i ich rolę w ochronie środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_1A_nowy_recykling_U01
Student powinien łączyć możliwości ograniczania zagrożeń przy eksploatacji i po wycofaniu śrdoków transportu z eksploatacji, planować i podejmować działania w zakresie organizacji sieci recyklingu pojazdów, zaplanować organizację i wyposażenie stacji demontażu, przygotować schemat procesu recyklingu SWE.
2,0
3,0Studnt prezentuje tylko wybrane efekty oddziaływania środków transportu bez analizy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Merkisz-Gruranowska R., Aspekty rozwoju recyklingu w Polsce, ITE, Poznań-Radom, 2005
  2. Osiński J., Żach P., Wybrane zagadnienia recyklingu samochodów, WKiŁ, Warszawa, 2009, 2
  3. Praca zbiorowa pod redakcją Bocheńskiego C., Kompleksowy program zagospodarowywania produktów odpadowych wytworzonych podczas eksploatacji środków transportu, P.P.H. "Drukarnia" Sp. z o.o., Sierpc, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Abramek K. F., Uzdowski M., Pojazdy samochodowe. Podstawy obsługiwania i napraw, WKiŁ, Warszawa, 2009, 1

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Recykling opon i innych elementów gumowych1
T-P-2Recykling akumulatorów1
T-P-3Recykling tworzyw sztucznych i kompozytów1
T-P-4Recykling olejów1
T-P-5Recykling płynów eksploatacyjnych1
T-P-6Recykling silnika i osprzętu1
T-P-7Recykling elementów układów napędowych1
T-P-8Recykling wyposażenia elektrycznego i elektronicznego1
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe definicje związane z recyklingiem Uczestnicy procesu recyklingu, rodzaje sieci recyklingu1
T-W-2Schemat procesu recyklingu, systemy recyklingu w pozostałych krajach UE Organizacja recyklingu, uwarunkowania ekonomiczne i społeczne1
T-W-3Przeznazenie demontowanych zespołów i materiałów1
T-W-4Konsekwencje rozwoju sieci recyklingu Trendy rozwojowe w budowie pojazdów z punktu widzenia potrzeb recyklingu, system recyklingu pojazdów w Polsce1
T-W-5Wyposażenie dla stacji demontażu pojazdów, wymagania w odniesieniu do stacji demontażu, działania realizowane w stacji demontażu1
T-W-6Systemu wspomagania komputerowego recyklingu samochodów, prognozy rozwojowe recyklingu pojazdów1
T-W-7Podstawowe definicje związane z recyklingiem, schemat procesu recyklingu, systemy recyklingu w pozostałych krajach UE1
T-W-8Uczestnicy procesu recyklingu, rodzaje sieci recyklingu, organizacja recyklingu, uwarunkowania ekonomiczne i społeczne1
8

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-P-2Czytanie wskazanej literatury8
A-P-3Przytgotowanie do projektów5
A-P-4Zaliczenie projektów4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Czytanie wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do kolokwium7
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_1A_nowy_recykling_W01Student powinien znać wpływ środków transportu na środowisko na różnych etapach ich istnienia, nazywać i objaśniać formy recyklingu, wymieniać i scharakteryzować sposoby zagospodarownia SWE, wytłumaczyć i opisać schemat porcesu recyklingu pojazdów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_1A_W14orientuje się w obecnym stanie wiedzy i najnowszych tendencjach rozwojowych pojazdów i ich zespołów
IT_1A_W21ma uporządkowaną wiedzę w zakresie oddziaływania środków transportu na otoczenie i środowisko naturalne
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad i znaczenia ochrony środowiska naturalnego
C-2Poznanie aktualnych wymagań zagospodarowywania SWE
C-3Poznanie zasad i organizacji stacji demontażu pojazdów
C-4Poznanie uwarunkowań społecznych, prawnych i terytorialnych tworzenia stacji i sieci recyklingu pojazdów
C-5Poznanie sposobów i zasad recyklingu materiałów i zespołów z demontowanych pojazdów
C-6Poznanie zasad trendów rozwojowych z punktu widzenia recyklingu w projektowniu i użytkowaniu pojazdu
Treści programoweT-W-1Podstawowe definicje związane z recyklingiem Uczestnicy procesu recyklingu, rodzaje sieci recyklingu
T-W-2Schemat procesu recyklingu, systemy recyklingu w pozostałych krajach UE Organizacja recyklingu, uwarunkowania ekonomiczne i społeczne
T-W-3Przeznazenie demontowanych zespołów i materiałów
T-W-4Konsekwencje rozwoju sieci recyklingu Trendy rozwojowe w budowie pojazdów z punktu widzenia potrzeb recyklingu, system recyklingu pojazdów w Polsce
T-W-5Wyposażenie dla stacji demontażu pojazdów, wymagania w odniesieniu do stacji demontażu, działania realizowane w stacji demontażu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny - wyjaśnianie
M-2Ćwiczenia - dyskusja dydaktyczna, objasnianie pojęć, pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie ustnej
S-2Ocena formująca: Ustne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie wymienia etapy "życia" środków transportu i ich rolę w ochronie środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_1A_nowy_recykling_U01Student powinien łączyć możliwości ograniczania zagrożeń przy eksploatacji i po wycofaniu śrdoków transportu z eksploatacji, planować i podejmować działania w zakresie organizacji sieci recyklingu pojazdów, zaplanować organizację i wyposażenie stacji demontażu, przygotować schemat procesu recyklingu SWE.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_1A_U09przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich potrafi dostrzegać ich aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
IT_1A_U19przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań projektowych oraz realizacji elementu lub zespołu pojazdu, potrafi dostrzegać ich aspekty pozatechniczne (środowiskowe, ekonomiczne, prawne itp.)
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad i znaczenia ochrony środowiska naturalnego
C-2Poznanie aktualnych wymagań zagospodarowywania SWE
C-3Poznanie zasad i organizacji stacji demontażu pojazdów
C-4Poznanie uwarunkowań społecznych, prawnych i terytorialnych tworzenia stacji i sieci recyklingu pojazdów
C-5Poznanie sposobów i zasad recyklingu materiałów i zespołów z demontowanych pojazdów
C-6Poznanie zasad trendów rozwojowych z punktu widzenia recyklingu w projektowniu i użytkowaniu pojazdu
Treści programoweT-W-1Podstawowe definicje związane z recyklingiem Uczestnicy procesu recyklingu, rodzaje sieci recyklingu
T-W-2Schemat procesu recyklingu, systemy recyklingu w pozostałych krajach UE Organizacja recyklingu, uwarunkowania ekonomiczne i społeczne
T-W-3Przeznazenie demontowanych zespołów i materiałów
T-W-4Konsekwencje rozwoju sieci recyklingu Trendy rozwojowe w budowie pojazdów z punktu widzenia potrzeb recyklingu, system recyklingu pojazdów w Polsce
T-W-5Wyposażenie dla stacji demontażu pojazdów, wymagania w odniesieniu do stacji demontażu, działania realizowane w stacji demontażu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny - wyjaśnianie
M-2Ćwiczenia - dyskusja dydaktyczna, objasnianie pojęć, pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie ustnej
S-2Ocena formująca: Ustne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Studnt prezentuje tylko wybrane efekty oddziaływania środków transportu bez analizy
3,5
4,0
4,5
5,0