Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (N1)
specjalność: inżynieria pojazdów bojowych

Sylabus przedmiotu Historia rozwoju lądowego sprzętu bojowego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria transportu
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Historia rozwoju lądowego sprzętu bojowego
Specjalność inżynieria pojazdów bojowych
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów
Nauczyciel odpowiedzialny Wawrzyniec Gołębiewski <Wawrzyniec.Golebiewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 8 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA8 8 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość konstrukcji i zasady działania maszyn, środków transportu, budowy pojazdów samochodowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie pojęcia sprzętu bojowego, broni i uzbrojenia
C-2Poznanie historii rozwoju broni indywidualnej
C-3Poznanie historii rozwoju broni wybuchowej
C-4Poznanie historii rozwoju pojazdów bojowych
C-5Poznanie historii rozwoju sprzętu ciężkiego i logistyki
C-6Poznanie historii rozwoju Lotnictwa Wojsk Lądowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zadania z zakresu budowy oraz działania historycznego i obecnie stosowanego lądowego sprzętu bojowego. Zaliczenie.8
8
wykłady
T-W-11. Pojęcie bojowego sprzętu technicznego, broni oraz uzbrojenia 2. Lista uzbrojenia i sprzętu bojowego używanego przez Wojska Lądowe 3. Początki, historia i czasy obecne funkcjonowania broni indywidualnej 4. Początki, historia i czasy obecne funkcjonowania broni wybuchowej 5. Początki, historia i czasy obecne funkcjonowania pojazdów bojowych 6. Początki, historia i czasy obecne funkcjonowania sprzętu ciężkiego i logistyki 7. Początki, historia i czasy obecne funkcjonowania lotnictwa Wojsk Lądowych 8. Zaliczenie przedmiotu8
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Studiowanie literatury8
A-A-3Wykonanie zadań ćwiczeniowych8
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia1
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury17
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w formie testu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_1A_??_W01
Student\ka w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien być w stanie zdefiniować pojęcia sprzętu bojowego, broni oraz uzbrojenia. Ale także orientować się w rysie historycznym broni indywidualnej, broni wybuchowej, pojazdów bojowych, sprzętu ciężkiego oraz lotnictwa Wojsk Lądowych.
IT_1A_W17, IT_1A_W06, IT_1A_W05C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_1A_??_U01
Student/tka, w wyniku przeprowadzonych zajęć, jest w stanie wskazać różnice w konstrukcji i zasadzie działania różnego typu sprzętu bojowego.
IT_1A_U01, IT_1A_U04C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_1A_??_K01
Student nabędzie aktywną postawę do rozwiązywania konkretnych zadań, otwartość na zmienne potrzeby rozwiązywania zadań zawodowych, świadomość możliwości wykorzystywania dostępnych środków technicznych, zdolność do właściwej oceny istotności zadania zawodowego.
IT_1A_K01, IT_1A_K04C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-W-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_1A_??_W01
Student\ka w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien być w stanie zdefiniować pojęcia sprzętu bojowego, broni oraz uzbrojenia. Ale także orientować się w rysie historycznym broni indywidualnej, broni wybuchowej, pojazdów bojowych, sprzętu ciężkiego oraz lotnictwa Wojsk Lądowych.
2,0Student/ka osiągnął mniej niż 10/20 pkt z testu jednokrotnego wyboru
3,0Student/ka osiągnął od 10 ...12 pkt 20 pkt z testu jednokrotnego wyboru
3,5Student/ka osiągnął od 12 ...14 pkt 20 pkt z testu jednokrotnego wyboru
4,0Student/ka osiągnął od 15 ...16 pkt 20 pkt z testu jednokrotnego wyboru
4,5Student/ka osiągnął od 17 ...18 pkt 20 pkt z testu jednokrotnego wyboru
5,0Student/ka osiągnął od 19 ...20 pkt 20 pkt z testu jednokrotnego wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_1A_??_U01
Student/tka, w wyniku przeprowadzonych zajęć, jest w stanie wskazać różnice w konstrukcji i zasadzie działania różnego typu sprzętu bojowego.
2,0
3,0Student/tka jest w stanie wymienić podstawowe rodzaje lądowego sprzętu bojowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_1A_??_K01
Student nabędzie aktywną postawę do rozwiązywania konkretnych zadań, otwartość na zmienne potrzeby rozwiązywania zadań zawodowych, świadomość możliwości wykorzystywania dostępnych środków technicznych, zdolność do właściwej oceny istotności zadania zawodowego.
2,0
3,0Student/ka potrafi, w sposób elastyczny, stosować uzyskaną wiedzę.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ogorkiewicz R., Czołgi 100 lat historii, Wydawnictwo RM, 2021, III
  2. Erenfeicht L., Słynna broń, BELLONA, Warszawa, 2021
  3. Praca zbiorowa, Najnowsze uzbrojenie Wojska Polskiego. Siły lądowe, BELLONA, Warszawa, 2018
  4. Dougherty M. J., Ilustrowana encyklopedia. Broń palna, Vesper, 2012
  5. Kamler M., W, Wojsko, wojna, broń, Naukowe PWN, 2001
  6. Kwaśniewicz W., Encyklopedia dawnej broni i uzbrojenia ochronnego, BELLONA, 2022

Literatura dodatkowa

  1. Opracowanie zbiorowe, Wielkie Bitwy I Armie Najważniejsze Wydarzenia W Historii Wojskowości, BELLONA, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zadania z zakresu budowy oraz działania historycznego i obecnie stosowanego lądowego sprzętu bojowego. Zaliczenie.8
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11. Pojęcie bojowego sprzętu technicznego, broni oraz uzbrojenia 2. Lista uzbrojenia i sprzętu bojowego używanego przez Wojska Lądowe 3. Początki, historia i czasy obecne funkcjonowania broni indywidualnej 4. Początki, historia i czasy obecne funkcjonowania broni wybuchowej 5. Początki, historia i czasy obecne funkcjonowania pojazdów bojowych 6. Początki, historia i czasy obecne funkcjonowania sprzętu ciężkiego i logistyki 7. Początki, historia i czasy obecne funkcjonowania lotnictwa Wojsk Lądowych 8. Zaliczenie przedmiotu8
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Studiowanie literatury8
A-A-3Wykonanie zadań ćwiczeniowych8
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury17
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_1A_??_W01Student\ka w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien być w stanie zdefiniować pojęcia sprzętu bojowego, broni oraz uzbrojenia. Ale także orientować się w rysie historycznym broni indywidualnej, broni wybuchowej, pojazdów bojowych, sprzętu ciężkiego oraz lotnictwa Wojsk Lądowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_1A_W17ma uporządkowaną wiedzę w zakresie eksploatacji pojazdów samochodowych
IT_1A_W06ma uporządkowaną wiedzę w zakresie techniki pojazdów budowy i działania źródeł napędu, mechanizmów i podzespołów pojazdów samochodowych
IT_1A_W05ma uporządkowaną wiedzę w zakresie budowy środków transportu
Cel przedmiotuC-1Poznanie pojęcia sprzętu bojowego, broni i uzbrojenia
C-2Poznanie historii rozwoju broni indywidualnej
C-3Poznanie historii rozwoju broni wybuchowej
C-4Poznanie historii rozwoju pojazdów bojowych
C-5Poznanie historii rozwoju sprzętu ciężkiego i logistyki
C-6Poznanie historii rozwoju Lotnictwa Wojsk Lądowych
Treści programoweT-W-11. Pojęcie bojowego sprzętu technicznego, broni oraz uzbrojenia 2. Lista uzbrojenia i sprzętu bojowego używanego przez Wojska Lądowe 3. Początki, historia i czasy obecne funkcjonowania broni indywidualnej 4. Początki, historia i czasy obecne funkcjonowania broni wybuchowej 5. Początki, historia i czasy obecne funkcjonowania pojazdów bojowych 6. Początki, historia i czasy obecne funkcjonowania sprzętu ciężkiego i logistyki 7. Początki, historia i czasy obecne funkcjonowania lotnictwa Wojsk Lądowych 8. Zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student/ka osiągnął mniej niż 10/20 pkt z testu jednokrotnego wyboru
3,0Student/ka osiągnął od 10 ...12 pkt 20 pkt z testu jednokrotnego wyboru
3,5Student/ka osiągnął od 12 ...14 pkt 20 pkt z testu jednokrotnego wyboru
4,0Student/ka osiągnął od 15 ...16 pkt 20 pkt z testu jednokrotnego wyboru
4,5Student/ka osiągnął od 17 ...18 pkt 20 pkt z testu jednokrotnego wyboru
5,0Student/ka osiągnął od 19 ...20 pkt 20 pkt z testu jednokrotnego wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_1A_??_U01Student/tka, w wyniku przeprowadzonych zajęć, jest w stanie wskazać różnice w konstrukcji i zasadzie działania różnego typu sprzętu bojowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych dostępnych źródeł; potrafi łączyć uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski i formułować i uzasadniać opinie
IT_1A_U04ma umiejętność samokształcenia się, między innymi w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
Cel przedmiotuC-1Poznanie pojęcia sprzętu bojowego, broni i uzbrojenia
C-2Poznanie historii rozwoju broni indywidualnej
C-3Poznanie historii rozwoju broni wybuchowej
C-4Poznanie historii rozwoju pojazdów bojowych
C-5Poznanie historii rozwoju sprzętu ciężkiego i logistyki
C-6Poznanie historii rozwoju Lotnictwa Wojsk Lądowych
Treści programoweT-W-11. Pojęcie bojowego sprzętu technicznego, broni oraz uzbrojenia 2. Lista uzbrojenia i sprzętu bojowego używanego przez Wojska Lądowe 3. Początki, historia i czasy obecne funkcjonowania broni indywidualnej 4. Początki, historia i czasy obecne funkcjonowania broni wybuchowej 5. Początki, historia i czasy obecne funkcjonowania pojazdów bojowych 6. Początki, historia i czasy obecne funkcjonowania sprzętu ciężkiego i logistyki 7. Początki, historia i czasy obecne funkcjonowania lotnictwa Wojsk Lądowych 8. Zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student/tka jest w stanie wymienić podstawowe rodzaje lądowego sprzętu bojowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_1A_??_K01Student nabędzie aktywną postawę do rozwiązywania konkretnych zadań, otwartość na zmienne potrzeby rozwiązywania zadań zawodowych, świadomość możliwości wykorzystywania dostępnych środków technicznych, zdolność do właściwej oceny istotności zadania zawodowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_1A_K01rozumie potrzebę i zna możliwości dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
IT_1A_K04ma świadomość ważności zachowań profesjonalnych, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
Cel przedmiotuC-1Poznanie pojęcia sprzętu bojowego, broni i uzbrojenia
C-2Poznanie historii rozwoju broni indywidualnej
C-3Poznanie historii rozwoju broni wybuchowej
C-4Poznanie historii rozwoju pojazdów bojowych
C-5Poznanie historii rozwoju sprzętu ciężkiego i logistyki
C-6Poznanie historii rozwoju Lotnictwa Wojsk Lądowych
Treści programoweT-W-11. Pojęcie bojowego sprzętu technicznego, broni oraz uzbrojenia 2. Lista uzbrojenia i sprzętu bojowego używanego przez Wojska Lądowe 3. Początki, historia i czasy obecne funkcjonowania broni indywidualnej 4. Początki, historia i czasy obecne funkcjonowania broni wybuchowej 5. Początki, historia i czasy obecne funkcjonowania pojazdów bojowych 6. Początki, historia i czasy obecne funkcjonowania sprzętu ciężkiego i logistyki 7. Początki, historia i czasy obecne funkcjonowania lotnictwa Wojsk Lądowych 8. Zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student/ka potrafi, w sposób elastyczny, stosować uzyskaną wiedzę.
3,5
4,0
4,5
5,0