Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (N1)
specjalność: organizacja transportu
Sylabus przedmiotu Powłoki ochronne w pojazdach:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria transportu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Powłoki ochronne w pojazdach | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Materiałowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jolanta Baranowska <Jolanta.Baranowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 16 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość chemii, fizyki i matematyki na poziomie średnim - zaliczenie Chemii, Fizyki I oraz Matematyki I. |
W-2 | Wiedza na temat budowy i właściwości materiałów konstrukcyjnych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z inżynierii powierzchni i korozji materiałów. |
C-2 | Student zdobywa wiedzę i umiejętność metod doboru materiałów i/lub metod ochrony elementów urządzeń i/lub konstrukcji do wymagań eksploatacyjnych. |
C-3 | Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników i pomiarów chemicznych i elektrochemicznych. |
C-4 | Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury. |
C-5 | Student zdobywa umiejętności pracy w zespole. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody pomiaru grubości powłok: mikroskopowa, warstwomierze nowej generacji. Badanie szczelnoości powłok metalicznych. Niklowanie chemiczne stali. Cynkowanie elektrochemiczne. Fluidyzacyjne nanoszenie powłok z tworzyw sztucznych. Szereg elektrochemiczny metali. Ogniwa galwaniczne. Korozja wżerowa. Badania korozyjne w mgle solnej. Badanie odporności korozyjnej złącza spawanego. Kinetyka korozji gazowej. Kinetyka korozji elektrochemicznej – krzywe polaryzacji anodowej. Badania impedancyjne w ocenie stopnia barierowości powłok antykorozyjnych. Badanie właściwości korozyjnych podstawowych metalicznych tworzyw konstrukcyjnych to znaczy: stali węglowej, stali stopowej (18/8), aluminium, duraluminium, miedzi, tytanu. | 11 |
11 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Właściwości eksploatacyjne warstw powierzchniowych. Powłoki ochronne: rodzaje i właściwości. Metody wytwarzania i oceny powłok ochronnych. Negatywne skutki eksploatacji materiałów i ich wpływ na właściwości materiałów oraz na środowisko naturalne. Klasyfikacja zjawisk korozyjnych. Warstwy pasywne. Elektrochemiczne i termodynamiczne aspekty procesów korozyjnych. Korozja elektrochemiczna. Elektrokorozja. Korozja chemiczna. Korozja mikrobiologiczna metali. Kinetyka korozji. Odporność korozyjna niektórych tworzyw konstrukcyjnych. Metody ochrony metali przed korozją. Ochrona protektorowa, katodowa, anodowa. Inhibitory korozji. Tworzywa odporne na korozję. Korozja tworzyw sztucznych, ceramiki i betonów. Metody badań korozyjnych. Materiały w ochronie przed korozją: metale i stopy, niemetale, tworzywa termoplastyczne i termoutwardzalne, ceramika, stopy nanostrukturalne, nanokompozyty ceramiczne i metaliczne. Zapobieganie korozji na etapie projektowania. Zaliczenie. | 11 |
11 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych i zaliczeniu ćwiczeń. | 11 |
A-L-2 | Praca własna | 26 |
37 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach i zaliczeniu wykładów. | 11 |
A-W-2 | Praca własna | 26 |
37 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne. Analiza wyników eksperymentów połączona z dyskusją dydaktyczną (okrągłego stołu). Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonej analizy. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (14 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia. |
S-2 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do zaliczenia pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do zaliczenia ustnego przystępują studenci po uzykaniu ok. 50% punktów z zaliczenia pisemnego. Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z zaliczenia wykładów (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6). |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_null_W01 Student ma wiedzę o zjawiskach zachodzących podczas korozyjnego i tribokorozyjnego niszczenia materiałów prowadzącą do zrozumienia głównych przyczyn ataku korozyjnego elementów konstrukcji i świadomego stosowania metod ochrony materiałów przed niszczącym działaniem środowiska oraz kontroli, które można zastosować na etapach projektowania, doboru materiałów, produkcji i eksploatacji. Ma wiedzę o sposobach zapobiegania korozji, elektrokorozji, tribokorozji i zużyciu w procesie tarcia, zna typy powłok ochronnych i funkcjonalnych oraz metody ich wytwarzania, | IT_1A_W04 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-L-1, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_null_U01 Student potrafi wskazać odporny materiał i/lub sposoby ochrony przed agresywnym odziaływaniem środowiska na urządzenia i konstrukcje energetyczne, wynikające z warunków ich eksploatacji. | IT_1A_U02 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-L-1, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_null_K01 Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania | IT_1A_K01 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-L-1, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_null_W01 Student ma wiedzę o zjawiskach zachodzących podczas korozyjnego i tribokorozyjnego niszczenia materiałów prowadzącą do zrozumienia głównych przyczyn ataku korozyjnego elementów konstrukcji i świadomego stosowania metod ochrony materiałów przed niszczącym działaniem środowiska oraz kontroli, które można zastosować na etapach projektowania, doboru materiałów, produkcji i eksploatacji. Ma wiedzę o sposobach zapobiegania korozji, elektrokorozji, tribokorozji i zużyciu w procesie tarcia, zna typy powłok ochronnych i funkcjonalnych oraz metody ich wytwarzania, | 2,0 | Student nie zna typów powłok ochronnych i funkcjonalnych oraz metod ich wytwarzania, nie ma wiedzy o zjawiskach zachodzących podczas korozyjnego i tribokorozyjnego niszczenia materiałów, nie ma wiedzy o sposobach zapobiegania korozji, elektrokorozji, tribokorozji i zużyciu w procesie tarcia na etapie projektowania konstrukcji i jej eksploatacji. |
3,0 | Student zna typy powłok ochronnych i funkcjonalnych oraz metody ich wytwarzania, ma wiedzę o zjawiskach zachodzących podczas korozyjnego i tribokorozyjnego niszczenia materiałów, ma wiedzę o sposobach zapobiegania korozji, elektrokorozji, tribokorozji i zużyciu w procesie tarcia na etapie projektowania konstrukcji i jej eksploatacji. | |
3,5 | Student zna typy powłok ochronnych i funkcjonalnych oraz metody ich wytwarzania, ma wiedzę o zjawiskach zachodzących podczas korozyjnego i tribokorozyjnego niszczenia materiałów, ma wiedzę o sposobach zapobiegania korozji, elektrokorozji, tribokorozji i zużyciu w procesie tarcia na etapie projektowania konstrukcji i jej eksploatacji. | |
4,0 | Student zna typy powłok ochronnych i funkcjonalnych oraz metody ich wytwarzania, ma wiedzę o zjawiskach zachodzących podczas korozyjnego i tribokorozyjnego niszczenia materiałów, ma wiedzę o sposobach zapobiegania korozji, elektrokorozji, tribokorozji i zużyciu w procesie tarcia na etapie projektowania konstrukcji i jej eksploatacji. | |
4,5 | Student zna typy powłok ochronnych i funkcjonalnych oraz metody ich wytwarzania, ma wiedzę o zjawiskach zachodzących podczas korozyjnego i tribokorozyjnego niszczenia materiałów, ma wiedzę o sposobach zapobiegania korozji, elektrokorozji, tribokorozji i zużyciu w procesie tarcia na etapie projektowania konstrukcji i jej eksploatacji. | |
5,0 | Student zna typy powłok ochronnych i funkcjonalnych oraz metody ich wytwarzania, ma wiedzę o zjawiskach zachodzących podczas korozyjnego i tribokorozyjnego niszczenia materiałów, ma wiedzę o sposobach zapobiegania korozji, elektrokorozji, tribokorozji i zużyciu w procesie tarcia na etapie projektowania konstrukcji i jej eksploatacji. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_null_U01 Student potrafi wskazać odporny materiał i/lub sposoby ochrony przed agresywnym odziaływaniem środowiska na urządzenia i konstrukcje energetyczne, wynikające z warunków ich eksploatacji. | 2,0 | Student nie potrafi wskazać odpornego materiału i/lub sposobu ochrony przed agresywnym odziaływaniem środowiska na urządzenia i konstrukcje energetyczne, wynikające z warunków ich eksplatacji. |
3,0 | Student potrafi wskazać odporny materiał i/lub sposoby ochrony przed agresywnym odziaływaniem środowiska na urządzenia i konstrukcje energetyczne, wynikające z warunków ich eksplatacji. | |
3,5 | Student potrafi wskazać odporny materiał i/lub sposoby ochrony przed agresywnym odziaływaniem środowiska na urządzenia i konstrukcje energetyczne, wynikające z warunków ich eksplatacji. Student potrafi opisać objawy korozji materiału konstrukcyjnego. | |
4,0 | Student potrafi wskazać odporny materiał i/lub sposoby ochrony przed agresywnym odziaływaniem środowiska na urządzenia i konstrukcje energetyczne, wynikające z warunków ich eksplatacji. Student potrafi na podstawie objawów korozji wskazać na przyczyny korozji materiału konstrukcyjnego. | |
4,5 | Student potrafi wskazać odporny materiał i/lub sposoby ochrony przed agresywnym odziaływaniem środowiska na urządzenia i konstrukcje energetyczne, wynikające z warunków ich eksplatacji w stopniu zaawansowanym. Student potrafi na podstawie objawów korozji wskazać na przyczyny korozji materiału konstrukcyjnego i zaproponować metodę badania i/lub monitorowania właściwości materiału w warunkach eksploatacyjnych. | |
5,0 | Student potrafi wskazać odporny materiał i/lub sposoby ochrony przed agresywnym odziaływaniem środowiska na urządzenia i konstrukcje energetyczne, wynikające z warunków ich eksplatacji w stopniu zaawansowanym. Student potrafi na podstawie objawów korozji wskazać na przyczyny korozji materiału konstrukcyjnego w stopniu zaawansowanym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_null_K01 Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania | 2,0 | Student nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania |
3,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Zdaje pozytywnie egzamin, opracowuje wyniki pomiarów ćwiczeń laboratoryjnych i zdobywa zalicza sprawozdanie. | |
3,5 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Zdaje pozytywnie egzamin, opracowuje wyniki pomiarów ćwiczeń laboratoryjnych i zdobywa zalicza sprawozdanie. | |
4,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Zdaje pozytywnie egzamin, opracowuje wyniki pomiarów ćwiczeń laboratoryjnych i zdobywa zalicza sprawozdanie. | |
4,5 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Zdaje pozytywnie egzamin, opracowuje wyniki pomiarów ćwiczeń laboratoryjnych i zdobywa zalicza sprawozdanie. | |
5,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Zdaje pozytywnie egzamin, opracowuje wyniki pomiarów ćwiczeń laboratoryjnych i zdobywa zalicza sprawozdanie. |
Literatura podstawowa
- J.Baszkiewicz, M.Kamiński, Podstawy korozji materiałów, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 2006, II
- Burakowski T., Wierzchoń T., Inżynieria powierzchni metali, WNT, Warszawa, 1995, I
- H.H. Uhlig, Korozja i jej zapobieganie, WNT, Warszawa, 1996
- T. Hryniewicz, Technologia powierzchni i powłok, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 1999, I
- Baranowska j., Biedunkiewicz A., Chylińska R., Drotlew A., Fryska S., Garbiak M., Jasiński W., Jedrzejewski R., Kochmańska A., Kochmański P., Lenart S., Piekarski B., Ćwiczenia laboratoryjne z materiałów metalicznych., ZUT, Szczecin, 2013, I, Red.Piekarski B.
Literatura dodatkowa
- Ohring M., The Materials Science of Thin Solid Films, Academic Press, Inc., Boston, 1992, I
- Groysman A., Corrosion for everybody, Springer Science + Business Media B.V., London, New York, Heidelberg, Dordrecht, 2010